Zorggroep Ter Weel: Echt oefenen maakt het verschil

Na de brand bij Ter Weel in 2016 was het duidelijk: dit nooit meer. Wilko Clarijs, verantwoordelijk voor de veiligheid, wist dat het anders moest: hij wilde een speciale training waarin alleen maar geoefend wordt, in situaties die zo realistisch mogelijk zijn. BHV.NL ontwikkelde een training waarin de druk op de ploegleiders zo hoog wordt opgevoerd dat je het bijna zou kunnen vergelijken met de hectiek van een echte noodsituatie. 
Eerder heb je al kunnen lezen hoe deze training tot stand is gekomen en hoe de training is verlopen, maar hoe kijken de ploegleiders terug op deze nieuwe manier van trainen? Tijd om hen zelf aan het woord te laten over hun ervaringen.

“Wat mij betreft doen we dit een paar keer per jaar zo. Maak het je maar eigen.”

Henri Trieling, in het dagelijks leven verpleegkundig teamleider van het zorgcentrum ‘Sint Maarten in de Groe’ in Goes, was een van de 36 ploegleiders die aan deze training hebben deelgenomen. Hij is er erg enthousiast over: “Tijdens de training ervaar je heel goed dat je de kop erbij moet houden: je geeft instructies via de portofoon, je mobiel gaat en op hetzelfde moment belt de meldkamer. Wat doe je dan? Waar ligt je eerste prioriteit? Wat delegeer je? Heb je voldoende informatie? Weet je waar de brand is? Zijn daar gevaarlijk stoffen? Hoeveel mensen lopen gevaar? Hoeveel BHV’ers zijn al ter plekke? Allemaal informatie die essentieel is voor de brandweer en die je dus paraat moet hebben op het moment dat de bevelvoerder binnenkomt. Dan moeten ook de plattegronden klaarliggen. En de ontruimingsplannen. Natuurlijk ben je als ploegleider getraind en weet je theoretisch heel goed hoe het allemaal moet, maar echt oefenen maakt een wezenlijk verschil. Dan wordt ook duidelijk wat nog verbeterd kan worden. Bijvoorbeeld alle informatie goed tot je door laten dringen en niet te snel conclusies trekken, wat nog niet makkelijk is met zoveel druk erop. Het was goed om te oefenen met de direct betrokken collega’s, de mensen van het VIT [Verpleegkundig Interventie Team]. Een mooie manier ook om elkaar beter te leren kennen. Ik vond de samenwerking met de brandweer veel meerwaarde hebben. Je werkt samen met de andere experts waarmee je in een echte noodsituatie te maken krijgt. Wat mij betreft, doen we dit een paar keer per jaar zo. Maak het je maar eigen.”

“Het maakt natuurlijk veel verschil of je tijdens een training zegt wat je gaat doen, of dat je het ook daadwerkelijk gaat doen.”

Nicolette Muskee, teamleider van de locatie Krabbendijke: “Ik ben heel erg enthousiast over deze nieuwe manier van trainen. Vooraf vond ik het best spannend: weet ik alles wel en doe ik dan ik de goede dingen? Het maakt natuurlijk veel verschil of je tijdens een training met de andere cursisten en de trainer rond de tafel zit en zegt wat je gaat doen, of dat je het ook daadwerkelijk gaat doen. Natuurlijk weet ik dat ik de taakkaarten mee moet geven, maar ik vergat het wel. Terwijl ze nota bene klaarlagen! En het is echt heel anders om van de trainer te horen dat je moet doorvragen en dat ook echt zelf doen als je merkt dat je te weinig informatie hebt om te handelen. Ik vond het verrassend te merken hoe geconditioneerd ik toch ben: op mijn eigen locatie doe ik alles ‘op de automatische piloot’: ik weet waar de taakkaarten liggen, ik ken de plattegrond uit mijn hoofd. Maar op een andere locatie is dat niet zo. Dan moet ik heel bewust de tekeningen lezen bijvoorbeeld. Het is goed dat je je dat realiseert. Het is ook heel goed dat de bevelhebber aanwezig was. Zo leer je wat zij nodig hebben en hoe zij tegen de situatie aankijken. Ik zou graag ieder jaar op deze manier trainen, want het geeft je veel inzicht in wat je kunt en waar je verbeterpunten liggen. Je mag nooit denken: dat kan ik wel, dat doe ik wel, maar je moet echt blijven herhalen.”

“De training maakt zoveel indruk, daar blijf je nog lang over nadenken.”

Maykel van der Veeken, teamleider van de afdeling De Schenge in Goes heeft ook aan de training meegedaan. “Als je in een leslokaal zit, krijg je wat theorie, wat power points en dan ga je in datzelfde lokaal ‘droog’ oefenen. Je zit in de leraar-leerling-rol en dat is in de nieuwe opzet helemaal weg: je bent dan echt de ploegleider die de regie in handen heeft en moet handelen. We zaten in de ruimte die ook in het echt gebruikt zou kunnen worden en de meldkamer, de brandweer en de BHV’ers staan voor je klaar om in actie te komen. Je wordt door deze opzet uiterst scherp en je gaat direct handelen. Er is een groot verschil tussen weten hoe je het moet doen en het daadwerkelijk zelf doen. Het was voor sommige mensen dan ook niet eenvoudig om te slagen voor deze training: de nieuwe aanpak legt je verbeterpunten bijna genadeloos bloot. Ik denk overigens dat niet iedereen geschikt is om ploegleider te zijn, niet iedereen kan de druk aan en kan snel schakelen in zijn hoofd.
Wat mij betreft, doen we dit een keer per twee jaar. En dan in het tussenliggende jaar de theorie. De training maakt zoveel indruk, daar blijf je nog lang over nadenken.”

“BHV.NL voelde haarfijn aan wat ik bedoelde en waar wij behoefte aan hadden.”

Wilko Clarijs is erg tevreden: “Door te oefenen in een zo realistisch mogelijke situatie zie je pas echt wat goed gaat en wat nog beter kan. Daar kan geen klassikale training tegenop. De samenwerking met BHV.NL was fantastisch. We werken allang met BHV.NL dus Kristof kent onze organisatie goed waardoor hij haarfijn aanvoelde wat ik bedoelde en waar wij behoefte aan hadden. En wij zijn niet de enige zorginstelling die zo enthousiast is over deze nieuwe manier van trainen; ik heb al vijftien presentaties gegeven over hoe wij na de brand zijn gaan werken en trainen, o.a. in Zwolle, Den Bosch en Zutphen. Hoe naar de aanleiding ook was, het is fijn om onze kennis en ervaringen over te dragen aan andere organisaties.”

“Ik pleit er enorm voor dat andere zorginstellingen in Zeeland ook op deze manier gaan trainen.”

Johan Molenaar, bevelvoerder van de brandweer: “We hebben er met elkaar veel van geleerd. We weten wat we van elkaar kunnen verwachten. De ploegleiders weten beter wat wij nodig hebben en wij hebben ervaren dat het efficiënter is niet meteen heel directief op te treden, maar ons even rustig voor te stellen en daaraan toe te voegen: “en wij komen je nu helpen”. Dat lijkt misschien wat gek als er geen seconden te verliezen zijn, maar je wint die tijd echt terug omdat de communicatie daarna veel soepeler verloopt. Het imponerende van onze aanwezigheid en onze uniformen is eraf, zeg maar. Voor ons kwam daar ook nog bij dat de training op verschillende locaties werd gegeven, en sommige van die locaties kenden wij nog niet. Nu wel. Ik pleit er enorm voor dat de andere zorginstellingen in Zeeland ook op deze manier gaan trainen. Steeds meer instellingen zien de noodzaak daarvan. En dat is een goede zaak, want we hebben het hier wel over een risicogroep die steeds minder zelfredzaam wordt. Ik vond de training goed opgebouwd en de scenario’s heel realistisch. Niet gek natuurlijk want de docent heeft zelf brandweerervaring.”

Meer weten?

Ben je ook geïnteresseerd in maatwerkopleidingen? Of wil je meer weten over wat BHV.NL voor jouw zorginstelling kan betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. 

Lees meer

  • Vakantiepark De Krim
    Vakantiepark De Krim biedt haar gasten een veilige vakantie dankzij BHV.NL
    Vakantiepark De Krim op Texel verwelkomt iedere zomer vele gasten op hun vakantiepark in De Cocksdorp. En dus ook in het bijbehorende zwembad, waar plaats is voor 400 gasten. De medewerkers dragen daar een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de gasten. In een zwembad komen vele mensen samen en is de kans op calamiteiten hoger dan gemiddeld. Want wat als iemand verdrinkt en je ziet het niet? Dat wil het vakantiepark koste wat kost voorkomen.
  • Avans hogeschool
    Avans Hogeschool en BHV.NL organiseren succesvolle 'Week van de Veiligheid'
    Met dertien verschillende locaties, zo’n 34.000 studenten en 3.800 medewerkers is een goede BHV-organisatie voor Avans Hogeschool essentieel. Niet voor niets verzorgt BHV.NL sinds 2019 alle BHV-trainingen voor de 320 BHV’ers van Avans. Maar wat bleek toen ze nog een stap verder gingen, en aan de slag gingen met het Veiligheidsambitieplan? De bekendheid van de veiligheidsprocedures bleek onder studenten en medewerkers onvoldoende. Tijd om daar verandering in te brengen.
  • Viking Life-saving Equipment
    Viking Life-Saving Equipment werkt niet alleen aan de veiligheid van anderen, maar ook aan die van zichzelf
    Viking Life-saving Equipment – een wereldwijd opererende organisatie op het gebied van nautische veiligheidsproducten – werkt dagelijks aan de veiligheid van mensen aan boord. Maar toen na een flinke groei én een verhuizing naar een groter pand het alarm afging in de Nederlandse vestiging, bleek dat er veel te doen was als het om de eigen bedrijfsveiligheid ging. De bedrijfsnoodorganisatie bleek niet op het gewenste niveau. Daar moest verandering in komen, vond Viking.
  • PwC Nederland | Bedrijfsveiligheid | BHV.NL
    PwC Nederland bouwt aan sterke bedrijfshulpverlening met operationele hulp van BHV.NL
    Veiligheid waarborgen voor 5.000 medewerkers is geen gemakkelijke klus. Met 13 verschillende locaties, waarvan een aantal gedeelde kantoren, zijn er een hoop verschillende uitdagingen waarmee PwC rekening moet houden. Het geheim van PwC? Een gedegen aanpak en voldoende trainen, daardoor staat de bedrijfsveiligheid van PwC als een huis. 
  • PROVINCIE GRONINGEN WEET GASTVRIJHEID EN  BEDRIJFSVEILIGHEID SLIM TE  COMBINEREN
    Provincie Groningen weet gastvrijheid en bedrijfsveiligheid slim te combineren
    Provincie Groningen heeft momenteel een inwonersaantal van 587.000. Al deze inwoners kunnen terecht bij de provincie Groningen. Het is daarom belangrijk dat zij gastvrij worden ontvangen. Daarnaast is het belangrijk dat de veiligheid van alle aanwezigen bij de provincie Groningen gewaarborgd wordt. Veiligheid staat immers voorop.
  • TU Delft kiest voor het brede opleidingsaanbod en het online portaal van BHV.NL
    TU Delft kiest voor het brede opleidingsaanbod en het online portaal van BHV.NL
    Op het terrein van de Technische Universiteit Delft lopen op drukke dagen zomaar 26.000 studenten en 6.000 medewerkers rond. Je kunt je voorstellen dat BHV’ers hier onmisbaar zijn. Maar hoe krijg je dat goed georganiseerd?
  • TRAININGEN BHV.NL DAGEN  MEDEWERKERS VANDERSANDEN  STEEDS WEER UIT
    TRAININGEN BHV.NL DAGEN MEDEWERKERS VANDERSANDEN STEEDS WEER UIT
    Bij Vandersanden maken medewerkers gebruik van zware machines. Het is belangrijk dat daar veilig mee wordt gewerkt. Routines maken het werk extra gevaarlijk. Benieuwd naar hoe deze uitdagingen op een praktijkgerichte en innovatieve manier worden aangepakt?
  • Zuyd Hogeschool leidt studenten op volgens EHBO-richtlijnen Rode Kruis
    Zuyd Hogeschool leidt studenten op volgens EHBO-richtlijnen Rode Kruis
    Uit onderzoek bleek dat studenten gezondheidszorg en welzijn EHBO-trainingen misten in hun curricula. Docenten van Zuyd Hogeschool volgden daarom de opleiding tot EHBO-instructeur met Rode Kruis-licentie en geven hun kennis nu door aan studenten. Laat je inspireren! 
  • Zorggroep Ter Weel: Training wordt praktijkervaring
    Zorggroep Ter Weel: Training wordt praktijkervaring
    In 2016 vond bij Zorggroep Ter Weel een afschuwelijke brand plaats waarbij drie bewoners de dood vonden. Die gebeurtenis heeft onvoorstelbaar veel impact gehad. Behalve heel veel verdriet was er ook verbijstering: hoe heeft dit kunnen gebeuren?

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.