(Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld

 
Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. Laat ze niet voor niets zijn en registreer ze: zo leer je ervan en voorkom je dat je je nog eens aan dezelfde steen stoot!
In sommige gevallen ben je als werkgever verplicht om een arbeidsongeval te melden aan de Arbeidsinspectie: wanneer er sprake is van een dodelijke afloop, ziekenhuisopname of blijvend letsel. Maar je doet er verstandig aan om ook minder ernstige voorvallen te registreren. Daardoor kun je een incident beter analyseren. Misschien ontdek je er een patroon in en kun je op basis daarvan de veiligheid binnen je organisatie verbeteren. Kortom: een arbeidsongeval is natuurlijk vervelend, maar wel een belangrijke bron van kennis.

Ernstige ongevallen voorkomen

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo luidt het gezegde. Een bijna-ongeval schuilt in een wat groter hoekje: vaker gaat het net níét mis dan wél mis. Het is dan verleidelijk om de gebeurtenis nonchalant weg te wuiven – of er luchtig over te vertellen op een vrimibo – en over te gaan tot de orde van de dag, maar wacht even: doe dat niet en meld het.
 
Een bijna-ongeval heeft minder vervelende gevolgen dan een écht ongeval, maar kan net zoveel nuttige informatie bevatten. Bijvoorbeeld op welke locaties, werkplekken of afdelingen de meeste (bijna-)ongelukken gebeuren. Door te registreren heb je ook een beeld van het aantal arbeidsongevallen dat jaarlijks plaatsvindt. Maar minstens zo belangrijk: je kunt, door het melden van bijna-ongevallen, ernstige ongevallen voorkomen. Maak dat tot ieders taak binnen de organisatie!

Drempel laag houden

Het is de taak van de preventiemedewerker om te zorgen dat ongevallen en bijna-ongevallen goed in de boeken worden vermeld. Het is óók de taak van de preventiemedewerker om alles daaromheen goed te organiseren. Zorg dat het voor de medewerkers glashelder is wanneer ze aan de bel moeten trekken, en vooral ook hóé ze dat moeten doen. Maak het zo laagdrempelig mogelijk. Een (bijna-)ongeval melden is zelden een feestje, maar je kunt de drempel een stuk lager maken door te zorgen dat medewerkers het eenvoudig en snel kunnen melden. Is die drempel te hoog, dan zul je zien dat er nogal eens ‘vergeten’ wordt om iets te melden.

Leren van (bijna-)ongevallen

Zorg er, als preventiemedewerker, voor dat medewerkers niet met lood in hun schoenen aan je bureau staan. Reken ze er niet op af wanneer ze een (bijna-)ongeval melden, ook al is het een gevolg van hun eigen fout of nalatigheid. Iedereen maakt fouten. Het feit dat ze het willen melden – en dus de organisatie ervan willen laten leren – is positief. Maak van (bijna-)ongevallen geen taboe, maar neem het serieus en praat er als volwassenen over. Overal gaat er weleens iets mis. Kwestie van weer opstaan, ervan leren en de kans op herhaling minimaliseren. Zo ben je als bedrijfsnoodorganisatie pas écht goed bezig!

Registratieformulier voor ongevallen

Heb je nog geen formulier waarmee je ongevallen en bijna-ongevallen op het werk registreert? Wij hebben een beknopte variant opgezet om je als werknemer, BHV'er of veiligheidsverantwoordelijke op weg te helpen met het professionaliseren van jullie bedrijfsveiligheid. Dit basisdocument van verslaggeving geeft je inzicht in de te registreren aandachtspunten en is voor iedere organisatie goed inzetbaar. Je kunt het ongevallen registratieformulier hier gratis downloaden

Lees meer

  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.
  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    In de moderne wereld is tijd schaars en uitgebreide cursussen zijn niet altijd haalbaar of effectief. Voor essentiële kennis, zoals veiligheid en bedrijfshulpverlening, is er nu een oplossing: microlearning.
  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.