Veranderde richtlijnen. Alweer?
Bedrijfshulpverleners hebben regelmatig het gevoel dat regelgeving verandert of handelingen anders uitgevoerd moeten worden. Maar is dat wel zo? Vaak hebben veranderingen in BHV-onderwijs te maken met aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen. Maar wie de afgelopen 20 jaar kritisch bekijkt, zal zien dat er toch ruim 4 jaar tussen deze wijzigingen zit.
Hoe zijn de ervaringen in wijzigingen te verklaren?
Waarom andere richtlijnen?
- De introductie van brandklasse F voor vetten en oliën en de daarbij behorende blusmiddelen;
- Invoering Bouwbesluit 2012;
- Ontwikkeling van Eerste Hulp-(verband)materialen;
- Vernieuwde inzichten voor reanimeren en het gebruik van de AED;
- Eenheidsstreven binnen BHV en Eerste Hulpverlening, zowel binnen Nederland als in Europa.
Zeker op het gebied van veranderde richtlijnen in Levensreddende Eerste Hulp en Eerste Hulp in het algemeen volgt BHV.NL de aanbevelingen van De Nederlandse Reanimatie Raad en Het Oranje Kruis. In het kader van eenheidsstreven hebben in 2016 Het Oranje Kruis, Het Rode Kruis en het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening de handen ineen geslagen bij het opstellen van nieuwe richtlijnen.
Hoe gaat BHV.NL met deze veranderingen om?
De kracht van herhaling
Op de fiets naar BHV!
Lees meer
-
Toolkit om nieuwe BHV'ers te wervenHet werven van nieuwe BHV’ers kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Medewerkers twijfelen vaak of de rol wel bij hen past, of vinden het spannend om de verantwoordelijkheid aan te gaan. Terwijl BHV’ers onmisbaar zijn om de veiligheid binnen je organisatie te waarborgen. Om bedrijven hierbij te ondersteunen, hebben we een complete BHV-wervingskit ontwikkeld. Deze kit bevat handige tips, kant-en-klare communicatiemiddelen en inspirerende voorbeelden die je direct kunt inzetten om collega’s enthousiast te maken voor de rol van BHV’er.
-
BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituatiesAls BHV’er draag je een grote verantwoordelijkheid. Je weet te handelen bij brand, begeleidt een ontruiming en verleent eerste hulp wanneer dat nodig is. Je staat niet alleen in voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van collega’s en bezoekers. Het is daarom essentieel om je kennis en vaardigheden jaarlijks bij te houden en te oefenen.
-
Veiligheid in de kinderopvangIn de kinderopvang staat veiligheid voorop. Kinderen zijn kwetsbaar en hebben een omgeving nodig waarin ze zich kunnen ontwikkelen, spelen én leren, zonder dat er risico’s zijn voor hun gezondheid of welzijn. Of het nu gaat om kinderdagverblijven, peuterspeelzalen of buitenschoolse opvang, medewerkers spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige omgeving.
-
-
EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainersSporten brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas ook risico’s. Of het nu gaat om een blessure tijdens het voetballen, een verstuiking bij het hardlopen of een andere onverwachte gebeurtenis: blessures komen vaak voor in de sportwereld. Hoe zorg je er voor dat je met zekerheid kan handelen?
-
De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBOOf je nu een ervaren EHBO’er bent of je voor het eerst een EHBO-cursus volgt, het is essentieel om de basisregels van eerste hulp te begrijpen en toe te passen. In noodgevallen kunnen deze regels het verschil maken tussen snel herstel of ernstigere gevolgen. In dit artikel leggen we de vijf belangrijkste basisregels uit die je altijd in je achterhoofd moet houden bij het verlenen van eerste hulp.
-
Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?Heb jij je EHBO-diploma behaald en denk je dat je wel even vooruit kunt? Helaas is dat niet het geval. Om je kennis en vaardigheden up-to-date te houden, is het essentieel om je EHBO-cursus periodiek te herhalen. In dit artikel leggen we uit waarom herhaling cruciaal is, hoe snel je kennis kan vervagen en hoe vaak je de cursus moet volgen om effectief voorbereid te blijven in noodsituaties.
-
Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.
-
Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderwegEen ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.