Wat doet een preventiemedewerker?

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker is een medewerker binnen de organisatie die de werkgever ondersteunt op het gebied van preventie, bescherming en veilig en gezond werken.

Wat doet een preventiemedewerker?

Voorkomen is beter dan genezen, daar weet je als preventiemedewerker alles van! In deze rol help je je werkgever bij het bereiken van zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden, zodat je collega’s op een fijne en veilige manier hun werk kunnen doen. Een goed arbobeleid en bedrijfsveiligheid staan bovenaan jouw lijst en je houdt je dagelijks bezig met het verkleinen van arbeidsrisico’s. Hiervoor werk je nauw samen met Arbodeskundigen en de ondernemingsraad.

Jouw rol binnen de bedrijfsnoodorganisatie

Als het op goede en veilige arbeidsomstandigheden aankomt, ben jij de aangewezen persoon om de organisatie daarover te adviseren. Zo zorg je voor een veilige en gezonde werkomgeving en help je natuurlijk eventuele risico’s zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast is het jouw taak om een goede Risico-inventarisatie en -evaluatie te schrijven, die past bij jouw organisatie.

Taken & verantwoordelijkheden van een preventiemedewerker

Wat doet een preventiemedewerker nou eigenlijk? 
  • ​Ondersteunen, informeren en adviseren van de organisatie bij het bereiken van veilige en zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden
  • Voorkomen van onnodige uitval van medewerkers
  • Opzetten en continu optimaliseren van het arbobeleid
  • Schrijven en actueel houden van een Risico-inventarisatie en -evaluatie op maat en zorgen voor de juiste uitvoering hiervan

Welke skills heb je hiervoor nodig?

Om een bekwame preventiemedewerker te zijn, heb je verschillende vaardigheden nodig. Preventiemedewerker taken variëren van goed kunnen adviseren tot het ontwikkelen van gedetailleerde plannen van aanpak. Maar wat doet een preventiemedewerker nog meer? Je moet ook kwaliteitsgericht, omgevingsbewust en communicatief vaardig zijn. En niet te vergeten mensen kunnen overtuigen, omgaan met weerstand en je goed kunnen inleven in de situatie van de medewerkers. Preventiemedewerker taken zijn dus heel divers en het is een behoorlijk pakket aan vaardigheden die je goed moet oefenen en blijven trainen.

Opleiding

In de opleiding voor preventiemedewerker krijg je handvatten om in de praktijk aan de slag te gaan en brengen we je de theoretische basis bij rondom arbobeleid en wet- en regelgeving. Door veel te oefenen met voorbeeldscenario’s leer je bijvoorbeeld het adviseren van een leidinggevende of directeur, het presenteren van een plan van aanpak of het schrijven van een Risico-inventarisatie en
-evaluatie. Ook leer je hoe je goed inzicht krijgt in de arbeidsomstandigheden binnen je eigen organisatie. 

Welke opleidingen kan je doen?

Om jezelf te ontwikkelen tot de rol Preventiemedewerker, kun je de volgende opleidingen doen:

Samen trainen

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

Blijven trainen

Een organisatie staat nooit stil en het is erg belangrijk dat je als preventiemedewerker meebeweegt met de veranderingen die je organisatie ondergaat. Daarnaast kunnen ook regel- en wetgeving veranderen of misschien worden er dingen aangepast in de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) of het Arbobeleid. Daarom word je ieder half jaar bijgeschoold op de meest essentiële competenties. Denk hierbij aan gesprekstechnieken, aanspreken op regels en procedures, omgaan met weerstand, overtuigen, wet- en regelgeving of het volgen van een masterclass. Zo weet je zeker dat je de organisatie op de juiste manier ondersteunt. 

Meer informatie?

Wil je meer weten weten over de functie van preventiemedewerker en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? We helpen graag. Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgeprek. Of wil je meer weten over de andere rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie? Bekijk dan onze pagina over alle rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie

>> Weet jij al waar jij in 2022 op in gaat zetten? Ontdek hoe jij de volgende stap in bedrijfsveiligheid zet.

Veelgestelde vragen

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker is een medewerker binnen de organisatie die de werkgever ondersteunt op het gebied van gezond en veilig werken.  En elke organisatie is verplicht om een preventiemedewerker te hebben

Wat doet een preventiemedewerker?

In de Arbowet staan drie wettelijke taken van een preventiemedewerker, namelijk:
  1. Het ondersteunen van de werkgever bij het realiseren van zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden. 
  2. Nauw samenwerken met en adviseren van Arbodeskundigen.
  3. Mede uitvoeren van de Arbomaatregelen. 

Lees meer

  • Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Slachtoffers mogen weer worden gereanimeerd volgens de normale richtlijnen. Beademen is weer toegestaan!
  • De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    Wat leer je nu eigenlijk tijdens een BHV cursus? 
  • Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Bedrijfsongevallen probeer je altijd te voorkomen. Maar wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, heb je als werkgever een meldingsplicht. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. 
  • (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. 
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Van dat beruchte virus komen we graag af, maar één ding is in elk geval wél een blijvertje: het hybride werken. 
  • HOE
    Arbovisie 2040: hoe staat het met jouw veiligheidsbeleid?
    Onze maatschappij wordt steeds dynamischer en dat heeft een groot effect op de veiligheid van werkend Nederland. Daarom heeft de inspectie SZW, in opdracht van de overheid, de Arbovisie 2040 in het leven geroepen. In dit artikel lees je er alles over.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen