Wat is volgens de Arbowet verplicht?

Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in het leven geroepen. In die wet zijn verplichtingen voor zowel werkgevers als werknemers vastgelegd. Veilig werken is immers een verantwoordelijkheid van iedereen! We zetten daarom de belangrijkste verplichtingen even op een rijtje. Wel zo overzichtelijk.

De belangrijkste verplichtingen van werkgevers

  • Een arbeidsomstandighedenbeleid (Arbobeleid) ontwikkelen en uitvoeren. In dat beleid leg je de maatregelen vast die ervoor moeten zorgen dat het werk dat in het bedrijf verricht wordt geen nadelige gevolgen heeft voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers.
  • Zo veel mogelijk gevaren voor de gezondheid van werknemers bij de bron aanpakken. Zo moet je bijvoorbeeld een machine die veel lawaai maakt vervangen door een stiller type.
  • De werkplekken, de werkmethoden en de inhoud van het werk zo veel mogelijk aanpassen aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemers. Dit geldt ook voor werknemers met een structurele functionele beperking door bijvoorbeeld ziekte.
  • Monotone en tempogebonden arbeid zo veel mogelijk voorkomen en beperken.
  • Een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en een bedrijfsnoodplan opstellen en uitvoeren, en minimaal één keer per jaar een ontruimingsoefening doen.
  • Werknemers voorlichten over het gebruik van arbeidsmiddelen of persoonlijke beschermingsmiddelen, maar ook over hoe er in het bedrijf wordt omgegaan met agressie en geweld, en seksuele intimidatie.
  • Arbeidsongevallen en beroepsziekten melden en registreren.
  • Een ziekteverzuimbeleid voeren, en werknemers in de gelegenheid stellen om periodiek een arbeidsgezondheidskundig onderzoek te ondergaan.
  • Een preventiemedewerker aanstellen.
  • Sluitende afspraken maken met samenwerkende bedrijven, bijvoorbeeld aannemers.

De belangrijkste verplichtingen van werknemers

  • Arbeidsmiddelen en gevaarlijke stoffen op de juiste wijze gebruiken.
  • De op de arbeidsmiddelen aangebrachte beveiligingen niet veranderen en niet weghalen, en op de juiste wijze gebruiken.
  • De door de werkgever beschikbaar gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen op een juiste manier gebruiken en op de daarvoor bestemde plaats opbergen.
  • Meewerken aan de voor hen georganiseerde instructie.
  • De werkgever inlichten over opgemerkte gevaren voor de veiligheid en gezondheid in het bedrijf.
  • De werkgever en andere deskundige personen (denk aan de preventiemedewerker, BHV'er, arbodienstverlener) zo nodig bijstaan bij de uitvoering van hun verplichtingen.

BHV.NL denkt graag met je mee

De wet kan het nog zo duidelijk verwoorden, in de praktijk is het vaak lastig om zeker te weten of je aan alle verplichtingen voldoet. Daarnaast verschillen de risico’s per branche. Het is dan fijn advies te krijgen van een expert. Wij hebben die experts. Neem vrijblijvend contact met ons op, en bel 024 - 373 09 77. Of vraag hieronder een offerte aan. 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    BHV’er ben je niet alleen op je werk voor de veiligheid van je collega’s, maar ook privé is het relevant om BHV-kennis te hebben en te weten hoe je moet handelen. Want je wilt toch niet machteloos moeten toekijken als iemand in jouw omgeving iets overkomt? 
  • taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de BHV’ers in een organisatie. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • De werking van het BHV-team
    De werking van het BHV-team
    BHV’ers zijn opgeleid om te handelen in geval van calamiteiten, maar opleiden alleen is niet voldoende. Hoe zorg je nou voor een goed werkend, op elkaar ingespeeld en actief en betrokken BHV-team? 
  • BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    Wij vinden het de normaalste zaak van de wereld dat veiligheid voor je werknemers, bezoekers en klanten goed geregeld is, omdat wij hier dagelijks mee bezig zijn. Helaas merken wij dat er nog veel onduidelijkheid is over welke verplichtingen je als organisatie hebt.
  • BHV’er worden als je al EHBO’er bent?
    BHV’er worden als je al EHBO’er bent?
    Heb je al een EHBO-diploma op zak en word je ook verantwoordelijk voor het ontruimen van je organisatie bij calamiteiten en het blussen van een beginnende brand? Volg dan een BHV-cursus Brand en Ontruiming en word allround BHV’er!   
  • Werken tijdens een hittegolf
    Werken tijdens een hittegolf
    Extreme hitte! Het werken in een te warme omgeving heeft invloed op onze werkprestaties en op onze gezondheid. Met onderstaande tips kunnen jij en je werknemers en/of collega’s deze hinder voor zijn of beperken tot een werkbare situatie.
  • Week van de teek
    Week van de teek
    Elk jaar krijgen mensen in Nederland ruim een miljoen tekenbeten! Lees snel onze tips over hoe je een tekenbeet voorkomt en wat je kan doen als je gebeten bent.
  • Is VCA verplicht?
    Is VCA verplicht?
    Nee, een VCA is niet verplicht. Maar een VCA-certificaat wordt wel steeds vaker door opdrachtgevers geëist. Dit heeft te maken met de regels die de Arbowet aan bedrijven stelt. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen