Ligt jouw RI&E te verstoffen? Dan loop je nog meer risico's!

Een gezond bedrijf investeert in een veilige en gezonde werkomgeving. En dat begint met het inventariseren en evalueren van de risico’s: je stelt een RI&E op. Zo’n RI&E is geen statisch iets. Sterker nog, een RI&E werkt pas echt als het een ‘levend’ of dynamisch document is. Dus haal dat document uit je la. En deel en bespreek het met al je medewerkers. Zo gaat een RI&E leven en verklein je met elkaar de risico’s.

Voor een dynamische RI&E zijn zes zaken belangrijk:

1. Aandacht hebben

Arbeidsomstandigheden krijgen in de waan van alle dag helaas niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. De kunst is om het verhogen van de veiligheid in te bedden in de dagelijkse bedrijfsprocessen. Zo laat je zien dat dit een serieus thema is:
  • Formuleer een duidelijk doel en communiceer dat met je medewerkers. Vraag hen ook of ze zich in dat doel herkennen en welke bijdrage ze eraan kunnen leveren.
  • Houd veranderingen klein en behapbaar, en voer ze stap voor stap in
  • Zet veiligheid en arbeidsomstandigheden standaard op de agenda van de werkoverleggen.

2. Leidinggeven en verbreden

Met name in kleine bedrijven heeft de directeur veel verschillende petten op: hij is naast algemeen, commercieel en financieel manager ook preventiemedewerker (afhankelijk van het aantal medewerkers), hoofd HR etc. Het is goed preventie breder te trekken, waardoor het niet meer de verantwoordelijkheid van één iemand is. Wat je kunt doen:
  • Vorm een werkgroep ‘arbeidsomstandigheden’ 
  • Wissel ervaringen uit via besloten groepen op Linkedin of Facebook
  • Neem tips en suggesties serieus en koppel terug wat er mee gedaan is of niet, en waarom.

3. Delegeren

Directeuren zijn vaak de spin in het web, alles loopt via hen. Dat gaat op een gegeven moment fout. Om dat te voorkomen moeten taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tijdig gedelegeerd worden. Binnen de bedrijfsnoodorganisatie bestaan duidelijke rollen en raken. Dat kan bijvoorbeeld zo:
  • Beleg de projectverantwoordelijkheid bij voormannen m.b.v. checklist
  • Stel een dagverantwoordelijke aan voor het project.

4. Iedereen betrekken

Betrek alle medewerkers bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Vraag hen niet alleen mee te denken over wat er niet goed is maar ook over oplossingen. Voorbeelden:
  • Bespreek arbeidsomstandigheden en veiligheidsgedrag in functioneringsgesprekken
  • Laat mensen ideeën over veiligheid uitwisselen en van elkaar leren. Roep hen bijvoorbeeld op om foto’s van arbeidsomstandigheden te maken, te delen en te bespreken
  • Richt een groepsapp of BHVassist in voor het signaleren en oplossen van onveilige situaties op de werkvloer.

5. Goed communiceren

Geregeld voorlichting geven over arbeidsomstandigheden verhoogt het gevoel van urgentie. Dat kan op verschillende manieren:
  • Geef instructies met concrete voorbeelden (en de reden waarom)
  • Geef een presentatie aan de medewerkers, samen met medewerkers
  • Geef zelf het goede voorbeeld: goed voorbeeld doet goed volgen. 

6. Toezicht houden

Veel leidinggevenden vinden het lastig toezicht te houden op mensen die ‘uit het zicht’ werken: chauffeurs, buitendienstmedewerkers, storingsmonteurs. Daar kun je wat aan doen:
  • Stel een mentor aan, laat hem een dag meelopen/meerijden (benoem niet alleen wat er fout gaat, maar vooral ook wat er goed gaat)
  • Vraag klanten om feedback
  • Bezoek steekproefsgewijs werkplekken
  • Complimenteer als het goed gaat, en spreek mensen erop aan als het niet goed gaat. Als zij het ongewenste gedrag blijven vertonen, kan het goed zijn om harder op te treden (ook als voorbeeld naar collega’s).

BHVassist

Als werkgever voel je je verantwoordelijk om je hulpverleningsorganisatie op orde te hebben en wil je de veiligheid van je werknemers, bezoekers en cliënten borgen. BHVassist ondersteunt een veilige en gezonde werkomgeving. 
Zo kun je met een paar simpelen handelingen direct medewerkers alarmeren als zich een calamiteit voordoet in je organisatie,  waarbij de juiste medewerkers meteen op de hoogte zijn van wat er is gebeurd en waar. BHVassist maakt het mogelijk met één druk op de knop alle BHV'ers te mobiliseren, details over een calamiteit te delen en een exacte locaties door te geven. 

Lees meer

  • Reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen. Lees snel verder.
  • De rol van preventiemedewerker
    De rol van preventiemedewerker
    In het kader van onze nieuwe cursus preventiemedewerker, gaan we wat dieper in op de rol van preventiemedewerker. Want weet jij wat er allemaal wordt verwacht van een preventiemedewerker? 
  • Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Een van je verantwoordelijkheden als organisatie is het inrichten van je bedrijfsnoodorganisatie. Met een adequaat ingerichte bedrijfsnoodorganisatie, afgestemd op de veiligheidsrisico's in jouw organisatie, ben je voorbereid op het moment dat zich tijdens werkzaamheden een calamiteit voordoet. Daardoor zijn de veiligheid en bedrijfscontinuïteit geborgd. Hierbij komen er verschillende vragen boven. Wat is een bedrijfsnoodorganisatie bijvoorbeeld, hoe ziet die eruit? Welke rollen zijn er en welke taken horen daarbij? Maar ook: hoe hou je de bedrijfsnoodorganisatie op peil? En hoe kan BHV.NL je daar dan bij helpen?
  • Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Alleen die modules volgen die voor jouw organisatie van belang zijn. Modulair trainen bij BHV.NL is niet duurder, maar wel effectiever.
  • Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja, een RI&E is verplicht. Sinds 1 januari 1994 is de RI&E verplicht (Risico Inventarisatie & Evaluatie) voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. 
  • Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening
    Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening
    Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening. Op zowel emotioneel, communicatief en sociaal vlak. Ontdek welke aandachtspunten er zijn en waar je rekening mee moet houden.
  • taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de BHV’ers in een organisatie. 
  • scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    BHV’er ben je niet alleen op je werk voor de veiligheid van je collega’s, maar ook privé is het relevant om BHV-kennis te hebben en te weten hoe je moet handelen. Want je wilt toch niet machteloos moeten toekijken als iemand in jouw omgeving iets overkomt? 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen