MOOC: Een platform van experts voor experts
Afgelopen najaar, om precies te zijn op 25 september, lanceerde BHV.NL zijn allereerste MOOC. Misschien weet je dat nog, misschien was je zelfs een van de deelnemers. Maar mocht het je ontschoten zijn, dan fris ik je geheugen graag even op: MOOC staat voor Massive Open Online Course, een online cursus waarvoor iedereen zich gratis mag inschrijven. De MOOC van BHV.NL ging over de BNO, de Bedrijfsnoodorganisatie, een onderwerp waarvan iedereen het belang onderschrijft. En dit jaar doen we het vanaf 7 mei nog even dunnetjes over met een tweede MOOC: Zelfs een BHV'er kan verrast worden.
Een van de grote voordelen van een MOOC is de interactiviteit: deelnemers leren van en met elkaar. Ze komen niet alleen wat halen maar zeker ook brengen. En dat wordt door de deelnemers, stuk voor stuk experts op hun vakgebied, bijzonder op prijs gesteld.
Innovatief in de branche
Simon Meerveld is innovatiemanager bij BHV.NL, en een van de initiatiefnemers en drijvende krachten achter de MOOC. In de branche is BHV.NL de eerste opleider die een MOOC uitgeeft. Een MOOC is een van de nieuwe manieren van leren die beter aansluiten bij hoe werkende mensen zich willen ontwikkelen dan de standaard klassikale lessen. De afwisseling van filmpjes, animaties, tekstpagina’s, opdrachten en wekelijkse nieuwsbrieven houden het leren boeiend en actief. De verschillende leervormen doen een beroep op verschillende leerstijlen en spreken daardoor veel mensen aan. Maar het allergrootste voordeel van een MOOC is de interactie tussen de deelnemers en de begeleiders (docenten en moderatoren) en tussen de deelnemers onderling. Want hoe goed een docent ook is, het is zeker zo interessant om als experts onderling met elkaar te kunnen praten.
Hoog niveau kennis en deelnemers
Simon Meerveld: ‘Er hebben zo’n 120 mensen deelgenomen aan de MOOC, uit allerlei branches; variërend van de chemische industrie tot de gezondheidszorg. Mensen die werken op een hoog niveau in de organisatie. Hoofden BHV, HRM-managers, Preventiemedewerkers. Klanten van BHV.NL maar ook niet-klanten. Dat kan bij een MOOC: het is een gratis online cursus en iedereen is welkom.
We hebben voor deze eerste MOOC bewust gekozen voor een onderwerp met een vrij hoog abstractieniveau. Bedrijfsnoodorganisatie is een breder onderwerp dan Bedrijfshulpverlening. Theoretischer ook, en dat is een belangrijk criterium. Je kunt heel veel met een MOOC bereiken maar praktische vaardigheden moet je gewoon oefenen. Je leert zwemmen door te oefenen in een zwembad, niet uit een boekje of met een e-cursus. Dat geldt ook voor bedrijfshulpverlening: de vele vaardigheden die daarbij horen, leer je alleen door ze te oefenen onder leiding van een gecertificeerde instructeur. Met beleidsmatige theorie is dat heel wat anders, dat kan prima met een MOOC. Sterker nog, een MOOC faciliteert dat deelnemers op elkaar reageren en van elkaar leren, bij elkaar bepaalde zaken herkennen en ervaringen en tips uitwisselen, bijvoorbeeld over elkaar aanspreken op gewenst gedrag in plaats van op dingen die fout gaan. Bij dilemma’s, ethisch lastige onderwerpen als wat je zou doen als iemand een niet-reanimeren ketting draagt, merkte je hoe goed de deelnemers elkaars bijdragen lazen en daarop reageerden.’ Er werden zelfs procedures en andere documenten gedeeld.
We hebben voor deze eerste MOOC bewust gekozen voor een onderwerp met een vrij hoog abstractieniveau. Bedrijfsnoodorganisatie is een breder onderwerp dan Bedrijfshulpverlening. Theoretischer ook, en dat is een belangrijk criterium. Je kunt heel veel met een MOOC bereiken maar praktische vaardigheden moet je gewoon oefenen. Je leert zwemmen door te oefenen in een zwembad, niet uit een boekje of met een e-cursus. Dat geldt ook voor bedrijfshulpverlening: de vele vaardigheden die daarbij horen, leer je alleen door ze te oefenen onder leiding van een gecertificeerde instructeur. Met beleidsmatige theorie is dat heel wat anders, dat kan prima met een MOOC. Sterker nog, een MOOC faciliteert dat deelnemers op elkaar reageren en van elkaar leren, bij elkaar bepaalde zaken herkennen en ervaringen en tips uitwisselen, bijvoorbeeld over elkaar aanspreken op gewenst gedrag in plaats van op dingen die fout gaan. Bij dilemma’s, ethisch lastige onderwerpen als wat je zou doen als iemand een niet-reanimeren ketting draagt, merkte je hoe goed de deelnemers elkaars bijdragen lazen en daarop reageerden.’ Er werden zelfs procedures en andere documenten gedeeld.
