Wat doet een Crisis Management Team?

Wat is crisis management?

De betekenis van crisis management is een verzameling van acties om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. Onder crisis management verstaan we alles wat je doet om een crisis binnen je organisatie te voorkomen of te beheersen. Een crisis is een grootschalige dreiging of ongewenste gebeurtenis die de bedrijfscontinuïteit verstoort. Dit kan een interne crisis binnen de organisatie zijn, maar ook een crisis die van buitenaf is ontstaan. In het geval van een crisis komen ook de lokale hulpdiensten of mogelijk ook de veiligheidsregio in actie.

Crisis Management Team

Wanneer je lid bent van een Crisis Management Team (CMT), hou je je bezig met het voorkomen en beheersen van een crisissituatie. Een crisis is een zware noodsituatie waarbij het functioneren van een organisatie ernstig verstoord raakt. Crises worden gekenmerkt door vier elementen:
  • substantiële dreiging voor de organisatie;
  • een verrassingselement;
  • hoge mate van onzekerheid;
  • korte beslistijden.
Dit kan om interne of externe crisissen gaan zoals een grote brand, een bommelding, een gewelddadig misdrijf of een pandemie. Je komt in actie als er een grootschalige dreiging of onveilige gebeurtenis plaatsvindt in jouw organisatie. Een gedegen beleid en effectieve communicatie in een crisissituatie staan centraal bij deze rol.

Het CMT bestaat meestal uit de directie van een organisatie en een hoofd BHV. Je hebt als CMT vaak contact met de lokale hulpdiensten en de veiligheidsregio.

Jouw rol binnen de bedrijfsnoodorganisatie

Je weet nooit wat er kan gebeuren in een bedrijf. Vaak zijn het onverwachte gebeurtenissen waar je direct alert op moet reageren. Als CMT crisis management team ben je zo goed mogelijk voorbereid op de meest uiteenlopende calamiteiten. Mocht er een crisis plaatsvinden, dan doe je er alles aan om de impact van de crisis te beperken en om imagoschade te voorkomen. Ook zorg je ervoor dat de belangrijkste processen in je organisatie bij een crisis zo veel mogelijk door kunnen gaan. Als CMT houd je overzicht, ondersteun je tijdens de crisis de bedrijfsnoodorganisatie en heb je aandacht voor nazorg.

Taken & verantwoordelijkheden van het CMT

  • Het in kaart brengen van de verschillende fases voor elke mogelijke crisis met de do’s en don'ts
  • Zorgdragen voor effectieve communicatieprocedures
  • Opstellen crisisplan
  • Samenwerking met hulpdiensten
  • ​Het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit en het beperken van imagoschade tijdens een crisis

Welke skills heb je hiervoor nodig?

Het woord zegt het al: crisis. Dat betekent dat je tijdens een calamiteit onder grote druk staat, waarbij je in een split second de juiste beslissing moet nemen, goed moet communiceren en coördineren, terwijl je nuchter en kalm blijft. Het opstellen van een noodplan om de veiligheid en bedrijfscontinuïteit te waarborgen is bovendien een belangrijke vaardigheid van een CMT. In onze opleidingen word je op alle fronten getraind om je deze vaardigheden eigen te maken. We kijken bijvoorbeeld naar de verschillende fases van een crisis, het maken van een praktisch crisisplan en een goede samenwerking met hulpdiensten.

Welke opleidingen kan je doen?

Om jezelf te ontwikkelen op het gebied van crisis management en in de rol van crisis management team, kun je de volgende opleidingen doen:

Samen trainen

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden op het gebied van crisis management? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

Blijven trainen

Een organisatie staat nooit stil en het is erg belangrijk dat je als CMT crisis management team meebeweegt met de veranderingen die je organisatie ondergaat. Je moet altijd voorbereid zijn op grote calamiteiten. Op de hoogte blijven van maatschappelijke ontwikkelingen en eventuele dreigingen is hierbij cruciaal. Samen met de andere leden heb je regelmatig crisis management overleg over hoe de bedrijfscontinuïteit en veiligheid en mogelijke crises gewaarborgd blijft. Daarnaast volg je ieder jaar een herhalingstraining, waarbij geoefend wordt met mogelijke scenario’s.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de functie van Crisis Management Team en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? We helpen graag. Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan of bekijk alle crisismanagement trainingen. 

Lees meer

  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.