Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval

Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?

Te veel bedrijfsongevallen

In 2022 waren er volgens de Arbeidsinspectie in totaal 3.700 meldingen van ongevallen op de werkvloer. Dat is meer dan het jaar daarvoor, toen waren het er 3.481. Het aantal ongelukken met een dodelijke afloop ligt gemiddeld tussen de 50 en 70 per jaar. En dat is nog steeds veel te veel, vinden wij! Veel werkgevers vragen zich af of ze verplicht zijn om een bedrijfsongeval te melden. Het antwoord is helder: ja, dat ben je. Als een medewerker betrokken is bij een ongeluk op de werkvloer, moet je dit vaak meteen melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Ook voor je eigen organisatie is het slim om (bijna) ongevallen te registreren. Zo leer je ervan en kun je het een volgende keer voorkomen. Hier vind je een handig registratieformulier.

De financiële gevolgen

Het verdriet voor nabestaanden is niet in kosten uit te drukken. De financiële gevolgen voor de werkgever echter wel. Een arbeidsongeval kost een werkgever gemiddeld € 10.000 tot € 20.000! In sommige gevallen kan het zelfs oplopen tot een paar miljoen euro. Dit hangt natuurlijk af van de grootte van de organisatie en de aard van het werk. Bovendien kun je, zoals hierboven besproken, een boete krijgen van € 50.000 als je een ongeluk niet volgens de regels meldt. Leidt een ongeval tot arbeidsongeschiktheid? Dan betaal je in het eerste jaar 100% salaris door en in het tweede jaar 70%. Maar, de impact is groter. Ook met deze directe en indirecte gevolgen krijg je mogelijk te maken:

Praktische gevolgen:
  • uitval ervaren medewerker
  • minder productiviteit en inkomsten
  • kosten voor vervangende collega
  • inwerken nieuwe kracht
  • verlies van klanten
  • materiële schade of productieverlies door het ongeval
  • schoonmaken en opruimen ongeval
  • gerechtelijk vervolg (als het ongeval het resultaat is van niet nagekomen regels…) 
Emotionele gevolgen:
  • impact op andere medewerkers
  • reputatieschade
  • verlies van vertrouwen in de organisatie 
Als je deze mogelijke gevolgen ziet, kun je maar één conclusie trekken: investeren in een goed veiligheidsbeleid loont! Niet alleen om de maatschappelijke rol die je als werkgever hebt, maar ook om bedrijfseconomische redenen.

Risico’s én kosten minimaliseren

Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Met mogelijk een ongeluk als gevolg. Uit de veiligheidspiramide van Heinrich blijkt dat er vóór elk dodelijk ongeval:
  • 30 ongevallen met zwaar letsel;
  • 300 ongevallen met licht letsel;
  • 3.000 bijna-ongevallen zonder letsel;
  • 30.000 onveilige situaties hebben plaatsgevonden.
Dit betekent dat je heel veel kansen hebt om op tijd in te grijpen en onveilige situaties te verbeteren. Maar, dan moet je deze wel in beeld hebben. Om dit voor elkaar te krijgen, heeft het management of de veiligheidsexpert een belangrijke rol. Zij zijn namelijk degenen die besluiten nemen en het veiligheidsbeleid uitdragen. Zij faciliteren in veilig werken. Door risico’s te inventariseren, maatregelen te nemen, te communiceren, een BHV-organisatie in te richten en te oefenen.

Bij BHV.NL geloven we dat veilige organisaties goed geoefende organisaties zijn. Organisaties die weten waar risico’s liggen, zorgen voor preventieve maatregelen. Daarom is het essentieel dat je oefent met realistische scenario’s en traint op de risico’s die kenmerkend zijn voor jouw organisatie.

Voorkom dure ongevallen en ga aan de slag met bedrijfsveiligheid!

Hoe goed ken jij de risico’s binnen jouw organisatie of team? Wat is jouw ambitie als het gaat om de veiligheid in de organisatie? Dit brengen we graag samen met jou in kaart. Het resultaat? Een veiligheidsprogramma op maat waarmee jij stap voor stap werkt aan de veiligheid in jouw organisatie. Daarmee verminder je heel wat (financieel) risico! 

Lees meer

  • Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Het werven van nieuwe BHV’ers kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Medewerkers twijfelen vaak of de rol wel bij hen past, of vinden het spannend om de verantwoordelijkheid aan te gaan. Terwijl BHV’ers onmisbaar zijn om de veiligheid binnen je organisatie te waarborgen. Om bedrijven hierbij te ondersteunen, hebben we een complete BHV-wervingskit ontwikkeld. Deze kit bevat handige tips, kant-en-klare communicatiemiddelen en inspirerende voorbeelden die je direct kunt inzetten om collega’s enthousiast te maken voor de rol van BHV’er.
  • BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    Als BHV’er draag je een grote verantwoordelijkheid. Je weet te handelen bij brand, begeleidt een ontruiming en verleent eerste hulp wanneer dat nodig is. Je staat niet alleen in voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van collega’s en bezoekers. Het is daarom essentieel om je kennis en vaardigheden jaarlijks bij te houden en te oefenen.
  • Veiligheid in de kinderopvang
    Veiligheid in de kinderopvang
    In de kinderopvang staat veiligheid voorop. Kinderen zijn kwetsbaar en hebben een omgeving nodig waarin ze zich kunnen ontwikkelen, spelen én leren, zonder dat er risico’s zijn voor hun gezondheid of welzijn. Of het nu gaat om kinderdagverblijven, peuterspeelzalen of buitenschoolse opvang, medewerkers spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige omgeving.
  • Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Een BHV-herhalingscursus volgen. Misschien denk je aan dezelfde oefeningen en dezelfde theorie van vorig jaar. Maar niets is minder waar. Vanaf september is het programma van de BHV herhalingscursus volledig vernieuwd.
  • EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    Sporten brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas ook risico’s. Of het nu gaat om een blessure tijdens het voetballen, een verstuiking bij het hardlopen of een andere onverwachte gebeurtenis: blessures komen vaak voor in de sportwereld. Hoe zorg je er voor dat je met zekerheid kan handelen?
  • De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    Of je nu een ervaren EHBO’er bent of je voor het eerst een EHBO-cursus volgt, het is essentieel om de basisregels van eerste hulp te begrijpen en toe te passen. In noodgevallen kunnen deze regels het verschil maken tussen snel herstel of ernstigere gevolgen. In dit artikel leggen we de vijf belangrijkste basisregels uit die je altijd in je achterhoofd moet houden bij het verlenen van eerste hulp.
  • Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Heb jij je EHBO-diploma behaald en denk je dat je wel even vooruit kunt? Helaas is dat niet het geval. Om je kennis en vaardigheden up-to-date te houden, is het essentieel om je EHBO-cursus periodiek te herhalen. In dit artikel leggen we uit waarom herhaling cruciaal is, hoe snel je kennis kan vervagen en hoe vaak je de cursus moet volgen om effectief voorbereid te blijven in noodsituaties.
  • Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.
  • Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.