Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)

Wat is een bedrijfsnoodorganisatie?

Als bedrijf ben je verplicht om je goed voor te bereiden op een eventuele calamiteit of een bedrijfsongeval. Er kunnen altijd situaties ontstaan, waar je misschien helemaal geen rekening mee hield. Een bedrijfsnoodorganisatie is het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Op basis van een gedegen plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan wordt een team samengesteld met verschillende functies zoals BHV’er, preventiemedewerker of bij hele grote organisaties een Crisis Management Team. Het steeds blijven opleiden, trainen en oefenen van de verschillende rollen, zorgt ten slotte continu voor een veilig klimaat in je organisatie.

Waarom is een bedrijfsnoodorganisatie belangrijk?

Veiligheid op je werkplek is veelomvattender dan je misschien denkt. Het gaat niet alleen om de juiste EHBO-handelingen bij een bedrijfsongeval of het bekende gele waarschuwingsbord wanneer de kantine wordt gedweild. Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren bij een brand in het gebouw? Hoe wordt het gebouw op een veilige manier ontruimd bij een calamiteit? Hoe ga je om met ongewenst gedrag op de werkvloer? Wat als er een verdacht pakketje bezorgd wordt?

En zo zijn er nog veel meer onverwachte situaties die vragen om een optimaal noodplan en goed voorbereide veiligheidsmedewerkers die op elkaar zijn ingespeeld. Hiermee draag je bij aan de veiligheid van je collega’s, zorg je voor bedrijfscontinuïteit en voorkom je imagoschade van je organisatie.

Hoe richt je een bedrijfsnoodorganisatie in?

Ieder bedrijf heeft zijn eigen risico’s, afhankelijk van productieprocessen, machines, werkzaamheden, openingstijden, aantal vestigingen en medewerkers, enzovoorts. Een bedrijfsnoodorganisatie is daarom voor ieder bedrijf weer anders. Het begint met het opstellen van een Risico-inventarisatie en -evaluatie. Uit de evaluatie kan bijvoorbeeld blijken dat het arbobeleid niet goed is, dat er onvoldoende BHV’ers zijn of dat er gevaar is voor vallende voorwerpen. Op basis van de Risico Inventarisatie wordt een plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan opgesteld en worden de verschillende rollen ingevuld. In de Arbowet staat beschreven dat iedere organisatie in ieder geval een BHV’er en een preventiemedewerker moet aanstellen. 

Hoe maak je een bedrijfsnoodorganisatie zo effectief mogelijk?

Om er altijd van uit te kunnen gaan dat ieder teamlid van de bedrijfsnoodorganisatie de juiste dingen doet op de juiste manier, is het van groot belang dat je samen continu blijft leren, trainen en oefenen. Zorg er ook voor dat je regelmatig overleg hebt met alle medewerkers van de bedrijfsnoodorganisatie. In dit overleg bespreek je onder andere de verschillende verantwoordelijkheden, eventuele calamiteiten of risicovolle situaties.

Uit welke rollen bestaat een bedrijfsnoodorganisatie?

Naast een goed beleid en duidelijke afspraken, bestaat de bedrijfsnoodorganisatie uit een toegewijd team van mensen die graag bijdragen aan de veiligheid van alle aanwezigen op het werk. En dat begint bij een goede BHV’er zijn. Maar het gaat ook om preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming of het verzorgen van de onmisbare communicatie bij calamiteiten. Om dit allemaal in goede banen te leiden, zijn er verschillende rollen met eigen verantwoordelijkheden gedefinieerd, die nodig zijn voor een goede bedrijfsnoodorganisatie en optimaal samenwerken. 

Kunnen we je verder helpen?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van jouw bedrijfsnoodorganisatie? Wij helpen je graag. Onze veiligheidsspecialisten staan klaar om je te voorzien van advies en om jouw medewerkers op te leiden. Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Binnen al onze cursussen houden we rekening met de risico’s van jouw organisatie. Heb jij deze nog niet in beeld? Ook daar kunnen we je bij helpen. Benieuwd naar de  verschillende mogelijkheden? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.

>> Weet jij al waar jij in 2023 op in gaat zetten? Ontdek waar jouw verbeterpunten liggen.
Of laat je inspireren door de aanpak van andere organisaties.

Lees meer

  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.
  • 5 inspirerende manieren om aan de slag te gaan met BHV
    Ter inspiratie: 5 manieren om aan de slag te gaan met BHV
    Wil je in jouw organisatie aan de slag met BHV omdat je veiligheid een belangrijk thema vindt, maar weet je niet hoe? Of besteed je al regelmatig aandacht aan dit waardevolle onderwerp en ben je op zoek naar ideeën voor de afwisseling? Dan is dit artikel voor jou. Hier vind je namelijk 5 manieren om op een leuke én effectieve manier aan de slag te gaan met BHV in jouw organisatie. Ter inspiratie!
  • Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen