Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening

Bij “BHV door het leven” komt heel veel kijken. Het maakt namelijk nogal verschil of je verantwoordelijk bent voor de bedrijfsveiligheid van een kantoor waar gezonde mensen werken die in leeftijd variëren van 18 tot 65 jaar, voor een kinderdagverblijf voor baby’s en kleuters van 0 tot 4, of voor een verpleeghuis voor hoogbejaarde mensen.

Natuurlijk moet je bij een calamiteit in alle gevallen zo snel mogelijk het pand ontruimen, een beginnende brand kunnen blussen, een wond verbinden en een slachtoffer reanimeren. Maar het maakt een wereld van verschil of je dat doet bij een peutertje van drie, bij een stevige man van 45 of bij een dame van 86. Niet alleen vanwege de fysieke verschillen tussen deze mensen, maar ook door de emotionele en sociale aspecten die een belangrijke rol spelen bij hulpverlening. En vooral ook door de manier waarop je als hulpverlener het slachtoffer benadert. Daarnaast kun je in je organisatie mensen van diverse leeftijdscategorieën op bezoek krijgen. We praten erover met onze instructeur Kristof Piotrowski.

Volwassenen

‘De meeste mensen denken bij BHV aan hulpverlening aan werkende volwassenen. Mensen op kantoren, in fabrieken, in de bouw, in de haven of in zorginstellingen. Mensen die met gevaarlijke stoffen werken, onwel kunnen worden, soms van steigers vallen, of met een brand geconfronteerd worden. In principe zelfredzame mensen waarmee je - tenzij ze bewusteloos of in paniek zijn - goed kunt communiceren. Ze luisteren naar instructies, kunnen zelf het pand verlaten, aangeven wat er gebeurd is, en waar en hoeveel pijn ze hebben. Maar zelfs bij deze ‘ideale’ slachtoffers is bedrijfshulpverlening en het geven van EHBO hard werken, omdat je als hulpverlener altijd geconfronteerd wordt met spanning en tijdsdruk: er is een calamiteit gebeurd en je moet direct en goed handelen.

Met die spanning en tijdsdruk heb je ook te maken bij de twee andere groepen, kinderen en ouderen, maar daar spelen nog wat andere zaken mee die de hulpverlening extra gecompliceerd maken.’

Kinderen

‘Een aantal verschillen liggen voor de hand: kinderen begrijpen vaak niet of veel minder goed dan volwassenen wat er aan de hand is. Ze overzien de ernst van de situatie niet. Hun zelfredzaamheid is minder groot dan die van volwassenen. Baby'tjes moeten bij een ontruiming gedragen worden, oudere kinderen kunnen zelf lopen maar begrijpen vaak niet wat er gebeurt en werken minder goed mee. Ook zijn de ongevallen anders: kinderen stoppen nog wel eens een knikker in hun neus, vallen van de glijbaan, krijgen een koortsstuip of hersenvliesontsteking. Maar de grootste verschillen met hulpverlening aan volwassenen zijn de emotionele, communicatieve en sociale aspecten.
 
Veel hulpverleners zijn ouders en projecteren de calamiteit op hun eigen kind en hun eigen situatie. Hoe zouden ze zelf reageren als hun kind van de trap is gevallen? Als hun kind zo veel pijn heeft? Vaak ook slaat de emotie van het kind over op de hulpverlener. Die emoties beïnvloeden hun zelfverzekerdheid.

Je moet bij kinderen andere hulpmiddelen inzetten, andere dingen doen. Op een andere manier communiceren bijvoorbeeld. Want hoe kun je een huilend kind laten aangeven waar hij pijn heeft of laten vertellen wat er gebeurd is? Hoe doorbreek je de ‘sociale druk’ als een kind tegenover zijn vrienden stoer wil doen en niet wil laten merken dat hij echt veel pijn heeft? Hoe ga je om met tieners die door drugs of drank niet meer goed kunnen nadenken en niet willen meewerken met de hulpverleners?’

Ouderen

‘In zorginstellingen spelen weer andere factoren. Mensen in verpleeghuizen zijn vaak minder mobiel en minder zelfredzaam. Ze zijn niet meer zo goed ter been, hebben een rollator of een rolstoel nodig, of liggen ziek in bed. Ook zijn ze mentaal niet altijd meer wat ze waren: hun kortetermijngeheugen doet niet meer wat het zou moeten doen. Allemaal facetten die de hulpverlening anders en gecompliceerder maken. En dan doel ik niet op de medische aspecten, want medische kennis is in de zorginstellingen volop aanwezig. Het gaat vooral om inlevingsvermogen, geduld, een andere manier van communiceren en zelfverzekerdheid. En wat specifieke vaardigheden als omgaan met een evacuatiestoel.’

Voorbereid op alle risico's

Van een reanimatie van een baby tot hulpverlening aan een niet-zelfredzame oudere. Ben jij voorbereid op de risico's die elke levensfase met zich meebrengt? Doe de test! 

En wat betekent dat voor de trainingen?

‘Wij leren de deelnemers van de BHV- en EHBO-trainingen met al deze verschillen rekening te houden en te anticiperen op de emotionele en sociale aspecten. We leren ze ook de slachtoffers op een andere manier te benaderen. Voor mensen die werken in de kinderopvang is er een speciale EHBO-cursus, die overigens wettelijk verplicht is.

Lees meer

  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.
  • 5 inspirerende manieren om aan de slag te gaan met BHV
    Ter inspiratie: 5 manieren om aan de slag te gaan met BHV
    Wil je in jouw organisatie aan de slag met BHV omdat je veiligheid een belangrijk thema vindt, maar weet je niet hoe? Of besteed je al regelmatig aandacht aan dit waardevolle onderwerp en ben je op zoek naar ideeën voor de afwisseling? Dan is dit artikel voor jou. Hier vind je namelijk 5 manieren om op een leuke én effectieve manier aan de slag te gaan met BHV in jouw organisatie. Ter inspiratie!
  • Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.