Het BHV-plan

Met een BHV-plan toon je als organisatie aan dat je aan alle wettelijke verplichtingen voldoet. Elke werkgever moet schriftelijk vastleggen hoe de bedrijfshulpverlening (BHV) is georganiseerd in zijn onderneming en welke maatregelen er zijn genomen. Deze gegevens vormen samen het BHV-plan, bedrijfshulpverleningsplan ook wel het BHV noodplan genoemd.
Wat is een BHV-plan? Het BHV-plan beschrijft de organisatie van de BHV, welke BHV opleidingen de bedrijfshulpverleners hebben gevolgd en hoe de bekwaamheid wordt geborgd. Maar ook de hulpmaterialen die ingezet kunnen worden, de vluchtroutetekeningen, instructiekaarten, het BHV ontruimingsplan en een registratie van de incidenten. Het kan zijn dat je organisatie ook bijzondere risico’s heeft die opgenomen moeten worden in het BHV-plan zoals hoe gevaarlijke stoffen of brandgevaarlijke materialen worden gebruikt en opgeslagen en hoe jullie omgaan met het melden van incidenten zoals brand of lekkage.

De eerste stap voor het opzetten van een BHV-plan

Om inzicht te krijgen in de risico’s binnen jouw organisatie kun je een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) laten uitvoeren. Op basis van de rest risico’s van jouw organisatie kun je een BHV-plan maken en bekijk je welke BHV-functies, opleidingen en trainingen je nodig hebt en welke oefeningen je kan doen om te zorgen voor een optimaal getrainde BHV-organisatie die adequaat kan handelen in geval van een incident.

Wat staat er in een BHV-plan?

  • Organisatiegegevens en belangrijke telefoonnummers
  • Hoe de BHV-organisatie is ingericht:
  • Het aantal BHV’ers
  • Beschrijving van de bedrijfsnoodorganisatie: contactgegevens van de BHV’er, de BHV-functie van de werknemer, de beschikbaarheid (aanwezigheid), de bereikbaarheid, registratie van de gevolgde trainingen en oefeningen en de frequentie daarvan.
  • Beschrijving van de BHV-materialen
  • Alarmering
  • Instructies voor alle medewerkers
  • Noodkaarten en Plattegronden (inclusief voorbeelden)
  • Registratieformulier incident

Restrisico’s

In het BHV-plan worden ook restrisico’s benoemd. Restrisico’s worden als scenario beschreven, bijvoorbeeld “Wat te doen bij brand”. In elk scenario staat hoe de organisatie en de medewerkers (vanuit hun rol als: bedrijfshulpverlener (BHV’er), Ploegleider en eventueel zelfs de receptiemedewerker) moeten handelen. Op deze manier is je BHV-plan ingericht volgens de richtlijn NEN8112:2017 Bedrijfsnoodorganisatie en bedrijfshulpverlening.

Beheerder van het BHV-plan

Om het BHV-plan actueel te houden benoem je een beheerder. De beheerder van het BHV-plan zorgt dat het plan up-to-date blijft en toetst jaarlijks of bijstelling nodig is.

Veiligheidsbewustzijn van alle medewerkers

Het is belangrijk dat de medewerkers van de BHV-organisatie de inhoud van het BHV-plan kennen en weten hoe ze moeten handelen bij een ongeval, brand of andere gebeurtenis. Bespreek het plan daarom in het BHV-overleg met alle betrokkenen en laat zien waar het BHV-plan ter inzage staat. Bewaar het BHV-plan op een centrale plaats in de organisatie en zorg ook voor reserve-exemplaren. Bij een incident is het handig als het op een toegankelijke plaats staat.

De opzet van de bedrijfshulpverlening en alarmering wordt besproken met alle medewerkers (vanuit de directie, een personeelsvertegenwoordiger of ondernemingsraad, maar bijvoorbeeld ook met bedrijven in uw nabije omgeving. Een BHV plan voorbeeld is dan van belang.

Arbeidsinspectie

Als de Arbeidsinspectie de BHV van jouw organisatie wil inspecteren, dan letten zij erop of de restrisico’s binnen jouw organisatie bekend zijn. Daarnaast kijken ze naar het aantal bedrijfshulpverleners (BHV’ers) en of ze beschikbaar, bereikbaar en geoefend zijn. Er wordt door de Arbeidsinspectie gekeken of jouw BHV-organisatie in staat is om adequate hulp te bieden wanneer een restrisico realiteit wordt.

BHV-plan of BHV noodplan

Wordt het tijd om jullie bedrijfsveiligheid op te zetten, goed in te richten of zijn jullie toe aan het actualiseren van de RI&E of het BHV-plan? BHV.NL helpt jullie graag verder met:

Veelgestelde vragen

Wat is een BHV-plan?

Een BHV-plan beschrijft de taken, verantwoordelijkheden en procedures die gevolgd moeten worden als er een incident is.

Hoeveel BHV’ers moet ik aanstellen?

Wettelijk zijn er geen specifieke aantallen vastgelegd. Het is verstandig om op basis van de RI&E het juiste aantal BHV’ers vast te stellen.

Wanneer ben ik verplicht een BHV’er aan te stellen?

Hoe lang is een BHV certificaat geldig?

Het BHV certificaat is 1 jaar geldig. Daarna moet je een BHV herhalingscursus volgen om het certificaat te verlengen.

Lees meer

  • Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 
  • 5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    Hoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
  • Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval
    Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval
    Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
  • 6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppen
    6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppen
    Er bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen