Ligt jouw RI&E te verstoffen? Dan loop je nog meer risico's!

Een gezond bedrijf investeert in een veilige en gezonde werkomgeving. En dat begint met het inventariseren en evalueren van de risico’s: je stelt een RI&E op. Zo’n RI&E is geen statisch iets. Sterker nog, een RI&E werkt pas echt als het een ‘levend’ of dynamisch document is. Dus haal dat document uit je la. En deel en bespreek het met al je medewerkers. Zo gaat een RI&E leven en verklein je met elkaar de risico’s.

Voor een dynamische RI&E zijn zes zaken belangrijk:

1. Aandacht hebben

Arbeidsomstandigheden krijgen in de waan van alle dag helaas niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. De kunst is om het verhogen van de veiligheid in te bedden in de dagelijkse bedrijfsprocessen. Zo laat je zien dat dit een serieus thema is:
  • Formuleer een duidelijk doel en communiceer dat met je medewerkers. Vraag hen ook of ze zich in dat doel herkennen en welke bijdrage ze eraan kunnen leveren.
  • Houd veranderingen klein en behapbaar, en voer ze stap voor stap in
  • Zet veiligheid en arbeidsomstandigheden standaard op de agenda van de werkoverleggen.

2. Leidinggeven en verbreden

Met name in kleine bedrijven heeft de directeur veel verschillende petten op: hij is naast algemeen, commercieel en financieel manager ook preventiemedewerker (afhankelijk van het aantal medewerkers), hoofd HR etc. Het is goed preventie breder te trekken, waardoor het niet meer de verantwoordelijkheid van één iemand is. Wat je kunt doen:
  • Vorm een werkgroep ‘arbeidsomstandigheden’ 
  • Wissel ervaringen uit via besloten groepen op Linkedin of Facebook
  • Neem tips en suggesties serieus en koppel terug wat er mee gedaan is of niet, en waarom.

3. Delegeren

Directeuren zijn vaak de spin in het web, alles loopt via hen. Dat gaat op een gegeven moment fout. Om dat te voorkomen moeten taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tijdig gedelegeerd worden. Binnen de bedrijfsnoodorganisatie bestaan duidelijke rollen en raken. Dat kan bijvoorbeeld zo:
  • Beleg de projectverantwoordelijkheid bij voormannen m.b.v. checklist
  • Stel een dagverantwoordelijke aan voor het project.

4. Iedereen betrekken

Betrek alle medewerkers bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Vraag hen niet alleen mee te denken over wat er niet goed is maar ook over oplossingen. Voorbeelden:
  • Bespreek arbeidsomstandigheden en veiligheidsgedrag in functioneringsgesprekken
  • Laat mensen ideeën over veiligheid uitwisselen en van elkaar leren. Roep hen bijvoorbeeld op om foto’s van arbeidsomstandigheden te maken, te delen en te bespreken
  • Richt een groepsapp of BHVassist in voor het signaleren en oplossen van onveilige situaties op de werkvloer.

5. Goed communiceren

Geregeld voorlichting geven over arbeidsomstandigheden verhoogt het gevoel van urgentie. Dat kan op verschillende manieren:
  • Geef instructies met concrete voorbeelden (en de reden waarom)
  • Geef een presentatie aan de medewerkers, samen met medewerkers
  • Geef zelf het goede voorbeeld: goed voorbeeld doet goed volgen. 

6. Toezicht houden

Veel leidinggevenden vinden het lastig toezicht te houden op mensen die ‘uit het zicht’ werken: chauffeurs, buitendienstmedewerkers, storingsmonteurs. Daar kun je wat aan doen:
  • Stel een mentor aan, laat hem een dag meelopen/meerijden (benoem niet alleen wat er fout gaat, maar vooral ook wat er goed gaat)
  • Vraag klanten om feedback
  • Bezoek steekproefsgewijs werkplekken
  • Complimenteer als het goed gaat, en spreek mensen erop aan als het niet goed gaat. Als zij het ongewenste gedrag blijven vertonen, kan het goed zijn om harder op te treden (ook als voorbeeld naar collega’s).

BHVassist

Als werkgever voel je je verantwoordelijk om je hulpverleningsorganisatie op orde te hebben en wil je de veiligheid van je werknemers, bezoekers en cliënten borgen. BHVassist ondersteunt een veilige en gezonde werkomgeving. 
Zo kun je met een paar simpelen handelingen direct medewerkers alarmeren als zich een calamiteit voordoet in je organisatie,  waarbij de juiste medewerkers meteen op de hoogte zijn van wat er is gebeurd en waar. BHVassist maakt het mogelijk met één druk op de knop alle BHV'ers te mobiliseren, details over een calamiteit te delen en een exacte locaties door te geven. 

Lees meer

  • Aangescherpte richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Aangescherpte richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen. Lees snel verder.
  • Tips voor het organiseren van een toolboxmeeting
    Tips voor het organiseren van een toolboxmeeting
    Het succes van een goede toolboxmeeting zit in het bespreekbaar maken van werksituaties die impact hebben op de veiligheid en gezondheid van iedereen op de werkvloer. Een toolbox begin je met het bewust maken van onveilig werken en sluit je af met concrete afspraken die iedereen naleeft om veilig en gezond te werken. 
  • Wat is een toolboxmeeting?
    Wat is een toolboxmeeting?
    Met het inzetten van een toolboxmeeting kun je het veiligheidsbewustzijn binnen je organisatie en de veiligheid op de werkplek vergroten. Maar wat is nou precies een toolboxmeeting en wanneer en waarom zet je het in?  
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.
  • Veiligheid maak je samen met de nieuwe Veiligheidsgame van BHV.NL
    Veiligheid maak je samen met de nieuwe Veiligheidsgame van BHV.NL
    Bedrijven die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan weten: veiligheid maak je samen. Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van bhv’ers en leidinggevenden. Iedere werknemer draagt zijn steentje bij. Daarom introduceert BHV.NL de Veiligheidsgame, een leuke en effectieve manier om het veiligheidsbewustzijn onder werknemers te vergroten.
  • taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de BHV’ers in een organisatie. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • De werking van het BHV-team
    De werking van het BHV-team
    BHV’ers zijn opgeleid om te handelen in geval van calamiteiten, maar opleiden alleen is niet voldoende. Hoe zorg je nou voor een goed werkend, op elkaar ingespeeld en actief en betrokken BHV-team? 
  • BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    Wij vinden het de normaalste zaak van de wereld dat veiligheid voor je werknemers, bezoekers en klanten goed geregeld is, omdat wij hier dagelijks mee bezig zijn. Helaas merken wij dat er nog veel onduidelijkheid is over welke verplichtingen je als organisatie hebt.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen