Wat is bedrijfshulpverlening?

In Nederland zijn er ruim 500.000 arbeidsongevallen per jaar. Om de gevolgen van ongelukken en brand te beperken is elke werkgever verplicht om bedrijfshulpverleners te hebben. Bedrijfshulpverleners hebben een belangrijke en verantwoordelijke taak als het gaat om veiligheid en gezondheid op de werkplek. Hoe dan? Lees maar mee!

​Wat is bedrijfshulpverlening?

Bedrijfshulpverlening (of BHV) houdt in dat werknemers zelf georganiseerde hulp kunnen bieden bij een calamiteit binnen de organisatie. Bedrijfshulpverleners komen in actie wanneer de veiligheid of gezondheid van werknemers en bezoekers gevaar loopt. Hun taak is letsel en schade zo veel mogelijk te voorkomen, of ten minste beperken.

​Bedrijfshulpverlening en de wet

Volgens de wet moet een werkgever een beleid voeren dat gericht is op de best mogelijke arbeidsomstandigheden. Daarmee zorgt hij voor de veiligheid en gezondheid van zijn medewerkers. Om dit te realiseren is de werkgever verplicht om binnen de organisatie bedrijfshulpverlening in te richten. Maar hoe bepaal je of dat goed ingericht is? De wet zegt namelijk niets over het aantal bedrijfshulpverleners dat een organisatie moet hebben. Dit is namelijk afhankelijk van de risico’s (deze risico's leg je vast in een RI&E document) en de grootte van de organisatie. In kleine bedrijven kan de werkgever bijvoorbeeld zelf de bedrijfshulpverlener zijn.

​De bedrijfshulpverlener in actie

Wie bedrijfshulpverlener is, zorgt niet alleen dat ongelukken en brand voorkomen worden, maar zorgt er in geval van nood ook voor dat werknemers en klanten in veiligheid gebracht worden. Dit leer je tijdens een BHV cursus. Volgens de Arbowet zijn er drie taakgebieden waar een bedrijfshulpverlener zich op richt:
  1. Verlenen van eerste hulp, waaronder levensreddend handelen. Hierbij kun je denken aan het aanleggen van een verband, verplaatsen van een slachtoffer of reanimatie.
  2. Beperken of bestrijden van een beginnende brand. De bedrijfshulpverlener heeft oog voor gevaren waar brand uit voort kan komen, maar weet ook hoe een beginnende brand te blussen is.
  3. Alarmeren, organiseren en begeleiden van een ontruiming. Wanneer alle werknemers en bezoekers uit het pand begeleid moeten worden, weet een bedrijfshulpverlener de verzamelplaats aan te wijzen, hoe en waar gecontroleerd moet worden of er geen mensen achterblijven en voor een veilige route naar buiten te zorgen.

​De ideale bedrijfshulpverlener

Om bedrijfshulpverlener te worden of te blijven, volg je jaarlijks een BHV cursus. Hierin worden verschillende competenties op het gebied van kennis, vaardigheden en houding geoefend. Zo beschik je als bedrijfshulpverlener over actuele kennis van het bedrijfsnoodplan van de organisatie en kun je professionele hulpverlening informeren met duidelijke en concrete informatie. Voordat deze professionele hulpverlening ter plaatse is, kun je direct eerste hulp verlenen. Daarnaast oefen je voor een vlotte en soepele ontruiming en leer je hoe je een nacontrole uitvoert om er zeker van te zijn dat iedereen de verschillende ruimtes heeft verlaten. De bedrijfshulpverlener heeft tevens oog voor de veiligheid van medewerkers in algemene zin. Je hebt oog voor vrije nooduitgangen of bijvoorbeeld beschikbaarheid van BHV-materialen en –middelen.

​Een goede organisatie van je bedrijfshulpverlening

Als werkgever zijn er diverse aandachtspunten waarmee je voor een goede organisatie van bedrijfshulpverlening zorgt.
  • Zorg ervoor dat BHV’ers over actuele kennis en vaardigheden beschikken door ze eens per jaar een (herhalings)cursus te bieden.
  • Zorg voor een gespreide bezetting van bedrijfshulpverleners over de verschillende afdelingen en locaties zodat in geval van nood snel een bedrijfshulpverlener ter plaatse is.
  • Stel BHV’ers aan die regelmatig in het bedrijf aanwezig zijn en bewaak dat er altijd een bedrijfshulpverlener aanwezig is.
  • Leid bedrijfshulpverleners op die hier zelf voor kiezen. Vrijwillige betrokkenheid is zeer belangrijk bij goed en accuraat handelen.
  • Om bedrijfshulpverleners te stimuleren kan de werkgever een beloning of vergoeding geven. Dit is echter niet verplicht.

Bedrijfsveiligheid in 5 stappen

BHV.NL is allround dienstverlener op het gebied van bedrijfsveiligheid. Bekijk het 5-stappenplan voor het organiseren van een veilige werkomgeving voor medewerkers en klanten.

Lees meer

  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.
  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    In de moderne wereld is tijd schaars en uitgebreide cursussen zijn niet altijd haalbaar of effectief. Voor essentiële kennis, zoals veiligheid en bedrijfshulpverlening, is er nu een oplossing: microlearning.
  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.