MOOC: Een platform van experts voor experts

Afgelopen najaar, om precies te zijn op 25 september, lanceerde BHV.NL zijn allereerste MOOC. Misschien weet je dat nog, misschien was je zelfs een van de deelnemers. Maar mocht het je ontschoten zijn, dan fris ik je geheugen graag even op: MOOC staat voor Massive Open Online Course, een online cursus waarvoor iedereen zich gratis mag inschrijven. De MOOC van BHV.NL ging over de BNO, de Bedrijfsnoodorganisatie, een onderwerp waarvan iedereen het belang onderschrijft. En dit jaar doen we het vanaf 7 mei nog even dunnetjes over met een tweede MOOC: Zelfs een BHV'er kan verrast worden
Een van de grote voordelen van een MOOC is de interactiviteit: deelnemers leren van en met elkaar. Ze komen niet alleen wat halen maar zeker ook brengen. En dat wordt door de deelnemers, stuk voor stuk experts op hun vakgebied, bijzonder op prijs gesteld.

Innovatief in de branche

Simon Meerveld is innovatiemanager bij BHV.NL, en een van de initiatiefnemers en drijvende krachten achter de MOOC. In de branche is BHV.NL de eerste opleider die een MOOC uitgeeft. Een MOOC is een van de nieuwe manieren van leren die beter aansluiten bij hoe werkende mensen zich willen ontwikkelen dan de standaard klassikale lessen. De afwisseling van filmpjes, animaties, tekstpagina’s, opdrachten en wekelijkse nieuwsbrieven houden het leren boeiend en actief. De verschillende leervormen doen een beroep op verschillende leerstijlen en spreken daardoor veel mensen aan.  Maar het allergrootste voordeel van een MOOC is de interactie tussen de deelnemers en de begeleiders (docenten en moderatoren) en tussen de deelnemers onderling. Want hoe goed een docent ook is, het is zeker zo interessant om als experts onderling met elkaar te kunnen praten. 

Hoog niveau kennis en deelnemers

Simon Meerveld: ‘Er hebben zo’n 120 mensen deelgenomen aan de MOOC, uit allerlei branches; variërend van de chemische industrie tot de gezondheidszorg. Mensen die werken op een hoog niveau in de organisatie. Hoofden BHV, HRM-managers, Preventiemedewerkers. Klanten van BHV.NL maar ook niet-klanten. Dat kan bij een MOOC: het is een gratis online cursus en iedereen is welkom. 

We hebben voor deze eerste MOOC bewust gekozen voor een onderwerp met een vrij hoog abstractieniveau. Bedrijfsnoodorganisatie is een breder onderwerp dan Bedrijfshulpverlening. Theoretischer ook, en dat is een belangrijk criterium. Je kunt heel veel met een MOOC bereiken maar praktische vaardigheden moet je gewoon oefenen. Je leert zwemmen door te oefenen in een zwembad, niet uit een boekje of met een e-cursus. Dat geldt ook voor bedrijfshulpverlening: de vele vaardigheden die daarbij horen, leer je alleen door ze te oefenen onder leiding van een gecertificeerde instructeur. Met beleidsmatige theorie is dat heel wat anders, dat kan prima met een MOOC. Sterker nog, een MOOC faciliteert dat deelnemers op elkaar reageren en van elkaar leren, bij elkaar bepaalde zaken herkennen en ervaringen en tips uitwisselen, bijvoorbeeld over elkaar aanspreken op gewenst gedrag in plaats van op dingen die fout gaan. Bij dilemma’s, ethisch lastige onderwerpen als wat je zou doen als iemand een niet-reanimeren ketting draagt, merkte je hoe goed de deelnemers elkaars bijdragen lazen en daarop reageerden.’ Er werden zelfs procedures en andere documenten gedeeld.

Social learning: kennis halen en brengen

 ‘Een MOOC is een vorm van social learning waarbij de deelnemers kennis komen halen én brengen. En dat heel leuk vinden. Het is geweldig om je kennis en expertise te kunnen delen met mensen die dagelijks met dezelfde problematiek bezig zijn als jij, en het is fijn om van andere te horen hoe zij bepaalde zaken aanpakken. Bij BHV.NL pretenderen we niet dat we alle kennis in pacht hebben. We komen een heel eind, maar de echte experts zijn de mensen in de praktijk. Met onze MOOC faciliteren we dat die experts met elkaar in gesprek komen, ervaringen delen en horen hoe het elders gaat.’

Uit de evaluaties blijkt dat de eerste MOOC geslaagd is. Natuurlijk had de MOOC wat kinderziektes en zijn er zaken die een volgende keer beter kunnen: de tijdsindicatie bijvoorbeeld, en de informatie vooraf over wat er van de deelnemers verwacht wordt. Maar unaniem kwam naar voren dat de deelnemers veel geleerd hebben, inhoudelijke kennis die ze direct in praktijk kunnen brengen. Het gemiddelde cijfer dat ze de MOOC gaven was een 8, en driekwart zegt de volgende keer weer mee te doen aan een MOOC. 

Simon Meerveld: ‘Als BHV.NL zijn we blij met deze score en met de positieve en opbouwende feedback die we hebben gehad. Daar hebben we veel van geleerd. Zeker voor mensen die verantwoordelijk zijn voor het inrichten van hun eigen bedrijfsnoodorganisatie, is sparren met collega-experts een prachtige manier om zich te blijven ontwikkelen. We zijn alweer aan het nadenken over andere MOOCs. Dat doen we niet alleen; we betrekken daar heel nadrukkelijk ook onze klanten bij. En we blijven bezig met het ontwikkelen van andere innovatieve vormen van leren, apps en adaptieve e-learning. Er is zoveel meer mogelijk dan het traditionele klaslokaal!’

INNOVATIE BIJ BHV.NL

BHV.NL heeft zichzelf ten doel gesteld om op een vernieuwende manier aantrekkelijke veiligheidsoplossingen te blijven aanbieden. Met mooie innovaties sluiten wij dicht aan bij jouw wensen en ambities. De nieuwste technologische ontwikkelingen passen wij toe in onze producten en diensten.

Lees meer

  • Aangescherpte richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Aangescherpte richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen. Lees snel verder.
  • Tips voor het organiseren van een toolboxmeeting
    Tips voor het organiseren van een toolboxmeeting
    Het succes van een goede toolboxmeeting zit in het bespreekbaar maken van werksituaties die impact hebben op de veiligheid en gezondheid van iedereen op de werkvloer. Een toolbox begin je met het bewust maken van onveilig werken en sluit je af met concrete afspraken die iedereen naleeft om veilig en gezond te werken. 
  • Wat is een toolboxmeeting?
    Wat is een toolboxmeeting?
    Met het inzetten van een toolboxmeeting kun je het veiligheidsbewustzijn binnen je organisatie en de veiligheid op de werkplek vergroten. Maar wat is nou precies een toolboxmeeting en wanneer en waarom zet je het in?  
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.
  • Veiligheid maak je samen met de nieuwe Veiligheidsgame van BHV.NL
    Veiligheid maak je samen met de nieuwe Veiligheidsgame van BHV.NL
    Bedrijven die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan weten: veiligheid maak je samen. Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van bhv’ers en leidinggevenden. Iedere werknemer draagt zijn steentje bij. Daarom introduceert BHV.NL de Veiligheidsgame, een leuke en effectieve manier om het veiligheidsbewustzijn onder werknemers te vergroten.
  • taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de BHV’ers in een organisatie. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • De werking van het BHV-team
    De werking van het BHV-team
    BHV’ers zijn opgeleid om te handelen in geval van calamiteiten, maar opleiden alleen is niet voldoende. Hoe zorg je nou voor een goed werkend, op elkaar ingespeeld en actief en betrokken BHV-team? 
  • BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    Wij vinden het de normaalste zaak van de wereld dat veiligheid voor je werknemers, bezoekers en klanten goed geregeld is, omdat wij hier dagelijks mee bezig zijn. Helaas merken wij dat er nog veel onduidelijkheid is over welke verplichtingen je als organisatie hebt.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen