(Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld

Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. Laat ze niet voor niets zijn en registreer ze: zo leer je ervan en voorkom herhaling!
In sommige gevallen ben je als werkgever verplicht om een arbeidsongeval te melden aan de Arbeidsinspectie: wanneer er sprake is van een dodelijke afloop, ziekenhuisopname of blijvend letsel. Maar het is verstandig om ook minder ernstige voorvallen te registreren. Daardoor kun je een incident beter analyseren. Misschien ontdek je een patroon en kun je op basis daarvan de veiligheid binnen je organisatie verbeteren. Kortom: een arbeidsongeval is natuurlijk vervelend, maar wel een belangrijke bron van kennis voor de preventiemedewerker.

Ernstige ongevallen voorkomen

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo luidt het gezegde. Een bijna-ongeval schuilt in een wat groter hoekje: vaker gaat het net níét mis dan wél mis. Het is dan verleidelijk om de gebeurtenis nonchalant weg te wuiven – of er luchtig over te vertellen op een vrimibo – en over te gaan tot de orde van de dag, maar wacht even: doe dat niet en meld het.
 
Een bijna-ongeval heeft minder vervelende gevolgen dan een écht ongeval, maar kan net zoveel nuttige informatie bevatten. Bijvoorbeeld op welke locaties, werkplekken of afdelingen de meeste (bijna-)ongelukken gebeuren. Door te registreren heb je ook een beeld van het aantal arbeidsongevallen dat jaarlijks plaatsvindt. Maar minstens zo belangrijk: je kunt, door het melden van bijna-ongevallen, ernstige ongevallen voorkomen. Maak dat tot ieders taak binnen de organisatie!

Drempel laag houden

Het is de taak van de preventiemedewerker om te zorgen dat ongevallen en bijna-ongevallen goed in de boeken worden vermeld. Het is óók de taak van de preventiemedewerker om alles daaromheen goed te organiseren. Zorg dat het voor de medewerkers glashelder is wanneer ze aan de bel moeten trekken, en vooral ook hóé ze dat moeten doen. Maak het zo laagdrempelig mogelijk. Een (bijna-)ongeval melden is zelden een feestje, maar je kunt de drempel een stuk lager maken door te zorgen dat medewerkers het eenvoudig en snel kunnen melden. Is die drempel te hoog, dan zul je zien dat er nogal eens ‘vergeten’ wordt om iets te melden.

Leren van (bijna-)ongevallen

Zorg er, als preventiemedewerker, voor dat medewerkers niet met lood in hun schoenen aan je bureau staan. Reken ze er niet op af wanneer ze een (bijna-)ongeval melden, ook al is het een gevolg van hun eigen fout of nalatigheid. Iedereen maakt fouten. Het feit dat ze het willen melden – en dus de organisatie ervan willen laten leren – is positief. Maak van (bijna-)ongevallen geen taboe, maar neem het serieus en praat er als volwassenen over. Overal gaat er weleens iets mis. Kwestie van weer opstaan, ervan leren en de kans op herhaling minimaliseren. Zo ben je als bedrijfsnoodorganisatie pas écht goed bezig!

Registratieformulier voor ongevallen

Heb je nog geen formulier waarmee je ongevallen en bijna-ongevallen op het werk registreert? Wij hebben een beknopte variant opgezet om je als werknemer, BHV'er of veiligheidsverantwoordelijke op weg te helpen met het professionaliseren van jullie bedrijfsveiligheid. Dit basisdocument van verslaggeving geeft je inzicht in de te registreren aandachtspunten en is voor iedere organisatie goed inzetbaar. Je kunt het ongevallen registratieformulier hier gratis downloaden

Lees meer

  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.