Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, een preventiemedewerker is verplicht. Volgens de wet moet elk bedrijf ten minste één preventiemedewerker in dienst hebben. Dat is al zo sinds 1 juli 2005. Met de komst van de nieuwe Arbowet in 2018 is de rol van preventiemedewerker nog verder uitgewerkt en verdiept.
De preventiemedewerker is verplicht en onmisbaar in elke organisatie. Samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners werkt hij of zij aan gezond en veilig werken binnen het bedrijf. Hij is de aanjager bij het opzetten en verbeteren van het arbobeleid, en levert een essentiële bijdrage aan de veiligheid en gezondheid van de werknemers, cliënten, patiënten, en alle andere bezoekers.

Preventiemedewerker moet eigen medewerker zijn

De wet is er duidelijk over: elk bedrijf is verplicht om ten minste één preventiemedewerker te hebben én die preventiemedewerker moet een van de eigen medewerkers zijn. Je mag dus geen externe adviseur of iemand anders van buiten als preventiemedewerker aanstellen. Bij een bedrijf met minder dan 25 medewerkers mag de directeur ook zelf de preventiemedewerker zijn. Maar het is beter dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, want daardoor kent hij de risico’s van dichtbij en ‘spreekt’ hij de taal van de werkvloer. Bovendien is een collega meestal veiliger, toegankelijker en beter benaderbaar dan een directeur, en dat is erg belangrijk bij het signaleren en bespreken van onveilige situaties.
 
De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de keuze van de preventiemedewerker. Oók als de directeur de preventiemedewerker is. De preventiemedewerker moet uiteraard over voldoende deskundigheid en ervaring beschikken om zijn taken goed te kunnen uitvoeren. Soms is het dus nodig dat hij een of meer cursussen volgt. En natuurlijk moet hij voldoende tijd krijgen om zijn preventietaken uit te voeren.

Waarom is de preventiemedewerker verplicht?

Een preventiemedewerker is verplicht, omdat in de wet staat dat een werkgever zich bij zijn arbobeleid moet laten bijstaan door een of meerdere deskundige medewerkers. Dit is de preventiemedewerker of medewerkers. 

De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit gebeurt via de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Hij werkt nauw samen met en adviseert Arbo deskundigen, de bedrijfsarts en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.

​Hij helpt mee de Arbo maatregelen uit te voeren. Het is gebruikelijk dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, zodat hij er dagelijks te vinden is. Met zijn ervaring levert hij een actieve bijdrage aan het beperken van de risico’s op gezondheidsklachten en ongevallen. Ook vervult de preventiemedewerker een brugfunctie tussen de directie en de werknemers. De preventiemedewerker assisteert bijvoorbeeld de directie met heldere voorlichting over duidelijke werkinstructies, het correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools bij langdurig beeldschermgebruik.

Extra taken

Naast deze drie wettelijke taken kan de preventiemedewerker - uiteraard in overleg met de directie – zijn takenpakket uitbreiden. Bijvoorbeeld:
  • het bijhouden en registreren van bedrijfsongevallen
  • ​de rol van vertrouwenspersoon oppakken
  • voorlichting geven aan collega’s over veilig werken en preventie. Om ervoor te zorgen dat het onderwerp gezond en veilig werken hoog op de agenda blijft, kan hij daar regelmatig nieuws, actualiteiten, en andere interessante onderwerpen over delen via nieuwsbrieven, bijeenkomsten of het intranet.
Het zal duidelijk zijn: de preventiemedewerker is verplicht. En dat is niet voor niets: een preventiemedewerker is onmisbaar!
 

Preventiemedewerker worden?

Heb je interesse in de rol van preventiemedewerker? BHV.NL verzorgt een cursus preventiemedewerker. In drie dagen leer je alles wat je wilt weten over de taken en de rol van preventiemedewerker. 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    Wij vinden het de normaalste zaak van de wereld dat veiligheid voor je werknemers, bezoekers en klanten goed geregeld is, omdat wij hier dagelijks mee bezig zijn. Helaas merken wij dat er nog veel onduidelijkheid is over welke verplichtingen je als organisatie hebt.
  • De meerwaarde van een lotusslachtoffer tijdens een training
    De meerwaarde van een lotusslachtoffer tijdens een training
    Je hebt er vast al eens over gehoord of gelezen: een lotusslachtoffer. Maar wat is het nou eigenlijk? En waarom zou je een lotusslachtoffer inzetten tijdens een BHV of EHBO training?
  • Werken tijdens een hittegolf
    Werken tijdens een hittegolf
    Extreme hitte! Het werken in een te warme omgeving heeft invloed op onze werkprestaties en op onze gezondheid. Met onderstaande tips kunnen jij en je werknemers en/of collega’s deze hinder voor zijn of beperken tot een werkbare situatie.
  • Het verschil tussen ons maatwerkaanbod
    Het verschil tussen ons maatwerkaanbod
  • Versoepeling richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Versoepeling richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen. Lees snel verder.
  • Hoeveel mensen moet je als hulpverlener opleiden?
    Hoeveel mensen moet je als hulpverlener opleiden?
    Een veelgestelde vraag aan ons is: hoeveel BHV'ers moet mijn organisatie hebben? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. De arbeidsomstandighedenwet zegt hier het volgende over
  • Ontruimen tijdens de corona Covid-19 pandemie
    Ontruimen tijdens de corona Covid-19 pandemie
    Er is al veel geschreven over hoe te reanimeren en hulpverlenen tijdens de Corona Covid-19 pandemie. Maar hoe zit dat in geval van een ontruiming bij een calamiteit? 
  • Wat te doen bij een tekenbeet
    Wat te doen bij een tekenbeet
    Elk jaar worden er in Nederland 1,5 miljoen tekenbeten opgelopen. Lees onze tips over hoe je een tekenbeet voorkomt en wat je kan doen als je gebeten bent.
  • Het toetsen en beoordelen van jouw BHV'ers
    Het toetsen en beoordelen van jouw BHV'ers
    Natuurlijk, er zijn behoorlijk wat organisaties waar je een BHV- of EHBO-opleiding kunt volgen. Dichtbij, of juist wat verder weg. Goedkoop of wat duurder. Met voldoende of uitstekende beoordelingen. ​Jij bepaalt welke criteria voor jouw bedrijf of instelling doorslaggevend zijn bij de keuze voor een opleider. Maar mogen we je toch even onze visie op een goede BHV- of EHBO-opleider geven?

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen