Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?

Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. Of je paste de Rautekgreep iets te hardhandig toe en nu vindt Els van Sales dat je financieel moet opdraaien voor haar gemiste golflessen. Zulke verknipte scenario’s komen zelden voor, maar het is wel goed om stil te staan bij je rechten en plichten als BHV’er. Daar vertellen we je in dit artikel meer over

Verplicht om hulp te verlenen

Ben je verplicht hulp te verlenen als je ziet dat iemand in nood is? Artikel 450 van het Wetboek van Strafrecht is daar vrij duidelijk over: ja. Tenminste, zo lang je die hulp kunt verlenen zonder je eigen veiligheid in het geding te brengen: de nummer-één-regel ‘let op gevaar’ gaat nog altijd op.
 
Het maakt hierbij niet uit of je de hulpbehoevende op je werk of op straat aantreft. Een wetgever verwacht niettemin meer van een BHV’er dan van een ‘gewone burger’. Maar als lid van de BHV-equipe beschermt de wetgever je wel: in het geval van een bedrijfsongeval, ligt de eindverantwoordelijkheid bij de werkgever.

Hoe bewust
ben jij je van veiligheid?

Bescherming

Veel mensen worden BHV’er uit goede bedoelingen. Ze willen hun steentje bijdragen aan een veilige werkomgeving. En vaak vinden ze het belangrijk om te weten hoe ze reddend of hulpverlenend kunnen optreden wanneer de nood aan de man of vrouw is. Soms kun je als BHV’er helemaal niet voorkomen dat iemand blijvend letsel overhoudt aan een ongeval, gehandicapt raakt of zelfs overlijdt als je hulp verleent. In alle gevallen is hulp verlenen beter dan geen hulp verlenen. Garanties op een goede afloop heeft niemand. Dus het zou ook niet terecht, en zelfs ronduit ontmoedigend zijn, om BHV’ers te bestraffen voor hun goede intenties. Waarschijnlijk zou de BHV’er dan binnen de kortste keren een bedreigde diersoort zijn in Nederland.
 
Toch ga je als BHV’er niet altijd vrijuit. Wanneer je, als BHV’er, dusdanig anders handelt dan je is aangeleerd, kan dit je wel verweten worden. Ieder BHV-lid weet bijvoorbeeld wel dat je een ernstig gewond slachtoffer dat in een vreemde houding ligt, op een ongevaarlijke plaats, niet moet verplaatsen. Doe je dit toch, dan moet je wel verantwoorden waarom je dit gedaan hebt. Dat is niet heel raar, maar wel iets om rekening mee te houden.

Vrijwillige betrokkenheid

Als werkgever of BHV-verantwoordelijke is het dus belangrijk dat je mensen niet verplicht om BHV’er te worden. Natuurlijk kun je collega’s wel aanmoedigen, maar de keuze ligt bij hen en nee is ook een antwoord. Vrijwillige betrokkenheid is altijd het beste. Zo blijven mensen ook gemotiveerd en leergierig. En dat levert een positieve bijdrage aan de kwaliteit van je BHV-ploeg.
 
Maar hoe zit het nu met de verknipte jeans van Harry of de pijnlijke elleboog van Els? Bij privéhulpverlening dekt je WA-verzekering die schade in de meeste gevallen. En wanneer je handelt als bedrijfshulpverlener, is je werkgever daarvoor verzekerd. Je bent als BHV’er nooit hoofdelijk aansprakelijk. En dat is een geruststellende gedachte. Zo kun jij je hopelijk concentreren op wat er écht toe doet: het verlenen van goede hulp wanneer de situatie daarom vraagt.

Ook BHV'er worden?

Je bent als BHV'er dus nooit hoofdelijk aansprakelijk. Dus wat houd je nog tegen om BHV'er te worden? Wil je meer informatie over de functie van bedrijfshulpverlener en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? Lees hier wat de voordelen zijn van BHV'er zijn. 

Lees meer

  • De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    Jij wil de bedrijfsveiligheid in jouw organisatie verbeteren. Dat is natuurlijk de belangrijkste reden om onze trainingen te volgen. Maar, vindt deze verbetering ook plaats? Is de bedrijfsveiligheid écht verbeterd en waardoor komt dat? En hoeveel is deze dan verbeterd? Wij kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan meer inzicht in de effectiviteit van jullie bedrijfsnoodorganisatie (BNO). Zodat je zeker weet dat je met de juiste dingen bezig bent en dat alle inzet het gewenste effect heeft. Speciaal hiervoor heeft BHV.NL de prestatiemeter ontwikkeld. Zo passen we ons programma nóg beter op jouw organisatie aan.
  • De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot trainer? Namelijk op het gebied van BHV, EHBO en ongewenst gedrag. Of misschien wil je zelf wel als BHV’er, ploegleider of coördinator trainer worden. Waar je ook voor kiest: het opleiden van eigen trainers in je organisatie biedt meerdere voordelen. Op het gebied van financiën, tijd, goed werkgeverschap én veiligheid. Benieuwd hoe dat zit? In dit artikel lees je er alles over.
  • Een ode aan alle BHV'ers
    Valentijnsgedicht
  • De rol van de Nederlandse Arbeidsinspectie
    De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker
    De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier. 
  • KEN ÉN TRAIN DE 5 FASES VAN BHV TIJDENS EEN CALAMITEIT
    Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
    Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen