Wie doet wat als het erop aankomt?

Dat BHV’ers onmisbaar zijn bij een ontruiming is bekend. Als mensen in geval van nood zo snel mogelijk het pand moeten verlaten, zijn het de BHV’ers die dit in goede banen leiden. Maar weet je ook dat er behalve die BHV’ers op de werkvloer nog veel meer mensen betrokken zijn bij bedrijfsveiligheid? Weet jij wat hun rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn?

​Hoofd BHV

Laten we een zorginstelling als voorbeeld nemen. Een zorginstelling maakt bijna altijd deel uit van een koepelorganisatie die verschillende zorginstellingen op verschillende locaties onder haar hoede heeft.  De directie of het bestuur van die koepel stelt een Hoofd BHV aan.  Deze man of vrouw heeft vaak een managementfunctie en is verantwoordelijk voor het maken en borgen van het veiligheidsbeleid. Het hoofd BHV zorgt er o.a. voor dat het bedrijfsnoodplan wordt opgesteld waarin vastgelegd wordt hoeveel BHV’ers er moeten zijn, wie wat doet bij welke melding en welke procedures dan gelden. Hij (of zij natuurlijk, dat geldt voor elke functie) bepaalt aan welke opleidingseisen de BHV’ers moeten voldoen.

Soms moeten er meerdere plannen geschreven worden. Dat is met name het geval als er verschillende soorten zorgeninstellingen onder de koepel vallen. Een afdeling psychiatrische geriatrie of somatiek bijvoorbeeld kent andere risico’s dan een polikliniek. En ook als het wel allemaal dezelfde soort instellingen zijn, kunnen de risico’s op de ene locatie anders zijn dan op de andere. Een bedrijfsnoodplan is dus per definitie maatwerk.

‘Hoofd BHV’ is overigens geen beschermde titel: iedereen kan zich Hoofd BHV noemen. Eigenlijk te gek voor woorden gezien alle verantwoordelijkheden die het Hoofd BHV heeft. Daarom hameren wij er als BHV.NL enorm op dat Hoofden BHV een gedegen opleiding doen. Voor het examen moeten ze bij ons een compleet uitgewerkt BHV Beleidsplan maken (inclusief beschrijving van situaties, procedures etc) dat door een externe partij beoordeeld wordt. 

​Coördinator BHV

Het beleid dat door het Hoofd BHV gemaakt is, moet op de verschillende locaties geÏmplementeerd en uitgedragen worden. Dat is de taak van de coördinator BHV. Hij geeft leiding aan het operationele deel van de BHV-organisatie, dus aan de ploegleiders, de BHV’ers en de ontruimers. Een flinke en verantwoordelijke klus. Vooral ook omdat de coördinator BHV bij een calamiteit goed moet kunnen inschatten of hij en zijn BHV’ers de klus zelf kunnen klaren of dat het beter is op te schalen en het Hoofd BHV of zelfs het Crisis Management Team in te schakelen.

Als de coördinator BHV niet operationeel bezig is, doet hij andere BHV-taken. Zo is hij betrokken bij de BIO-mix. De B staat voor Bouwkundig: de coöordinator is verantwoordelijk voor de brandveiligheid van het gebouw (bijvoorbeeld de compartimentering). De I verwijst naar Installatietechniek, waaronder bijvoorbeeld de brandmeldinstallatie, het sprinklersysteem en de luchtbehandeling vallen. De O staat voor Organisatorisch, en daaronder vallen vragen als zijn er voldoende mensen die de risico’s kunnen beheersen die niet dmv bouwkundige of installatietechnische elementen kunnen worden bestreden.
De coördinator BHV is ook verantwoordelijk voor het opleidingsplan van de ploegleiders en BHV’ers, en ziet erop toe dat zij hun kennis en vaardigheden actueel houden. Hij ‘stuurt’ ze dus regelmatig naar een herhalingscursus. Hij zorgt ervoor dat er voldoende blusapparaten en verbandmiddelen aanwezig zijn, en controleert regelmatig of het gebouw nog voldoet aan de veiligheidseisen en het plan nog aan de veranderingen in de wereld (denk bijvoorbeeld aan de terrorismedreiging). Dat kan leiden tot aanpassingen in het bedrijfsnoodplan (andere procedures en protocollen), aanpassingen aan het gebouw (de waterdruk met omhoog omdat de brandblussers niet krachtig genoeg zijn, of er moet een extra brandwerende deur bij), aanpassingen in het aantal BHV’ers. Geen wonder dat een coördinator BHV goed opgeleid moet zijn.

​Ploegleider BHV

Als er een calamiteit gemeld is, treedt het bedrijfsnoodplan in werking. En weet iedereen – als het goed is – wat hij of zij moet doen. De Ploegleider BHV is verantwoordelijk voor de lokale hulpverlening en het uitvoeren van de noodprotocollen uit het bedrijfsnoodplan. Hij verdeelt de taken: jullie twee doen dit, jullie drie dat. De BHV’ers ‘verzamelen’ de mensen en begeleiden hen naar een veilige plek. Andere BHV’ers gaan op zoek naar de oorzaak van bijvoorbeeld de brand, en proberen hem onder controle te houden tot de brandweer komt. Bij een zorginstelling wordt de brandweer bij een brandmelding bijna altijd direct gewaarschuwd. De ploegleider stuurt en coördineert al die acties. En hij borgt de veiligheid van zijn BHV'ers.

Eenduidige en heldere communicatie is bij zijn taak ongelooflijk belangrijk. Net als kennis van veiligheid, procedures, en protocollen. Het spreekt voor zich dat een ploegleider niet alleen in het bezit is van een geldig BHV-certificaat maar ook een opleiding tot Ploegleider heeft gevolgd.

​BHV’er

Het bedrijfsnoodplan kan op papier nog zo mooi omschreven zijn, de uitvoering ervan staat of valt volledig met de kennis en kunde van de BHV’ers.  Als zij in noodsituaties niet adequaat en snel handelen, blijft het gevaar voor de medewerkers, patiënten en bezoekers onverminderd groot. Sterker nog: het wordt alleen maar groter. Goed opgeleide BHV'ers kunnen een beginnende brand bestrijden, de afdeling(en) ontruimen en levensreddend handelen. Zij maken echt het verschil. In slechts twee dagen leiden wij medewerkers op tot bekwame BHV'ers! 

Natuurlijk moeten de BHV’ers hun kennis en vaardigheden op niveau houden. Daarom moeten ze regelmatig naar een herhalingscursus. Als elke seconde telt, moeten BHV’ers feilloos weten wat ze moeten doen, en niet eerst nog even nadenken over hoe het alweer zat. 

​Ontruimer

Last but not least: de ontruimer. Hij mag dan als laatste besproken worden, maar hij heeft een onmisbare rol in de BHV-organisatie. Als de BHV'ers hun handen vol hebben tijdens een calamiteit, kunnen de ontruimers hen helpen door de ontruiming in goede banen te leiden. Zeker in de zorg waar veel mensen niet zelfredzaam zijn -omdat ze te jong, te oud, te ziek of te slecht ter been zijn- moet je er niet aan denken wat er zou gebeuren zonder ontruimers. Natuurlijk moeten ook de ontruimers getraind worden. Dat gebeurt tijdens incompany workshop instructie ontruimers omdat er altijd gewerkt wordt met het in de organisatie aanwezige bedrijfsnoodplan of ontruimingsplan.

Omdat de zorgverlening aan patiënten ook, en misschien wel juist tijdens calamiteiten gewoon door moet gaan, zijn het vooral mensen van de technische dienst en de verzorgenden die als BHV’er worden ingezet. Alle verpleegkundigen zijn ontruimers en houden de zorg voor hun patiënten. 

Het spreekt voor zich dat het juist in de zorg van cruciaal belang is dat er continu voldoende ploegleiders, BHV’er s en ontruimers aanwezig zijn. En dat ze goed zijn opgeleid. Want als elke seconde telt, maken zij het verschil. 

​We kunnen er kort over zijn: oefenen is essentieel

Het spreekt voor zich dat het in de zorg (en natuurlijk ook in alle andere organisaties) van cruciaal belang is dat er continu voldoende ploegleiders, BHV’er s en ontruimers aanwezig zijn. En dat ze goed zijn opgeleid. Want als elke seconde telt, maken deze mensen het verschil. Ze moeten precies weten wat ze moeten doen, en elkaar blindelings kunnen vertrouwen.

BHV.NL adviseert dan ook om minimaal een keer per jaar hun kennis en vaardigheden te toetsen door middel van scenario-oefeningen en een ontruimingsoefening. Zo weet je zeker dat jouw bedrijfsnoodprocedures goed werken en dat iedereen weet wat hij of zij moet doen. En merk je dat iets niet 100% in orde is of de kennis en kunde van (een of meer van) je medewerkers niet meer actueel, dan kun je daar direct wat aan doen. Je moet er toch niet aan denken dat je daar pas achter komt als het te laat is… 

Lees meer

  • Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in het leven geroepen. In die wet zijn verplichtingen voor zowel werkgevers als werknemers vastgelegd. 
  • Is VCA wettelijk verplicht?
    Is VCA wettelijk verplicht?
    Nee, een VCA-certificaat is niet wettelijk verplicht. Maar het wordt wel steeds vaker door opdrachtgevers geëist. Dit heeft te maken met de regels die de Arbowet aan bedrijven stelt. 
  • BHV verplicht? Wat zegt de wet?
    BHV verplicht? Wat zegt de wet?
    Bedrijfshulpverlening…  Wat is wel en niet verplicht? Wat moet je nou precies als werkgever?
  • Is een RI&E voor mijn bedrijf verplicht?
    Is een RI&E voor mijn bedrijf verplicht?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja. Sinds 1 januari 1994 is de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) verplicht voor alle werkgevers met meer dan 1 FTE. 
  • Is een bedrijfsnoodplan verplicht?
    Is een bedrijfsnoodplan verplicht?
    Het antwoord op deze vraag is duidelijk: Elk bedrijf in Nederland is verplicht zich voor te bereiden op noodsituaties. Het is daarom handig, en wordt vaak geëist, om een bedrijfsnoodplan te hebben. Want met een bedrijfsnoodplan kan bedrijfsschade en menselijk leed zoveel mogelijk beperkt worden.
  • Is een ontruimingsoefening verplicht?
    Is een ontruimingsoefening verplicht?
    Je moet er toch niet aan denken: er breekt brand uit en de mensen in het gebouw – je collega’s en jullie bezoekers -  raken in paniek. Ze weten maar één ding: ze willen er zo snel mogelijk weg. Maar door de angst kunnen ze niet meer helder denken, door de rookontwikkeling zien ze de uitgangen niet meer en door hun haast om weg te komen duwen ze anderen omver.
  • Samenwerken loont!
    Samenwerken loont!
    Hoe verleen je zo snel en zo goed mogelijk hulp aan een of meerdere slachtoffers en hoe werk je daarbij zo goed mogelijk samen? Hoe voorkom je dat iedereen naar elkaar blijft kijken en mensen te laat in actie komen? Wie neemt de leiding en zorgt dat ook de anderen doen wat ze moeten doen?
    Het antwoord is simpel: ga gezamenlijk trainen en oefenen. Want alleen dan raak je zo op elkaar ingespeeld dat je elkaar in noodsituaties feilloos weet te vinden.
     
  • De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs
    De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs
    Onnodig te zeggen dat bij BHV.NL kwaliteit hoog in het vaandel staat. Dat geldt voor alles en zeker voor onze instructeurs. Zij zijn het die onze deelnemers opleiden en daarmee een enorme invloed hebben op hoe goed onze cursisten in noodsituaties handelen. De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs. Zo simpel is het.
  • Werken tijdens een hittegolf
    Werken tijdens een hittegolf
    Extreme hitte! Het werken in een te warme omgeving heeft invloed op onze werkprestaties en op onze gezondheid. Met onderstaande tips kunnen jij en je werknemers en/of collega’s deze hinder voor zijn of beperken tot een werkbare situatie.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.