Wat is een toolboxmeeting?

Met het inzetten van een toolboxmeeting kun je het veiligheidsbewustzijn binnen je organisatie en de veiligheid op de werkplek vergroten. Maar wat is nou precies een toolboxmeeting en wanneer en waarom zet je het in?  

Wat is een toolboxmeeting?

Een toolboxmeeting is een kort overleg in de vorm van een presentatie over de veiligheid op de werkvloer. In dit veiligheidsoverleg kunnen heel uiteenlopende onderwerpen op het gebied van veilig werken aan bod komen. Een aantal voorbeelden van onderwerpen die tijdens een toolboxmeeting centraal kunnen staan, zijn:
  • Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen;
  • Het gebruik van gereedschappen;
  • Werken op hoogte;
  • Het melden van ongevallen en/of onveilige situaties;
  • Vluchtroutes;
  • Gevaarlijke stoffen;
  • Orde en netheid op de werkplek;
  • Corona;
Tijdens een toolboxmeeting geef je informatie over het herkennen van gevaren en hoe je je kunt beschermen tegen deze gevaren. Daarnaast geef je informatie over en bespreek je met elkaar hoe de veiligheid verbeterd kan worden. Je gaat met elkaar in gesprek, zet collega’s aan tot nadenken en geeft ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. Deze aspecten van een toolboxmeeting dragen bij aan het bevorderen van de veiligheid binnen je organisatie.

Vergroten van de veiligheid binnen een organisatie

Het doel van een toolboxmeeting is om aandacht te krijgen voor veiligheid, het belang hiervan te onderstrepen en dit binnen een bedrijf te bevorderen. Het is bestemd voor leidinggevenden, uitvoerend personeel en derden. De directe leidinggevende geeft meestal de toolboxmeeting, hij/zij is immers de eerste verantwoordelijke voor de veiligheid en gezondheid van zijn/haar medewerkers. Maar de toolboxmeeting kan ook gegeven worden door leden van de BHV-organisatie, zoals een Hoofd BHV, coördinator BHV of BHV’er.

Volgens de Arbowet ben je als werkgever verplicht om voorlichting te geven over de risico’s die bij de werkzaamheden horen en de maatregelen die genomen kunnen worden om de risico’s te voorkomen of te beperken. Als VCA gecertificeerd bedrijf ben je verplicht om minimaal 4 keer per jaar een toolboxmeeting te organiseren voor alle medewerkers.
 
Wie is waarvoor verantwoordelijk binnen de bedrijfsnoodorganisatie?
>> Ontdek alle rollen en taken en test je kennis 

Het organiseren van een toolboxmeeting

Wil je een toolboxmeeting organiseren maar heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken? Bekijk hier de opzet van een toolboxmeeting en tips hoe je het kan organiseren!

Veelgestelde vragen

Wat is een toolboxmeeting?

Een toolboxmeeting is een kort veiligheidsoverleg wat periodiek gehouden wordt met als doel de veiligheid op de werkvloer te bevorderen en het veiligheidsbewustzijn te verhogen. Tijdens dit overleg staat een veiligheidsonderwerp centraal dat voor jouw organisatie en medewerkers relevant en actueel is. 

Hoe vaak organiseer je een toolboxmeeting?

Om veiligheid onder de aandacht te houden en het veiligheidsbewustzijn van iedereen op de werkvloer te verhogen, is het belangrijk om met regelmaat een toolboxmeeting te organiseren. Zo betrek je iedereen bij het thema veiligheid en maak je het bespreekbaar. 

Lees meer

  • Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
    Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
    Lees alles over het belang van een goede bedrijfsnoodorganisatie en hoe je deze effectief inricht voor jouw bedrijf.
  • Wat doet een Crisis Management Team?
    Wat doet een Crisis Management Team?
    Zorg voor overzicht en effectieve communicatie tijdens een crisis of calamiteit in jouw organisatie.
  • Wat doet een preventiemedewerker?
    Wat doet een preventiemedewerker?
    Zorg voor optimale veiligheid en arbeidsomstandigheden en voorkom bedrijfsongevallen in jouw organisatie als Preventiemedewerker.
  • Wat doet een Hoofd BHV?
    Wat doet een Hoofd BHV?
    Als Hoofd BHV ben je hét aanspreekpunt als het gaat over bedrijfsveiligheid en weet je alle ins en outs van een goede bedrijfsnoodorganisatie.
  • Wat doet een coördinator BHV?
    Wat doet een coördinator BHV?
    Samen met het Hoofd BHV draag je de verantwoordelijkheid voor een goed gecoördineerde en operationele bedrijfshulpverlening in jouw organisatie.
  • Wat doet een ploegleider BHV?
    Wat doet een ploegleider BHV?
    Neem de operationele leiding bij een calamiteit in je bedrijf en zorg dat BHV’ers hun werk veilig kunnen doen als Ploegleider BHV.
  • Wat doet een bedrijfshulpverlener (BHV'er)?
    Wat doet een bedrijfshulpverlener (BHV'er)?
    Help slachtoffers, bestrijd een eventuele brand en breng medewerkers in veiligheid in noodsituaties. Word jij bedrijfshulpverlener in jouw organisatie?
  • Wat doet een EHBO’er?
    Wat doet een EHBO’er?
  • Wat doet een Ontruimer?
    Wat doet een Ontruimer?

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen