Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, een preventiemedewerker is verplicht. Volgens de wet moet elk bedrijf ten minste één preventiemedewerker in dienst hebben. Dat is al zo sinds 1 juli 2005. Met de komst van de nieuwe Arbowet in 2018 is de rol van preventiemedewerker nog verder uitgewerkt en verdiept.
De preventiemedewerker is verplicht en onmisbaar in elke organisatie. Samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners werkt hij of zij aan gezond en veilig werken binnen het bedrijf. Hij is de aanjager bij het opzetten en verbeteren van het arbobeleid, en levert een essentiële bijdrage aan de veiligheid en gezondheid van de werknemers, cliënten, patiënten, en alle andere bezoekers.

Preventiemedewerker moet eigen medewerker zijn

De wet is er duidelijk over: elk bedrijf is verplicht om ten minste één preventiemedewerker te hebben én die preventiemedewerker moet een van de eigen medewerkers zijn. Je mag dus geen externe adviseur of iemand anders van buiten als preventiemedewerker aanstellen. Bij een bedrijf met minder dan 25 medewerkers mag de directeur ook zelf de preventiemedewerker zijn. Maar het is beter dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, want daardoor kent hij de risico’s van dichtbij en ‘spreekt’ hij de taal van de werkvloer. Bovendien is een collega meestal veiliger, toegankelijker en beter benaderbaar dan een directeur, en dat is erg belangrijk bij het signaleren en bespreken van onveilige situaties.
 
De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de keuze van de preventiemedewerker. Oók als de directeur de preventiemedewerker is. De preventiemedewerker moet uiteraard over voldoende deskundigheid en ervaring beschikken om zijn taken goed te kunnen uitvoeren. Soms is het dus nodig dat hij een of meer cursussen volgt. En natuurlijk moet hij voldoende tijd krijgen om zijn preventietaken uit te voeren.

Waarom is de preventiemedewerker verplicht?

Een preventiemedewerker is verplicht, omdat in de wet staat dat een werkgever zich bij zijn arbobeleid moet laten bijstaan door een of meerdere deskundige medewerkers. Dit is de preventiemedewerker of medewerkers. 

De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit gebeurt via de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Hij werkt nauw samen met en adviseert Arbo deskundigen, de bedrijfsarts en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.

​Hij helpt mee de Arbo maatregelen uit te voeren. Het is gebruikelijk dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, zodat hij er dagelijks te vinden is. Met zijn ervaring levert hij een actieve bijdrage aan het beperken van de risico’s op gezondheidsklachten en ongevallen. Ook vervult de preventiemedewerker een brugfunctie tussen de directie en de werknemers. De preventiemedewerker assisteert bijvoorbeeld de directie met heldere voorlichting over duidelijke werkinstructies, het correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools bij langdurig beeldschermgebruik.

Extra taken

Naast deze drie wettelijke taken kan de preventiemedewerker - uiteraard in overleg met de directie – zijn takenpakket uitbreiden. Bijvoorbeeld:
  • het bijhouden en registreren van bedrijfsongevallen
  • ​de rol van vertrouwenspersoon oppakken
  • voorlichting geven aan collega’s over veilig werken en preventie. Om ervoor te zorgen dat het onderwerp gezond en veilig werken hoog op de agenda blijft, kan hij daar regelmatig nieuws, actualiteiten, en andere interessante onderwerpen over delen via nieuwsbrieven, bijeenkomsten of het intranet.
Het zal duidelijk zijn: de preventiemedewerker is verplicht. En dat is niet voor niets: een preventiemedewerker is onmisbaar!
 

Preventiemedewerker worden?

Heb je interesse in de rol van preventiemedewerker? BHV.NL verzorgt een cursus preventiemedewerker. In drie dagen leer je alles wat je wilt weten over de taken en de rol van preventiemedewerker. 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Veelgestelde vragen

Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, een preventiemedewerker is sinds 2005 wettelijk verplicht. Sinds de nieuwe arbowet van 2018 is de rol van de preventiemedewerker verder uitgewerkt.

Wie stel je aan als preventiemedewerker?

De preventiemedewerker moet een medewerker van de organisatie zijn. Bij een bedrijf met minder dan 25 medewerkers mag de directeur zelf ook de preventiemedewerker zijn. Vaak wordt aangeraden om iemand vanaf de werkvloer aan te stellen, omdat die de risico's van dichtbij kent en vaak makkelijker aanspreekbaar is dan iemand uit het management. Meer informatie over de cursus preventiemedewerker

Wat zijn de taken van een preventiemedewerker?

De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Hij of zij werkt nauw samen met Arbo deskundigen, de bedrijfsarts, de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. De preventiemedewerker fungeert als brug tussen de directie en werknemers en levert een actieve bijdrage aan het beperken van risico's op gezondheidsklachten en ongevallen.

Lees meer

  • Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Slachtoffers mogen weer worden gereanimeerd volgens de normale richtlijnen. Beademen is weer toegestaan!
  • De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    Wat leer je nu eigenlijk tijdens een BHV cursus? 
  • Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Bedrijfsongevallen probeer je altijd te voorkomen. Maar wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, heb je als werkgever een meldingsplicht. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHVer?
    Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHVer?
    Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. 
  • (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. 
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Van dat beruchte virus komen we graag af, maar één ding is in elk geval wél een blijvertje: het hybride werken. 
  • HOE
    Arbovisie 2040: hoe staat het met jouw veiligheidsbeleid?
    Onze maatschappij wordt steeds dynamischer en dat heeft een groot effect op de veiligheid van werkend Nederland. Daarom heeft de inspectie SZW, in opdracht van de overheid, de Arbovisie 2040 in het leven geroepen. In dit artikel lees je er alles over.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op OK klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen