Veranderde richtlijnen. Alweer?

“Zijn de regels nu alweer anders?” – “Vorig jaar leerden we het anders!”

Bedrijfshulpverleners hebben regelmatig het gevoel dat regelgeving verandert of handelingen anders uitgevoerd moeten worden. Maar is dat wel zo? Vaak hebben veranderingen in BHV-onderwijs te maken met aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen. Maar wie de afgelopen 20 jaar kritisch bekijkt, zal zien dat er toch ruim 4 jaar tussen deze wijzigingen zit.
Aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen gaan altijd gepaard met een wijziging in literatuur en in handelingen binnen BHV. Maar waar komt dan het beeld vandaan het elk jaar anders is? Dat is eenvoudig te verklaren: afleren is moeilijker dan aanleren.

​Hoe zijn de ervaringen in wijzigingen te verklaren?

Gelukkig is een BHV’er niet dagelijks bezig met zijn rol als bedrijfshulpverlener. De kracht van leren zit in gerichte herhaling. Hoe vaker men iets doet, hoe eenvoudiger het voelt. Omdat een bedrijfshulpverlener zijn kennis en vaardigheden in zal zetten, gaat er vaak enige tijd overheen voordat kennis en vaardigheden als paraat middel voorhanden is. Eens de BHV’er zich vertrouwd voelt met deze handelingen, dient zich een nieuwe wijziging aan. 

​Waarom andere richtlijnen?

Maar waarom moet het dan steeds weer anders? De tijd staat niet stil en zo ook niet de ontwikkeling van technische middelen voor bedrijfshulpverlening. Daarnaast is ook de wet- en regelgeving een groeiende verzameling. Dit alles zorgt voor veranderingen. Een kleine greep uit de redenen voor wijziging van de laatste jaren:
 

Zeker op het gebied van veranderde richtlijnen in Levensreddende Eerste Hulp en Eerste Hulp in het algemeen volgt BHV.NL de aanbevelingen van De Nederlandse Reanimatie Raad en Het Oranje Kruis. In het kader van eenheidsstreven hebben in 2016 Het Oranje Kruis, Het Rode Kruis en het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening de handen ineen geslagen bij het opstellen van nieuwe richtlijnen.

Hoe gaat BHV.NL met deze veranderingen om?

BHV.NL is van mening dat de acceptatie van een wijziging vergroot wordt wanneer de toegevoegde waarde hiervan duidelijk en transparant is. Instructeurs geven bij herhalingstrainingen voldoende aandacht aan de reden van verandering en besteden ruim de tijd om deze nieuwe vaardigheden aan te leren. Daarbij maken zij gebruik van moderne en bewezen effectieve werkvormen zodat deze nieuwe vaardigheden al snel onder de knie zijn. Handelen conform “oude richtlijnen” is niet verkeerd, de nieuwe richtlijnen zijn gericht op beter en sneller handelen.

​De kracht van herhaling

De verklaring en onderbouwing van deze wijzigingen zorgt voor een hoge acceptatie bij de bedrijfshulpverleners en Eerste Hulpverleners. Door jaarlijks een herhalingstraining te volgen krijgen betrokkenen voldoende mogelijkheid om deze nieuwe vaardigheden aan te leren; dit aanleren heeft immers tijd nodig. Door naast deze herhalingstrainingen voldoende oefeningen op de werkvloer te organiseren, zullen alle hulpverleners deze nieuwe technieken snel genoeg onder de knie krijgen en hun rol met het volste vertrouwen uit blijven voeren.

Op de fiets naar BHV!

BHV.NL organiseert op ruim 60 locaties in Nederland BHV-cursussen, zo is er altijd een geschikte locatie bij jou in de buurt. Kijk snel wanneer er op jouw gewenste locatie cursussen gepland staan. De cursusdata van 2017 zijn ook reeds gepland!

Lees meer

  • Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 
  • 5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    Hoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
  • Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval
    Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval
    Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
  • 6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppen
    6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppen
    Er bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen