Wat is bedrijfshulpverlening?

In Nederland zijn er ruim 500.000 arbeidsongevallen per jaar. Om de gevolgen van ongelukken en brand te beperken is elke werkgever verplicht om bedrijfshulpverleners te hebben. Bedrijfshulpverleners hebben een belangrijke en verantwoordelijke taak als het gaat om veiligheid en gezondheid op de werkplek. Hoe dan? Lees maar mee!

​Wat is bedrijfshulpverlening?

Bedrijfshulpverlening (of BHV) houdt in dat werknemers zelf georganiseerde hulp kunnen bieden bij een calamiteit binnen de organisatie. Bedrijfshulpverleners komen in actie wanneer de veiligheid of gezondheid van werknemers en bezoekers gevaar loopt. Hun taak is letsel en schade zo veel mogelijk te voorkomen, of ten minste beperken.

​Bedrijfshulpverlening en de wet

Volgens de wet moet een werkgever een beleid voeren dat gericht is op de best mogelijke arbeidsomstandigheden. Daarmee zorgt hij voor de veiligheid en gezondheid van zijn medewerkers. Om dit te realiseren is de werkgever verplicht om binnen de organisatie bedrijfshulpverlening in te richten. Maar hoe bepaal je of dat goed ingericht is? De wet zegt namelijk niets over het aantal bedrijfshulpverleners dat een organisatie moet hebben. Dit is namelijk afhankelijk van de risico’s (deze risico's leg je vast in een RI&E document) en de grootte van de organisatie. In kleine bedrijven kan de werkgever bijvoorbeeld zelf de bedrijfshulpverlener zijn.

​De bedrijfshulpverlener in actie

Wie bedrijfshulpverlener is, zorgt niet alleen dat ongelukken en brand voorkomen worden, maar zorgt er in geval van nood ook voor dat werknemers en klanten in veiligheid gebracht worden. Dit leer je tijdens een BHV cursus. Volgens de Arbowet zijn er drie taakgebieden waar een bedrijfshulpverlener zich op richt:
  1. Verlenen van eerste hulp, waaronder levensreddend handelen. Hierbij kun je denken aan het aanleggen van een verband, verplaatsen van een slachtoffer of reanimatie.
  2. Beperken of bestrijden van een beginnende brand. De bedrijfshulpverlener heeft oog voor gevaren waar brand uit voort kan komen, maar weet ook hoe een beginnende brand te blussen is.
  3. Alarmeren, organiseren en begeleiden van een ontruiming. Wanneer alle werknemers en bezoekers uit het pand begeleid moeten worden, weet een bedrijfshulpverlener de verzamelplaats aan te wijzen, hoe en waar gecontroleerd moet worden of er geen mensen achterblijven en voor een veilige route naar buiten te zorgen.

​De ideale bedrijfshulpverlener

Om bedrijfshulpverlener te worden of te blijven, volg je jaarlijks een BHV cursus. Hierin worden verschillende competenties op het gebied van kennis, vaardigheden en houding geoefend. Zo beschik je als bedrijfshulpverlener over actuele kennis van het bedrijfsnoodplan van de organisatie en kun je professionele hulpverlening informeren met duidelijke en concrete informatie. Voordat deze professionele hulpverlening ter plaatse is, kun je direct eerste hulp verlenen. Daarnaast oefen je voor een vlotte en soepele ontruiming en leer je hoe je een nacontrole uitvoert om er zeker van te zijn dat iedereen de verschillende ruimtes heeft verlaten. De bedrijfshulpverlener heeft tevens oog voor de veiligheid van medewerkers in algemene zin. Je hebt oog voor vrije nooduitgangen of bijvoorbeeld beschikbaarheid van BHV-materialen en –middelen.

​Een goede organisatie van je bedrijfshulpverlening

Als werkgever zijn er diverse aandachtspunten waarmee je voor een goede organisatie van bedrijfshulpverlening zorgt.
  • Zorg ervoor dat BHV’ers over actuele kennis en vaardigheden beschikken door ze eens per jaar een (herhalings)cursus te bieden.
  • Zorg voor een gespreide bezetting van bedrijfshulpverleners over de verschillende afdelingen en locaties zodat in geval van nood snel een bedrijfshulpverlener ter plaatse is.
  • Stel BHV’ers aan die regelmatig in het bedrijf aanwezig zijn en bewaak dat er altijd een bedrijfshulpverlener aanwezig is.
  • Leid bedrijfshulpverleners op die hier zelf voor kiezen. Vrijwillige betrokkenheid is zeer belangrijk bij goed en accuraat handelen.
  • Om bedrijfshulpverleners te stimuleren kan de werkgever een beloning of vergoeding geven. Dit is echter niet verplicht.

Bedrijfsveiligheid in 5 stappen

BHV.NL is allround dienstverlener op het gebied van bedrijfsveiligheid. Bekijk het 5-stappenplan voor het organiseren van een veilige werkomgeving voor medewerkers en klanten.

Lees meer

  • Bedrijfsveiligheid en BHV voor flexwerkers: hoe veilig is jouw werkvloer?
    Bedrijfsveiligheid en BHV voor flexwerkers: hoe veilig is jouw werkvloer?
    Hoe kunnen flexwerkers werkgerelateerde ongevallen en gezondheidsklachten voorkomen? En wie is verantwoordelijk? Dat is vaak onduidelijk. Voor de flexwerker zelf én voor de werkgever. Tijd om dit eens op te helderen.
  • hoe-werkt-de-veiligheidsgame
    De veiligheidsgame: hoe organiseer je dit en wat is daarbij nodig?
    Wil jij meer bewustzijn en betrokkenheid creëren bij medewerkers als het gaat om veilig werken? Dat kan nu op een bijzonder leuke manier! De Veiligheidsgame van BHV.NL is namelijk een spelvorm die je kunt inzetten om dat in één week voor elkaar te krijgen.  
  • Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Slachtoffers mogen weer worden gereanimeerd volgens de normale richtlijnen. Beademen is weer toegestaan!
  • De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    Wat leer je nu eigenlijk tijdens een BHV cursus? 
  • Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Bedrijfsongevallen probeer je altijd te voorkomen. Maar wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, heb je als werkgever een meldingsplicht. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. 
  • (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. 
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen