Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, een preventiemedewerker is verplicht. Volgens de wet moet elk bedrijf ten minste één preventiemedewerker in dienst hebben. Dat is al zo sinds 1 juli 2005. Met de komst van de nieuwe Arbowet in 2018 is de rol van preventiemedewerker nog verder uitgewerkt en verdiept.
De preventiemedewerker is verplicht en onmisbaar in elke organisatie. Samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners werkt hij of zij aan gezond en veilig werken binnen het bedrijf. Hij is de aanjager bij het opzetten en verbeteren van het arbobeleid, en levert een essentiële bijdrage aan de veiligheid en gezondheid van de werknemers, cliënten, patiënten, en alle andere bezoekers.

Preventiemedewerker moet eigen medewerker zijn

De wet is er duidelijk over: elk bedrijf is verplicht om ten minste één preventiemedewerker te hebben én die preventiemedewerker moet een van de eigen medewerkers zijn. Je mag dus geen externe adviseur of iemand anders van buiten als preventiemedewerker aanstellen. Bij een bedrijf met minder dan 25 medewerkers mag de directeur ook zelf de preventiemedewerker zijn. Maar het is beter dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, want daardoor kent hij de risico’s van dichtbij en ‘spreekt’ hij de taal van de werkvloer. Bovendien is een collega meestal veiliger, toegankelijker en beter benaderbaar dan een directeur, en dat is erg belangrijk bij het signaleren en bespreken van onveilige situaties.
 
De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de keuze van de preventiemedewerker. Oók als de directeur de preventiemedewerker is. De preventiemedewerker moet uiteraard over voldoende deskundigheid en ervaring beschikken om zijn taken goed te kunnen uitvoeren. Soms is het dus nodig dat hij een of meer cursussen volgt. En natuurlijk moet hij voldoende tijd krijgen om zijn preventietaken uit te voeren.

Waarom is de preventiemedewerker verplicht?

Een preventiemedewerker is verplicht, omdat in de wet staat dat een werkgever zich bij zijn arbobeleid moet laten bijstaan door een of meerdere deskundige medewerkers. Dit is de preventiemedewerker of medewerkers. 

De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit gebeurt via de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Hij werkt nauw samen met en adviseert Arbo deskundigen, de bedrijfsarts en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.

​Hij helpt mee de Arbo maatregelen uit te voeren. Het is gebruikelijk dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, zodat hij er dagelijks te vinden is. Met zijn ervaring levert hij een actieve bijdrage aan het beperken van de risico’s op gezondheidsklachten en ongevallen. Ook vervult de preventiemedewerker een brugfunctie tussen de directie en de werknemers. De preventiemedewerker assisteert bijvoorbeeld de directie met heldere voorlichting over duidelijke werkinstructies, het correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools bij langdurig beeldschermgebruik.

Extra taken

Naast deze drie wettelijke taken kan de preventiemedewerker - uiteraard in overleg met de directie – zijn takenpakket uitbreiden. Bijvoorbeeld:
  • het bijhouden en registreren van bedrijfsongevallen
  • ​de rol van vertrouwenspersoon oppakken
  • voorlichting geven aan collega’s over veilig werken en preventie. Om ervoor te zorgen dat het onderwerp gezond en veilig werken hoog op de agenda blijft, kan hij daar regelmatig nieuws, actualiteiten, en andere interessante onderwerpen over delen via nieuwsbrieven, bijeenkomsten of het intranet.
Het zal duidelijk zijn: de preventiemedewerker is verplicht. En dat is niet voor niets: een preventiemedewerker is onmisbaar!
 

Preventiemedewerker worden?

Heb je interesse in de rol van preventiemedewerker? BHV.NL verzorgt een workshop preventiemedewerker. In één dag leer je alles wat je wilt weten over de taken en de rol van preventiemedewerker. 

Lees meer

  • Werken tijdens een hittegolf
    Werken tijdens een hittegolf
    Extreme hitte! Het werken in een te warme omgeving heeft invloed op onze werkprestaties en op onze gezondheid. Met onderstaande tips kunnen jij en je werknemers en/of collega’s deze hinder voor zijn of beperken tot een werkbare situatie.
  • Week van de teek
    Week van de teek
    Elk jaar krijgen mensen in Nederland ruim een miljoen tekenbeten! Lees snel onze tips over hoe je een tekenbeet voorkomt en wat je kan doen als je gebeten bent.
  • Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in het leven geroepen. In die wet zijn verplichtingen voor zowel werkgevers als werknemers vastgelegd. 
  • Is VCA verplicht?
    Is VCA verplicht?
    Nee, een VCA is niet verplicht. Maar een VCA-certificaat wordt wel steeds vaker door opdrachtgevers geëist. Dit heeft te maken met de regels die de Arbowet aan bedrijven stelt. 
  • BHV verplicht? Wat zegt de wet?
    BHV verplicht? Wat zegt de wet?
    Hoe zit het nu precies met bedrijfshulpverlening? Wat is wel en niet verplicht? En waar moet je aan voldoen als werkgever?
  • Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja, een RI&E is verplicht. Sinds 1 januari 1994 is de RI&E verplicht (Risico Inventarisatie & Evaluatie) voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. 
  • Is een bedrijfsnoodplan verplicht?
    Is een bedrijfsnoodplan verplicht?
    Het antwoord op deze vraag is duidelijk: Elk bedrijf in Nederland is verplicht zich voor te bereiden op noodsituaties. Het is daarom handig, en wordt vaak geëist, om een bedrijfsnoodplan te hebben. Want met een bedrijfsnoodplan kan bedrijfsschade en menselijk leed zoveel mogelijk beperkt worden.
  • Is een ontruimingsoefening verplicht?
    Is een ontruimingsoefening verplicht?
    Je moet er toch niet aan denken: er breekt brand uit en de mensen in het gebouw – je collega’s en jullie bezoekers -  raken in paniek. Ze weten maar één ding: ze willen er zo snel mogelijk weg. Maar door de angst kunnen ze niet meer helder denken, door de rookontwikkeling zien ze de uitgangen niet meer en door hun haast om weg te komen duwen ze anderen omver.
  • Wie doet wat als het erop aankomt?
    Wie doet wat als het erop aankomt?
    Dat BHV’ers onmisbaar zijn bij een ontruiming is bekend. Als mensen in geval van nood zo snel mogelijk het pand moeten verlaten, zijn het de BHV’ers die dit in goede banen leiden. Maar weet je ook dat er behalve die BHV’ers op de werkvloer nog veel meer mensen betrokken zijn bij bedrijfsveiligheid? Weet jij wat hun rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn?

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen