Florence wil alle lichten op groen voor optimale veiligheid

Met 17 verzorgings- en verpleeghuizen is Florence een grote speler in de zorg in Den Haag en omgeving. Op deze locaties wonen mensen met een zorgindicatie, maar verblijven ook mensen die moeten herstellen na bijvoorbeeld een operatie. In een omgeving waar zowel cliënten als medewerkers aanwezig zijn en regelmatig bezoek komt, is extra aandacht voor veiligheid geen overbodige luxe.

Andere aanpak dan gebruikelijk

André Lijesen is deskundig op dit gebied. Naast beheer van cameratoezicht en legionellabestrijding houdt hij zich bezig met het organiseren van bedrijfshulpverlening op alle locaties van Florence. Jaarlijks bezoekt André alle locaties om een veiligheidsscan uit te voeren. Op al deze locaties is een BHV-verantwoordelijke aanwezig. Deze houdt de roosters in de gaten, zorgt dat de materialen op orde zijn, dat scholing van de BHV’ers op orde is etc.

Opleiden en adviseren op maat

Neltien Kreijger is als accountmanager van Florence Academie verantwoordelijk voor het opleiden van de medewerkers in de organisatie. Samen met André Lijesen, projectadviseur bij Florence en Eric Berkvens, accountmanager Zorg bij BHV.NL, kijkt zij welke opleidingsnoodzaak en –behoeftes er zijn op de locaties. Alle medewerkers volgen jaarlijks de speciaal voor Florence ontwikkelde Herhaling BHV. Die dag wordt een feedbackformulier ingevuld door de docent en aan de hand daarvan wordt beoordeeld welke kennis en vaardigheden bij de medewerkers aanwezig zijn en wat eventueel nog ontbreekt. Deze ontbrekende kennis en vaardigheden worden aangevuld door een of meer van de twaalf workshops aan te bieden die BHV.NL voor Florence heeft gemaakt. Ook is een rapport opgesteld waarin is benoemd wat al goed gaat en wat (nog) niet, aan de hand van de zogenaamde verkeerslichtmethode: wat groen gemarkeerd is gaat goed, wat geel is is onvoldoende en wat rood is, behoeft direct actie. Jaarlijks wordt dit rapport tegen het licht gehouden en brengt BHV.NL advies uit. Gaandeweg maken het rood en geel in het rapport steeds meer plaats voor groen.

Vaste docentenpool

Florence vindt het erg belangrijk dat er een klik is tussen de organisatie en de docenten. Ook moeten de docenten feeling hebben met wat er leeft en speelt in de zorg en bekend zijn met de risico’s in deze branche. Eric: “Van BHV’ers in de zorg wordt iets anders verwacht dan van bijvoorbeeld BHV’ers op een kantoor. Zo is er bij Florence sprake van niet-zelfredzame mensen, die zijn niet binnen 3 minuten buiten bij een ontruiming.” Daarom is er een vaste pool van docenten samengesteld die de opleidingen en workshops voor Florence verzorgt. Tweemaal per jaar komen de docenten uit de pool samen bij Florence. Afstemming is nodig om uniformiteit te waarborgen. De docenten zijn ook de ogen en oren voor de organisatie: zij hebben het recht het aan te geven als een medewerker zich bijvoorbeeld niet goed heeft voorbereid op de herhaling BHV of als zij zaken ontdekken op locaties die aandacht behoeven. Daarmee hebben zij dus een belangrijke rol die zij tot ieders tevredenheid invullen.

Partnership in plaats van klant-leveranciersverhouding

Zoals gezegd werken Florence en BHV.NL nauw samen. “Er is meer sprake van een partnership dan van een traditionele klant-leveranciersverhouding, omdat we samen werken aan optimale veiligheid voor zowel onze cliënten als onze medewerkers”, zegt Neltien Kreijger. De lijnen zijn kort en er is veel contact. Ook als er iets minder goed gaat, wordt dat meteen uitgesproken. Zo worden misverstanden voorkomen en problemen direct opgelost. In het contact met docenten wordt gesproken over behoeftes in plaats van over wat er misgaat. Daarnaast heeft de backoffice van BHV.NL een belangrijke rol. De medewerker incompany die zich bezighoudt met het organiseren van de opleidingen voor Florence werkt rechtstreeks in het Learning Management Systeem van Florence en de e-learningmodule die deel uitmaakt van de BHV-opleiding is ingericht in de look and feel van Florence. Efficiënter kan het bijna niet.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in maatwerkopleidingen? Of wil je meer weten over wat BHV.NL voor jouw zorginstelling kan betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met onze accountmanager Eric Berkvens. Hij staat je graag te woord en is telefonisch bereikbaar op 06-14305007 en per e-mail via e.berkvens@bhv.nl.

Lees meer

  • Vakantiepark De Krim
    Vakantiepark De Krim biedt haar gasten een veilige vakantie dankzij BHV.NL
    Vakantiepark De Krim op Texel verwelkomt iedere zomer vele gasten op hun vakantiepark in De Cocksdorp. En dus ook in het bijbehorende zwembad, waar plaats is voor 400 gasten. De medewerkers dragen daar een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de gasten. In een zwembad komen vele mensen samen en is de kans op calamiteiten hoger dan gemiddeld. Want wat als iemand verdrinkt en je ziet het niet? Dat wil het vakantiepark koste wat kost voorkomen.
  • Avans hogeschool
    Avans Hogeschool en BHV.NL organiseren succesvolle 'Week van de Veiligheid'
    Met dertien verschillende locaties, zo’n 34.000 studenten en 3.800 medewerkers is een goede BHV-organisatie voor Avans Hogeschool essentieel. Niet voor niets verzorgt BHV.NL sinds 2019 alle BHV-trainingen voor de 320 BHV’ers van Avans. Maar wat bleek toen ze nog een stap verder gingen, en aan de slag gingen met het Veiligheidsambitieplan? De bekendheid van de veiligheidsprocedures bleek onder studenten en medewerkers onvoldoende. Tijd om daar verandering in te brengen.
  • Viking Life-saving Equipment
    Viking Life-Saving Equipment werkt niet alleen aan de veiligheid van anderen, maar ook aan die van zichzelf
    Viking Life-saving Equipment – een wereldwijd opererende organisatie op het gebied van nautische veiligheidsproducten – werkt dagelijks aan de veiligheid van mensen aan boord. Maar toen na een flinke groei én een verhuizing naar een groter pand het alarm afging in de Nederlandse vestiging, bleek dat er veel te doen was als het om de eigen bedrijfsveiligheid ging. De bedrijfsnoodorganisatie bleek niet op het gewenste niveau. Daar moest verandering in komen, vond Viking.
  • PwC Nederland | Bedrijfsveiligheid | BHV.NL
    PwC Nederland bouwt aan sterke bedrijfshulpverlening met operationele hulp van BHV.NL
    Veiligheid waarborgen voor 5.000 medewerkers is geen gemakkelijke klus. Met 13 verschillende locaties, waarvan een aantal gedeelde kantoren, zijn er een hoop verschillende uitdagingen waarmee PwC rekening moet houden. Het geheim van PwC? Een gedegen aanpak en voldoende trainen, daardoor staat de bedrijfsveiligheid van PwC als een huis. 
  • PROVINCIE GRONINGEN WEET GASTVRIJHEID EN  BEDRIJFSVEILIGHEID SLIM TE  COMBINEREN
    Provincie Groningen weet gastvrijheid en bedrijfsveiligheid slim te combineren
    Provincie Groningen heeft momenteel een inwonersaantal van 587.000. Al deze inwoners kunnen terecht bij de provincie Groningen. Het is daarom belangrijk dat zij gastvrij worden ontvangen. Daarnaast is het belangrijk dat de veiligheid van alle aanwezigen bij de provincie Groningen gewaarborgd wordt. Veiligheid staat immers voorop.
  • TU Delft kiest voor het brede opleidingsaanbod en het online portaal van BHV.NL
    TU Delft kiest voor het brede opleidingsaanbod en het online portaal van BHV.NL
    Op het terrein van de Technische Universiteit Delft lopen op drukke dagen zomaar 26.000 studenten en 6.000 medewerkers rond. Je kunt je voorstellen dat BHV’ers hier onmisbaar zijn. Maar hoe krijg je dat goed georganiseerd?
  • TRAININGEN BHV.NL DAGEN  MEDEWERKERS VANDERSANDEN  STEEDS WEER UIT
    TRAININGEN BHV.NL DAGEN MEDEWERKERS VANDERSANDEN STEEDS WEER UIT
    Bij Vandersanden maken medewerkers gebruik van zware machines. Het is belangrijk dat daar veilig mee wordt gewerkt. Routines maken het werk extra gevaarlijk. Benieuwd naar hoe deze uitdagingen op een praktijkgerichte en innovatieve manier worden aangepakt?
  • Zuyd Hogeschool leidt studenten op volgens EHBO-richtlijnen Rode Kruis
    Zuyd Hogeschool leidt studenten op volgens EHBO-richtlijnen Rode Kruis
    Uit onderzoek bleek dat studenten gezondheidszorg en welzijn EHBO-trainingen misten in hun curricula. Docenten van Zuyd Hogeschool volgden daarom de opleiding tot EHBO-instructeur met Rode Kruis-licentie en geven hun kennis nu door aan studenten. Laat je inspireren! 
  • Zorggroep Ter Weel: Echt oefenen maakt het verschil
    Zorggroep Ter Weel: Echt oefenen maakt het verschil
    Na de brand bij Ter Weel in 2016 was het duidelijk: dit nooit meer. Er was behoefte aan een speciale training waarin alleen maar geoefend wordt, in situaties die zo realistisch mogelijk zijn. BHV.NL ontwikkelde een training waarin de druk op de ploegleiders zo hoog wordt opgevoerd dat je het bijna zou kunnen vergelijken met de hectiek van een echte noodsituatie. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.