Waarom adviseert BHV.NL jaarlijks kennis en vaardigheden opfrissen?
Op de draagpas die je krijgt als je een van onze cursussen afrondt, staat dat de pas een jaar geldig is. Dat geldt als je opgeleid wordt tot EHBO'er, BHV'er of een van de andere BHV-rollen zoals ploegleider of coördinator. Toch staat nergens letterlijk in de wet dat je jaarlijks een herhalingscursus moet volgen. Waarom adviseert BHV.NL dat dan toch?
Oefening baart kunst
Als je een rol hebt in het minimaliseren van de veiligheidsrisico's in jouw organisatie, rekenen collega's en eventuele bezoekers erop dat jij kunt handelen als zich een calamiteit voordoet. Gelukkig zijn calamiteiten niet aan de orde van de dag. Daardoor kan het voorkomen dat de kennis en vaardigheden die je in de basiscursus hebt geleerd, langzaam maar zeker verdwijnen. Of je wordt er zelf onzekerder over, waardoor je niet snel en adequaat durft te handelen als het erop aankomt. Om dit soort situaties te voorkomen, adviseren wij jaarlijks je kennis en vaardigheden op te frissen. Hoe meer je oefent, hoe beter de benodigde kennis en vaardigheden als het ware ingesleten raken. Ze worden dan meer vanzelfsprekend, zodat je direct kunt handelen als dat nodig is.
Opfrissen of herhalen?
Als je naar een herhalingscursus bij BHV.NL gaat, wil dat niet zeggen dat je precies dezelfde lesinhoud krijgt als bij de basiscurus. Onze lesontwikkelaars houden zich dagelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe lesinhoud, die je met behulp van vernieuwende lesmethodes krijgt aangereikt. Daarom spreken wij liever van opfrissen dan van herhalen. Nog een paar voordelen van jaarlijks opfrissen op een rijtje:
- bespreken van ervaringen van het afgelopen jaar
- contactmoment met BHV-collega's
- altijd op de hoogte van de laatste regels en ontwikkelingen
Herhalingscursussen
Om levensreddend te kunnen blijven handelen, is het van groot belang dat je je kennis en vaardigheden op peil houdt. Het BHV-certificaat is een jaar geldig en wordt alleen verlengd als je een herhalingscursus volgt. Deze wordt aangeboden op meer dan 60 locaties in Nederland. Wil je een extra uitgebreide herhalingscursus volgen, dan kun je terecht in het oefencentrum in Dordrecht.
Lees meer
-
-
-
-
-
Is een bedrijfsnoodplan verplicht?Het antwoord op deze vraag is duidelijk: Elk bedrijf in Nederland is verplicht zich voor te bereiden op noodsituaties. Het is daarom handig, en wordt vaak geëist, om een bedrijfsnoodplan te hebben. Want met een bedrijfsnoodplan kan bedrijfsschade en menselijk leed zoveel mogelijk beperkt worden.
-
Is een ontruimingsoefening verplicht?Je moet er toch niet aan denken: er breekt brand uit en de mensen in het gebouw – je collega’s en jullie bezoekers - raken in paniek. Ze weten maar één ding: ze willen er zo snel mogelijk weg. Maar door de angst kunnen ze niet meer helder denken, door de rookontwikkeling zien ze de uitgangen niet meer en door hun haast om weg te komen duwen ze anderen omver.
-
Wie doet wat als het erop aankomt?Dat BHV’ers onmisbaar zijn bij een ontruiming is bekend. Als mensen in geval van nood zo snel mogelijk het pand moeten verlaten, zijn het de BHV’ers die dit in goede banen leiden. Maar weet je ook dat er behalve die BHV’ers op de werkvloer nog veel meer mensen betrokken zijn bij bedrijfsveiligheid? Weet jij wat hun rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn?
-
Samenwerken loont!Hoe verleen je zo snel en zo goed mogelijk hulp aan een of meerdere slachtoffers en hoe werk je daarbij zo goed mogelijk samen? Hoe voorkom je dat iedereen naar elkaar blijft kijken en mensen te laat in actie komen? Wie neemt de leiding en zorgt dat ook de anderen doen wat ze moeten doen?
Het antwoord is simpel: ga gezamenlijk trainen en oefenen. Want alleen dan raak je zo op elkaar ingespeeld dat je elkaar in noodsituaties feilloos weet te vinden.
-
De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeursOnnodig te zeggen dat bij BHV.NL kwaliteit hoog in het vaandel staat. Dat geldt voor alles en zeker voor onze instructeurs. Zij zijn het die onze deelnemers opleiden en daarmee een enorme invloed hebben op hoe goed onze cursisten in noodsituaties handelen. De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs. Zo simpel is het.