Vergis je niet: dit is de financiŽle impact van een bedrijfsongeval

Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?

Te veel bedrijfsongevallen

In 2022 waren er volgens de Arbeidsinspectie in totaal 3.700 meldingen van ongevallen op de werkvloer. Dat is meer dan het jaar daarvoor, toen waren het er 3.481. Het aantal ongelukken met een dodelijke afloop ligt gemiddeld tussen de 50 en 70 per jaar. En dat is nog steeds veel te veel, vinden wij! Veel werkgevers vragen zich af of ze verplicht zijn om een bedrijfsongeval te melden. Het antwoord is helder: ja, dat ben je. Als een medewerker betrokken is bij een ongeluk op de werkvloer, moet je dit vaak meteen melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Ook voor je eigen organisatie is het slim om (bijna) ongevallen te registreren. Zo leer je ervan en kun je het een volgende keer voorkomen. Hier vind je een handig registratieformulier.

De financiŽle gevolgen

Het verdriet voor nabestaanden is niet in kosten uit te drukken. De financiële gevolgen voor de werkgever echter wel. Een arbeidsongeval kost een werkgever gemiddeld € 10.000 tot € 20.000! In sommige gevallen kan het zelfs oplopen tot een paar miljoen euro. Dit hangt natuurlijk af van de grootte van de organisatie en de aard van het werk. Bovendien kun je, zoals hierboven besproken, een boete krijgen van € 50.000 als je een ongeluk niet volgens de regels meldt. Leidt een ongeval tot arbeidsongeschiktheid? Dan betaal je in het eerste jaar 100% salaris door en in het tweede jaar 70%. Maar, de impact is groter. Ook met deze directe en indirecte gevolgen krijg je mogelijk te maken:

Praktische gevolgen:
  • uitval ervaren medewerker
  • minder productiviteit en inkomsten
  • kosten voor vervangende collega
  • inwerken nieuwe kracht
  • verlies van klanten
  • materiële schade of productieverlies door het ongeval
  • schoonmaken en opruimen ongeval
  • gerechtelijk vervolg (als het ongeval het resultaat is van niet nagekomen regels…) 
Emotionele gevolgen:
  • impact op andere medewerkers
  • reputatieschade
  • verlies van vertrouwen in de organisatie 
Als je deze mogelijke gevolgen ziet, kun je maar één conclusie trekken: investeren in een goed veiligheidsbeleid loont! Niet alleen om de maatschappelijke rol die je als werkgever hebt, maar ook om bedrijfseconomische redenen.

Risicoís ťn kosten minimaliseren

Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Met mogelijk een ongeluk als gevolg. Uit de veiligheidspiramide van Heinrich blijkt dat er vóór elk dodelijk ongeval:
  • 30 ongevallen met zwaar letsel;
  • 300 ongevallen met licht letsel;
  • 3.000 bijna-ongevallen zonder letsel;
  • 30.000 onveilige situaties hebben plaatsgevonden.
Dit betekent dat je heel veel kansen hebt om op tijd in te grijpen en onveilige situaties te verbeteren. Maar, dan moet je deze wel in beeld hebben. Om dit voor elkaar te krijgen, heeft het management of de veiligheidsexpert een belangrijke rol. Zij zijn namelijk degenen die besluiten nemen en het veiligheidsbeleid uitdragen. Zij faciliteren in veilig werken. Door risico’s te inventariseren, maatregelen te nemen, te communiceren, een BHV-organisatie in te richten en te oefenen.

Bij BHV.NL geloven we dat veilige organisaties goed geoefende organisaties zijn. Organisaties die weten waar risico’s liggen, zorgen voor preventieve maatregelen. Daarom is het essentieel dat je oefent met realistische scenario’s en traint op de risico’s die kenmerkend zijn voor jouw organisatie.

Voorkom dure ongevallen en ga aan de slag met bedrijfsveiligheid!

Hoe goed ken jij de risico’s binnen jouw organisatie of team? Wat is jouw ambitie als het gaat om de veiligheid in de organisatie? Dit brengen we graag samen met jou in kaart. Het resultaat? Een veiligheidsprogramma op maat waarmee jij stap voor stap werkt aan de veiligheid in jouw organisatie. Daarmee verminder je heel wat (financieel) risico! 

Lees meer

  • Een efficiŽnt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiŽnt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 
  • 5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    Hoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
  • 6 redenen om gťťn BHVíer te worden Ė en waarom die niet kloppen
    6 redenen om gťťn BHVíer te worden Ė en waarom die niet kloppen
    Er bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.
  • Handelen met meer zekerheid? Lees dan zeker dit artikel!
    Handelen met meer zekerheid? Lees dan zeker dit artikel!
    Word een zelfverzekerde BHV'er met BHV.NL! Onze risicogerichte en realistische trainingen helpen je om met zekerheid op te treden in noodsituaties.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ĎOKí klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen