7 tips voor het verbeteren van veiligheid op de werkvloer
1. Alles begint met de betrokkenheid van het management
De trap wordt van bovenaf schoongeveegd. Dat geldt voor veruit de meeste zaken in organisaties en zeker voor veilig werken. Je kunt van werknemers niet verwachten dat zij veiligheid serieus nemen als de top niet het juiste voorbeeld geeft, en niet alleen in woorden maar zeker ook met daden laat zien dat zij veiligheid heel belangrijk vindt. Dat betekent geld vrij maken, zelf het goede voorbeeld geven (dus ook die helm op als ze de bouwplaats betreden), en elkaar aanspreken op onveilig gedrag.
2. Maak weerstanden bespreekbaar en los ze op
Iedereen vindt veiligheid en gezondheid belangrijk maar toch werkt lang niet iedereen veilig. Hoe komt dat toch? ‘Angst’ voor verandering? Geen tijd willen besteden aan een andere manier van werken? Je niet gehoord voelen? Weerstand kan verschillende oorzaken hebben. Bespreek de weerstanden en los ze samen op. Voorwaarde daarvoor is wel je medewerkers zich veilig voelen te zeggen wat hen dwars zit, zonder dat dat gevolgen voor hen heeft.
3. Beïnvloed en beloon veilig gedrag
De regels kunnen nog zo duidelijk zijn: als mensen zich er niet aan houden, hebben ze geen enkel effect. Veiligheid staat of valt met gedrag. En gedrag kan beïnvloed worden. Door duidelijke afspraken te maken; het nieuwe, gewenste gedrag te belonen; mensen aan te spreken op het oude, ongewenste gedrag; door de omgeving zo te veranderen dat het nieuwe gedrag ondersteund wordt etc.
Vooral het belonen van goed gedrag werkt goed. Dat is zo bij kinderen en werkt bij volwassenen precies hetzelfde. Door gewenst gedrag te belonen ontstaat een cultuur waarin mensen zich veilig voelen om gedrag te bespreken en fouten toe te geven. Belonen kan op verschillende manieren. Kijk wat het beste past bij jouw organisatie en bij de medewerker: een compliment, ‘medewerker van de maand’, een dinerbon.
Vooral het belonen van goed gedrag werkt goed. Dat is zo bij kinderen en werkt bij volwassenen precies hetzelfde. Door gewenst gedrag te belonen ontstaat een cultuur waarin mensen zich veilig voelen om gedrag te bespreken en fouten toe te geven. Belonen kan op verschillende manieren. Kijk wat het beste past bij jouw organisatie en bij de medewerker: een compliment, ‘medewerker van de maand’, een dinerbon.
4. Luister naar de medewerkers
Laat medewerkers meedenken over hoe het werk veiliger kan. Dat verhoogt niet alleen hun betrokkenheid maar maakt hen ook medeverantwoordelijk. Praat met hen over wat er fout kan gaan, wat daar dan de gevolgen van kunnen zijn, en vooral over hoe het volgens hen anders, veiliger kan. Zo zorg je ervoor dat ze bewuster gaan nadelen over veiliger werken, en ontstaat het nieuwe, gewenste gedrag vaak al ongemerkt.
5. Los veiligheidsproblemen zo laag mogelijk in de organisatie op
Maak medewerkers en hun direct leidinggevende zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk voor het oplossen van de eigen onveilige situaties. De kennis van en ervaring met de risico’s zitten immers bij de medewerkers op de vloer en iedereen heeft zo zijn eigen rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie. Natuurlijk kan de veiligheidsafdeling de medewerkers daarbij ondersteunen. Alleen als de veiligheidssituatie meerdere afdelingen betreft of als er extra geld nodig is, wordt het veiligheidsprobleem een niveau hoger gebracht.
6. Zorg voor een open cultuur waarin je fouten mag maken
Wat je absoluut moet voorkomen is een cultuur waarin fouten en ongevallen worden afgestraft. Want dat zorgt ervoor dat mensen zwijgen over ongevallen en gevaarlijke situaties, zich indekken en andere de schuld geven. En als zaken verzwegen worden, kun je er niets van leren, kun je het niet verbeteren en blijft het onveilig. Zorg daarom voor een cultuur waarin je fouten mag maken, mits je ervan leert.
7. Maak resultaten zichtbaar
Niets werkt zo stimulerend voor veranderingen als zichtbare resultaten. Laat daarom zien wat er al verbeterd is en vier je successen. En doe dat op een manier die aanspreekt. Via posters, flyers, het personeelsblad. Trakteer een keer op taart tijdens het werkoverleg of zorg voor een krat bier. En complimenteer je medewerkers met de stappen die ze al gezet hebben.
BHVcontinu, de kracht van herhalen
Veiligheid op de werkvloer valt of staat met BHV-kennis en -vaardigheden die op peil zijn. Herhaling is daarom kracht. Met BHVcontinu kunnen jouw medewerkers, naast de jaarlijke BHV herhalingscursus, waar en wanneer het hen uitkomt hun BHV-kennis opfrissen en vragen beantwoorden over brand, ontruiming en levensreddend handelen. Deze vragen kunnen we afstemmen op jouw specifieke branche, organisatie of zelfs locatie. Benieuwd wat BHVcontinu voor jouw organisatie kan betekenen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:
Lees meer
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!