Het vaak onderschatte belang van een preventiemedewerker

Het is weer zover: de week van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Natuurlijk is dit onderwerp altijd belangrijk voor iedere organisatie. Deze lijst met risico’s moet namelijk altijd up-to-date zijn, zodat je veiligheid op de werkvloer kunt waarborgen. En daarom is dit een mooi moment om de persoon die de RI&E opstelt eens extra aandacht te geven: de preventiemedewerker. Het hebben van een preventiemedewerker is verplicht voor iedere organisatie waar medewerkers werken. Maar waarom is een preventiemedewerker zo belangrijk en hoe kun je ervoor zorgen dat deze collega binnen jouw organisatie goed is opgeleid? Dat lees je hier.  
Hoe werf je een preventiemedewerker? Vaak is dit een collega die al langere tijd in dienst is of de eigenaar van het bedrijf. Het voordeel hiervan is dat deze persoon de organisatie (intern) goed kent en daardoor weet hoe het bedrijf opereert. De directeur of eigenaar stelt de preventiemedewerker aan, natuurlijk in samenspraak met de medewerker. Heeft jouw organisatie een OR? Dan moet deze de aanstelling ook goedkeuren. Daarna kan de medewerker aan de slag! Een preventiemedewerker brengt alle risico’s in kaart als het gaat om arbeidsveiligheid. Dat doet deze opgeleide collega met een RI&E. Uit deze inventarisatie en evaluatie blijkt of de veiligheid is gewaarborgd. Zo niet? Dan gaat de preventiemedewerker aan de slag met een plan om dit wél goed te organiseren. Vaak zie je dat daarvoor ook externe experts worden geraadpleegd.

De kracht van een preventiemedewerker

Waarom is een preventiemedewerker nou zo van belang? Hiervoor zijn meerdere redenen. Het begint met het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving. Dit heeft vaak als gevolg dat medewerkers langer bij de organisatie blijven werken, wat fijn is in de krappe arbeidsmarkt van dit moment. Ook zijn medewerkers productiever en is er een stuk minder ziekteverzuim. Het terugdringen van arbeidsongevallen voel je als ondernemer dus ook in je portemonnee. Dat doet ons denken aan een leuke quote van één van onze trainers: “Je vindt een veiligheidsopleiding duur? Probeer eens een arbeidsongeval.”

Aan de slag met een RI&E

Een Risico-inventarisatie en -evaluatie somt alle risico’s op die er binnen het bedrijf zijn en hoe deze te voorkomen of te verminderen zijn. Dit houdt in dat een RI&E per branche verschillend kan zijn, omdat het gaat om bedrijfsspecifieke risico’s. Een RI&E kent vier stappen: voorbereiding, inventarisatie, evaluatie en het maken van een plan van aanpak.

Wat daarbij goed is om te weten, is dat een RI&E intern kan worden opgesteld, maar altijd getoetst moet worden. Dit kan door iemand die Hoger Veiligheidskundige is (HVK). Als die er intern niet is, haal je er een externe veiligheidskundige bij. Een RI&E heeft geen houdbaarheidsdatum, maar het is wel verstandig om deze up-to-date te houden. Denk aan nieuwe risico’s die kunnen ontstaan, bijvoorbeeld bij een nieuw pand, een aangepast productieproces of een pandemie.

De voordelen van de RI&E op een rijtje:
  • je hebt alle risico’s helder in beeld;
  • je kunt doelgericht maatregelen treffen;
  • je weet welke restrisico’s blijven openstaan;
  • je voorkomt ziekteverzuim.
Kortom: voordelen genoeg. En dat is dan ook meteen het bewijs dat een preventiemedewerker bijzonder waardevol is.

Train jouw preventiemedewerker

Natuurlijk valt of staat de rol van een preventiemedewerker met de juiste kennis. Om ervoor te zorgen dat de veiligheid gewaarborgd blijft binnen jouw bedrijf, bieden wij de cursus preventiemedewerker aan. Deze kwalitatieve en zeer leerzame opleiding duurt in totaal drie dagen en verbindt theorie en praktijk met elkaar. Daarnaast bieden wij een masterclass preventiemedewerker: ideaal voor medewerkers die geïnteresseerd zijn in deze belangrijke rol maar niet weten wat het precies inhoudt, maar ook voor preventiemedewerkers die hun kennis willen opfrissen.

Altijd de juiste kennis paraat

Het is belangrijk om kennis up-to-date te houden. De wereld, je organisatie en daarmee risico’s veranderen snel. Wij zorgen ervoor dat de cursussen meegaan met de wetgeving en de veranderingen op gebied van veiligheid. Denk aan alle aandacht op dit moment voor psychosociale arbeidsbelasting, werkdruk, pesten op de werkvloer en intimiderend gedrag. In onze cursussen trainen we meteen de soft skills op dit vlak. Er is in de cursus ook ruimte om met actuele onderwerpen te werken, zodat de inhoud aansluit op zaken die spelen binnen een bedrijf. We geven ook bronnen mee die preventiemedewerkers kunnen raadplegen om hun kennis op peil te houden. Een herhalingscursus is niet verplicht, maar zoals je ziet wel waardevol.

Meer informatie?

Wil jij meer weten over een cursus tot preventiemedewerker, of ben jij aangewezen als preventiemedewerker voor jouw organisatie? Bij BHV.NL kun je een cursus volgen tot preventiemedewerker. Wil je meer informatie over de mogelijkheden van de cursus, of een van onze andere cursussen? Neem dan contact met ons op.

Lees meer

  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.