Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)

Wat is een bedrijfsnoodorganisatie?

Als bedrijf ben je verplicht om je goed voor te bereiden op een eventuele calamiteit of een bedrijfsongeval. Er kunnen altijd situaties ontstaan, waar je misschien helemaal geen rekening mee hield. Een bedrijfsnoodorganisatie is het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Op basis van een gedegen plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan wordt een team samengesteld met verschillende functies zoals BHV’er, preventiemedewerker of bij hele grote organisaties een Crisis Management Team. Het steeds blijven opleiden, trainen en oefenen van de verschillende rollen, zorgt ten slotte continu voor een veilig klimaat in je organisatie.

Waarom is een bedrijfsnoodorganisatie belangrijk?

Veiligheid op je werkplek is veelomvattender dan je misschien denkt. Het gaat niet alleen om de juiste EHBO-handelingen bij een bedrijfsongeval of het bekende gele waarschuwingsbord wanneer de kantine wordt gedweild. Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren bij een brand in het gebouw? Hoe wordt het gebouw op een veilige manier ontruimd bij een calamiteit? Hoe ga je om met ongewenst gedrag op de werkvloer? Wat als er een verdacht pakketje bezorgd wordt?

En zo zijn er nog veel meer onverwachte situaties die vragen om een optimaal noodplan en goed voorbereide veiligheidsmedewerkers die op elkaar zijn ingespeeld. Hiermee draag je bij aan de veiligheid van je collega’s, zorg je voor bedrijfscontinuïteit en voorkom je imagoschade van je organisatie.

Hoe richt je een bedrijfsnoodorganisatie in?

Ieder bedrijf heeft zijn eigen risico’s, afhankelijk van productieprocessen, machines, werkzaamheden, openingstijden, aantal vestigingen en medewerkers, enzovoorts. Een bedrijfsnoodorganisatie is daarom voor ieder bedrijf weer anders. Het begint met het opstellen van een Risico-inventarisatie en -evaluatie. Uit de evaluatie kan bijvoorbeeld blijken dat het arbobeleid niet goed is, dat er onvoldoende BHV’ers zijn of dat er gevaar is voor vallende voorwerpen. Op basis van de Risico Inventarisatie wordt een plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan opgesteld en worden de verschillende rollen ingevuld. In de Arbowet staat beschreven dat iedere organisatie in ieder geval een BHV’er en een preventiemedewerker moet aanstellen. 

Hoe maak je een bedrijfsnoodorganisatie zo effectief mogelijk?

Om er altijd van uit te kunnen gaan dat ieder teamlid van de bedrijfsnoodorganisatie de juiste dingen doet op de juiste manier, is het van groot belang dat je samen continu blijft leren, trainen en oefenen. Zorg er ook voor dat je regelmatig overleg hebt met alle medewerkers van de bedrijfsnoodorganisatie. In dit overleg bespreek je onder andere de verschillende verantwoordelijkheden, eventuele calamiteiten of risicovolle situaties.

Uit welke rollen bestaat een bedrijfsnoodorganisatie?

Naast een goed beleid en duidelijke afspraken, bestaat de bedrijfsnoodorganisatie uit een toegewijd team van mensen die graag bijdragen aan de veiligheid van alle aanwezigen op het werk. En dat begint bij een goede BHV’er zijn. Maar het gaat ook om preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming of het verzorgen van de onmisbare communicatie bij calamiteiten. Om dit allemaal in goede banen te leiden, zijn er verschillende rollen met eigen verantwoordelijkheden gedefinieerd, die nodig zijn voor een goede bedrijfsnoodorganisatie en optimaal samenwerken. 

Kunnen we je verder helpen?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van jouw bedrijfsnoodorganisatie? Wij helpen je graag. Onze veiligheidsspecialisten staan klaar om je te voorzien van advies en om jouw medewerkers op te leiden. Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Binnen al onze cursussen houden we rekening met de risico’s van jouw organisatie. Heb jij deze nog niet in beeld? Ook daar kunnen we je bij helpen. Benieuwd naar de  verschillende mogelijkheden? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.

>> Weet jij al waar jij in 2023 op in gaat zetten? Ontdek waar jouw verbeterpunten liggen.
Of laat je inspireren door de aanpak van andere organisaties.

Lees meer

  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 
  • 5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    Hoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
  • Vergis je niet: dit is de financile impact van een bedrijfsongeval
    Vergis je niet: dit is de financile impact van een bedrijfsongeval
    Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
  • 6 redenen om gn BHVer te worden  en waarom die niet kloppen
    6 redenen om gn BHVer te worden en waarom die niet kloppen
    Er bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.
  • Handelen met meer zekerheid? Lees dan zeker dit artikel!
    Handelen met meer zekerheid? Lees dan zeker dit artikel!
    Word een zelfverzekerde BHV'er met BHV.NL! Onze risicogerichte en realistische trainingen helpen je om met zekerheid op te treden in noodsituaties.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op OK klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen