5 tips voor het werven van BHV’ers intern

Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 

1. Bewustwording

Het begint met een stukje bewustwording. Veel mensen realiseren zich niet wat er allemaal kan gebeuren en hoe belangrijk dan de rol van een BHV’er is. Breng je BHV-team onder de aandacht tijdens bijvoorbeeld de Dag van de BHV. Je kan er ook voor zorgen dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de procedures door een workshop Veiligheidsbewustzijn te verzorgen.  Maak medewerkers dus betrokken bij het thema veiligheid op de werkvloer. En laat vooral zien dat dit op het werk, maar ook privé relevant is. Stel ze ook eens de vraag: ‘Wat wil je dat er gebeurt als jou iets overkomt? Of jouw kinderen?’ Juist, dan wil je geholpen worden. Maar stel je ook eens voor dat iemand een hartstilstand krijgt, en jij niet weet wat te doen. Hoe voelt dat? Dat wil je niet meemaken. Het begint met dát besef. Met een eenvoudig communicatieplan krijg je dit voor elkaar, denk aan leaflets, posters of interne berichten.
 

2. Maak het aantrekkelijk

BHV’ers zijn van toegevoegde waarde voor de organisatie. Maak deze rol naast het ‘nuttige’ ook aantrekkelijk. Organiseer regelmatig oefeningen die je gezellig afsluit, geef een extra vergoeding of plan jaarlijks een BHV-uitje. Deze mensen zijn belangrijk voor jouw organisatie, dat mogen ze ook wel voelen. Daarnaast is het fijn voor medewerkers als alles rondom BHV goed geregeld is en dat ze goed getraind zijn. Bijvoorbeeld met levensechte scenario-oefeningen, die passen bij je organisatie. Zo krijgen BHV’ers vertrouwen en staan ze stevig in hun schoenen als er iets gebeurt.

 

3. Rol van management

Deze tip zou misschien wel bovenaan moeten staan. Want je kunt een BHV-organisatie alleen goed inrichten, als dit gedragen wordt door het management. Het is essentieel dat directieleden en managers uitdragen dat veiligheid hoog op de agenda staat, dat ze dit serieus nemen, hierbij actief betrokken zijn en er tijd en ruimte voor vrijmaken, zodat medewerkers hiermee aan de slag kunnen. Het moet een onderdeel zijn van het reguliere bedrijfsproces en niet iets wat ‘er even bij komt omdat het moet’.

 

4. Laat BHV’ers promoten

Je kunt als organisatie of management vertellen hoe belangrijk en goed het is om BHV’er te zijn, nog beter is het als BHV’ers zelf aangeven hoe leuk bedrijfshulpverlening is. Het is geen moetje, een vervelende verplichting of taaie stof, nee het is leuk! Je krijgt een belangrijke rol, je leert dingen die je ook in privésituaties kunt toepassen en het schept een band met collega’s.

 

5. Vertrouwen en waardering

Sommige mensen vinden het spannend om eerste hulp te verlenen. Ze zijn bang het niet goed te doen. Maar, íets doen is altijd beter dan niets doen! Geef je medewerkers daarom het vertrouwen dat ze het kunnen en zorg dat je ze uitrust met alles wat ze nodig hebben. Dat betekent actuele kennis, voldoende oefening en de juiste materialen. Daarnaast: geef ze waardering. Dit kan op de jaarlijkse Dag van de BHV, de eerste maandag in november, maar het liefst het hele jaar door. Zet je BHV’ers intern op de kaart als de helden van jouw organisatie! 

Onze trainers zijn specialisten die weten hoe ze cursisten kunnen motiveren door een persoonlijke aanpak en het geven van positieve feedback. Zij zijn getraind om cursisten te enthousiasmeren en zorgen voor een optimale groepsdynamiek.  Zodat iedereen aan het einde van de dag terugkijkt op een leuke en waardevolle training.  

Benieuwd naar onze cursus? 

Lees meer

  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.
  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    In de moderne wereld is tijd schaars en uitgebreide cursussen zijn niet altijd haalbaar of effectief. Voor essentiële kennis, zoals veiligheid en bedrijfshulpverlening, is er nu een oplossing: microlearning.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.