Hoeveel mensen moet je als hulpverlener opleiden?

Een veelgestelde vraag aan ons is: hoeveel BHV'ers moet mijn organisatie hebben? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Reden hiervoor is dat het aantal BHV'ers dat nodig is afhangt van verschillende factoren. De arbeidsomstandighedenwet zegt hier onder meer over:

"De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de (...) genoemde taken naar behoren kunnen vervullen."
 

Factoren die invloed hebben op het aantal BHV'ers

Het aantal benodigde BHV'ers dat binnen een bedrijf aanwezig moet zijn om te komen tot een adequate bedrijfshulpverlening, is afhankelijk van:
  • De risico's in het bedrijf
  • De grootte en complexiteit van het bedrijf
  • Het aantal aanwezigen (inclusief bezoekers)
  • Het aantal niet-zelfredzame personen
  • De beschikbaarheid en opkomsttijd van professionele hulpverleners
  • De aanwezigheid van BHV'ers (en hun afwezigheid ivm verlof, verzuim, roosters en werkzaamheden buiten het bedrijf)
  • De wijze waarop BHV-taken zijn verdeeld
  • Eventuele externe risico’s, bijv. van naastliggende bedrijven

Mogelijke scenario's

Een methode om het aantal BHV'ers te bepalen, is het uitwerken van mogelijke scenario's die zich in een bedrijf kunnen voordoen. Op basis hiervan zal een werkgever moeten zorgen dat er voldoende geschoolde medewerkers aanwezig zijn om op te treden als BHV'er wanneer zo'n situatie optreedt. Mogelijke scenario's kunnen zijn:
  • Brand
  • Eerste hulp bij ongevallen
  • Ontruiming
  • Bommelding
  • Dreiging van buiten
     
Naast bovenstaande scenario's zien we ook vaak onderstaande scenario's terugkomen:
  • Calamiteiten met gevaarlijke stoffen
  • Verdachte enveloppen/pakketten
  • Uitval Elektra / Gas / water
  • Overval
  • Gijzeling
  • Agressie en geweld
  • Overdraagbare ziektes / besmetting
  • Natuurgeweld

RI&E is de bron

Een bedrijfsnoodorganisatie dient dus zodanig ingericht te zijn dat voor alle mogelijke voorkomende noodscenario's naar behoren hulp kan worden verleend. Om dat te kunnen doen, moet je de risico's binnen je bedrijf analyseren. Dit kan door middel van onder meer de arbeidsomstandigheden-RI&E of een BHV-scan. De arbeidsomstandigheden-RI&E is bedoeld om de risico's binnen jouw organisatie in kaart te brengen en passende maatregelen te nemen ter voorkoming van deze risico's. Het opstellen hiervan is overigens verplicht volgens de arbeidsomstandighedenwet. Onze adviseurs vertellen je graag meer over de RI&E.

Naast het opstellen van een RI&E kun je bij ons terecht voor een BHV-scan en advies over arbozaken. Ook het opstellen van een bedrijfsnoodplan en ontruimingsplattegronden behoort tot ons aanbod. Organisaties zijn continu in beweging en je bedrijfsnoodorganisatie moet met deze beweging meegroeien. Het is dan ook zaak rekening te houden met veranderingen en daar tijdig op in te spelen. Het organiseren van een bedrijfsnoodorganisatie is dus nooit klaar! Wij denken graag met je mee, bijvoorbeeld aan de hand van de door ons geformuleerde vijf stappen naar bedrijfsveiligheid.

De BHV Veiligheidscheck!

Voldoet jouw organisatie aan alle verplichtingen op het gebied van bedrijfsveiligheid? Ben je er de laatste tijd bijvoorbeeld achter gekomen dat het lastig is de bezetting van je BHV-organisatie op orde te houden door het hybride werken? Of dat het toch wel erg belangrijk is om op een juiste wijze om te kunnen gaan met mensen die ongepast en ongewenst gedrag vertonen of de huisregels niet naleven? Wij helpen je graag bij het realiseren van jouw veiligheidsambities voor volgend jaar! 

Lees meer

  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.