Wat is bedrijfshulpverlening?
In Nederland zijn er ruim 500.000 arbeidsongevallen per jaar. Om de gevolgen van ongelukken en brand te beperken is elke werkgever verplicht om bedrijfshulpverleners te hebben. Bedrijfshulpverleners hebben een belangrijke en verantwoordelijke taak als het gaat om veiligheid en gezondheid op de werkplek. Hoe dan? Lees maar mee!
Wat is bedrijfshulpverlening?
Bedrijfshulpverlening (of BHV) houdt in dat werknemers zelf georganiseerde hulp kunnen bieden bij een calamiteit binnen de organisatie. Bedrijfshulpverleners komen in actie wanneer de veiligheid of gezondheid van werknemers en bezoekers gevaar loopt. Hun taak is letsel en schade zo veel mogelijk te voorkomen, of ten minste beperken.
Bedrijfshulpverlening en de wet
Volgens de wet moet een werkgever een beleid voeren dat gericht is op de best mogelijke arbeidsomstandigheden. Daarmee zorgt hij voor de veiligheid en gezondheid van zijn medewerkers. Om dit te realiseren is de werkgever verplicht om binnen de organisatie bedrijfshulpverlening in te richten. Maar hoe bepaal je of dat goed ingericht is? De wet zegt namelijk niets over het aantal bedrijfshulpverleners dat een organisatie moet hebben. Dit is namelijk afhankelijk van de risico’s (deze risico's leg je vast in een RI&E document) en de grootte van de organisatie. In kleine bedrijven kan de werkgever bijvoorbeeld zelf de bedrijfshulpverlener zijn.
De bedrijfshulpverlener in actie
Wie bedrijfshulpverlener is, zorgt niet alleen dat ongelukken en brand voorkomen worden, maar zorgt er in geval van nood ook voor dat werknemers en klanten in veiligheid gebracht worden. Dit leer je tijdens een BHV cursus. Volgens de Arbowet zijn er drie taakgebieden waar een bedrijfshulpverlener zich op richt:
- Verlenen van eerste hulp, waaronder levensreddend handelen. Hierbij kun je denken aan het aanleggen van een verband, verplaatsen van een slachtoffer of reanimatie.
- Beperken of bestrijden van een beginnende brand. De bedrijfshulpverlener heeft oog voor gevaren waar brand uit voort kan komen, maar weet ook hoe een beginnende brand te blussen is.
- Alarmeren, organiseren en begeleiden van een ontruiming. Wanneer alle werknemers en bezoekers uit het pand begeleid moeten worden, weet een bedrijfshulpverlener de verzamelplaats aan te wijzen, hoe en waar gecontroleerd moet worden of er geen mensen achterblijven en voor een veilige route naar buiten te zorgen.
De ideale bedrijfshulpverlener
Om bedrijfshulpverlener te worden of te blijven, volg je jaarlijks een BHV cursus. Hierin worden verschillende competenties op het gebied van kennis, vaardigheden en houding geoefend. Zo beschik je als bedrijfshulpverlener over actuele kennis van het bedrijfsnoodplan van de organisatie en kun je professionele hulpverlening informeren met duidelijke en concrete informatie. Voordat deze professionele hulpverlening ter plaatse is, kun je direct eerste hulp verlenen. Daarnaast oefen je voor een vlotte en soepele ontruiming en leer je hoe je een nacontrole uitvoert om er zeker van te zijn dat iedereen de verschillende ruimtes heeft verlaten. De bedrijfshulpverlener heeft tevens oog voor de veiligheid van medewerkers in algemene zin. Je hebt oog voor vrije nooduitgangen of bijvoorbeeld beschikbaarheid van BHV-materialen en –middelen.
Een goede organisatie van je bedrijfshulpverlening
Als werkgever zijn er diverse aandachtspunten waarmee je voor een goede organisatie van bedrijfshulpverlening zorgt.
- Zorg ervoor dat BHV’ers over actuele kennis en vaardigheden beschikken door ze eens per jaar een (herhalings)cursus te bieden.
- Zorg voor een gespreide bezetting van bedrijfshulpverleners over de verschillende afdelingen en locaties zodat in geval van nood snel een bedrijfshulpverlener ter plaatse is.
- Stel BHV’ers aan die regelmatig in het bedrijf aanwezig zijn en bewaak dat er altijd een bedrijfshulpverlener aanwezig is.
- Leid bedrijfshulpverleners op die hier zelf voor kiezen. Vrijwillige betrokkenheid is zeer belangrijk bij goed en accuraat handelen.
- Om bedrijfshulpverleners te stimuleren kan de werkgever een beloning of vergoeding geven. Dit is echter niet verplicht.
Bedrijfsveiligheid in 5 stappen
BHV.NL is allround dienstverlener op het gebied van bedrijfsveiligheid. Bekijk het 5-stappenplan voor het organiseren van een veilige werkomgeving voor medewerkers en klanten.
Lees meer
-
De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijkerDe Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier.
-
Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteitBen jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
-
Brand kun je niet voorkomen. Dit kun we samen wél doen!Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand. Samen zorgen we voor veiligheid!
-
Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderenEen keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
-
-
Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatieDat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt.
-
De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werkenHybride werken: voor veel bedrijven is het na de coronacrisis blijvend gebleken. Maar de keuze om meer thuis te werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.
-
De stabiele zijligging: niet moeilijk, wel van levensbelangDe stabiele zijligging is wellicht niet de meest comfortabele positie die er is. Daar merkt degene die in de stabiele zijligging wordt gelegd als het goed is ook niets van. De stabiele zijligging wordt namelijk toegepast als iemand buiten bewustzijn is, maar nog wel gewoon ademt. Hiermee stabiliseer je het slachtoffer. In dit artikel vertellen we je meer over deze belangrijke houding.
-
Blaren voorkomen en behandelen doe je zoHet zijn misschien wel de grootste vijanden van deelnemers aan de vierdaagse en andere wandeltochten: blaren. Zelfs de meest geoefende wandelaars, maar ook hardlopers, krijgen er soms last van. In dit artikel vertellen we je hoe blaren ontstaan, hoe je ze het beste kunt verzorgen en wat je kunt doen om ze te voorkomen.