Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
Wat is een bedrijfsnoodorganisatie?
Als bedrijf ben je verplicht om je goed voor te bereiden op een eventuele calamiteit of een bedrijfsongeval. Er kunnen altijd situaties ontstaan, waar je misschien helemaal geen rekening mee hield. Een bedrijfsnoodorganisatie is het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Op basis van een gedegen plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan wordt een team samengesteld met verschillende functies zoals BHV’er, preventiemedewerker of bij hele grote organisaties een Crisis Management Team. Het steeds blijven opleiden, trainen en oefenen van de verschillende rollen, zorgt ten slotte continu voor een veilig klimaat in je organisatie.
Waarom is een bedrijfsnoodorganisatie belangrijk?
Veiligheid op je werkplek is veelomvattender dan je misschien denkt. Het gaat niet alleen om de juiste EHBO-handelingen bij een bedrijfsongeval of het bekende gele waarschuwingsbord wanneer de kantine wordt gedweild. Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren bij een brand in het gebouw? Hoe wordt het gebouw op een veilige manier ontruimd bij een calamiteit? Hoe ga je om met ongewenst gedrag op de werkvloer? Wat als er een verdacht pakketje bezorgd wordt?
En zo zijn er nog veel meer onverwachte situaties die vragen om een optimaal noodplan en goed voorbereide veiligheidsmedewerkers die op elkaar zijn ingespeeld. Hiermee draag je bij aan de veiligheid van je collega’s, zorg je voor bedrijfscontinuïteit en voorkom je imagoschade van je organisatie.
En zo zijn er nog veel meer onverwachte situaties die vragen om een optimaal noodplan en goed voorbereide veiligheidsmedewerkers die op elkaar zijn ingespeeld. Hiermee draag je bij aan de veiligheid van je collega’s, zorg je voor bedrijfscontinuïteit en voorkom je imagoschade van je organisatie.
Hoe richt je een bedrijfsnoodorganisatie in?
Ieder bedrijf heeft zijn eigen risico’s, afhankelijk van productieprocessen, machines, werkzaamheden, openingstijden, aantal vestigingen en medewerkers, enzovoorts. Een bedrijfsnoodorganisatie is daarom voor ieder bedrijf weer anders. Het begint met het opstellen van een Risico-inventarisatie en -evaluatie. Uit de evaluatie kan bijvoorbeeld blijken dat het arbobeleid niet goed is, dat er onvoldoende BHV’ers zijn of dat er gevaar is voor vallende voorwerpen. Op basis van de Risico Inventarisatie wordt een plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan opgesteld en worden de verschillende rollen ingevuld. In de Arbowet staat beschreven dat iedere organisatie in ieder geval een BHV’er en een preventiemedewerker moet aanstellen.
Hoe maak je een bedrijfsnoodorganisatie zo effectief mogelijk?
Om er altijd van uit te kunnen gaan dat ieder teamlid van de bedrijfsnoodorganisatie de juiste dingen doet op de juiste manier, is het van groot belang dat je samen continu blijft leren, trainen en oefenen. Zorg er ook voor dat je regelmatig overleg hebt met alle medewerkers van de bedrijfsnoodorganisatie. In dit overleg bespreek je onder andere de verschillende verantwoordelijkheden, eventuele calamiteiten of risicovolle situaties.
Uit welke rollen bestaat een bedrijfsnoodorganisatie?
Naast een goed beleid en duidelijke afspraken, bestaat de bedrijfsnoodorganisatie uit een toegewijd team van mensen die graag bijdragen aan de veiligheid van alle aanwezigen op het werk. En dat begint bij een goede BHV’er zijn. Maar het gaat ook om preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming of het verzorgen van de onmisbare communicatie bij calamiteiten. Om dit allemaal in goede banen te leiden, zijn er verschillende rollen met eigen verantwoordelijkheden gedefinieerd, die nodig zijn voor een goede bedrijfsnoodorganisatie en optimaal samenwerken.
Klik op onderstaande rollen voor meer informatie:
Kunnen we je verder helpen?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van jouw bedrijfsnoodorganisatie? Wij helpen je graag. Onze veiligheidsspecialisten staan klaar om je te voorzien van advies en om jouw medewerkers op te leiden. Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Binnen al onze cursussen houden we rekening met de risico’s van jouw organisatie. Heb jij deze nog niet in beeld? Ook daar kunnen we je bij helpen. Benieuwd naar de verschillende mogelijkheden? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.
Lees meer
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
-
Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
-
Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.