Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?

Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. Of je paste de Rautekgreep iets te hardhandig toe en nu vindt Els van Sales dat je financieel moet opdraaien voor haar gemiste golflessen. Zulke verknipte scenario’s komen zelden voor, maar het is wel goed om stil te staan bij je rechten en plichten als BHV’er. Daar vertellen we je in dit artikel meer over

Verplicht om hulp te verlenen

Ben je verplicht hulp te verlenen als je ziet dat iemand in nood is? Artikel 450 van het Wetboek van Strafrecht is daar vrij duidelijk over: ja. Tenminste, zo lang je die hulp kunt verlenen zonder je eigen veiligheid in het geding te brengen: de nummer-één-regel ‘let op gevaar’ gaat nog altijd op.
 
Het maakt hierbij niet uit of je de hulpbehoevende op je werk of op straat aantreft. Een wetgever verwacht niettemin meer van een BHV’er dan van een ‘gewone burger’. Maar als lid van de BHV-equipe beschermt de wetgever je wel: in het geval van een bedrijfsongeval, ligt de eindverantwoordelijkheid bij de werkgever.

Hoe bewust
ben jij je van veiligheid?

Bescherming

Veel mensen worden BHV’er uit goede bedoelingen. Ze willen hun steentje bijdragen aan een veilige werkomgeving. En vaak vinden ze het belangrijk om te weten hoe ze reddend of hulpverlenend kunnen optreden wanneer de nood aan de man of vrouw is. Soms kun je als BHV’er helemaal niet voorkomen dat iemand blijvend letsel overhoudt aan een ongeval, gehandicapt raakt of zelfs overlijdt als je hulp verleent. In alle gevallen is hulp verlenen beter dan geen hulp verlenen. Garanties op een goede afloop heeft niemand. Dus het zou ook niet terecht, en zelfs ronduit ontmoedigend zijn, om BHV’ers te bestraffen voor hun goede intenties. Waarschijnlijk zou de BHV’er dan binnen de kortste keren een bedreigde diersoort zijn in Nederland.
 
Toch ga je als BHV’er niet altijd vrijuit. Wanneer je, als BHV’er, dusdanig anders handelt dan je is aangeleerd, kan dit je wel verweten worden. Ieder BHV-lid weet bijvoorbeeld wel dat je een ernstig gewond slachtoffer dat in een vreemde houding ligt, op een ongevaarlijke plaats, niet moet verplaatsen. Doe je dit toch, dan moet je wel verantwoorden waarom je dit gedaan hebt. Dat is niet heel raar, maar wel iets om rekening mee te houden.

Vrijwillige betrokkenheid

Als werkgever of BHV-verantwoordelijke is het dus belangrijk dat je mensen niet verplicht om BHV’er te worden. Natuurlijk kun je collega’s wel aanmoedigen, maar de keuze ligt bij hen en nee is ook een antwoord. Vrijwillige betrokkenheid is altijd het beste. Zo blijven mensen ook gemotiveerd en leergierig. En dat levert een positieve bijdrage aan de kwaliteit van je BHV-ploeg.
 
Maar hoe zit het nu met de verknipte jeans van Harry of de pijnlijke elleboog van Els? Bij privéhulpverlening dekt je WA-verzekering die schade in de meeste gevallen. En wanneer je handelt als bedrijfshulpverlener, is je werkgever daarvoor verzekerd. Je bent als BHV’er nooit hoofdelijk aansprakelijk. En dat is een geruststellende gedachte. Zo kun jij je hopelijk concentreren op wat er écht toe doet: het verlenen van goede hulp wanneer de situatie daarom vraagt.

Ook BHV'er worden?

Je bent als BHV'er dus nooit hoofdelijk aansprakelijk. Dus wat houd je nog tegen om BHV'er te worden? Wil je meer informatie over de functie van bedrijfshulpverlener en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? Lees hier wat de voordelen zijn van BHV'er zijn. 

Lees meer

  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.
  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    In de moderne wereld is tijd schaars en uitgebreide cursussen zijn niet altijd haalbaar of effectief. Voor essentiële kennis, zoals veiligheid en bedrijfshulpverlening, is er nu een oplossing: microlearning.
  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.