Hoeveel mensen moet je als hulpverlener opleiden?

Een veelgestelde vraag aan ons is: hoeveel BHV'ers moet mijn organisatie hebben? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. De arbeidsomstandighedenwet zegt hier onder meer over:

"De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de (...) genoemde taken naar behoren kunnen vervullen."
 

Factoren die invloed hebben op het aantal BHV'ers

Het aantal benodigde BHV'ers dat binnen een bedrijf aanwezig moet zijn om te komen tot een adequate bedrijfshulpverlening, is afhankelijk van:
  • De risico's in het bedrijf
  • De grootte en complexiteit van het bedrijf
  • Het aantal aanwezigen (inclusief bezoekers)
  • Het aantal niet-zelfredzame personen
  • De beschikbaarheid en opkomsttijd van professionele hulpverleners
  • De aanwezigheid van BHV'ers (en hun afwezigheid ivm verlof, verzuim, roosters en werkzaamheden buiten het bedrijf)
  • De wijze waarop BHV-taken zijn verdeeld
  • Eventuele externe risico’s, bijv. van naastliggende bedrijven

Mogelijke scenario's

Een methode om het aantal BHV'ers te bepalen, is het uitwerken van mogelijke scenario's die zich in een bedrijf kunnen voordoen. Op basis hiervan zal een werkgever moeten zorgen dat er voldoende geschoolde medewerkers aanwezig zijn om op te treden als BHV'er wanneer zo'n situatie optreedt. Mogelijke scenario's kunnen zijn:
  • Brand
  • Eerste hulp bij ongevallen
  • Ontruiming
  • Bommelding
  • Dreiging van buiten
     
Naast bovenstaande scenario's zien we ook vaak onderstaande scenario's terugkomen:
  • Calamiteiten met gevaarlijke stoffen
  • Verdachte enveloppen/pakketten
  • Uitval Elektra / Gas / water
  • Overval
  • Gijzeling
  • Agressie en geweld
  • Overdraagbare ziektes / besmetting
  • Natuurgeweld

RI&E is de bron

Een bedrijfsnoodorganisatie dient dus zodanig ingericht te zijn dat voor alle mogelijke voorkomende noodscenario's naar behoren hulp kan worden verleend. Om dat te kunnen doen, moet je de risico's binnen je bedrijf analyseren. Dit kan door middel van onder meer de arbeidsomstandigheden-RI&E of een BHV-scan. De arbeidsomstandigheden-RI&E is bedoeld om de risico's binnen jouw organisatie in kaart te brengen en passende maatregelen te nemen ter voorkoming van deze risico's. Het opstellen hiervan is overigens verplicht volgens de arbeidsomstandighedenwet. Onze adviseurs vertellen je graag meer over de RI&E.

Naast het opstellen van een RI&E kun je bij ons terecht voor een BHV-scan en advies over arbozaken. Ook het opstellen van een bedrijfsnoodplan en ontruimingsplattegronden behoort tot ons aanbod. Organisaties zijn continu in beweging en je bedrijfsnoodorganisatie moet met deze beweging meegroeien. Het is dan ook zaak rekening te houden met veranderingen en daar tijdig op in te spelen. Het organiseren van een bedrijfsnoodorganisatie is dus nooit klaar! Wij denken graag met je mee, bijvoorbeeld aan de hand van de door ons geformuleerde vijf stappen naar bedrijfsveiligheid.

De BHV Veiligheidscheck!

Voldoet jouw organisatie aan alle verplichtingen op het gebied van bedrijfsveiligheid? Juist in deze onvoorspelbare tijden is het belangrijk de veiligheid van jouw organisatie op orde te hebben. Ben je er de laatste tijd bijvoorbeeld achter gekomen dat het lastig is de bezetting van je BHV-organisatie op orde te houden? Of dat het toch wel erg belangrijk is om op een juiste wijze om te kunnen gaan met mensen die ongepast en ongewenst gedrag vertonen of de huisregels niet naleven? Wij helpen je graag bij het realiseren van jouw veiligheidsambities voor volgend jaar! 

Lees meer

  • Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
    Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
    Lees alles over het belang van een goede bedrijfsnoodorganisatie en hoe je deze effectief inricht voor jouw bedrijf.
  • Wat doet een Crisis Management Team?
    Wat doet een Crisis Management Team?
    Zorg voor overzicht en effectieve communicatie tijdens een crisis of calamiteit in jouw organisatie.
  • Wat doet een preventiemedewerker?
    Wat doet een preventiemedewerker?
    Zorg voor optimale veiligheid en arbeidsomstandigheden en voorkom bedrijfsongevallen in jouw organisatie als Preventiemedewerker.
  • Wat doet een Hoofd BHV?
    Wat doet een Hoofd BHV?
    Als Hoofd BHV ben je hét aanspreekpunt als het gaat over bedrijfsveiligheid en weet je alle ins en outs van een goede bedrijfsnoodorganisatie.
  • Wat doet een coördinator BHV?
    Wat doet een coördinator BHV?
    Samen met het Hoofd BHV draag je de verantwoordelijkheid voor een goed gecoördineerde en operationele bedrijfshulpverlening in jouw organisatie.
  • Wat doet een ploegleider BHV?
    Wat doet een ploegleider BHV?
    Neem de operationele leiding bij een calamiteit in je bedrijf en zorg dat BHV’ers hun werk veilig kunnen doen als Ploegleider BHV.
  • Wat doet een bedrijfshulpverlener (BHV'er)?
    Wat doet een bedrijfshulpverlener (BHV'er)?
    Help slachtoffers, bestrijd een eventuele brand en breng medewerkers in veiligheid in noodsituaties. Word jij bedrijfshulpverlener in jouw organisatie?
  • Wat doet een EHBO’er?
    Wat doet een EHBO’er?
  • Wat doet een Ontruimer?
    Wat doet een Ontruimer?

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen