Wie doet wat als het erop aankomt?

Dat BHV’ers onmisbaar zijn bij een ontruiming is bekend. Als mensen in geval van nood zo snel mogelijk het pand moeten verlaten, zijn het de BHV’ers die dit in goede banen leiden. Maar weet je ook dat er behalve die BHV’ers op de werkvloer nog veel meer mensen betrokken zijn bij bedrijfsveiligheid? Weet jij wat hun rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn?

​Hoofd BHV

Laten we een zorginstelling als voorbeeld nemen. Een zorginstelling maakt bijna altijd deel uit van een koepelorganisatie die verschillende zorginstellingen op verschillende locaties onder haar hoede heeft.  De directie of het bestuur van die koepel stelt een Hoofd BHV aan.  Deze man of vrouw heeft vaak een managementfunctie en is verantwoordelijk voor het maken en borgen van het veiligheidsbeleid. Het hoofd BHV zorgt er o.a. voor dat het bedrijfsnoodplan wordt opgesteld waarin vastgelegd wordt hoeveel BHV’ers er moeten zijn, wie wat doet bij welke melding en welke procedures dan gelden. Hij (of zij natuurlijk, dat geldt voor elke functie) bepaalt aan welke opleidingseisen de BHV’ers moeten voldoen.

Soms moeten er meerdere plannen geschreven worden. Dat is met name het geval als er verschillende soorten zorgeninstellingen onder de koepel vallen. Een afdeling psychiatrische geriatrie of somatiek bijvoorbeeld kent andere risico’s dan een polikliniek. En ook als het wel allemaal dezelfde soort instellingen zijn, kunnen de risico’s op de ene locatie anders zijn dan op de andere. Een bedrijfsnoodplan is dus per definitie maatwerk.

‘Hoofd BHV’ is overigens geen beschermde titel: iedereen kan zich Hoofd BHV noemen. Eigenlijk te gek voor woorden gezien alle verantwoordelijkheden die het Hoofd BHV heeft. Daarom hameren wij er als BHV.NL enorm op dat Hoofden BHV een gedegen opleiding doen. Voor het examen moeten ze bij ons een compleet uitgewerkt BHV Beleidsplan maken dat voldoet aan de NEN 8112 norm en door een externe partij beoordeeld wordt. 

​Coördinator BHV

Het beleid dat door het Hoofd BHV gemaakt is, moet op de verschillende locaties geÏmplementeerd en uitgedragen worden. Dat is de taak van de coördinator BHV. Hij geeft leiding aan het operationele deel van de BHV-organisatie, dus aan de ploegleiders, de BHV’ers en de ontruimers. Een flinke en verantwoordelijke klus. Vooral ook omdat de coördinator BHV bij een calamiteit goed moet kunnen inschatten of hij en zijn BHV’ers de klus zelf kunnen klaren of dat het beter is op te schalen en het Crisis Management Team in te schakelen.

Als de coördinator BHV niet operationeel bezig is, doet hij andere BHV-taken. Zo is hij betrokken bij de BIO-mix. De B staat voor Bouwkundig: de coöordinator is verantwoordelijk voor de brandveiligheid van het gebouw (bijvoorbeeld de compartimentering). De I verwijst naar Installatietechniek, waaronder bijvoorbeeld de brandmeldinstallatie, het sprinklersysteem en de luchtbehandeling vallen. De O staat voor Organisatorisch, en daaronder vallen vragen als zijn er voldoende mensen die de risico’s kunnen beheersen die niet dmv bouwkundige of installatietechnische elementen kunnen worden bestreden.
De coördinator BHV is ook verantwoordelijk voor het opleidingsplan van de ploegleiders en BHV’ers, en ziet erop toe dat zij hun kennis en vaardigheden actueel houden. Hij ‘stuurt’ ze dus regelmatig naar een herhalingscursus. Hij zorgt ervoor dat er voldoende blusapparaten en verbandmiddelen aanwezig zijn, en controleert regelmatig of het gebouw nog voldoet aan de veiligheidseisen en het plan nog aan de veranderingen in de wereld (denk bijvoorbeeld aan de terrorismedreiging). Dat kan leiden tot aanpassingen in het bedrijfsnoodplan (andere procedures en protocollen), aanpassingen aan het gebouw (de waterdruk met omhoog omdat de brandblussers niet krachtig genoeg zijn, of er moet een extra brandwerende deur bij), aanpassingen in het aantal BHV’ers. Geen wonder dat een coördinator BHV goed opgeleid moet zijn.

​Ploegleider BHV

Als er een calamiteit gemeld is, treedt het bedrijfsnoodplan in werking. En weet iedereen – als het goed is – wat hij of zij moet doen. De Ploegleider BHV is verantwoordelijk voor de lokale hulpverlening en het uitvoeren van de noodprotocollen uit het bedrijfsnoodplan. Hij verdeelt de taken: jullie twee doen dit, jullie drie dat. De BHV’ers ‘verzamelen’ de mensen en begeleiden hen naar een veilige plek. Andere BHV’ers gaan op zoek naar de oorzaak van bijvoorbeeld de brand, en proberen hem onder controle te houden tot de brandweer komt. Bij een zorginstelling wordt de brandweer bij een brandmelding bijna altijd direct gewaarschuwd. De ploegleider stuurt en coördineert al die acties. En hij borgt de veiligheid van zijn BHV'ers.

Eenduidige en heldere communicatie is bij zijn taak ongelooflijk belangrijk. Net als kennis van veiligheid, procedures, en protocollen. Het spreekt voor zich dat een ploegleider niet alleen in het bezit is van een geldig BHV-certificaat maar ook een opleiding tot Ploegleider heeft gevolgd.

​BHV’er

Het bedrijfsnoodplan kan op papier nog zo mooi omschreven zijn, de uitvoering ervan staat of valt volledig met de kennis en kunde van de BHV’ers.  Als zij in noodsituaties niet adequaat en snel handelen, blijft het gevaar voor de medewerkers, patiënten en bezoekers onverminderd groot. Sterker nog: het wordt alleen maar groter. Goed opgeleide BHV'ers kunnen een beginnende brand bestrijden, de afdeling(en) ontruimen en levensreddend handelen. Zij maken echt het verschil. In slechts twee dagen leiden wij medewerkers op tot bekwame BHV'ers! 

Natuurlijk moeten de BHV’ers hun kennis en vaardigheden op niveau houden. Daarom moeten ze regelmatig naar een herhalingscursus. Als elke seconde telt, moeten BHV’ers feilloos weten wat ze moeten doen, en niet eerst nog even nadenken over hoe het alweer zat. 

​Ontruimer

Last but not least: de ontruimer. Hij mag dan als laatste besproken worden, maar hij heeft een onmisbare rol in de BHV-organisatie. Als de BHV'ers hun handen vol hebben tijdens een calamiteit, kunnen de ontruimers hen helpen door de ontruiming in goede banen te leiden. Zeker in de zorg waar veel mensen niet zelfredzaam zijn -omdat ze te jong, te oud, te ziek of te slecht ter been zijn- moet je er niet aan denken wat er zou gebeuren zonder ontruimers. Natuurlijk moeten ook de ontruimers getraind worden. Dat gebeurt tijdens incompany workshop instructie ontruimers omdat er altijd gewerkt wordt met het in de organisatie aanwezige bedrijfsnoodplan of ontruimingsplan.

Omdat de zorgverlening aan patiënten ook, en misschien wel juist tijdens calamiteiten gewoon door moet gaan, zijn het vooral mensen van de technische dienst en de verzorgenden die als BHV’er worden ingezet. Alle verpleegkundigen zijn ontruimers en houden de zorg voor hun patiënten. 

Het spreekt voor zich dat het juist in de zorg van cruciaal belang is dat er continu voldoende ploegleiders, BHV’er s en ontruimers aanwezig zijn. En dat ze goed zijn opgeleid. Want als elke seconde telt, maken zij het verschil. 

​We kunnen er kort over zijn: oefenen is essentieel

Het spreekt voor zich dat het in de zorg (en natuurlijk ook in alle andere organisaties) van cruciaal belang is dat er continu voldoende ploegleiders, BHV’er s en ontruimers aanwezig zijn. En dat ze goed zijn opgeleid. Want als elke seconde telt, maken deze mensen het verschil. Ze moeten precies weten wat ze moeten doen, en elkaar blindelings kunnen vertrouwen.

BHV.NL adviseert dan ook om minimaal een keer per jaar hun kennis en vaardigheden te toetsen door middel van scenario-oefeningen en een ontruimingsoefening. Zo weet je zeker dat jouw bedrijfsnoodprocedures goed werken en dat iedereen weet wat hij of zij moet doen. En merk je dat iets niet 100% in orde is of de kennis en kunde van (een of meer van) je medewerkers niet meer actueel, dan kun je daar direct wat aan doen. Je moet er toch niet aan denken dat je daar pas achter komt als het te laat is… 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • Efficiënt bezig zijn met reanimatie, ontruimen en veiligheidsbewustzijn
    Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheid
    In veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn. 
  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.