Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening

Bij “BHV door het leven” komt heel veel kijken. Het maakt namelijk nogal verschil of je verantwoordelijk bent voor de bedrijfsveiligheid van een kantoor waar gezonde mensen werken die in leeftijd variëren van 18 tot 65 jaar, voor een kinderdagverblijf voor baby’s en kleuters van 0 tot 4, of voor een verpleeghuis voor hoogbejaarde mensen.

Natuurlijk moet je bij een calamiteit in alle gevallen zo snel mogelijk het pand ontruimen, een beginnende brand kunnen blussen, een wond verbinden en een slachtoffer reanimeren. Maar het maakt een wereld van verschil of je dat doet bij een peutertje van drie, bij een stevige man van 45 of bij een dame van 86. Niet alleen vanwege de fysieke verschillen tussen deze mensen, maar ook door de emotionele en sociale aspecten die een belangrijke rol spelen bij hulpverlening. En vooral ook door de manier waarop je als hulpverlener het slachtoffer benadert. Daarnaast kun je in je organisatie mensen van diverse leeftijdscategorieën op bezoek krijgen. We praten erover met onze instructeur Kristof Piotrowski.

Volwassenen

‘De meeste mensen denken bij BHV aan hulpverlening aan werkende volwassenen. Mensen op kantoren, in fabrieken, in de bouw, in de haven of in zorginstellingen. Mensen die met gevaarlijke stoffen werken, onwel kunnen worden, soms van steigers vallen, of met een brand geconfronteerd worden. In principe zelfredzame mensen waarmee je - tenzij ze bewusteloos of in paniek zijn - goed kunt communiceren. Ze luisteren naar instructies, kunnen zelf het pand verlaten, aangeven wat er gebeurd is, en waar en hoeveel pijn ze hebben. Maar zelfs bij deze ‘ideale’ slachtoffers is bedrijfshulpverlening en het geven van EHBO hard werken, omdat je als hulpverlener altijd geconfronteerd wordt met spanning en tijdsdruk: er is een calamiteit gebeurd en je moet direct en goed handelen.

Met die spanning en tijdsdruk heb je ook te maken bij de twee andere groepen, kinderen en ouderen, maar daar spelen nog wat andere zaken mee die de hulpverlening extra gecompliceerd maken.’

Kinderen

‘Een aantal verschillen liggen voor de hand: kinderen begrijpen vaak niet of veel minder goed dan volwassenen wat er aan de hand is. Ze overzien de ernst van de situatie niet. Hun zelfredzaamheid is minder groot dan die van volwassenen. Baby'tjes moeten bij een ontruiming gedragen worden, oudere kinderen kunnen zelf lopen maar begrijpen vaak niet wat er gebeurt en werken minder goed mee. Ook zijn de ongevallen anders: kinderen stoppen nog wel eens een knikker in hun neus, vallen van de glijbaan, krijgen een koortsstuip of hersenvliesontsteking. Maar de grootste verschillen met hulpverlening aan volwassenen zijn de emotionele, communicatieve en sociale aspecten.
 
Veel hulpverleners zijn ouders en projecteren de calamiteit op hun eigen kind en hun eigen situatie. Hoe zouden ze zelf reageren als hun kind van de trap is gevallen? Als hun kind zo veel pijn heeft? Vaak ook slaat de emotie van het kind over op de hulpverlener. Die emoties beïnvloeden hun zelfverzekerdheid.

Je moet bij kinderen andere hulpmiddelen inzetten, andere dingen doen. Op een andere manier communiceren bijvoorbeeld. Want hoe kun je een huilend kind laten aangeven waar hij pijn heeft of laten vertellen wat er gebeurd is? Hoe doorbreek je de ‘sociale druk’ als een kind tegenover zijn vrienden stoer wil doen en niet wil laten merken dat hij echt veel pijn heeft? Hoe ga je om met tieners die door drugs of drank niet meer goed kunnen nadenken en niet willen meewerken met de hulpverleners?’

Ouderen

‘In zorginstellingen spelen weer andere factoren. Mensen in verpleeghuizen zijn vaak minder mobiel en minder zelfredzaam. Ze zijn niet meer zo goed ter been, hebben een rollator of een rolstoel nodig, of liggen ziek in bed. Ook zijn ze mentaal niet altijd meer wat ze waren: hun kortetermijngeheugen doet niet meer wat het zou moeten doen. Allemaal facetten die de hulpverlening anders en gecompliceerder maken. En dan doel ik niet op de medische aspecten, want medische kennis is in de zorginstellingen volop aanwezig. Het gaat vooral om inlevingsvermogen, geduld, een andere manier van communiceren en zelfverzekerdheid. En wat specifieke vaardigheden als omgaan met een evacuatiestoel.’

En wat betekent dat voor de trainingen?

‘Wij leren de deelnemers van de BHV- en EHBO-trainingen met al deze verschillen rekening te houden en te anticiperen op de emotionele en sociale aspecten. We leren ze ook de slachtoffers op een andere manier te benaderen. Voor mensen die werken in de kinderopvang is er een speciale EHBO-cursus, die overigens wettelijk verplicht is.

Lees meer

  • Versoepeling richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Versoepeling richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen. Lees snel verder.
  • De meerwaarde van een lotusslachtoffer tijdens een training
    De meerwaarde van een lotusslachtoffer tijdens een training
    Je hebt er vast al eens over gehoord of gelezen: een lotusslachtoffer. Maar wat is het nou eigenlijk? En waarom zou je een lotusslachtoffer inzetten tijdens een BHV of EHBO training?
  • Ontruimen tijdens de corona Covid-19 pandemie
    Ontruimen tijdens de corona Covid-19 pandemie
    Er is al veel geschreven over hoe te reanimeren en hulpverlenen tijdens de Corona Covid-19 pandemie. Maar hoe zit dat in geval van een ontruiming bij een calamiteit? 
  • Wat te doen bij een tekenbeet
    Wat te doen bij een tekenbeet
    Elk jaar worden er in Nederland 1,5 miljoen tekenbeten opgelopen. Lees onze tips over hoe je een tekenbeet voorkomt en wat je kan doen als je gebeten bent.
  • Het toetsen en beoordelen van jouw BHV'ers
    Het toetsen en beoordelen van jouw BHV'ers
    Natuurlijk, er zijn behoorlijk wat organisaties waar je een BHV- of EHBO-opleiding kunt volgen. Dichtbij, of juist wat verder weg. Goedkoop of wat duurder. Met voldoende of uitstekende beoordelingen. ​Jij bepaalt welke criteria voor jouw bedrijf of instelling doorslaggevend zijn bij de keuze voor een opleider. Maar mogen we je toch even onze visie op een goede BHV- of EHBO-opleider geven?
  • De rol van preventiemedewerker
    De rol van preventiemedewerker
    In het kader van onze nieuwe cursus preventiemedewerker, gaan we wat dieper in op de rol van preventiemedewerker. Want weet jij wat er allemaal wordt verwacht van een preventiemedewerker? 
  • Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Een van je verantwoordelijkheden als organisatie is het inrichten van je bedrijfsnoodorganisatie. Met een adequaat ingerichte bedrijfsnoodorganisatie, afgestemd op de veiligheidsrisico's in jouw organisatie, ben je voorbereid op het moment dat zich tijdens werkzaamheden een calamiteit voordoet. Daardoor zijn de veiligheid en bedrijfscontinuïteit geborgd. Hierbij komen er verschillende vragen boven. Wat is een bedrijfsnoodorganisatie bijvoorbeeld, hoe ziet die eruit? Welke rollen zijn er en welke taken horen daarbij? Maar ook: hoe hou je de bedrijfsnoodorganisatie op peil? En hoe kan BHV.NL je daar dan bij helpen?
  • Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Alleen die modules volgen die voor jouw organisatie van belang zijn. Modulair trainen bij BHV.NL is niet duurder, maar wel effectiever.
  • Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja, een RI&E is verplicht. Sinds 1 januari 1994 is de RI&E verplicht (Risico Inventarisatie & Evaluatie) voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen