Zorggroep Ter Weel: Training wordt praktijkervaring

In 2016 vond bij Zorggroep Ter Weel een afschuwelijke brand plaats waarbij drie bewoners de dood vonden. Die gebeurtenis heeft onvoorstelbaar veel impact gehad. Behalve heel veel verdriet was er ook verbijstering: hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Wilko Clarijs, beleidsmedewerker projecten en innovaties bij Ter Weel: ‘Natuurlijk waren we ervan overtuigd dat we het goed geregeld hadden. We hadden alles op orde: RI&E, plannen van aanpak, voldoende goed geschoolde en zeer betrokken BHV’ers die regelmatig oefenden en naar herhalingscursussen gingen om hun kennis op niveau te houden. Maar zo werkt het blijkbaar niet: je kunt nog zoveel kennis hebben en nog zo vaak oefenen, als er echt wat aan de hand is, wordt de druk zo groot dat het echt moeilijk is je hoofd koel te houden en te doen wat er op dat moment gedaan moet worden. Want dat is nogal wat. Contact met de meldkamer onderhouden, exact doorgeven wat er aan de hand is, de taken verdelen en de bevelvoerder van de brandweer op het moment dat hij ter plaatse is direct de juiste informatie geven. En dat in de wetenschap dat elke seconde telt en je dus geen fouten mag maken. Ga er maar aanstaan. Kennis van de procedures is nodig ja, maar daar red je het niet mee. Je moet de druk, de spanning en de hectiek van zo’n situatie aankunnen. Want zo’n fatale gebeurtenis willen we echt nooit meer meemaken.’

Training wordt praktijkervaring

Voor Wilko was het duidelijk: hij had geen behoefte aan extra kennistrainingen. Wel aan extra praktijkervaring, aan oefenen in situaties die de realiteit zo dicht mogelijk benaderen en waarin dus ook de brandweer een belangrijke rol speelt.
Kristof Piotrowski van BHV.NL, die al jaren Ter Weel begeleidt en de medewerkers traint, geloofde direct in dit idee. Hij ontwierp een speciale training voor de ploegleiders waarin de bevelhebber van de brandweer heel nadrukkelijk aanwezig is. En dat maakt veel verschil.
 
In die training, die een halve dag duurt, wordt eigenlijk alleen maar geoefend. De groepjes zijn klein: vier ploegleiders per training. Er worden vier verschillende situaties geoefend, waarin steeds een andere deelnemer de leiding heeft.
 
Kristof Piotrowski: ‘Na een kort voorstelrondje van Johan Molenaar, de bevelvoerder, en mijzelf leggen we kort uit wat de bedoeling van de training is: het benaderen van een realistisch scenario in alle facetten. Hierbij benoemen we de rollen van de deelnemers: één deelnemer is de ploegleider, twee deelnemers vormen het BHV-team, en de vierde is de schaduw ploegleider. We leggen ook uit dat alle acties uitgevoerd dienen te worden die normaal ook uitgevoerd moeten worden. Behalve dan het bellen van 112. Hiervoor is een intern telefoonnummer beschikbaar dat zich in verbinding stelt met de bevelvoerder van de brandweer, die op dat moment de rol heeft van meldkamercentralist.
 
Dan gaan we echt van start en krijgt de ploegleider een alarmering in de vorm van de melding zoals die ook in het echt op de brandmeldcentrale af te lezen is. Hierop moet de ploegleider gaan handelen. Voor de deelnemers die het BHV-team vormen, ligt overigens het scenario volledig uitgeschreven klaar op een andere locatie; zij hoeven dus niks te verzinnen of effectief uit te voeren. Daar hebben we bewust voor gekozen: het gaat om het oefenen van de vaardigheden van de ploegleiders.
Meteen na de melding belt de bevelvoerder van de brandweer vanuit zijn rol als centralist. Hij hoort de ploegleider, of zijn schaduw, uit aan de hand van het meldkamerprotocol. 
Na ongeveer zeven minuten [de tijd die de brandweer normaal gesproken nodig heeft om ter plaatste te komen] stapt de bevelvoerder in vol uitrukpak binnen en neemt zijn rol waar zoals dat in een reële situatie ook zou gebeuren.

Na vijftien minuten is de oefening afgelopen, mits iedereen ontruimd is en de brandweer alle noodzakelijke informatie heeft gekregen. Dan mag de ploegleider zijn inzet evalueren met zijn BHV-team, en maken de deelnemers zich klaar voor de volgende casus.’

Het mes snijdt aan twee kanten

‘De training mag dan ogenschijnlijk een simpele opbouw hebben, maar schijn bedriegt: de impact is enorm. Bij het voorstelrondje heeft Johan Molenaar zijn kazernekleding aan. In die kleding is hij herkenbaar als de bevelvoerder van de brandweer, maar hij is ook nog een ‘gewone man’. Dat beeld verandert totaal als hij daarna in vol ornaat binnenkomt en direct wil weten wat waar aan de hand is en wat er al gedaan is om de situatie onder controle te krijgen. Zijn uniform en directieve manier van communiceren maken de situatie niet alleen vele malen realistischer, ze verhogen ook de urgentie. De ploegleiders realiseren zich zo nog beter dat het essentieel is dat de plattegronden klaarliggen, de BHV’ers de juiste instructies hebben gekregen en dat zij over alle informatie beschikken die de brandweer nodig heeft.
 
Maar er komt nog een heel belangrijk aspect bij: de oefening legt ook feilloos de zwakke plekken bloot, de zaken die nog niet goed genoeg gaan en die dus verbeterd kunnen worden. Het is een toets moment: een manier om erachter te komen waar nog lacunes zitten in ervaring en kennis. En dat verschilt van ploegleider tot ploegleider. Door de evaluatie na afloop weten de deelnemers zelf heel goed waar ze aan moeten werken. Daar krijgen ze een paar maanden de tijd voor. Op de terugkomdag gaan kijken we hoe ze daarin geslaagd zijn.’
 
Benieuwd naar hoe deze maatwerktraining tot stand is gekomen? Lees dan ons voorgaande artikel: Als kennis alleen niet genoeg is. Wil je weten hoe de cursisten zelf de training hebben ervaren? Lees dan het vervolg op dit artikel: Echt oefenen maakt het verschil.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in maatwerkopleidingen? Of wil je meer weten over wat BHV.NL voor jouw zorginstelling kan betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met ons.

Lees meer

  • Vakantiepark De Krim
    Vakantiepark De Krim biedt haar gasten een veilige vakantie dankzij BHV.NL
    Vakantiepark De Krim op Texel verwelkomt iedere zomer vele gasten op hun vakantiepark in De Cocksdorp. En dus ook in het bijbehorende zwembad, waar plaats is voor 400 gasten. De medewerkers dragen daar een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de gasten. In een zwembad komen vele mensen samen en is de kans op calamiteiten hoger dan gemiddeld. Want wat als iemand verdrinkt en je ziet het niet? Dat wil het vakantiepark koste wat kost voorkomen.
  • Avans hogeschool
    Avans Hogeschool en BHV.NL organiseren succesvolle 'Week van de Veiligheid'
    Met dertien verschillende locaties, zo’n 34.000 studenten en 3.800 medewerkers is een goede BHV-organisatie voor Avans Hogeschool essentieel. Niet voor niets verzorgt BHV.NL sinds 2019 alle BHV-trainingen voor de 320 BHV’ers van Avans. Maar wat bleek toen ze nog een stap verder gingen, en aan de slag gingen met het Veiligheidsambitieplan? De bekendheid van de veiligheidsprocedures bleek onder studenten en medewerkers onvoldoende. Tijd om daar verandering in te brengen.
  • Viking Life-saving Equipment
    Viking Life-Saving Equipment werkt niet alleen aan de veiligheid van anderen, maar ook aan die van zichzelf
    Viking Life-saving Equipment – een wereldwijd opererende organisatie op het gebied van nautische veiligheidsproducten – werkt dagelijks aan de veiligheid van mensen aan boord. Maar toen na een flinke groei én een verhuizing naar een groter pand het alarm afging in de Nederlandse vestiging, bleek dat er veel te doen was als het om de eigen bedrijfsveiligheid ging. De bedrijfsnoodorganisatie bleek niet op het gewenste niveau. Daar moest verandering in komen, vond Viking.
  • PwC Nederland | Bedrijfsveiligheid | BHV.NL
    PwC Nederland bouwt aan sterke bedrijfshulpverlening met operationele hulp van BHV.NL
    Veiligheid waarborgen voor 5.000 medewerkers is geen gemakkelijke klus. Met 13 verschillende locaties, waarvan een aantal gedeelde kantoren, zijn er een hoop verschillende uitdagingen waarmee PwC rekening moet houden. Het geheim van PwC? Een gedegen aanpak en voldoende trainen, daardoor staat de bedrijfsveiligheid van PwC als een huis. 
  • PROVINCIE GRONINGEN WEET GASTVRIJHEID EN  BEDRIJFSVEILIGHEID SLIM TE  COMBINEREN
    Provincie Groningen weet gastvrijheid en bedrijfsveiligheid slim te combineren
    Provincie Groningen heeft momenteel een inwonersaantal van 587.000. Al deze inwoners kunnen terecht bij de provincie Groningen. Het is daarom belangrijk dat zij gastvrij worden ontvangen. Daarnaast is het belangrijk dat de veiligheid van alle aanwezigen bij de provincie Groningen gewaarborgd wordt. Veiligheid staat immers voorop.
  • TU Delft kiest voor het brede opleidingsaanbod en het online portaal van BHV.NL
    TU Delft kiest voor het brede opleidingsaanbod en het online portaal van BHV.NL
    Op het terrein van de Technische Universiteit Delft lopen op drukke dagen zomaar 26.000 studenten en 6.000 medewerkers rond. Je kunt je voorstellen dat BHV’ers hier onmisbaar zijn. Maar hoe krijg je dat goed georganiseerd?
  • TRAININGEN BHV.NL DAGEN  MEDEWERKERS VANDERSANDEN  STEEDS WEER UIT
    TRAININGEN BHV.NL DAGEN MEDEWERKERS VANDERSANDEN STEEDS WEER UIT
    Bij Vandersanden maken medewerkers gebruik van zware machines. Het is belangrijk dat daar veilig mee wordt gewerkt. Routines maken het werk extra gevaarlijk. Benieuwd naar hoe deze uitdagingen op een praktijkgerichte en innovatieve manier worden aangepakt?
  • Zuyd Hogeschool leidt studenten op volgens EHBO-richtlijnen Rode Kruis
    Zuyd Hogeschool leidt studenten op volgens EHBO-richtlijnen Rode Kruis
    Uit onderzoek bleek dat studenten gezondheidszorg en welzijn EHBO-trainingen misten in hun curricula. Docenten van Zuyd Hogeschool volgden daarom de opleiding tot EHBO-instructeur met Rode Kruis-licentie en geven hun kennis nu door aan studenten. Laat je inspireren! 
  • Zorggroep Ter Weel: Echt oefenen maakt het verschil
    Zorggroep Ter Weel: Echt oefenen maakt het verschil
    Na de brand bij Ter Weel in 2016 was het duidelijk: dit nooit meer. Er was behoefte aan een speciale training waarin alleen maar geoefend wordt, in situaties die zo realistisch mogelijk zijn. BHV.NL ontwikkelde een training waarin de druk op de ploegleiders zo hoog wordt opgevoerd dat je het bijna zou kunnen vergelijken met de hectiek van een echte noodsituatie. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.