De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker

maandag 16 januari 2023
De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier. 

Drie belangrijke taken

Een fijne, veilige werkplek voor iedereen die voldoet aan alle regels. De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) helpt werkgevers en opdrachtgevers hierbij én houdt toezicht. Grofweg kunnen we de rol van deze organisatie opsplitsen in drie hoofdtaken: 
  • Toezicht houden: controleren of werkgevers en werknemers zich houden aan alle wetten en regelingen die te maken hebben met arbeid. Let op: dit betekent dat er soms inspecties en controles zijn! Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid op de werkvloer.
  • Opsporen: arbeidsuitbuiting, mensensmokkel en fraude op het gebied van werk en inkomen blijven meestal niet ongezien. De NLA zit erbovenop. Het Openbaar Ministerie stuurt deze opsporing aan.
  • Signaleren: het melden van ontwikkelingen en risico’s in bepaalde werkvelden bij belanghebbende partijen. Dankzij deze signalen kunnen bedrijven en brancheverenigingen op tijd actie ondernemen.

Aan de slag met programma’s

De NLA wil zoveel mogelijk risico’s aanpakken en een zo groot mogelijk effect behalen. Daarom werkt de inspectie met een meerjarenplan (2023-2026), en werkt vervolgens in een jaarplan (2023) de onderdelen uit die extra aandacht krijgen. Hierin vind je voor verschillende sectoren programma’s, waarbij de arbeidsinspectie een mix inzet van toezichtinstrumenten, opsporingsonderzoeken en gerichte controles. Maar er is meer. Ook het geven van voorlichting en overleggen met de sectoren is een belangrijk onderdeel. Daarbij draait het vaak om de arbeidsrisico’s. Veel problemen en risico’s komen elk jaar terug, maar soms hebben we ook te maken met nieuwe issues. Denk aan het thuiswerken dat in korte tijd in opkomst is gekomen. In het jaarplan is dit keer extra aandacht voor:
  • Fysieke belasting
  • Psychische belasting (thuiswerken)
  • Psychosociale arbeidsbelasting
Benieuwd naar de speerpunten van 2023? Lees dan dit artikel met het jaarplan van de NLA voor 2023

Meldpunt voor preventie

Naast de actieve inzet vanuit deze jaarplannen, werkt de NLA ook reactief. Burgers, personeelsvertegenwoordigers, ondernemingsraden, vakbonden, samenwerkingspartners en andere organisaties kunnen signalen, klachten of verzoeken melden. Wanneer? Bijvoorbeeld bij ongevallen of situaties waarbij er sprake is van ongezond, onveilig of oneerlijk werk. Het doel is om arbeidsongevallen te voorkomen en klachten op dit gebied beet te pakken en af te handelen. Voor iedereen! Iedere organisatie en iedere werknemer moet heel laagdrempelig een klacht of vraag kunnen melden. Dus signaleer jij een werksituatie die niet aan de normen voldoet of heb je een vraag? Geef het door! Het meldpunt van de NLA is er ook voor jou.

Wat kun jij hiervan merken?

De Nederlandse Arbeidsinspectie helpt jou op het gebied van veilig, gezond en eerlijk werken, maar controleert je ook. Een extra reden om ervoor te zorgen dat de veiligheid binnen jouw organisatie goed is geregeld. Het kan zijn dat je een controle krijgt, of dat iemand een melding maakt. Daarnaast zet de arbeidsinspectie communicatie in om sectoren, bedrijven en opdrachtgevers te stimuleren de regels na te leven. Bewustwording van bestaande of opkomende arbeidsrisico’s staat hierbij vaak centraal. Deze campagnes zijn meestal gericht op specifieke doelgroepen of thema’s. Het kan dus zijn dat je één van deze communicatie-uitingen voorbij ziet komen. Ons advies? Neem het serieus en doe er iets mee! Je organisatie wordt er altijd beter van.

Aan de slag met bedrijfsveiligheid!

Wil jij je geen zorgen hoeven maken over een controle van de Nederlandse Arbeidsinspectie? En de veiligheid van jouw medewerkers op orde hebben? Daar helpen we graag bij. Met het uitgebreide dienstenpakket van BHV.NL kun je jouw bedrijfsveiligheid goed regelen. Denk aan trainingen, opleidingen en cursussen op het gebied van BHV, EHBO en omgaan met ongewenst gedrag. Op maat, incompany of individueel: jij kiest. Behoefte aan sparren of advies? Ook dan staan we voor je klaar

Lees meer

  • De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    Jij wil de bedrijfsveiligheid in jouw organisatie verbeteren. Dat is natuurlijk de belangrijkste reden om onze trainingen te volgen. Maar, vindt deze verbetering ook plaats? Is de bedrijfsveiligheid écht verbeterd en waardoor komt dat? En hoeveel is deze dan verbeterd? Wij kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan meer inzicht in de effectiviteit van jullie bedrijfsnoodorganisatie (BNO). Zodat je zeker weet dat je met de juiste dingen bezig bent en dat alle inzet het gewenste effect heeft. Speciaal hiervoor heeft BHV.NL de prestatiemeter ontwikkeld. Zo passen we ons programma nóg beter op jouw organisatie aan.
  • De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot trainer? Namelijk op het gebied van BHV, EHBO en ongewenst gedrag. Of misschien wil je zelf wel als BHV’er, ploegleider of coördinator trainer worden. Waar je ook voor kiest: het opleiden van eigen trainers in je organisatie biedt meerdere voordelen. Op het gebied van financiën, tijd, goed werkgeverschap én veiligheid. Benieuwd hoe dat zit? In dit artikel lees je er alles over.
  • Een ode aan alle BHV'ers
    Valentijnsgedicht
  • KEN ÉN TRAIN DE 5 FASES VAN BHV TIJDENS EEN CALAMITEIT
    Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
    Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken
    Hybride werken: voor veel bedrijven is het na de coronacrisis blijvend gebleken. Maar de keuze om meer thuis te werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen