7 tips voor het verbeteren van veiligheid op de werkvloer

1. Alles begint met de betrokkenheid van het management

De trap wordt van bovenaf schoongeveegd. Dat geldt voor veruit de meeste zaken in organisaties en zeker voor veilig werken. Je kunt van werknemers niet verwachten dat zij veiligheid serieus nemen als de top niet het juiste voorbeeld geeft, en niet alleen in woorden maar zeker ook met daden laat zien dat zij veiligheid heel belangrijk vindt. Dat betekent geld vrij maken, zelf het goede voorbeeld geven (dus ook die helm op als ze de bouwplaats betreden), en elkaar aanspreken op onveilig gedrag.

2. Maak weerstanden bespreekbaar en los ze op

Iedereen vindt veiligheid en gezondheid belangrijk maar toch werkt lang niet iedereen veilig. Hoe komt dat toch? ‘Angst’ voor verandering? Geen tijd willen besteden aan een andere manier van werken? Je niet gehoord voelen? Weerstand kan verschillende oorzaken hebben. Bespreek de weerstanden en los ze samen op. Voorwaarde daarvoor is wel je medewerkers zich veilig voelen te zeggen wat hen dwars zit, zonder dat dat gevolgen voor hen heeft.

3. Be´nvloed en beloon veilig gedrag

De regels kunnen nog zo duidelijk zijn: als mensen zich er niet aan houden, hebben ze geen enkel effect. Veiligheid staat of valt met gedrag. En gedrag kan beïnvloed worden. Door duidelijke afspraken te maken; het nieuwe, gewenste gedrag te belonen; mensen aan te spreken op het oude, ongewenste gedrag; door de omgeving zo te veranderen dat het nieuwe gedrag ondersteund wordt etc.
 
Vooral het belonen van goed gedrag werkt goed. Dat is zo bij kinderen en werkt bij volwassenen precies hetzelfde. Door gewenst gedrag te belonen ontstaat een cultuur waarin mensen zich veilig voelen om gedrag te bespreken en fouten toe te geven. Belonen kan op verschillende manieren. Kijk wat het beste past bij jouw organisatie en bij de medewerker: een compliment, ‘medewerker van de maand’, een dinerbon.

4. Luister naar de medewerkers

Laat medewerkers meedenken over hoe het werk veiliger kan. Dat verhoogt niet alleen hun betrokkenheid maar maakt hen ook medeverantwoordelijk. Praat met hen over wat er fout kan gaan, wat daar dan de gevolgen van kunnen zijn, en vooral over hoe het volgens hen anders, veiliger kan. Zo zorg je ervoor dat ze bewuster gaan nadelen over veiliger werken, en ontstaat het nieuwe, gewenste gedrag vaak al ongemerkt.

5. Los veiligheidsproblemen zo laag mogelijk in de organisatie op

Maak medewerkers en hun direct leidinggevende zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk voor het oplossen van de eigen onveilige situaties. De kennis van en ervaring met de risico’s zitten immers bij de medewerkers op de vloer en iedereen heeft zo zijn eigen rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie. Natuurlijk kan de veiligheidsafdeling de medewerkers daarbij ondersteunen. Alleen als de veiligheidssituatie meerdere afdelingen betreft of als er extra geld nodig is, wordt het veiligheidsprobleem een niveau hoger gebracht.

6. Zorg voor een open cultuur waarin je fouten mag maken

Wat je absoluut moet voorkomen is een cultuur waarin fouten en ongevallen worden afgestraft. Want dat zorgt ervoor dat mensen zwijgen over ongevallen en gevaarlijke situaties, zich indekken en andere de schuld geven. En als zaken verzwegen worden, kun je er niets van leren, kun je het niet verbeteren en blijft het onveilig. Zorg daarom voor een cultuur waarin je fouten mag maken, mits je ervan leert.

7. Maak resultaten zichtbaar

Niets werkt zo stimulerend voor veranderingen als zichtbare resultaten. Laat daarom zien wat er al verbeterd is en vier je successen. En doe dat op een manier die aanspreekt. Via posters, flyers, het personeelsblad. Trakteer een keer op taart tijdens het werkoverleg of zorg voor een krat bier. En complimenteer je medewerkers met de stappen die ze al gezet hebben.

BHVcontinu, de kracht van herhalen

Veiligheid op de werkvloer valt of staat met BHV-kennis en -vaardigheden die op peil zijn. Herhaling is daarom kracht. Met BHVcontinu kunnen jouw medewerkers, naast de jaarlijke BHV herhalingscursus, waar en wanneer het hen uitkomt hun BHV-kennis opfrissen en vragen beantwoorden over brand, ontruiming en levensreddend handelen. Deze vragen kunnen we afstemmen op jouw specifieke branche, organisatie of zelfs locatie. Benieuwd wat BHVcontinu voor jouw organisatie kan betekenen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • Reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen. Lees snel verder.
  • De rol van preventiemedewerker
    De rol van preventiemedewerker
    In het kader van onze nieuwe cursus preventiemedewerker, gaan we wat dieper in op de rol van preventiemedewerker. Want weet jij wat er allemaal wordt verwacht van een preventiemedewerker? 
  • Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Een van je verantwoordelijkheden als organisatie is het inrichten van je bedrijfsnoodorganisatie. Met een adequaat ingerichte bedrijfsnoodorganisatie, afgestemd op de veiligheidsrisico's in jouw organisatie, ben je voorbereid op het moment dat zich tijdens werkzaamheden een calamiteit voordoet. Daardoor zijn de veiligheid en bedrijfscontinuïteit geborgd. Hierbij komen er verschillende vragen boven. Wat is een bedrijfsnoodorganisatie bijvoorbeeld, hoe ziet die eruit? Welke rollen zijn er en welke taken horen daarbij? Maar ook: hoe hou je de bedrijfsnoodorganisatie op peil? En hoe kan BHV.NL je daar dan bij helpen?
  • Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Alleen die modules volgen die voor jouw organisatie van belang zijn. Modulair trainen bij BHV.NL is niet duurder, maar wel effectiever.
  • Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja, een RI&E is verplicht. Sinds 1 januari 1994 is de RI&E verplicht (Risico Inventarisatie & Evaluatie) voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. 
  • Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening
    Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening
    Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening. Op zowel emotioneel, communicatief en sociaal vlak. Ontdek welke aandachtspunten er zijn en waar je rekening mee moet houden.
  • taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de BHV’ers in een organisatie. 
  • scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    BHV’er ben je niet alleen op je werk voor de veiligheid van je collega’s, maar ook privé is het relevant om BHV-kennis te hebben en te weten hoe je moet handelen. Want je wilt toch niet machteloos moeten toekijken als iemand in jouw omgeving iets overkomt? 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen