Veilig werken in de kou

De winter is eindelijk aangebroken. Werk jij in de buitenlucht of op een (te) koude werkplek? Dan kan de kou invloed hebben op jouw prestaties. Werken in de kou kan zorgen voor onderkoeling of bevriezing. Je krijgt zere vingers of tenen of wordt er zelfs ziek door. Belangrijk dus om de juiste kleding te dragen en maatregelen te nemen! Bekijk hieronder de maatregelen en tips voor veilig werken in de kou.
Bij werken in de kou denk je waarschijnlijk meteen aan mensen die in de winter in de buitenlucht werken, zoals postbezorgers, stratenmakers of bouwvakkers. Maar je hebt hier ook mee te maken als je bijvoorbeeld werkt in een onverwarmde loods of koelcel of als je (te) weinig beweegt tijdens je werk.

Welke maatregelen kunnen we nemen?

Is werken in de kou niet te vermijden? Dan ben je als werkgever verplicht om maatregelen te nemen om gezondheidsschade door werken in de kou te voorkomen. Denk hierbij aan:
  • Beschikbaar stellen van persoonlijke beschermingsmiddelen tegen de kou
  • Zorgen voor voldoende warmtebronnen
  • Aanpassen van werkschema’s/verkorten van de werkduur
  • Pauzeren in een warme ruimte mogelijk maken 
  • Uitdelen van warme dranken
  • Werkplek afschermen van kou, wind, regen of sneeuw
  • Risico’s van werken in de kou opnemen in de RI&E

Persoonlijke beschermingsmiddelen tegen de kou

Waar moet je aan denken als het gaat om persoonlijke beschermingsmiddelen tegen de kou? Vraag je werkgever om de juiste kleding en handschoenen, zodat je je kunt beschermen en veilig kan werken in de kou. Bescherm jezelf door het dragen van:
  • Warme en isolerende kleding
  • Meerdere lagen kleding, zodat je makkelijk wat uit kan doen
  • Waterdichte, dampdoorlatende overkleding met capuchon, waterdichte laarzen en handschoenen
  • Handschoenen of contacthandschoenen
  • Veiligheidsschoenen of veiligheidslaarzen met dikke zolen en wollen sokken. Tip: Neem een extra paar droge sokken mee, zodat je natte sokken direct kan vervangen. 

Wanneer is het te koud om te werken?

In de Arbowet staat geen temperatuur waarbij het te koud is om te werken. Maar de temperatuur waarin gewerkt wordt, moet niet schadelijk zijn voor de gezondheid. De FNV heeft onderstaande richtlijnen opgesteld:

Temperatuur onder de 15 °C
Zorg voor extra beschermingsmiddelen, zoals warme kleding en (hand)schoenen. Het is niet altijd mogelijk dat medewerkers nog hun werk kunnen uitvoeren.

Gevoelstemperatuur onder de -6°C
Volgens de FNV is het niet meer verantwoord om te werken in deze temperatuur. Leg daarom het werk stil. 

Wil je weten wat de actuele gevoelstemperatuur is? >> Bekijk hier de actuele waarnemingen van het KNMI

Lees meer

  • Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Het werven van nieuwe BHV’ers kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Medewerkers twijfelen vaak of de rol wel bij hen past, of vinden het spannend om de verantwoordelijkheid aan te gaan. Terwijl BHV’ers onmisbaar zijn om de veiligheid binnen je organisatie te waarborgen. Om bedrijven hierbij te ondersteunen, hebben we een complete BHV-wervingskit ontwikkeld. Deze kit bevat handige tips, kant-en-klare communicatiemiddelen en inspirerende voorbeelden die je direct kunt inzetten om collega’s enthousiast te maken voor de rol van BHV’er.
  • BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    Als BHV’er draag je een grote verantwoordelijkheid. Je weet te handelen bij brand, begeleidt een ontruiming en verleent eerste hulp wanneer dat nodig is. Je staat niet alleen in voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van collega’s en bezoekers. Het is daarom essentieel om je kennis en vaardigheden jaarlijks bij te houden en te oefenen.
  • Veiligheid in de kinderopvang
    Veiligheid in de kinderopvang
    In de kinderopvang staat veiligheid voorop. Kinderen zijn kwetsbaar en hebben een omgeving nodig waarin ze zich kunnen ontwikkelen, spelen én leren, zonder dat er risico’s zijn voor hun gezondheid of welzijn. Of het nu gaat om kinderdagverblijven, peuterspeelzalen of buitenschoolse opvang, medewerkers spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige omgeving.
  • Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Een BHV-herhalingscursus volgen. Misschien denk je aan dezelfde oefeningen en dezelfde theorie van vorig jaar. Maar niets is minder waar. Vanaf september is het programma van de BHV herhalingscursus volledig vernieuwd.
  • EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    Sporten brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas ook risico’s. Of het nu gaat om een blessure tijdens het voetballen, een verstuiking bij het hardlopen of een andere onverwachte gebeurtenis: blessures komen vaak voor in de sportwereld. Hoe zorg je er voor dat je met zekerheid kan handelen?
  • De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    Of je nu een ervaren EHBO’er bent of je voor het eerst een EHBO-cursus volgt, het is essentieel om de basisregels van eerste hulp te begrijpen en toe te passen. In noodgevallen kunnen deze regels het verschil maken tussen snel herstel of ernstigere gevolgen. In dit artikel leggen we de vijf belangrijkste basisregels uit die je altijd in je achterhoofd moet houden bij het verlenen van eerste hulp.
  • Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Heb jij je EHBO-diploma behaald en denk je dat je wel even vooruit kunt? Helaas is dat niet het geval. Om je kennis en vaardigheden up-to-date te houden, is het essentieel om je EHBO-cursus periodiek te herhalen. In dit artikel leggen we uit waarom herhaling cruciaal is, hoe snel je kennis kan vervagen en hoe vaak je de cursus moet volgen om effectief voorbereid te blijven in noodsituaties.
  • Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.
  • Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.