Niet-reanimerenpenning: Wat is het en Waarom?

Het kan je zomaar gebeuren. Je wilt starten met het reanimeren van een slachtoffer en treft een niet-reanimerenpenning aan. Hè, vol ongeloof, adrenaline en verwarring weet je misschien niet goed wat je moet doen. Als BHV’er of hulpverlener heb je nu eenmaal geleerd dat elke seconde telt. Wat nu? In dit artikel delen we wat een niet-reanimerenpenning is, waarom iemand hiervoor kiest en hoe je ernaar handelt.

Een niet-reanimeren verklaring

Wanneer iemand niet wil worden gereanimeerd bij een circulatiestilstand, is het belangrijk om deze wens kenbaar te maken. Dat doe je met een zogenoemde niet-reanimeren verklaring. Die maakt de wens voor medisch handelen duidelijk wanneer iemand daar zelf niet meer toe in staat is.

De meeste mensen kiezen ervoor om een niet-reanimerenpenning te dragen. Het kan ook voorkomen dat je een tatoeage op de borst aantreft of een schriftelijke verklaring met het besluit tot niet reanimeren. Alle varianten zijn rechtsgeldig. Dat betekent dat professionele hulpverleners verplicht zijn ernaar te handelen.  

Wat is een niet-reanimerenpenning?

Een niet-reanimerenpenning is een wilsverklaring. Mensen dragen hem meestal met een ketting om de nek. Zo is die direct zichtbaar en herkenbaar voor hulpverleners. Voor de geldigheid van de penning staan de volgende gegevens erop:
  • Volledige naam
  • Geboortedatum
  • Handtekening
  • Pasfoto
  • Besluit om niet gereanimeerd te worden
​Op deze manier is de wilsverklaring altijd te herleiden naar het slachtoffer.

Redenen voor een niet-reanimerenpenning

Wanneer je een slachtoffer met een niet-reanimerenpenning aantreft kun je flink schrikken. En misschien begrijp je de keuze voor niet reanimeren ook niet gelijk. Bijvoorbeeld bij een jong persoon. Toch kan iemand verschillende redenen hebben voor een niet-reanimerenpenning. En die hoeven niet altijd zichtbaar te zijn. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze van het slachtoffer.
 
Redenen voor een niet-reanimerenpenning kunnen zijn:
  • Ziekte
  • Lichamelijke conditie
  • Geloofsovertuiging
  • Kwaliteit van leven
  • Zorg over complicaties

Graag benoemen we dat de zorg over complicaties en kwaliteit van leven na een reanimatie niet altijd terecht is. Maar liefst 80-90% van de overlevenden ervaart een jaar na de reanimatie een goede levenskwaliteit. Zowel jong als oud. Bij twijfel over de kansen en risico’s van een reanimatie is het aan te raden om contact op te nemen met een (huis)arts.

Hoe handelen als BHV’er

Als BHV’er of EHBO’er leer je snel te handelen bij een circulatiestilstand. Zo vergroot je de overlevingskans van het slachtoffer. Je hoeft dan ook niet actief op zoek te gaan naar een niet-reanimeren verklaring. Immers, de meeste mensen willen wél geholpen worden. Mocht je er toch een tegen komen, dan is het aan jou om te bepalen wat je ermee doet. Je kunt stoppen of doorgaan met reanimeren tot de professionele hulpverleners zijn gearriveerd.

In Nederland zijn artsen en zorgverleners verplicht de wens tot niet reanimeren op te volgen zodra zij de verklaring aantreffen. Voor BHV’ers, EHBO’ers en burgers geldt deze wettelijke verplichting niet.

Meer weten?

Wil jij weten hoe je eerste hulp dient te verlenen in verschillende situaties? Of is het tijd om je kennis op te frissen? Volg een BHV (herhalings)cursus. Zo beschik je over de juiste kennis om te handelen in geval van calamiteiten.  
Volg een BHV cursus
Vind een locatie bij jou in de buurt
Plan nu je herhalingscursus
Tijd om op te frissen!
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Het werven van nieuwe BHV’ers kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Medewerkers twijfelen vaak of de rol wel bij hen past, of vinden het spannend om de verantwoordelijkheid aan te gaan. Terwijl BHV’ers onmisbaar zijn om de veiligheid binnen je organisatie te waarborgen. Om bedrijven hierbij te ondersteunen, hebben we een complete BHV-wervingskit ontwikkeld. Deze kit bevat handige tips, kant-en-klare communicatiemiddelen en inspirerende voorbeelden die je direct kunt inzetten om collega’s enthousiast te maken voor de rol van BHV’er.
  • BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    Als BHV’er draag je een grote verantwoordelijkheid. Je weet te handelen bij brand, begeleidt een ontruiming en verleent eerste hulp wanneer dat nodig is. Je staat niet alleen in voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van collega’s en bezoekers. Het is daarom essentieel om je kennis en vaardigheden jaarlijks bij te houden en te oefenen.
  • Veiligheid in de kinderopvang
    Veiligheid in de kinderopvang
    In de kinderopvang staat veiligheid voorop. Kinderen zijn kwetsbaar en hebben een omgeving nodig waarin ze zich kunnen ontwikkelen, spelen én leren, zonder dat er risico’s zijn voor hun gezondheid of welzijn. Of het nu gaat om kinderdagverblijven, peuterspeelzalen of buitenschoolse opvang, medewerkers spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige omgeving.
  • Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Een BHV-herhalingscursus volgen. Misschien denk je aan dezelfde oefeningen en dezelfde theorie van vorig jaar. Maar niets is minder waar. Vanaf september is het programma van de BHV herhalingscursus volledig vernieuwd.
  • EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    Sporten brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas ook risico’s. Of het nu gaat om een blessure tijdens het voetballen, een verstuiking bij het hardlopen of een andere onverwachte gebeurtenis: blessures komen vaak voor in de sportwereld. Hoe zorg je er voor dat je met zekerheid kan handelen?
  • De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    Of je nu een ervaren EHBO’er bent of je voor het eerst een EHBO-cursus volgt, het is essentieel om de basisregels van eerste hulp te begrijpen en toe te passen. In noodgevallen kunnen deze regels het verschil maken tussen snel herstel of ernstigere gevolgen. In dit artikel leggen we de vijf belangrijkste basisregels uit die je altijd in je achterhoofd moet houden bij het verlenen van eerste hulp.
  • Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Heb jij je EHBO-diploma behaald en denk je dat je wel even vooruit kunt? Helaas is dat niet het geval. Om je kennis en vaardigheden up-to-date te houden, is het essentieel om je EHBO-cursus periodiek te herhalen. In dit artikel leggen we uit waarom herhaling cruciaal is, hoe snel je kennis kan vervagen en hoe vaak je de cursus moet volgen om effectief voorbereid te blijven in noodsituaties.
  • Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.
  • Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.