Hoeveel mensen moet je als hulpverlener opleiden?

Een veelgestelde vraag aan ons is: hoeveel BHV'ers moet mijn organisatie hebben? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Reden hiervoor is dat het aantal BHV'ers dat nodig is afhangt van verschillende factoren. De arbeidsomstandighedenwet zegt hier onder meer over:

"De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de (...) genoemde taken naar behoren kunnen vervullen."
 

Factoren die invloed hebben op het aantal BHV'ers

Het aantal benodigde BHV'ers dat binnen een bedrijf aanwezig moet zijn om te komen tot een adequate bedrijfshulpverlening, is afhankelijk van:
  • De risico's in het bedrijf
  • De grootte en complexiteit van het bedrijf
  • Het aantal aanwezigen (inclusief bezoekers)
  • Het aantal niet-zelfredzame personen
  • De beschikbaarheid en opkomsttijd van professionele hulpverleners
  • De aanwezigheid van BHV'ers (en hun afwezigheid ivm verlof, verzuim, roosters en werkzaamheden buiten het bedrijf)
  • De wijze waarop BHV-taken zijn verdeeld
  • Eventuele externe risico’s, bijv. van naastliggende bedrijven

Mogelijke scenario's

Een methode om het aantal BHV'ers te bepalen, is het uitwerken van mogelijke scenario's die zich in een bedrijf kunnen voordoen. Op basis hiervan zal een werkgever moeten zorgen dat er voldoende geschoolde medewerkers aanwezig zijn om op te treden als BHV'er wanneer zo'n situatie optreedt. Mogelijke scenario's kunnen zijn:
  • Brand
  • Eerste hulp bij ongevallen
  • Ontruiming
  • Bommelding
  • Dreiging van buiten
     
Naast bovenstaande scenario's zien we ook vaak onderstaande scenario's terugkomen:
  • Calamiteiten met gevaarlijke stoffen
  • Verdachte enveloppen/pakketten
  • Uitval Elektra / Gas / water
  • Overval
  • Gijzeling
  • Agressie en geweld
  • Overdraagbare ziektes / besmetting
  • Natuurgeweld

RI&E is de bron

Een bedrijfsnoodorganisatie dient dus zodanig ingericht te zijn dat voor alle mogelijke voorkomende noodscenario's naar behoren hulp kan worden verleend. Om dat te kunnen doen, moet je de risico's binnen je bedrijf analyseren. Dit kan door middel van onder meer de arbeidsomstandigheden-RI&E of een BHV-scan. De arbeidsomstandigheden-RI&E is bedoeld om de risico's binnen jouw organisatie in kaart te brengen en passende maatregelen te nemen ter voorkoming van deze risico's. Het opstellen hiervan is overigens verplicht volgens de arbeidsomstandighedenwet. Onze adviseurs vertellen je graag meer over de RI&E.

Naast het opstellen van een RI&E kun je bij ons terecht voor een BHV-scan en advies over arbozaken. Ook het opstellen van een bedrijfsnoodplan en ontruimingsplattegronden behoort tot ons aanbod. Organisaties zijn continu in beweging en je bedrijfsnoodorganisatie moet met deze beweging meegroeien. Het is dan ook zaak rekening te houden met veranderingen en daar tijdig op in te spelen. Het organiseren van een bedrijfsnoodorganisatie is dus nooit klaar! Wij denken graag met je mee, bijvoorbeeld aan de hand van de door ons geformuleerde vijf stappen naar bedrijfsveiligheid.

De BHV Veiligheidscheck!

Voldoet jouw organisatie aan alle verplichtingen op het gebied van bedrijfsveiligheid? Ben je er de laatste tijd bijvoorbeeld achter gekomen dat het lastig is de bezetting van je BHV-organisatie op orde te houden door het hybride werken? Of dat het toch wel erg belangrijk is om op een juiste wijze om te kunnen gaan met mensen die ongepast en ongewenst gedrag vertonen of de huisregels niet naleven? Wij helpen je graag bij het realiseren van jouw veiligheidsambities voor volgend jaar! 

Lees meer

  • Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 
  • 5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    Hoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
  • Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval
    Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval
    Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
  • 6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppen
    6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppen
    Er bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen