De veiligheidsladder

De Veiligheidsladder verhoogt het veiligheidsbewustzijn en zorgt ervoor dat mensen bewuster veilig handelen. Met de bedoeling het aantal onveilige situaties te verminderen en het aantal incidenten (verzuim, schades) te verlagen.

Heel belangrijk daarbij is dat iedereen in de organisatie (van CEO tot middel managers tot de mensen op de werkvloer) zich bewust is van zijn eigen bijdrage aan de veiligheid. Dat kan alleen als er sprake is van een open cultuur waarin mensen vrij durven praten over onveilige situaties, en waarin naar de ervaringen en ideeën van de medewerkers geluisterd wordt.
Met de Veiligheidsladder kun je beoordelen in welke ontwikkelingsfase op het gebied van veiligheidsbewustzijn je bedrijf zich bevindt. Er zijn vijf treden die oplopen in verantwoordelijkheid, reflectie en investeringen in veiligheid. 


                         5. Vooruitstrevend
                         Veiligheid is 100% geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen       
                    4. Proactief
                    Veiligheid heeft een hoge prioriteit en wordt voortdurend verbeterd
               3. Berekenend
               Veiligheidsregels zijn belangrijk
          2. Reactief
          Verandergedrag is ad hoc en van korte duur
     1. Pathologisch
     Wat niet weet, wat niet deert

Trede 1: Pathologisch

In het bedrijf is de overheersende mening: ‘Bij ons gaat niets fout, wij doen het goed, dus waarom zouden we onze tijd verdoen met preventieve veiligheidsactiviteiten?’ en ‘Wat niet weet, wat niet deert’. Het bedrijf investeert weinig tot niets in het verbeteren van het veilig gedrag. Veilig gedrag wordt niet beloond.

Trede 2: Reactief

‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’: er worden pas maatregelen genomen als er dingen zijn misgegaan. Het bedrijf voelt zich niet echt verantwoordelijk voor veilig gedrag maar veel meer slachtoffer. Verandergedrag is vaak ad hoc en houdt niet lang stand. Veilig gedrag wordt maar matig gewaardeerd.

Trede 3: Berekenend

In deze fase neemt het bedrijf wel meer verantwoordelijkheid voor de veiligheid maar vaak vooral uit eigen belang: ‘Wat levert het mij op?’ Het is vooral het (hogere) management dat zich bezighoudt met het naleven van regels en wetten; veiligheid is nog geen onderwerp dat iedereen aangaat. Management vindt veilig gedrag belangrijk en waardeert dat ook.

Trede 4: Proactief

In fase 4 heeft veiligheid een hoge prioriteit: de hele organisatie is doordrongen van het feit dat veiligheid belangrijk is. Medewerkers weten hoe ze veilig moeten werken en spreken elkaar aan op onveilig gedrag. Het bedrijf investeert voortdurend in het proactief verbeteren van de veiligheid en in het verhogen van het veiligheidsbewustzijn van de mensen. Veilig gedrag wordt hoog gewaardeerd.

Trede 5: Vooruitstrevend

In de hoogste fase is veiligheid volledig geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen. Veiligheid zit als het ware in het DNA van de organisatie en van de medewerkers. Het is een standaard onderdeel bij reflectie en evaluatie binnen de eigen organisatie én met branchegenoten, leveranciers, opdrachtgevers en klanten. Uiteraard wordt ook in deze fase veilig gedrag hoog gewaardeerd. 

Bron: veiligheidsladder.org

Wil jij hoger op de ladder komen?

Kun je in alle eerlijkheid zeggen in welke fase jullie bedrijf zich bevindt? En ben je daar tevreden over of niet? Wij helpen je graag een of meer treden hoger te komen en bedrijfsveiligheid beter te organiseren. Vraag hieronder vrijblijvend een adviesgesprek aan. 

BHVcontinu

Veilig gedrag op de werkvloer valt of staat met BHV-kennis en -vaardigheden die op peil zijn. Herhaling is daarom kracht. Met BHVcontinu kunnen jouw medewerkers, naast de jaarlijke BHV herhalingscursus, waar en wanneer het hen uitkomt hun BHV-kennis opfrissen en vragen beantwoorden over brand, ontruiming en levensreddend handelen. Deze vragen kunnen we afstemmen op jouw specifieke branche, organisatie of zelfs locatie. Benieuwd wat BHVcontinu voor jouw organisatie kan betekenen?

Lees meer

  • Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Het werven van nieuwe BHV’ers kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Medewerkers twijfelen vaak of de rol wel bij hen past, of vinden het spannend om de verantwoordelijkheid aan te gaan. Terwijl BHV’ers onmisbaar zijn om de veiligheid binnen je organisatie te waarborgen. Om bedrijven hierbij te ondersteunen, hebben we een complete BHV-wervingskit ontwikkeld. Deze kit bevat handige tips, kant-en-klare communicatiemiddelen en inspirerende voorbeelden die je direct kunt inzetten om collega’s enthousiast te maken voor de rol van BHV’er.
  • BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    Als BHV’er draag je een grote verantwoordelijkheid. Je weet te handelen bij brand, begeleidt een ontruiming en verleent eerste hulp wanneer dat nodig is. Je staat niet alleen in voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van collega’s en bezoekers. Het is daarom essentieel om je kennis en vaardigheden jaarlijks bij te houden en te oefenen.
  • Veiligheid in de kinderopvang
    Veiligheid in de kinderopvang
    In de kinderopvang staat veiligheid voorop. Kinderen zijn kwetsbaar en hebben een omgeving nodig waarin ze zich kunnen ontwikkelen, spelen én leren, zonder dat er risico’s zijn voor hun gezondheid of welzijn. Of het nu gaat om kinderdagverblijven, peuterspeelzalen of buitenschoolse opvang, medewerkers spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige omgeving.
  • Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Een BHV-herhalingscursus volgen. Misschien denk je aan dezelfde oefeningen en dezelfde theorie van vorig jaar. Maar niets is minder waar. Vanaf september is het programma van de BHV herhalingscursus volledig vernieuwd.
  • EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    Sporten brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas ook risico’s. Of het nu gaat om een blessure tijdens het voetballen, een verstuiking bij het hardlopen of een andere onverwachte gebeurtenis: blessures komen vaak voor in de sportwereld. Hoe zorg je er voor dat je met zekerheid kan handelen?
  • De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    Of je nu een ervaren EHBO’er bent of je voor het eerst een EHBO-cursus volgt, het is essentieel om de basisregels van eerste hulp te begrijpen en toe te passen. In noodgevallen kunnen deze regels het verschil maken tussen snel herstel of ernstigere gevolgen. In dit artikel leggen we de vijf belangrijkste basisregels uit die je altijd in je achterhoofd moet houden bij het verlenen van eerste hulp.
  • Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Heb jij je EHBO-diploma behaald en denk je dat je wel even vooruit kunt? Helaas is dat niet het geval. Om je kennis en vaardigheden up-to-date te houden, is het essentieel om je EHBO-cursus periodiek te herhalen. In dit artikel leggen we uit waarom herhaling cruciaal is, hoe snel je kennis kan vervagen en hoe vaak je de cursus moet volgen om effectief voorbereid te blijven in noodsituaties.
  • Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.
  • Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.