Wat doet een Crisis Management Team?

Wat is crisis management?

De betekenis van crisis management is een verzameling van acties om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. Onder crisis management verstaan we alles wat je doet om een crisis binnen je organisatie te voorkomen of te beheersen. Een crisis is een grootschalige dreiging of ongewenste gebeurtenis die de bedrijfscontinuïteit verstoort. Dit kan een interne crisis binnen de organisatie zijn, maar ook een crisis die van buitenaf is ontstaan. In het geval van een crisis komen ook de lokale hulpdiensten of mogelijk ook de veiligheidsregio in actie.

Crisis Management Team

Wanneer je lid bent van een Crisis Management Team (CMT), hou je je bezig met het voorkomen en beheersen van een crisissituatie. Een crisis is een zware noodsituatie waarbij het functioneren van een organisatie ernstig verstoord raakt. Crises worden gekenmerkt door vier elementen:
  • substantiële dreiging voor de organisatie;
  • een verrassingselement;
  • hoge mate van onzekerheid;
  • korte beslistijden.
Dit kan om interne of externe crisissen gaan zoals een grote brand, een bommelding, een gewelddadig misdrijf of een pandemie. Je komt in actie als er een grootschalige dreiging of onveilige gebeurtenis plaatsvindt in jouw organisatie. Een gedegen beleid en effectieve communicatie in een crisissituatie staan centraal bij deze rol.

Het CMT bestaat meestal uit de directie van een organisatie en een hoofd BHV. Je hebt als CMT vaak contact met de lokale hulpdiensten en de veiligheidsregio.

Jouw rol binnen de bedrijfsnoodorganisatie

Je weet nooit wat er kan gebeuren in een bedrijf. Vaak zijn het onverwachte gebeurtenissen waar je direct alert op moet reageren. Als CMT crisis management team ben je zo goed mogelijk voorbereid op de meest uiteenlopende calamiteiten. Mocht er een crisis plaatsvinden, dan doe je er alles aan om de impact van de crisis te beperken en om imagoschade te voorkomen. Ook zorg je ervoor dat de belangrijkste processen in je organisatie bij een crisis zo veel mogelijk door kunnen gaan. Als CMT houd je overzicht, ondersteun je tijdens de crisis de bedrijfsnoodorganisatie en heb je aandacht voor nazorg.

Taken & verantwoordelijkheden van het CMT

  • Het in kaart brengen van de verschillende fases voor elke mogelijke crisis met de do’s en don'ts
  • Zorgdragen voor effectieve communicatieprocedures
  • Opstellen crisisplan
  • Samenwerking met hulpdiensten
  • ​Het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit en het beperken van imagoschade tijdens een crisis

Welke skills heb je hiervoor nodig?

Het woord zegt het al: crisis. Dat betekent dat je tijdens een calamiteit onder grote druk staat, waarbij je in een split second de juiste beslissing moet nemen, goed moet communiceren en coördineren, terwijl je nuchter en kalm blijft. Het opstellen van een noodplan om de veiligheid en bedrijfscontinuïteit te waarborgen is bovendien een belangrijke vaardigheid van een CMT. In onze opleidingen word je op alle fronten getraind om je deze vaardigheden eigen te maken. We kijken bijvoorbeeld naar de verschillende fases van een crisis, het maken van een praktisch crisisplan en een goede samenwerking met hulpdiensten.

Welke opleidingen kan je doen?

Om jezelf te ontwikkelen op het gebied van crisis management en in de rol van crisis management team, kun je de volgende opleidingen doen:

Samen trainen

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden op het gebied van crisis management? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

Blijven trainen

Een organisatie staat nooit stil en het is erg belangrijk dat je als CMT crisis management team meebeweegt met de veranderingen die je organisatie ondergaat. Je moet altijd voorbereid zijn op grote calamiteiten. Op de hoogte blijven van maatschappelijke ontwikkelingen en eventuele dreigingen is hierbij cruciaal. Samen met de andere leden heb je regelmatig crisis management overleg over hoe de bedrijfscontinuïteit en veiligheid en mogelijke crises gewaarborgd blijft. Daarnaast volg je ieder jaar een herhalingstraining, waarbij geoefend wordt met mogelijke scenario’s.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de functie van Crisis Management Team en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? We helpen graag. Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan of bekijk alle crisismanagement trainingen. 

>> Weet jij al waar jij in 2023 op in gaat zetten? Laat je inspireren door de veiligheidsaanpak van andere organisaties.

Lees meer

  • De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    Jij wil de bedrijfsveiligheid in jouw organisatie verbeteren. Dat is natuurlijk de belangrijkste reden om onze trainingen te volgen. Maar, vindt deze verbetering ook plaats? Is de bedrijfsveiligheid écht verbeterd en waardoor komt dat? En hoeveel is deze dan verbeterd? Wij kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan meer inzicht in de effectiviteit van jullie bedrijfsnoodorganisatie (BNO). Zodat je zeker weet dat je met de juiste dingen bezig bent en dat alle inzet het gewenste effect heeft. Speciaal hiervoor heeft BHV.NL de prestatiemeter ontwikkeld. Zo passen we ons programma nóg beter op jouw organisatie aan.
  • De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot trainer? Namelijk op het gebied van BHV, EHBO en ongewenst gedrag. Of misschien wil je zelf wel als BHV’er, ploegleider of coördinator trainer worden. Waar je ook voor kiest: het opleiden van eigen trainers in je organisatie biedt meerdere voordelen. Op het gebied van financiën, tijd, goed werkgeverschap én veiligheid. Benieuwd hoe dat zit? In dit artikel lees je er alles over.
  • Een ode aan alle BHV'ers
    Valentijnsgedicht
  • De rol van de Nederlandse Arbeidsinspectie
    De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker
    De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier. 
  • KEN ÉN TRAIN DE 5 FASES VAN BHV TIJDENS EEN CALAMITEIT
    Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
    Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen