Wat doet een Crisis Management Team?

Wat is crisis management?

De betekenis van crisis management is een verzameling van acties om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. Onder crisis management verstaan we alles wat je doet om een crisis binnen je organisatie te voorkomen of te beheersen. Een crisis is een grootschalige dreiging of ongewenste gebeurtenis die de bedrijfscontinuïteit verstoort. Dit kan een interne crisis binnen de organisatie zijn, maar ook een crisis die van buitenaf is ontstaan. In het geval van een crisis komen ook de lokale hulpdiensten of mogelijk ook de veiligheidsregio in actie.

Crisis Management Team

Wanneer je lid bent van een Crisis Management Team (CMT), hou je je bezig met het voorkomen en beheersen van een crisissituatie. Een crisis is een zware noodsituatie waarbij het functioneren van een organisatie ernstig verstoord raakt. Crises worden gekenmerkt door vier elementen:
  • substantiële dreiging voor de organisatie;
  • een verrassingselement;
  • hoge mate van onzekerheid;
  • korte beslistijden.
Dit kan om interne of externe crisissen gaan zoals een grote brand, een bommelding, een gewelddadig misdrijf of een pandemie. Je komt in actie als er een grootschalige dreiging of onveilige gebeurtenis plaatsvindt in jouw organisatie. Een gedegen beleid en effectieve communicatie in een crisissituatie staan centraal bij deze rol.

Het CMT bestaat meestal uit de directie van een organisatie en een hoofd BHV. Je hebt als CMT vaak contact met de lokale hulpdiensten en de veiligheidsregio.

Jouw rol binnen de bedrijfsnoodorganisatie

Je weet nooit wat er kan gebeuren in een bedrijf. Vaak zijn het onverwachte gebeurtenissen waar je direct alert op moet reageren. Als CMT crisis management team ben je zo goed mogelijk voorbereid op de meest uiteenlopende calamiteiten. Mocht er een crisis plaatsvinden, dan doe je er alles aan om de impact van de crisis te beperken en om imagoschade te voorkomen. Ook zorg je ervoor dat de belangrijkste processen in je organisatie bij een crisis zo veel mogelijk door kunnen gaan. Als CMT houd je overzicht, ondersteun je tijdens de crisis de bedrijfsnoodorganisatie en heb je aandacht voor nazorg.

Taken & verantwoordelijkheden van het CMT

  • Het in kaart brengen van de verschillende fases voor elke mogelijke crisis met de do’s en don'ts
  • Zorgdragen voor effectieve communicatieprocedures
  • Opstellen crisisplan
  • Samenwerking met hulpdiensten
  • ​Het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit en het beperken van imagoschade tijdens een crisis

Welke skills heb je hiervoor nodig?

Het woord zegt het al: crisis. Dat betekent dat je tijdens een calamiteit onder grote druk staat, waarbij je in een split second de juiste beslissing moet nemen, goed moet communiceren en coördineren, terwijl je nuchter en kalm blijft. Het opstellen van een noodplan om de veiligheid en bedrijfscontinuïteit te waarborgen is bovendien een belangrijke vaardigheid van een CMT. In onze opleidingen word je op alle fronten getraind om je deze vaardigheden eigen te maken. We kijken bijvoorbeeld naar de verschillende fases van een crisis, het maken van een praktisch crisisplan en een goede samenwerking met hulpdiensten.

Welke opleidingen kan je doen?

Om jezelf te ontwikkelen op het gebied van crisis management en in de rol van crisis management team, kun je de volgende opleidingen doen:

Samen trainen

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden op het gebied van crisis management? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

Blijven trainen

Een organisatie staat nooit stil en het is erg belangrijk dat je als CMT crisis management team meebeweegt met de veranderingen die je organisatie ondergaat. Je moet altijd voorbereid zijn op grote calamiteiten. Op de hoogte blijven van maatschappelijke ontwikkelingen en eventuele dreigingen is hierbij cruciaal. Samen met de andere leden heb je regelmatig crisis management overleg over hoe de bedrijfscontinuïteit en veiligheid en mogelijke crises gewaarborgd blijft. Daarnaast volg je ieder jaar een herhalingstraining, waarbij geoefend wordt met mogelijke scenario’s.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de functie van Crisis Management Team en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? We helpen graag. Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan of bekijk alle crisismanagement trainingen. 

>> Weet jij al waar jij in 2022 op in gaat zetten? Ontdek hoe jij de volgende stap in bedrijfsveiligheid zet.

Lees meer

  • Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Slachtoffers mogen weer worden gereanimeerd volgens de normale richtlijnen. Beademen is weer toegestaan!
  • De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    Wat leer je nu eigenlijk tijdens een BHV cursus? 
  • Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Bedrijfsongevallen probeer je altijd te voorkomen. Maar wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, heb je als werkgever een meldingsplicht. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. 
  • (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. 
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Van dat beruchte virus komen we graag af, maar één ding is in elk geval wél een blijvertje: het hybride werken. 
  • HOE
    Arbovisie 2040: hoe staat het met jouw veiligheidsbeleid?
    Onze maatschappij wordt steeds dynamischer en dat heeft een groot effect op de veiligheid van werkend Nederland. Daarom heeft de inspectie SZW, in opdracht van de overheid, de Arbovisie 2040 in het leven geroepen. In dit artikel lees je er alles over.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen