Goed ontruimen, zó doe je dat

Brand. Een gaslek. Een langdradige presentatie over de kwartaalcijfers met vijftig slides. En zo zijn er nog veel meer redenen denkbaar om het pand waarin je bent zo snel mogelijk te willen verlaten. Een ontruiming goed en geordend laten verlopen is niet eenvoudig. Klinkt het ontruimingsalarm, dan telt elke seconde. Maar hoe ontruim je ook alweer? In het kader van de Opfrisweken zoomen we daarop in.
Als bedrijfseigenaar of bhv-coördinator moet je altijd berekend zijn op dingen die je liever niet meemaakt. Zoals een situatie waarbij het nodig is om het gebouw te ontruimen. Het doel van een ontruiming is zorgen dat collega’s en andere mensen die zich in het gebouw bevinden snel en veilig buiten zijn. Is er noodzaak tot ontruiming, dan is er namelijk iets aan de hand. Of er is op zijn minst een vermoeden dat er iets loos is. Bijvoorbeeld een brand, gaslek, bomdreiging of een chemische besmetting. In zulke gevallen is een goedwerkende bhv-organisatie van levensbelang.

Het ontruimingsplan

Een ontruiming is per definitie spannend, zeker als het niet om een oefening gaat. Alle aanwezigen moeten in een korte tijd, en op een georganiseerde manier, in veiligheid worden gebracht. Hoe dat in het ideale geval gebeurt, staat in het ontruimingsplan. Daarin staat wat er moet gebeuren in geval van nood en welke vluchtwegen naar een veilige haven leiden. Dat het superbelangrijk is om ontruimingen regelmatig met alle bhv’ers en andere medewerkers te oefenen, is natuurlijk een open deur.

Alarmeer hulpdiensten

Zodra er reden is om te ontruimen, is het belangrijk om zo snel mogelijk professionele hulpdiensten te alarmeren. Zij zijn bedreven in het ontruimen van gebouwen en het veiligstellen van de omgeving. Maar zeker om de tijd tot het arriveren van de hulpdiensten goed te overbruggen, kan de bhv het verschil maken.

Duidelijke instructies voorkomen paniek

Als bhv’er ben je onmisbaar tijdens een ontruiming. Jij bent namelijk getraind en weet hoe je moet handelen. Natuurlijk maakt je lichaam meer adrenaline aan, maar je raakt niet snel in paniek. Door duidelijke instructies te geven, zorg jij ervoor dat anderen het gebouw veilig kunnen verlaten en minder paniekdecibellen produceren. Vergelijk het met het cabinepersoneel in het vliegtuig bij hevige turbulentie of een vreemd geluid: als passagiers zien dat de stewardess zen blijft, blijven ze zelf ook kalm.

Help anderen

Toch kunnen mensen tijdens een ontruiming in paniek of gewond raken. Ook in dat geval ben jij, als bhv’er, het reddingsvest. Jij zorg dat deze mensen een veilig onderkomen bereiken.

Oefenen, oefenen, oefenen

We hadden het net al even over het ontruimingsplan. Daarin staat beschreven hoe een ontruiming in het ideale geval verloopt. Helaas zijn er vaak niet-ideale gevallen. Mensen die het brandalarm negeren bijvoorbeeld, omdat ze denken dat het toch weer een oefening is. Mensen die gezellig blijven keuvelen, omdat collega’s dat ook doen of omdat ze hun koffie nog niet op hebben. Of mensen die de verkeerde vluchtroute gebruiken. Zulke scenario’s kun je oefenen, zodat je erop voorbereid bent als het écht nodig is.

Écht goed ontruimen? Schrijf je in voor de BHV Herhalingscursus

Daarom adviseren wij van BHV.nl: laat je organisatie trainen door de experts van BHV.nl en organiseer een ontruimingsoefening. Daarin worden al je kennis en vaardigheden uit de BHV Basiscursus weer afgestoft. En reken maar dat we wat verrassende scenario’s voor je in petto hebben! In één dag ben jij – of zijn je medewerkers - weer perfect getraind om een evacuatie in goede banen te kunnen leiden. Een veilig gevoel, toch?

Lees meer

  • 3 redenen om een EHBO-cursus te volgen (ook als je denkt dat je het nooit nodig hebt)
    3 redenen om een EHBO-cursus te volgen (ook als je denkt dat je het nooit nodig hebt)
    Een val van de trap. Een allergische reactie. Een kind dat zich verslikt. Of iemand die plotseling in elkaar zakt. Je hoopt dat het je nooit overkomt. Maar als het gebeurt, wil je één ding zeker weten: dat je weet wat je moet doen. Een EHBO-cursus volgen is misschien niet het eerste waaraan je denkt bij het plannen van je werkweek, maar het is wél iets dat echt verschil kan maken. Thuis, op werk, op straat of bij de sportvereniging. EHBO-kennis is universeel toepasbaar. Hier zijn 3 sterke redenen om die cursus toch echt op je to-do-lijst te zetten.
     
  • De waarde van een BHV certificaat: meer dan een verplicht papiertje
    De waarde van een BHV certificaat: meer dan een verplicht papiertje
    Voor veel mensen is het BHV-certificaat vooral iets wat ‘moet’. Maar wist je dat het veel meer oplevert dan alleen het afvinken van een wettelijke verplichting? Een BHV-certificaat staat voor kunnen handelen in noodsituaties. Voor zekerheid, veiligheid en verantwoordelijkheid. Voor jezelf én voor anderen. En dat is flink wat waard, voor zowel werkgevers als werknemers.
  • Wat is het verschil tussen Hoofd BHV Operationeel en Hoofd BHV Strategisch?
    Wat is het verschil tussen Hoofd BHV Operationeel en Hoofd BHV Strategisch?
    Binnen een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie spelen zowel Hoofd BHV Operationeel/Coördinator als Hoofd BHV Strategisch een essentiële rol in de bedrijfshulpverlening. Maar wat is precies het verschil tussen deze functies, en hoe vullen ze elkaar aan?
  • Hoe kies je een geschikte preventiemedewerker?
    Hoe kies je een geschikte preventiemedewerker?
    Een preventiemedewerker speelt een cruciale rol in de veiligheid binnen een organisatie. Maar hoe kies je de juiste persoon voor deze functie? In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten, welke vaardigheden essentieel zijn en hoe je ervoor zorgt dat je preventiemedewerker goed voorbereid is op zijn of haar taak.
  • Wat is het verschil tussen een BHV'er en een preventiemedewerker?
    Wat is het verschil tussen een BHV'er en een preventiemedewerker?
    Zowel BHV’ers (bedrijfshulpverleners) als preventiemedewerkers spelen een cruciale rol in het waarborgen van veiligheid op de werkvloer. Toch is er veel onduidelijkheid over de rol van een preventiemedewerker. Wat zijn de belangrijkste verschillen en hoe vullen deze rollen elkaar aan? In dit artikel vertellen we je alles over de taken, verantwoordelijkheden en hoe ze samenwerken voor een veiligere werkomgeving. 
  • 7 tips voor veiligheid op kantoor
    7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplicht
    Als werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
  • Efficiënt bezig zijn met reanimatie, ontruimen en veiligheidsbewustzijn
    Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheid
    In veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn. 
  • Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Organisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat. 
  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.