Wat doet een preventiemedewerker?

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker is een medewerker binnen de organisatie die de werkgever ondersteunt op het gebied van preventie, bescherming en veilig en gezond werken.

Wat doet een preventiemedewerker?

Voorkomen is beter dan genezen, daar weet je als preventiemedewerker alles van! In deze rol help je je werkgever bij het bereiken van zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden, zodat je collega’s op een fijne en veilige manier hun werk kunnen doen. Een goed arbobeleid en bedrijfsveiligheid staan bovenaan jouw lijst en je houdt je dagelijks bezig met het verkleinen van arbeidsrisico’s. Hiervoor werk je nauw samen met Arbodeskundigen en de ondernemingsraad.

Jouw rol binnen de bedrijfsnoodorganisatie

Als het op goede en veilige arbeidsomstandigheden aankomt, ben jij de aangewezen persoon om de organisatie daarover te adviseren. Zo zorg je voor een veilige en gezonde werkomgeving en help je natuurlijk eventuele risico’s zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast is het jouw taak om een goede Risico-inventarisatie en -evaluatie te schrijven, die past bij jouw organisatie.

Taken & verantwoordelijkheden van een preventiemedewerker

Wat doet een preventiemedewerker nou eigenlijk? 
  • ​Ondersteunen, informeren en adviseren van de organisatie bij het bereiken van veilige en zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden
  • Voorkomen van onnodige uitval van medewerkers
  • Opzetten en continu optimaliseren van het arbobeleid
  • Schrijven en actueel houden van een Risico-inventarisatie en -evaluatie op maat en zorgen voor de juiste uitvoering hiervan

Welke skills heb je hiervoor nodig?

Om een bekwame preventiemedewerker te zijn, heb je verschillende vaardigheden nodig. Preventiemedewerker taken variëren van goed kunnen adviseren tot het ontwikkelen van gedetailleerde plannen van aanpak. Maar wat doet een preventiemedewerker nog meer? Je moet ook kwaliteitsgericht, omgevingsbewust en communicatief vaardig zijn. En niet te vergeten mensen kunnen overtuigen, omgaan met weerstand en je goed kunnen inleven in de situatie van de medewerkers. Preventiemedewerker taken zijn dus heel divers en het is een behoorlijk pakket aan vaardigheden die je goed moet oefenen en blijven trainen.

Opleiding

In de opleiding voor preventiemedewerker krijg je handvatten om in de praktijk aan de slag te gaan en brengen we je de theoretische basis bij rondom arbobeleid en wet- en regelgeving. Door veel te oefenen met voorbeeldscenario’s leer je bijvoorbeeld het adviseren van een leidinggevende of directeur, het presenteren van een plan van aanpak of het schrijven van een Risico-inventarisatie en
-evaluatie. Ook leer je hoe je goed inzicht krijgt in de arbeidsomstandigheden binnen je eigen organisatie. 

Welke opleidingen kan je doen?

Om jezelf te ontwikkelen tot de rol Preventiemedewerker, kun je de volgende opleidingen doen:

Samen trainen

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

Blijven trainen

Een organisatie staat nooit stil en het is erg belangrijk dat je als preventiemedewerker meebeweegt met de veranderingen die je organisatie ondergaat. Daarnaast kunnen ook regel- en wetgeving veranderen of misschien worden er dingen aangepast in de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) of het Arbobeleid. Daarom word je ieder half jaar bijgeschoold op de meest essentiële competenties. Denk hierbij aan gesprekstechnieken, aanspreken op regels en procedures, omgaan met weerstand, overtuigen, wet- en regelgeving of het volgen van een masterclass. Zo weet je zeker dat je de organisatie op de juiste manier ondersteunt. 

Meer informatie?

Wil je meer weten weten over de functie van preventiemedewerker en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? We helpen graag. Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgeprek. Of wil je meer weten over de andere rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie? Bekijk dan onze pagina over alle rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie

>> Weet jij al waar jij in 2023 op in gaat zetten? Laat je inspireren door de veiligheidsaanpak van andere organisaties.

Veelgestelde vragen

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker is een medewerker binnen de organisatie die de werkgever ondersteunt op het gebied van gezond en veilig werken.  En elke organisatie is verplicht om een preventiemedewerker te hebben

Wat doet een preventiemedewerker?

In de Arbowet staan drie wettelijke taken van een preventiemedewerker, namelijk:
  1. Het ondersteunen van de werkgever bij het realiseren van zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden. 
  2. Nauw samenwerken met en adviseren van Arbodeskundigen.
  3. Mede uitvoeren van de Arbomaatregelen. 

Lees meer

  • De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    Jij wil de bedrijfsveiligheid in jouw organisatie verbeteren. Dat is natuurlijk de belangrijkste reden om onze trainingen te volgen. Maar, vindt deze verbetering ook plaats? Is de bedrijfsveiligheid écht verbeterd en waardoor komt dat? En hoeveel is deze dan verbeterd? Wij kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan meer inzicht in de effectiviteit van jullie bedrijfsnoodorganisatie (BNO). Zodat je zeker weet dat je met de juiste dingen bezig bent en dat alle inzet het gewenste effect heeft. Speciaal hiervoor heeft BHV.NL de prestatiemeter ontwikkeld. Zo passen we ons programma nóg beter op jouw organisatie aan.
  • De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot trainer? Namelijk op het gebied van BHV, EHBO en ongewenst gedrag. Of misschien wil je zelf wel als BHV’er, ploegleider of coördinator trainer worden. Waar je ook voor kiest: het opleiden van eigen trainers in je organisatie biedt meerdere voordelen. Op het gebied van financiën, tijd, goed werkgeverschap én veiligheid. Benieuwd hoe dat zit? In dit artikel lees je er alles over.
  • Een ode aan alle BHV'ers
    Valentijnsgedicht
  • De rol van de Nederlandse Arbeidsinspectie
    De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker
    De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier. 
  • KEN ÉN TRAIN DE 5 FASES VAN BHV TIJDENS EEN CALAMITEIT
    Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
    Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen