Veranderde richtlijnen. Alweer?

“Zijn de regels nu alweer anders?” – “Vorig jaar leerden we het anders!”

Bedrijfshulpverleners hebben regelmatig het gevoel dat regelgeving verandert of handelingen anders uitgevoerd moeten worden. Maar is dat wel zo? Vaak hebben veranderingen in BHV-onderwijs te maken met aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen. Maar wie de afgelopen 20 jaar kritisch bekijkt, zal zien dat er toch ruim 4 jaar tussen deze wijzigingen zit.
Aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen gaan altijd gepaard met een wijziging in literatuur en in handelingen binnen BHV. Maar waar komt dan het beeld vandaan het elk jaar anders is? Dat is eenvoudig te verklaren: afleren is moeilijker dan aanleren.

​Hoe zijn de ervaringen in wijzigingen te verklaren?

Gelukkig is een BHV’er niet dagelijks bezig met zijn rol als bedrijfshulpverlener. De kracht van leren zit in gerichte herhaling. Hoe vaker men iets doet, hoe eenvoudiger het voelt. Omdat een bedrijfshulpverlener zijn kennis en vaardigheden in zal zetten, gaat er vaak enige tijd overheen voordat kennis en vaardigheden als paraat middel voorhanden is. Eens de BHV’er zich vertrouwd voelt met deze handelingen, dient zich een nieuwe wijziging aan. 

​Waarom andere richtlijnen?

Maar waarom moet het dan steeds weer anders? De tijd staat niet stil en zo ook niet de ontwikkeling van technische middelen voor bedrijfshulpverlening. Daarnaast is ook de wet- en regelgeving een groeiende verzameling. Dit alles zorgt voor veranderingen. Een kleine greep uit de redenen voor wijziging van de laatste jaren:
 

Zeker op het gebied van veranderde richtlijnen in Levensreddende Eerste Hulp en Eerste Hulp in het algemeen volgt BHV.NL de aanbevelingen van De Nederlandse Reanimatie Raad en Het Oranje Kruis. In het kader van eenheidsstreven hebben in 2016 Het Oranje Kruis, Het Rode Kruis en het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening de handen ineen geslagen bij het opstellen van nieuwe richtlijnen.

Hoe gaat BHV.NL met deze veranderingen om?

BHV.NL is van mening dat de acceptatie van een wijziging vergroot wordt wanneer de toegevoegde waarde hiervan duidelijk en transparant is. Instructeurs geven bij herhalingstrainingen voldoende aandacht aan de reden van verandering en besteden ruim de tijd om deze nieuwe vaardigheden aan te leren. Daarbij maken zij gebruik van moderne en bewezen effectieve werkvormen zodat deze nieuwe vaardigheden al snel onder de knie zijn. Handelen conform “oude richtlijnen” is niet verkeerd, de nieuwe richtlijnen zijn gericht op beter en sneller handelen.

​De kracht van herhaling

De verklaring en onderbouwing van deze wijzigingen zorgt voor een hoge acceptatie bij de bedrijfshulpverleners en Eerste Hulpverleners. Door jaarlijks een herhalingstraining te volgen krijgen betrokkenen voldoende mogelijkheid om deze nieuwe vaardigheden aan te leren; dit aanleren heeft immers tijd nodig. Door naast deze herhalingstrainingen voldoende oefeningen op de werkvloer te organiseren, zullen alle hulpverleners deze nieuwe technieken snel genoeg onder de knie krijgen en hun rol met het volste vertrouwen uit blijven voeren.

Op de fiets naar BHV!

BHV.NL organiseert op ruim 60 locaties in Nederland BHV-cursussen, zo is er altijd een geschikte locatie bij jou in de buurt. Kijk snel wanneer er op jouw gewenste locatie cursussen gepland staan. De cursusdata van 2017 zijn ook reeds gepland!

Lees meer

  • Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Het werven van nieuwe BHV’ers kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Medewerkers twijfelen vaak of de rol wel bij hen past, of vinden het spannend om de verantwoordelijkheid aan te gaan. Terwijl BHV’ers onmisbaar zijn om de veiligheid binnen je organisatie te waarborgen. Om bedrijven hierbij te ondersteunen, hebben we een complete BHV-wervingskit ontwikkeld. Deze kit bevat handige tips, kant-en-klare communicatiemiddelen en inspirerende voorbeelden die je direct kunt inzetten om collega’s enthousiast te maken voor de rol van BHV’er.
  • BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    Als BHV’er draag je een grote verantwoordelijkheid. Je weet te handelen bij brand, begeleidt een ontruiming en verleent eerste hulp wanneer dat nodig is. Je staat niet alleen in voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van collega’s en bezoekers. Het is daarom essentieel om je kennis en vaardigheden jaarlijks bij te houden en te oefenen.
  • Veiligheid in de kinderopvang
    Veiligheid in de kinderopvang
    In de kinderopvang staat veiligheid voorop. Kinderen zijn kwetsbaar en hebben een omgeving nodig waarin ze zich kunnen ontwikkelen, spelen én leren, zonder dat er risico’s zijn voor hun gezondheid of welzijn. Of het nu gaat om kinderdagverblijven, peuterspeelzalen of buitenschoolse opvang, medewerkers spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige omgeving.
  • Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Een BHV-herhalingscursus volgen. Misschien denk je aan dezelfde oefeningen en dezelfde theorie van vorig jaar. Maar niets is minder waar. Vanaf september is het programma van de BHV herhalingscursus volledig vernieuwd.
  • EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    Sporten brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas ook risico’s. Of het nu gaat om een blessure tijdens het voetballen, een verstuiking bij het hardlopen of een andere onverwachte gebeurtenis: blessures komen vaak voor in de sportwereld. Hoe zorg je er voor dat je met zekerheid kan handelen?
  • De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    Of je nu een ervaren EHBO’er bent of je voor het eerst een EHBO-cursus volgt, het is essentieel om de basisregels van eerste hulp te begrijpen en toe te passen. In noodgevallen kunnen deze regels het verschil maken tussen snel herstel of ernstigere gevolgen. In dit artikel leggen we de vijf belangrijkste basisregels uit die je altijd in je achterhoofd moet houden bij het verlenen van eerste hulp.
  • Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Heb jij je EHBO-diploma behaald en denk je dat je wel even vooruit kunt? Helaas is dat niet het geval. Om je kennis en vaardigheden up-to-date te houden, is het essentieel om je EHBO-cursus periodiek te herhalen. In dit artikel leggen we uit waarom herhaling cruciaal is, hoe snel je kennis kan vervagen en hoe vaak je de cursus moet volgen om effectief voorbereid te blijven in noodsituaties.
  • Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.
  • Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.