Social learning: kennis halen en brengen
‘Een MOOC is een vorm van social learning waarbij de deelnemers kennis komen halen én brengen. En dat heel leuk vinden. Het is geweldig om je kennis en expertise te kunnen delen met mensen die dagelijks met dezelfde problematiek bezig zijn als jij, en het is fijn om van andere te horen hoe zij bepaalde zaken aanpakken. Bij BHV.NL pretenderen we niet dat we alle kennis in pacht hebben. We komen een heel eind, maar de echte experts zijn de mensen in de praktijk. Met onze MOOC faciliteren we dat die experts met elkaar in gesprek komen, ervaringen delen en horen hoe het elders gaat.’
Uit de evaluaties blijkt dat de eerste MOOC geslaagd is. Natuurlijk had de MOOC wat kinderziektes en zijn er zaken die een volgende keer beter kunnen: de tijdsindicatie bijvoorbeeld, en de informatie vooraf over wat er van de deelnemers verwacht wordt. Maar unaniem kwam naar voren dat de deelnemers veel geleerd hebben, inhoudelijke kennis die ze direct in praktijk kunnen brengen. Het gemiddelde cijfer dat ze de MOOC gaven was een 8, en driekwart zegt de volgende keer weer mee te doen aan een MOOC.
Simon Meerveld: ‘Als BHV.NL zijn we blij met deze score en met de positieve en opbouwende feedback die we hebben gehad. Daar hebben we veel van geleerd. Zeker voor mensen die verantwoordelijk zijn voor het inrichten van hun eigen bedrijfsnoodorganisatie, is sparren met collega-experts een prachtige manier om zich te blijven ontwikkelen. We zijn alweer aan het nadenken over andere MOOCs. Dat doen we niet alleen; we betrekken daar heel nadrukkelijk ook onze klanten bij. En we blijven bezig met het ontwikkelen van andere innovatieve vormen van leren, apps en adaptieve e-learning. Er is zoveel meer mogelijk dan het traditionele klaslokaal!’
Uit de evaluaties blijkt dat de eerste MOOC geslaagd is. Natuurlijk had de MOOC wat kinderziektes en zijn er zaken die een volgende keer beter kunnen: de tijdsindicatie bijvoorbeeld, en de informatie vooraf over wat er van de deelnemers verwacht wordt. Maar unaniem kwam naar voren dat de deelnemers veel geleerd hebben, inhoudelijke kennis die ze direct in praktijk kunnen brengen. Het gemiddelde cijfer dat ze de MOOC gaven was een 8, en driekwart zegt de volgende keer weer mee te doen aan een MOOC.
Simon Meerveld: ‘Als BHV.NL zijn we blij met deze score en met de positieve en opbouwende feedback die we hebben gehad. Daar hebben we veel van geleerd. Zeker voor mensen die verantwoordelijk zijn voor het inrichten van hun eigen bedrijfsnoodorganisatie, is sparren met collega-experts een prachtige manier om zich te blijven ontwikkelen. We zijn alweer aan het nadenken over andere MOOCs. Dat doen we niet alleen; we betrekken daar heel nadrukkelijk ook onze klanten bij. En we blijven bezig met het ontwikkelen van andere innovatieve vormen van leren, apps en adaptieve e-learning. Er is zoveel meer mogelijk dan het traditionele klaslokaal!’
INNOVATIE BIJ BHV.NL
BHV.NL heeft zichzelf ten doel gesteld om op een vernieuwende manier aantrekkelijke veiligheidsoplossingen te blijven aanbieden. Met mooie innovaties sluiten wij dicht aan bij jouw wensen en ambities. De nieuwste technologische ontwikkelingen passen wij toe in onze producten en diensten.
Lees meer
-
Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.
-
Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteitenHet voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
-
Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentraWoonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
-
Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomstWil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
-
Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitieWil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
-
8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloerVeel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht!
-
5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatieHoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
-
Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongevalHet is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
-
6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppenEr bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.