7 tips voor het verbeteren van veiligheid op de werkvloer

1. Alles begint met de betrokkenheid van het management

De trap wordt van bovenaf schoongeveegd. Dat geldt voor veruit de meeste zaken in organisaties en zeker voor veilig werken. Je kunt van werknemers niet verwachten dat zij veiligheid serieus nemen als de top niet het juiste voorbeeld geeft, en niet alleen in woorden maar zeker ook met daden laat zien dat zij veiligheid heel belangrijk vindt. Dat betekent geld vrij maken, zelf het goede voorbeeld geven (dus ook die helm op als ze de bouwplaats betreden), en elkaar aanspreken op onveilig gedrag.

2. Maak weerstanden bespreekbaar en los ze op

Iedereen vindt veiligheid en gezondheid belangrijk maar toch werkt lang niet iedereen veilig. Hoe komt dat toch? ‘Angst’ voor verandering? Geen tijd willen besteden aan een andere manier van werken? Je niet gehoord voelen? Weerstand kan verschillende oorzaken hebben. Bespreek de weerstanden en los ze samen op. Voorwaarde daarvoor is wel je medewerkers zich veilig voelen te zeggen wat hen dwars zit, zonder dat dat gevolgen voor hen heeft.

3. Beïnvloed en beloon veilig gedrag

De regels kunnen nog zo duidelijk zijn: als mensen zich er niet aan houden, hebben ze geen enkel effect. Veiligheid staat of valt met gedrag. En gedrag kan beïnvloed worden. Door duidelijke afspraken te maken; het nieuwe, gewenste gedrag te belonen; mensen aan te spreken op het oude, ongewenste gedrag; door de omgeving zo te veranderen dat het nieuwe gedrag ondersteund wordt etc.
 
Vooral het belonen van goed gedrag werkt goed. Dat is zo bij kinderen en werkt bij volwassenen precies hetzelfde. Door gewenst gedrag te belonen ontstaat een cultuur waarin mensen zich veilig voelen om gedrag te bespreken en fouten toe te geven. Belonen kan op verschillende manieren. Kijk wat het beste past bij jouw organisatie en bij de medewerker: een compliment, ‘medewerker van de maand’, een dinerbon.

4. Luister naar de medewerkers

Laat medewerkers meedenken over hoe het werk veiliger kan. Dat verhoogt niet alleen hun betrokkenheid maar maakt hen ook medeverantwoordelijk. Praat met hen over wat er fout kan gaan, wat daar dan de gevolgen van kunnen zijn, en vooral over hoe het volgens hen anders, veiliger kan. Zo zorg je ervoor dat ze bewuster gaan nadelen over veiliger werken, en ontstaat het nieuwe, gewenste gedrag vaak al ongemerkt.

5. Los veiligheidsproblemen zo laag mogelijk in de organisatie op

Maak medewerkers en hun direct leidinggevende zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk voor het oplossen van de eigen onveilige situaties. De kennis van en ervaring met de risico’s zitten immers bij de medewerkers op de vloer en iedereen heeft zo zijn eigen rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie. Natuurlijk kan de veiligheidsafdeling de medewerkers daarbij ondersteunen. Alleen als de veiligheidssituatie meerdere afdelingen betreft of als er extra geld nodig is, wordt het veiligheidsprobleem een niveau hoger gebracht.

6. Zorg voor een open cultuur waarin je fouten mag maken

Wat je absoluut moet voorkomen is een cultuur waarin fouten en ongevallen worden afgestraft. Want dat zorgt ervoor dat mensen zwijgen over ongevallen en gevaarlijke situaties, zich indekken en andere de schuld geven. En als zaken verzwegen worden, kun je er niets van leren, kun je het niet verbeteren en blijft het onveilig. Zorg daarom voor een cultuur waarin je fouten mag maken, mits je ervan leert.

7. Maak resultaten zichtbaar

Niets werkt zo stimulerend voor veranderingen als zichtbare resultaten. Laat daarom zien wat er al verbeterd is en vier je successen. En doe dat op een manier die aanspreekt. Via posters, flyers, het personeelsblad. Trakteer een keer op taart tijdens het werkoverleg of zorg voor een krat bier. En complimenteer je medewerkers met de stappen die ze al gezet hebben.

BHVcontinu, de kracht van herhalen

Veiligheid op de werkvloer valt of staat met BHV-kennis en -vaardigheden die op peil zijn. Herhaling is daarom kracht. Met BHVcontinu kunnen jouw medewerkers, naast de jaarlijke BHV herhalingscursus, waar en wanneer het hen uitkomt hun BHV-kennis opfrissen en vragen beantwoorden over brand, ontruiming en levensreddend handelen. Deze vragen kunnen we afstemmen op jouw specifieke branche, organisatie of zelfs locatie. Benieuwd wat BHVcontinu voor jouw organisatie kan betekenen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.
  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    In de moderne wereld is tijd schaars en uitgebreide cursussen zijn niet altijd haalbaar of effectief. Voor essentiële kennis, zoals veiligheid en bedrijfshulpverlening, is er nu een oplossing: microlearning.
  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.