Veranderde richtlijnen. Alweer?

“Zijn de regels nu alweer anders?” – “Vorig jaar leerden we het anders!”

Bedrijfshulpverleners hebben regelmatig het gevoel dat regelgeving verandert of handelingen anders uitgevoerd moeten worden. Maar is dat wel zo? Vaak hebben veranderingen in BHV-onderwijs te maken met aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen. Maar wie de afgelopen 20 jaar kritisch bekijkt, zal zien dat er toch ruim 4 jaar tussen deze wijzigingen zit.
Aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen gaan altijd gepaard met een wijziging in literatuur en in handelingen binnen BHV. Maar waar komt dan het beeld vandaan het elk jaar anders is? Dat is eenvoudig te verklaren: afleren is moeilijker dan aanleren.

​Hoe zijn de ervaringen in wijzigingen te verklaren?

Gelukkig is een BHV’er niet dagelijks bezig met zijn rol als bedrijfshulpverlener. De kracht van leren zit in gerichte herhaling. Hoe vaker men iets doet, hoe eenvoudiger het voelt. Omdat een bedrijfshulpverlener zijn kennis en vaardigheden in zal zetten, gaat er vaak enige tijd overheen voordat kennis en vaardigheden als paraat middel voorhanden is. Eens de BHV’er zich vertrouwd voelt met deze handelingen, dient zich een nieuwe wijziging aan. 

​Waarom andere richtlijnen?

Maar waarom moet het dan steeds weer anders? De tijd staat niet stil en zo ook niet de ontwikkeling van technische middelen voor bedrijfshulpverlening. Daarnaast is ook de wet- en regelgeving een groeiende verzameling. Dit alles zorgt voor veranderingen. Een kleine greep uit de redenen voor wijziging van de laatste jaren:
 

Zeker op het gebied van veranderde richtlijnen in Levensreddende Eerste Hulp en Eerste Hulp in het algemeen volgt BHV.NL de aanbevelingen van De Nederlandse Reanimatie Raad en Het Oranje Kruis. In het kader van eenheidsstreven hebben in 2016 Het Oranje Kruis, Het Rode Kruis en het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening de handen ineen geslagen bij het opstellen van nieuwe richtlijnen.

Hoe gaat BHV.NL met deze veranderingen om?

BHV.NL is van mening dat de acceptatie van een wijziging vergroot wordt wanneer de toegevoegde waarde hiervan duidelijk en transparant is. Instructeurs geven bij herhalingstrainingen voldoende aandacht aan de reden van verandering en besteden ruim de tijd om deze nieuwe vaardigheden aan te leren. Daarbij maken zij gebruik van moderne en bewezen effectieve werkvormen zodat deze nieuwe vaardigheden al snel onder de knie zijn. Handelen conform “oude richtlijnen” is niet verkeerd, de nieuwe richtlijnen zijn gericht op beter en sneller handelen.

​De kracht van herhaling

De verklaring en onderbouwing van deze wijzigingen zorgt voor een hoge acceptatie bij de bedrijfshulpverleners en Eerste Hulpverleners. Door jaarlijks een herhalingstraining te volgen krijgen betrokkenen voldoende mogelijkheid om deze nieuwe vaardigheden aan te leren; dit aanleren heeft immers tijd nodig. Door naast deze herhalingstrainingen voldoende oefeningen op de werkvloer te organiseren, zullen alle hulpverleners deze nieuwe technieken snel genoeg onder de knie krijgen en hun rol met het volste vertrouwen uit blijven voeren.

Op de fiets naar BHV!

BHV.NL organiseert op ruim 60 locaties in Nederland BHV-cursussen, zo is er altijd een geschikte locatie bij jou in de buurt. Kijk snel wanneer er op jouw gewenste locatie cursussen gepland staan. De cursusdata van 2017 zijn ook reeds gepland!

Lees meer

  • Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in het leven geroepen. In die wet zijn verplichtingen voor zowel werkgevers als werknemers vastgelegd. 
  • Is VCA wettelijk verplicht?
    Is VCA wettelijk verplicht?
    Nee, een VCA-certificaat is niet wettelijk verplicht. Maar het wordt wel steeds vaker door opdrachtgevers geëist. Dit heeft te maken met de regels die de Arbowet aan bedrijven stelt. 
  • BHV verplicht? Wat zegt de wet?
    BHV verplicht? Wat zegt de wet?
    Bedrijfshulpverlening…  Wat is wel en niet verplicht? Wat moet je nou precies als werkgever?
  • Is een RI&E voor mijn bedrijf verplicht?
    Is een RI&E voor mijn bedrijf verplicht?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja. Sinds 1 januari 1994 is de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) verplicht voor alle werkgevers met meer dan 1 FTE. 
  • Is een bedrijfsnoodplan verplicht?
    Is een bedrijfsnoodplan verplicht?
    Het antwoord op deze vraag is duidelijk: Elk bedrijf in Nederland is verplicht zich voor te bereiden op noodsituaties. Het is daarom handig, en wordt vaak geëist, om een bedrijfsnoodplan te hebben. Want met een bedrijfsnoodplan kan bedrijfsschade en menselijk leed zoveel mogelijk beperkt worden.
  • Is een ontruimingsoefening verplicht?
    Is een ontruimingsoefening verplicht?
    Je moet er toch niet aan denken: er breekt brand uit en de mensen in het gebouw – je collega’s en jullie bezoekers -  raken in paniek. Ze weten maar één ding: ze willen er zo snel mogelijk weg. Maar door de angst kunnen ze niet meer helder denken, door de rookontwikkeling zien ze de uitgangen niet meer en door hun haast om weg te komen duwen ze anderen omver.
  • Wie doet wat als het erop aankomt?
    Wie doet wat als het erop aankomt?
    Dat BHV’ers onmisbaar zijn bij een ontruiming is bekend. Als mensen in geval van nood zo snel mogelijk het pand moeten verlaten, zijn het de BHV’ers die dit in goede banen leiden. Maar weet je ook dat er behalve die BHV’ers op de werkvloer nog veel meer mensen betrokken zijn bij bedrijfsveiligheid? Weet jij wat hun rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn?
  • Samenwerken loont!
    Samenwerken loont!
    Hoe verleen je zo snel en zo goed mogelijk hulp aan een of meerdere slachtoffers en hoe werk je daarbij zo goed mogelijk samen? Hoe voorkom je dat iedereen naar elkaar blijft kijken en mensen te laat in actie komen? Wie neemt de leiding en zorgt dat ook de anderen doen wat ze moeten doen?
    Het antwoord is simpel: ga gezamenlijk trainen en oefenen. Want alleen dan raak je zo op elkaar ingespeeld dat je elkaar in noodsituaties feilloos weet te vinden.
     
  • De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs
    De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs
    Onnodig te zeggen dat bij BHV.NL kwaliteit hoog in het vaandel staat. Dat geldt voor alles en zeker voor onze instructeurs. Zij zijn het die onze deelnemers opleiden en daarmee een enorme invloed hebben op hoe goed onze cursisten in noodsituaties handelen. De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs. Zo simpel is het.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.