Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?

Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.

De rol van de BHV'er

De bedrijfshulpverlener (BHV’er) speelt een cruciale rol binnen de bedrijfsnoodorganisatie. De BHV’er is degene die in geval van een calamiteit als eerste ter plaatse is om hulp te verlenen. De taak van de BHV’er is breed: niet alleen eerste hulp bieden, maar ook ontruimen, brand bestrijden en de communicatie coördineren. Het is dus een verantwoordelijke functie en dat vereist goede training.


Bekijk ons cursusoverzicht:
BHV cursussen
EHBO cursussen

De EHBO'er op de werkvloer

Een EHBO’er heeft specifieke kennis van eerste hulp en is getraind om snel en adequaat te reageren op medische noodgevallen, zoals verwondingen, hartstilstand, of bewusteloosheid. EHBO’ers zijn getraind in het bieden van directe zorg tot er professionele hulp beschikbaar is. Het EHBO-diploma of certificaat geeft hen zekerheid in handelen om deze taak uit te voeren. Meer over de rol van een EHBO’er schreven we in dit artikel: Wat doet een EHBO’er?

In sommige gevallen zijn bedrijven verplicht om voldoende EHBO’ers in dienst te hebben. De specifieke vereisten voor het aantal EHBO’ers binnen jouw bedrijf? Dat stel je vast in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Deze inventarisatie kijkt naar de risico’s binnen je bedrijf en bepaalt hoeveel EHBO’ers er nodig zijn. De preventiemedewerker leert alles over het opstellen en naleven van de RI&E in onze cursus preventiemedewerker.

De preventiemedewerker

Naast de BHV’er en EHBO’er heeft dus ook de preventiemedewerker een belangrijke rol in de bedrijfsveiligheid. De preventiemedewerker is verantwoordelijk voor het identificeren en beheersen van risico’s op de werkvloer. Deze collega houdt zich bezig met het verbeteren van de algehele veiligheid en gezondheid op de werkplek. Bij calamiteiten zorgt de preventiemedewerker ervoor dat de situatie goed wordt gecoördineerd.

Samenwerking tussen deze rollen

In een noodsituatie moeten de BHV’er, EHBO’er en preventiemedewerker nauw samenwerken. De BHV’er is vaak degene die het incident signaleert en de eerste stappen onderneemt, zoals het alarmeren van hulpdiensten of het starten van een ontruiming. Zodra de EHBO’er arriveert, neemt deze de zorg over voor het slachtoffer en biedt eerste hulp. Dat is fijn, want dan heeft de BHV’er zijn handen vrij om het pand verder te ontruimen, anderen te helpen of eventueel een kleine brand te blussen. De preventiemedewerker evalueert na een noodsituatie en gaat proactief aan de slag om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.

Het is dus essentieel dat deze rollen goed op elkaar zijn ingespeeld. Dat betekent dat regelmatig oefenen een must is. Hiervoor zijn speciale scenario-oefeningen die je als team kunt uitvoeren, waar BHV’ers en EHBO’ers met bijvoorbeeld een Lotusslachtoffer realistisch kunnen oefenen.

Wettelijke verplichtingen: het aantal EHBO’ers

In de Arbowet staat dat elk bedrijf moet zorgen voor voldoende personeel met EHBO-kennis. De wet verplicht bedrijven om in een situatie waar er een verhoogd risico is op ongevallen, meer EHBO’ers aan te stellen. Hoeveel EHBO'ers je bedrijf nodig heeft, is dus afhankelijk van de specifieke risico's binnen je organisatie. Heb je bijvoorbeeld te maken met veel fysiek werk of werken er veel mensen in gevaarlijke omgevingen, dan heb je meer EHBO’ers nodig. Wil je meer weten over de wettelijke verplichtingen met betrekking tot EHBO in je bedrijf? Lees dan het artikel: Is EHBO verplicht voor jouw organisatie?

EHBO-opleidingen en Oranje Kruis certificaat

EHBO’ers zijn onmisbaar in jouw organisatie. Zorg ervoor dat zij het juiste diploma hebben en goed getraind zijn én blijven. Bij BHV.NL bieden we professionele EHBO-cursussen aan, zowel voor beginners als voor herhalingen. Al onze EHBO-cursussen zijn Oranje Kruis gecertificeerd.

Wil je als EHBO’er ook BHV’er worden? Dan zijn deze artikelen interessant voor je:

Advies op maat

Wil je meer weten of advies op maat over de EHBO-cursussen? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder! BHV.nl adviseert en verzorgt trainingen door heel Nederland. Met onze cursussen zorgen wij samen met jou voor veiligheid.
 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.
  • 3 redenen om een EHBO-cursus te volgen (ook als je denkt dat je het nooit nodig hebt)
    3 redenen om een EHBO-cursus te volgen (ook als je denkt dat je het nooit nodig hebt)
    Een val van de trap. Een allergische reactie. Een kind dat zich verslikt. Of iemand die plotseling in elkaar zakt. Je hoopt dat het je nooit overkomt. Maar als het gebeurt, wil je één ding zeker weten: dat je weet wat je moet doen. Een EHBO-cursus volgen is misschien niet het eerste waaraan je denkt bij het plannen van je werkweek, maar het is wél iets dat echt verschil kan maken. Thuis, op werk, op straat of bij de sportvereniging. EHBO-kennis is universeel toepasbaar. Hier zijn 3 sterke redenen om die cursus toch echt op je to-do-lijst te zetten.
     
  • De waarde van een BHV certificaat: meer dan een verplicht papiertje
    De waarde van een BHV certificaat: meer dan een verplicht papiertje
    Voor veel mensen is het BHV-certificaat vooral iets wat ‘moet’. Maar wist je dat het veel meer oplevert dan alleen het afvinken van een wettelijke verplichting? Een BHV-certificaat staat voor kunnen handelen in noodsituaties. Voor zekerheid, veiligheid en verantwoordelijkheid. Voor jezelf én voor anderen. En dat is flink wat waard, voor zowel werkgevers als werknemers.
  • Wat is het verschil tussen Hoofd BHV Operationeel en Hoofd BHV Strategisch?
    Wat is het verschil tussen Hoofd BHV Operationeel en Hoofd BHV Strategisch?
    Binnen een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie spelen zowel Hoofd BHV Operationeel/Coördinator als Hoofd BHV Strategisch een essentiële rol in de bedrijfshulpverlening. Maar wat is precies het verschil tussen deze functies, en hoe vullen ze elkaar aan?
  • Hoe kies je een geschikte preventiemedewerker?
    Hoe kies je een geschikte preventiemedewerker?
    Een preventiemedewerker speelt een cruciale rol in de veiligheid binnen een organisatie. Maar hoe kies je de juiste persoon voor deze functie? In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten, welke vaardigheden essentieel zijn en hoe je ervoor zorgt dat je preventiemedewerker goed voorbereid is op zijn of haar taak.
  • Wat is het verschil tussen een BHV'er en een preventiemedewerker?
    Wat is het verschil tussen een BHV'er en een preventiemedewerker?
    Zowel BHV’ers (bedrijfshulpverleners) als preventiemedewerkers spelen een cruciale rol in het waarborgen van veiligheid op de werkvloer. Toch is er veel onduidelijkheid over de rol van een preventiemedewerker. Wat zijn de belangrijkste verschillen en hoe vullen deze rollen elkaar aan? In dit artikel vertellen we je alles over de taken, verantwoordelijkheden en hoe ze samenwerken voor een veiligere werkomgeving. 
  • 7 tips voor veiligheid op kantoor
    7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplicht
    Als werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
  • Efficiënt bezig zijn met reanimatie, ontruimen en veiligheidsbewustzijn
    Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheid
    In veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn. 
  • Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Organisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.