Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie

Een van je verantwoordelijkheden als organisatie is het inrichten van je bedrijfsnoodorganisatie. Met een adequaat ingerichte bedrijfsnoodorganisatie, afgestemd op de veiligheidsrisico's in jouw organisatie, ben je voorbereid op het moment dat zich tijdens werkzaamheden een calamiteit voordoet. Daardoor zijn de veiligheid en bedrijfscontinuïteit geborgd. Hierbij komen er verschillende vragen boven. Wat is een bedrijfsnoodorganisatie bijvoorbeeld, hoe ziet die eruit? Welke rollen zijn er en welke taken horen daarbij? Maar ook: hoe hou je de bedrijfsnoodorganisatie op peil? En hoe kan BHV.NL je daar dan bij helpen?

Crisis Management Team (CMT)

Het Crisis Management Team (CMT) is vooral een beleidsmatig, communicatief centrum dat ondersteuning biedt bij een calamiteit en de bedrijfscontinuïteit waarborgt. Hoe het CMT is ingericht, is per organisatie verschillend. De directie is erin vertegenwoordigd en meestal het Hoofd BHV. Daarnaast kunnen diverse managers zitting hebben in het CMT, zoals een HR-manager, facilitair manager of een financieel manager. Aan het hoofd van het CMT staat een Voorzitter CMT en het team wordt ondersteund door een persvoorlichter. Doet zich een grote calamiteit voor, bijvoorbeeld een brand of een bommelding, dan is het CMT ondersteunend aan de BHV'ers die bezig zijn met het in veiligheid brengen van mens en dier en het beperken van bedrijfsschade. Daarbij heeft het de voorkeur dat het CMT zich op veilige afstand (bij voorkeur niet op de locatie) van de calamiteit bevindt, zodat het zijn taken naar behoren kan uitvoeren. Daarnaast maakt het CMT op basis van worst-case scenario's plannen voor borging van de bedrijfscontinuïteit en het richten op nazorg. 

Preventiemedewerker

Elke organisatie is verplicht een preventiemedewerker in huis te hebben. Hij ondersteunt jou en jouw werknemers bij het realiseren van zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden conform de arbeidsomstandighedenwet. In die hoedanigheid houdt hij zich bezig met:
De werkniveaus van de preventiemedewerker kunnen beleidsmatig, coördinerend of uitvoerend zijn. Er is ook een duidelijke relatie tussen de rol van de preventiemedewerker en bedrijfshulpverlening. De rol van preventiemedewerker kan dan ook met een BHV-rol gecombineerd worden. Wij bieden een cursus preventiemedewerker aan waaraan jij of je werknemer kunt deelnemen.

Hoofd BHV

Aan het hoofd van de bedrijfsnoodorganisatie staat het Hoofd BHV. Hij is beleidsmatig verantwoordelijk voor het BHV-beleid. Dat wil zeggen dat hij het beleid voor de bedrijfsnoodorganisatie opstelt, implementeert en borgt. Hij heeft geen direct operationele taak tijdens een calamiteit. Wel is hij vaak lid van en ondersteunend aan het CMT. Een Hoofd BHV kan zijn functie uitvoeren voor een grote organisatie, een vestiging, een keten of een holding. Om deze rol te kunnen vervullen is het wenselijk dat de medewerker werkzaam is in een managementfunctie.

Je begrijpt dat het van groot belang is dat een Hoofd BHV goed opgeleid is. Wij helpen je daar graag mee. De cursus Hoofd BHV is in diverse vormen beschikbaar.

Coördinator BHV

De medewerker die deze rol vervult is verantwoordelijk voor de operationele uitvoer van het BHV-beleid. Hij heeft zowel voorbereidende als operationele taken. De coördinator BHV zorgt in voorbereiding voor het te allen tijde inzetbaar houden van een adequate bedrijfsnoodorganisatie. Hij borgt de bouwkundige, installatietechnische en organisatorische noodvoorzieningen (BIO). Daarnaast kan hij de volgende taken vervullen:
  • Operationeel coördinator bij calamiteiten en aanspreekpunt voor de deskundige hulpdiensten zoals de brandweer
  • Leidinggeven aan de ploegleiders of direct aan de BHV'ers als er geen ploegleider is
  • Overleggen met het Hoofd BHV of het CMT in actie moet komen
Een coördinator BHV voert zijn functie uit in relatie tot de bedrijfsprocessen en de locatie waar deze plaatsvinden. Hij beschikt over MBO-niveau en is werkzaam in een uitvoerend leidinggevende functie. Omdat de coördinator operationeel leiding geeft aan de BHV'ers moet hij kennis en kunde hebben van de door de BHV'ers uit te voeren taken. Uiteraard is hij dan ook in het bezit van een geldig BHV-certificaat.

Iemand beschikt niet zomaar over de juiste kennis en vaardigheden om deze rol goed uit te kunnen voeren. Daarom bieden wij de cursus Coördinator BHV in diverse vormen aan. Daarnaast zijn er organisaties die deze rol toegespitst op de eigen organisatie vormgeven. Voor dit soort situaties zijn maatwerkopleidingen mogelijk. Ook voor de herhalingscursus coördinator kun je bij ons terecht.

Ploegleider BHV

In organisaties waar op enig moment meerdere BHV'ers actief zijn is het handig Ploegleiders BHV aan te stellen. Zij geven operationeel leiding aan groepen BHV'ers. In deze rol is de Ploegleider BHV verantwoordelijk voor de lokale hulpverlening bij calamiteiten, de juiste uitvoer van de noodprotocollen uit het bedrijfsnoodplan en hij borgt de veiligheid van zijn BHV'ers. De exacte invulling van deze functie kan per organisatie verschillend zijn. Eenduidige en heldere communicatie speelt een grote rol in de uitvoer van de taken van de Ploegleider BHV. Mogelijk voert hij daarnaast ook preventief beheersmatige taken uit. De Ploegleider BHV is uiteraard in het bezit van een geldig BHV-certificaat.

BHV'er

Het goed georganiseerd hebben van jouw bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de functionarissen in de organisatie. Als jouw BHV'ers niet adequaat kunnen handelen bij calamiteiten, is het gevaar voor je medewerkers en bezoekers onverminderd groot. Goed opgeleide BHV'ers zijn in staat een beginnende brand te bestrijden, een pand te ontruimen en levensreddend te handelen. In slechts twee dagen kunnen je medewerkers opgeleid worden tot bekwame BHV'ers! Jij kiest waar zij dat doen en of dit in combinatie met e-learning gebeurt. Behalve de reguliere BHV-cursussen biedt BHV.NL cursussen die toegespitst zijn op diverse beroepsgroepen. Daarnaast verzorgen wij diverse herhalingscursussen om de kennis en vaardigheden van je BHV'ers op peil te houden.

EHBO'er

Aan de hand van de risico's die jouw organisatie loopt en/of op basis van de ambities die je hebt op het gebied van veiligheid kun je ervoor kiezen EHBO'ers aan te stellen. Bijvoorbeeld evenementenorganisaties kunnen hiertoe verplicht zijn door de evenementenvergunning. Ook organisaties die veel risico lopen op eerste hulp ongevallen kiezen hier vaak voor. EHBO'ers hebben uitgebreidere kennis en kunde op het gebied van levensreddende handelingen dan je in het LEH-deel (levensreddende eerste handelingen) van de basiscursus BHV leert.
Om het EHBO-certificaat te krijgen, volgen de deelnemers een cursus van Het Oranje Kruis. Dit is twee jaar geldig, en om het certificaat na twee jaar te kunnen verlengen moeten EHBO'ers hun kennis en vaardigheden aantonen. Daarom raden wij aan jaarlijks een EHBO herhalingscursus te volgen. Voor specifieke beroepsgroepen in de kinderopvang is de cursus EHBO aan kinderen beschikbaar en soms vereist. De EHBO-cursus van hHet Oranje Kruis omvat vaste competenties. Wij kunnen de maatwerk BHV-cursussen uiteraard uitbreiden of aanpassen naar een uitgebreider niveau op het gebied van eerste hulp.

Ontruimer

Onderaan het organogram van de bedrijfsnoodorganisatie vind je de ontruimer. Hij mag dan onderaan staan, hij heeft een onmisbare rol in je BHV-organisatie! Als jouw BHV'ers hun handen vol hebben tijdens een calamiteit, kunnen de ontruimers hen hierbij steunen door de ontruiming in goede banen te leiden. Wij bieden de cursus BHV basis Brand en Ontruiming en incompany workshops aan voor je ontruimers, waarbij wordt gewerkt met het aanwezige bedrijfsnoodplan of ontruimingsplan.
 

Hoe kan BHV.NL je helpen?

Er komt veel kijken bij het optimaal regelen van bedrijfsveiligheid. Enerzijds is er de wet- en regelgeving die het nodige van je eist, anderzijds heb je de ambities van je organisatie als het gaat om het borgen van veiligheid en bedrijfscontinuïteit. Daarom is het fijn als er iemand is die met je meedenkt en die je adviseert over de best passende oplossing voor jouw organisatie. BHV.NL heeft professionals in dienst die je van de eerste tot en met de laatste stap kunnen helpen. Bekijk onze branchespecifieke oplossingen of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Hoeveel mensen moet je opleiden?

Een veelgestelde vraag aan ons is: hoeveel BHV'ers moet mijn organisatie hebben? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. De arbeidsomstandighedenwet zegt hier het volgende over.

Lees meer

  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.
  • 5 inspirerende manieren om aan de slag te gaan met BHV
    Ter inspiratie: 5 manieren om aan de slag te gaan met BHV
    Wil je in jouw organisatie aan de slag met BHV omdat je veiligheid een belangrijk thema vindt, maar weet je niet hoe? Of besteed je al regelmatig aandacht aan dit waardevolle onderwerp en ben je op zoek naar ideeën voor de afwisseling? Dan is dit artikel voor jou. Hier vind je namelijk 5 manieren om op een leuke én effectieve manier aan de slag te gaan met BHV in jouw organisatie. Ter inspiratie!
  • Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen