(Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. Laat ze niet voor niets zijn en registreer ze: zo leer je ervan en voorkom je dat je je nog eens aan dezelfde steen stoot!
In sommige gevallen ben je als werkgever verplicht om een arbeidsongeval te melden aan de Arbeidsinspectie: wanneer er sprake is van een dodelijke afloop, ziekenhuisopname of blijvend letsel. Maar je doet er verstandig aan om ook minder ernstige voorvallen te registreren. Daardoor kun je een incident beter analyseren. Misschien ontdek je er een patroon in en kun je op basis daarvan de veiligheid binnen je organisatie verbeteren. Kortom: een arbeidsongeval is natuurlijk vervelend, maar wel een belangrijke bron van kennis.
Ernstige ongevallen voorkomen
Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo luidt het gezegde. Een bijna-ongeval schuilt in een wat groter hoekje: vaker gaat het net níét mis dan wél mis. Het is dan verleidelijk om de gebeurtenis nonchalant weg te wuiven – of er luchtig over te vertellen op een vrimibo – en over te gaan tot de orde van de dag, maar wacht even: doe dat niet en meld het.
Een bijna-ongeval heeft minder vervelende gevolgen dan een écht ongeval, maar kan net zoveel nuttige informatie bevatten. Bijvoorbeeld op welke locaties, werkplekken of afdelingen de meeste (bijna-)ongelukken gebeuren. Door te registreren heb je ook een beeld van het aantal arbeidsongevallen dat jaarlijks plaatsvindt. Maar minstens zo belangrijk: je kunt, door het melden van bijna-ongevallen, ernstige ongevallen voorkomen. Maak dat tot ieders taak binnen de organisatie!
Een bijna-ongeval heeft minder vervelende gevolgen dan een écht ongeval, maar kan net zoveel nuttige informatie bevatten. Bijvoorbeeld op welke locaties, werkplekken of afdelingen de meeste (bijna-)ongelukken gebeuren. Door te registreren heb je ook een beeld van het aantal arbeidsongevallen dat jaarlijks plaatsvindt. Maar minstens zo belangrijk: je kunt, door het melden van bijna-ongevallen, ernstige ongevallen voorkomen. Maak dat tot ieders taak binnen de organisatie!
Drempel laag houden
Het is de taak van de preventiemedewerker om te zorgen dat ongevallen en bijna-ongevallen goed in de boeken worden vermeld. Het is óók de taak van de preventiemedewerker om alles daaromheen goed te organiseren. Zorg dat het voor de medewerkers glashelder is wanneer ze aan de bel moeten trekken, en vooral ook hóé ze dat moeten doen. Maak het zo laagdrempelig mogelijk. Een (bijna-)ongeval melden is zelden een feestje, maar je kunt de drempel een stuk lager maken door te zorgen dat medewerkers het eenvoudig en snel kunnen melden. Is die drempel te hoog, dan zul je zien dat er nogal eens ‘vergeten’ wordt om iets te melden.
Leren van (bijna-)ongevallen
Zorg er, als preventiemedewerker, voor dat medewerkers niet met lood in hun schoenen aan je bureau staan. Reken ze er niet op af wanneer ze een (bijna-)ongeval melden, ook al is het een gevolg van hun eigen fout of nalatigheid. Iedereen maakt fouten. Het feit dat ze het willen melden – en dus de organisatie ervan willen laten leren – is positief. Maak van (bijna-)ongevallen geen taboe, maar neem het serieus en praat er als volwassenen over. Overal gaat er weleens iets mis. Kwestie van weer opstaan, ervan leren en de kans op herhaling minimaliseren. Zo ben je als bedrijfsnoodorganisatie pas écht goed bezig!
Registratieformulier voor ongevallen
Heb je nog geen formulier waarmee je ongevallen en bijna-ongevallen op het werk registreert? Wij hebben een beknopte variant opgezet om je als werknemer, BHV'er of veiligheidsverantwoordelijke op weg te helpen met het professionaliseren van jullie bedrijfsveiligheid. Dit basisdocument van verslaggeving geeft je inzicht in de te registreren aandachtspunten en is voor iedere organisatie goed inzetbaar. Je kunt het ongevallen registratieformulier hier gratis downloaden.
Lees meer
-
Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.
-
Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteitenHet voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
-
Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentraWoonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
-
Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomstWil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
-
Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitieWil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
-
8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloerVeel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht!
-
5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatieHoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
-
Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongevalHet is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
-
6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppenEr bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.