Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, een preventiemedewerker is verplicht. Volgens de wet moet elk bedrijf ten minste één preventiemedewerker in dienst hebben. Dat is al zo sinds 1 juli 2005. Met de komst van de nieuwe Arbowet in 2018 is de rol van preventiemedewerker nog verder uitgewerkt en verdiept.
De preventiemedewerker is verplicht en onmisbaar in elke organisatie. Samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners werkt hij of zij aan gezond en veilig werken binnen het bedrijf. Hij is de aanjager bij het opzetten en verbeteren van het arbobeleid, en levert een essentiële bijdrage aan de veiligheid en gezondheid van de werknemers, cliënten, patiënten, en alle andere bezoekers.
Wordt preventiemedewerker
Bekijk de cursusdata bij jou in de buurt

Preventiemedewerker moet eigen medewerker zijn, tenzij...

De wet is er duidelijk over: elk bedrijf is verplicht om ten minste één preventiemedewerker te hebben én die preventiemedewerker is een van de eigen medewerkers. Er is wel één uitzondering: indien er geen mogelijkheden zijn om dit intern te regelen, mag de organisatie extern een deskundige als preventiemedewerker aanstellen. Bij een bedrijf met minder dan 25 medewerkers mag de directeur ook zelf de preventiemedewerker zijn. Maar het is beter dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, want daardoor kent hij de risico’s van dichtbij en ‘spreekt’ hij de taal van de werkvloer. Bovendien is een collega meestal veiliger, toegankelijker en beter benaderbaar dan een directeur, en dat is erg belangrijk bij het signaleren en bespreken van onveilige situaties.
 
De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de keuze van de preventiemedewerker. Oók als de directeur de preventiemedewerker is. De preventiemedewerker moet uiteraard over voldoende deskundigheid en ervaring beschikken om zijn taken goed te kunnen uitvoeren. Soms is het dus nodig dat hij een of meer cursussen volgt. En natuurlijk moet hij voldoende tijd krijgen om zijn preventietaken uit te voeren. Hier kan je meer lezen over het belang van een goed getrainde preventiemedewerker.

Waarom is de preventiemedewerker verplicht?

Een preventiemedewerker is verplicht, omdat in de wet staat dat een werkgever zich bij zijn arbobeleid moet laten bijstaan door een of meerdere deskundige medewerkers. Dit is de preventiemedewerker of medewerkers. 

De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit gebeurt via de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Hij werkt nauw samen met en adviseert Arbo deskundigen, de bedrijfsarts en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.

​Hij helpt mee de Arbo maatregelen uit te voeren. Het is gebruikelijk dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, zodat hij er dagelijks te vinden is. Met zijn ervaring levert hij een actieve bijdrage aan het beperken van de risico’s op gezondheidsklachten en ongevallen. Ook vervult de preventiemedewerker een brugfunctie tussen de directie en de werknemers. De preventiemedewerker assisteert bijvoorbeeld de directie met heldere voorlichting over duidelijke werkinstructies, het correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools bij langdurig beeldschermgebruik.

Extra taken

Naast deze drie wettelijke taken kan de preventiemedewerker - uiteraard in overleg met de directie – zijn takenpakket uitbreiden. Bijvoorbeeld:
  • het bijhouden en registreren van bedrijfsongevallen
  • ​de rol van vertrouwenspersoon oppakken
  • voorlichting geven aan collega’s over veilig werken en preventie. Om ervoor te zorgen dat het onderwerp gezond en veilig werken hoog op de agenda blijft, kan hij daar regelmatig nieuws, actualiteiten, en andere interessante onderwerpen over delen via nieuwsbrieven, bijeenkomsten of het intranet.
Het zal duidelijk zijn: de preventiemedewerker is verplicht. En dat is niet voor niets: een preventiemedewerker is onmisbaar!
 

Preventiemedewerker worden?

Heb je interesse in de rol van preventiemedewerker? BHV.NL verzorgt een cursus preventiemedewerker. In drie dagen leer je alles wat je wilt weten over de taken en de rol van preventiemedewerker. 
Wat doet een Preventiemedewerker
Alles over de taken en verantwoordelijkheden
Vraag vrijblijvend advies aan
Wij denken met je mee!
Offerte aanvragen
Vraag een offerte op maat aan
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Veelgestelde vragen

Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, een preventiemedewerker is sinds 2005 wettelijk verplicht. Sinds de nieuwe arbowet van 2018 is de rol van de preventiemedewerker verder uitgewerkt.

Wie stel je aan als preventiemedewerker?

De preventiemedewerker moet een medewerker van de organisatie zijn. Bij een bedrijf met minder dan 25 medewerkers mag de directeur zelf ook de preventiemedewerker zijn. Vaak wordt aangeraden om iemand vanaf de werkvloer aan te stellen, omdat die de risico's van dichtbij kent en vaak makkelijker aanspreekbaar is dan iemand uit het management. Lees hier meer over hoe je een geschikte preventiemedewerker kiest.

Wat zijn de taken van een preventiemedewerker?

De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Hij of zij werkt nauw samen met Arbo deskundigen, de bedrijfsarts, de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. De preventiemedewerker fungeert als brug tussen de directie en werknemers en levert een actieve bijdrage aan het beperken van risico's op gezondheidsklachten en ongevallen. Lees hier meer over wat een preventiemedewerker precies doet.

Lees meer

  • Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Het werven van nieuwe BHV’ers kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Medewerkers twijfelen vaak of de rol wel bij hen past, of vinden het spannend om de verantwoordelijkheid aan te gaan. Terwijl BHV’ers onmisbaar zijn om de veiligheid binnen je organisatie te waarborgen. Om bedrijven hierbij te ondersteunen, hebben we een complete BHV-wervingskit ontwikkeld. Deze kit bevat handige tips, kant-en-klare communicatiemiddelen en inspirerende voorbeelden die je direct kunt inzetten om collega’s enthousiast te maken voor de rol van BHV’er.
  • BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    Als BHV’er draag je een grote verantwoordelijkheid. Je weet te handelen bij brand, begeleidt een ontruiming en verleent eerste hulp wanneer dat nodig is. Je staat niet alleen in voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van collega’s en bezoekers. Het is daarom essentieel om je kennis en vaardigheden jaarlijks bij te houden en te oefenen.
  • Veiligheid in de kinderopvang
    Veiligheid in de kinderopvang
    In de kinderopvang staat veiligheid voorop. Kinderen zijn kwetsbaar en hebben een omgeving nodig waarin ze zich kunnen ontwikkelen, spelen én leren, zonder dat er risico’s zijn voor hun gezondheid of welzijn. Of het nu gaat om kinderdagverblijven, peuterspeelzalen of buitenschoolse opvang, medewerkers spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige omgeving.
  • Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Een BHV-herhalingscursus volgen. Misschien denk je aan dezelfde oefeningen en dezelfde theorie van vorig jaar. Maar niets is minder waar. Vanaf september is het programma van de BHV herhalingscursus volledig vernieuwd.
  • EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    Sporten brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas ook risico’s. Of het nu gaat om een blessure tijdens het voetballen, een verstuiking bij het hardlopen of een andere onverwachte gebeurtenis: blessures komen vaak voor in de sportwereld. Hoe zorg je er voor dat je met zekerheid kan handelen?
  • De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    Of je nu een ervaren EHBO’er bent of je voor het eerst een EHBO-cursus volgt, het is essentieel om de basisregels van eerste hulp te begrijpen en toe te passen. In noodgevallen kunnen deze regels het verschil maken tussen snel herstel of ernstigere gevolgen. In dit artikel leggen we de vijf belangrijkste basisregels uit die je altijd in je achterhoofd moet houden bij het verlenen van eerste hulp.
  • Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Heb jij je EHBO-diploma behaald en denk je dat je wel even vooruit kunt? Helaas is dat niet het geval. Om je kennis en vaardigheden up-to-date te houden, is het essentieel om je EHBO-cursus periodiek te herhalen. In dit artikel leggen we uit waarom herhaling cruciaal is, hoe snel je kennis kan vervagen en hoe vaak je de cursus moet volgen om effectief voorbereid te blijven in noodsituaties.
  • Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.
  • Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.