Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?

Bedrijfsongevallen probeer je altijd te voorkomen. Maar wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, heb je als werkgever een meldingsplicht. Werkgevers zijn verplicht om ernstige bedrijfsongevallen direct te melden bij de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW). Dit geldt alleen voor arbeidsongevallen waaraan een medewerker blijvend letsels overhoudt met een ziekenhuisopname of dodelijke afloop tot gevolg. Maar ook voor bijna ongevallen is het van belang dat je een actief beleid voert en dit registreert

Wat is een arbeidsongeval?

Een arbeidsongeval is een ongeval dat plaatsvindt als gevolg van werkzaamheden onder werktijd en dat direct leidt tot schade aan de gezondheid. Dit kunnen ongevallen zijn die plaatsvinden binnen het bedrijfspand, maar ook erbuiten zoals op een bouwplaats of bij werkzaamheden aan de weg. Er is geen sprake van een arbeidsongeval als dit (verkeers)ongevallen zijn die plaatsvinden bij woon-werkverkeer.

Hoe bewust
ben jij je van veiligheid?

Arbeidsongeval verplicht melden

Volgens de Arbowet ben je verplicht om ernstige arbeidsongevallen direct te melden bij de arbeidsinspectie. De inspectie bepaald aan de hand van alle informatie of er een ongevallenonderzoek plaatsvindt.

Er is sprake van een ernstig arbeidsongeval wanneer een medewerker:
  • blijvend lichamelijk of geestelijk letsel oploopt;
  • in het ziekenhuis moet worden opgenomen;
  • aan de gevolgen van het ongeval overlijdt.
Onder blijvend lichamelijk of geestelijk letsel wordt langdurig chronische, lichamelijke of traumatische klachten, blindheid of amputatie verstaan. In alle drie de gevallen ben je als werkgever verplicht dit direct te melden. Ook als pas later blijkt dat er sprake is van blijvend letsel of een ziekenhuisopname. Dit geldt ook voor een ziekenhuisopname van één dag. Ook ben je verplicht ongevallen te melden van personen die onder jouw gezag voeren, zoals zzp’ers en uitzendkrachten. Wanneer je als werkgever een ernstig ongeval niet direct meldt, riskeer je een boete van maximaal €50.000.

Hoe meld je een ernstig arbeidsongeval?

Als er sprake is van een ernstig arbeidsongeval met een ziekenhuisopname, blijvend letsel of een dodelijke afloop tot gevolg, dan meld je dit direct bij de inspectie SZW:

Registreren van (bijna-)ongevallen

Door het registeren van ongevallen én bijna-ongevallen binnen jullie organisatie, maak je inzichtelijk wat onveilige situaties zijn. Én kun je hier op tijd wat aan doen. Het is de taak van de preventiemedewerker om alle ongevallen en bijna-ongevallen te registreren. Zo kan hij/zij signaleren wat knelpunten en gevaarlijke situaties zijn binnen jullie organisatie en dit terugkoppelen aan de directie en de rest van de organisatie. Op deze manier blijf je alert op onveilige situaties en kun je arbeidsongevallen in de toekomst voorkomen. 

Verminderen van onveilige situaties

Het liefst willen we het aantal (ernstige) arbeidsongevallen terugdringen naar nul. Om te beginnen is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie zich bewust is van zijn eigen bijdrage aan veiligheid. Bekijk hier onze tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn binnen de organisatie

Lees meer

  • Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Slachtoffers mogen weer worden gereanimeerd volgens de normale richtlijnen. Beademen is weer toegestaan!
  • De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    Wat leer je nu eigenlijk tijdens een BHV cursus? 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. 
  • (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. 
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Van dat beruchte virus komen we graag af, maar één ding is in elk geval wél een blijvertje: het hybride werken. 
  • HOE
    Arbovisie 2040: hoe staat het met jouw veiligheidsbeleid?
    Onze maatschappij wordt steeds dynamischer en dat heeft een groot effect op de veiligheid van werkend Nederland. Daarom heeft de inspectie SZW, in opdracht van de overheid, de Arbovisie 2040 in het leven geroepen. In dit artikel lees je er alles over.
  • Test je brandkennis!
    Test je brandkennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende brandklassen en -blussers? Weet jij wat het nadeel is van een CO2-blusser of wat de werking is van een blusdeken? Doe onze test!

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen