Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal

maandag 29 november 2021
Hoe verleen je hulp in tijden van crisis?
Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen in geval van een calamiteit. Om jou als hulpverlener te adviseren hoe je de hulpverlening het beste kan aanpakken hebben we heel beknopt wat informatie voor je op een rij gezet.

Richtlijnen voor reanimeren vanaf 25 september 2021 terug naar het oude normaal!

De Nederlandse Reanimatieraad heeft in overleg met HartslagNu, het RIVM, De Nederlandse Vereniging van Medisch Managers Ambulancezorg en Ambulancezorg Nederland de volgende richtlijnen opgesteld:

De richtlijnen voor een reanimatie buiten het ziekenhuis gaan weer terug naar normaal en er mag weer gereanimeerd worden mét mond-op-mondbeademing. Deze richtlijnen gelden ook na de extra maatregelen van 28 november. 

>> Bekijk het artikel:
Hoe reanimeer je iemand? De 6 stappen van een reanimatie

Ga NIET naar een reanimatie als:

  • Je positief ben getest op covid-19 en zolang je door GGD/RIVM als besmettelijk wordt beoordeeld
  • Je je ziekt voelt / één of meerdere klachten hebt die passen bij besmetting met het coronavirus of een huisgenoot hebt met één of meerdere klachten
  • Je tot een risicogroep behoort of dat voor één van je huisgenoten geldt.

Normaal reanimatieprotocol

Vanaf 25 septemberi 2021 geldt weer het normale reanimatieprotocol zoals we dat in Nederland voor de coronacrisis gewend waren inclusief beademen, tenzij de centralist van de meldkamer anders aangeeft.
  • Geef wel mond-op-mondbeademing
  • Geef wel borstcompressies
  • Sluit wel een AED aan
Voor alle reanimaties gelden de volgende aandachtspunten:
  • Vraag de meldkamercentralist of van de normale richtlijnen moet worden afgeweken
  • Hanteer zoveel mogelijk de (hygiëne)maatregelen zoals de overheid adviseert
  • Beperk in alle gevallen het aantal hulpverleners dat zich met de daadwerkelijke reanimatie bezigheid tot het minimum.
  • Maximaal twee BLS-hulpverleners bij het slachtoffers, anderen staan op meer dan 1,5m afstand
  • Was na een reanimatie je handen en polsen met water en zeep. Als alternatief kan handenalcohol gebruikt worden.

Krijg je in de dagen/weken na de reanimatie klachten die mogelijk duiden op COVID-19, dan kun je je laten testen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen

Uitzondering bij covid-19: aangepast protocol

Als de meldkamercentralist oordeelt dat het slachtoffer besmet is met covid-19, kun je nog steeds hulpverlenen, maar dan door de covid-19 richtlijnen te volgen. In dit geval geldt voor de hulpverleners:
  • Beoordeel ademhaling door alléén te kijken! Open de luchtweg niet en kom niet bij het hoofd van het slachtoffer om te voelen en te luisteren
  • Is de ademhaling niet normaal en ga je reanimeren, dek dan de mond en neus van het slachtoffer af met een stoffen doek, kledingstuk of mondmasker
  • Geef geen mond-op-mondbeademing
  • Geef wel ononderbroken borstcompressies
  • Sluit wel de AED aan

Richtlijnen zijn een advies

Belangrijk om te melden is dat de versoepeling van de richtlijnen een advies is. Je kan ervoor kiezen om geen beademingen te geven als je dat niet wil of kan. Deze keuze geldt ook andersom. Als je wél mond-op-mondbeademing wil geven bij iemand waarvan je weet dat hij/zij besmet is, dan is dat jouw keuze. Zeker als het gaat om een partner of familielid is het logisch dat je dan gewoon wilt reanimeren.

Lees meer

  • De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    Wat leer je nu eigenlijk tijdens een BHV cursus? 
  • Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Bedrijfsongevallen probeer je altijd te voorkomen. Maar wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, heb je als werkgever een meldingsplicht. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. 
  • (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. 
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Van dat beruchte virus komen we graag af, maar één ding is in elk geval wél een blijvertje: het hybride werken. 
  • HOE
    Arbovisie 2040: hoe staat het met jouw veiligheidsbeleid?
    Onze maatschappij wordt steeds dynamischer en dat heeft een groot effect op de veiligheid van werkend Nederland. Daarom heeft de inspectie SZW, in opdracht van de overheid, de Arbovisie 2040 in het leven geroepen. In dit artikel lees je er alles over.
  • Test je brandkennis!
    Test je brandkennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende brandklassen en -blussers? Weet jij wat het nadeel is van een CO2-blusser of wat de werking is van een blusdeken? Doe onze test!

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen