De veiligheidsladder
De Veiligheidsladder verhoogt het veiligheidsbewustzijn en zorgt ervoor dat mensen bewuster veilig handelen. Met de bedoeling het aantal onveilige situaties te verminderen en het aantal incidenten (verzuim, schades) te verlagen.
Heel belangrijk daarbij is dat iedereen in de organisatie (van CEO tot middel managers tot de mensen op de werkvloer) zich bewust is van zijn eigen bijdrage aan de veiligheid. Dat kan alleen als er sprake is van een open cultuur waarin mensen vrij durven praten over onveilige situaties, en waarin naar de ervaringen en ideeën van de medewerkers geluisterd wordt.
Heel belangrijk daarbij is dat iedereen in de organisatie (van CEO tot middel managers tot de mensen op de werkvloer) zich bewust is van zijn eigen bijdrage aan de veiligheid. Dat kan alleen als er sprake is van een open cultuur waarin mensen vrij durven praten over onveilige situaties, en waarin naar de ervaringen en ideeën van de medewerkers geluisterd wordt.
Met de Veiligheidsladder kun je beoordelen in welke ontwikkelingsfase op het gebied van veiligheidsbewustzijn je bedrijf zich bevindt. Er zijn vijf treden die oplopen in verantwoordelijkheid, reflectie en investeringen in veiligheid.
5. Vooruitstrevend
Veiligheid is 100% geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen
4. Proactief
Veiligheid heeft een hoge prioriteit en wordt voortdurend verbeterd
3. Berekenend
Veiligheidsregels zijn belangrijk
2. Reactief
Verandergedrag is ad hoc en van korte duur
1. Pathologisch
Wat niet weet, wat niet deert
5. Vooruitstrevend
Veiligheid is 100% geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen
4. Proactief
Veiligheid heeft een hoge prioriteit en wordt voortdurend verbeterd
3. Berekenend
Veiligheidsregels zijn belangrijk
2. Reactief
Verandergedrag is ad hoc en van korte duur
1. Pathologisch
Wat niet weet, wat niet deert
Trede 1: Pathologisch
In het bedrijf is de overheersende mening: ‘Bij ons gaat niets fout, wij doen het goed, dus waarom zouden we onze tijd verdoen met preventieve veiligheidsactiviteiten?’ en ‘Wat niet weet, wat niet deert’. Het bedrijf investeert weinig tot niets in het verbeteren van het veilig gedrag. Veilig gedrag wordt niet beloond.
Trede 2: Reactief
‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’: er worden pas maatregelen genomen als er dingen zijn misgegaan. Het bedrijf voelt zich niet echt verantwoordelijk voor veilig gedrag maar veel meer slachtoffer. Verandergedrag is vaak ad hoc en houdt niet lang stand. Veilig gedrag wordt maar matig gewaardeerd.
Trede 3: Berekenend
In deze fase neemt het bedrijf wel meer verantwoordelijkheid voor de veiligheid maar vaak vooral uit eigen belang: ‘Wat levert het mij op?’ Het is vooral het (hogere) management dat zich bezighoudt met het naleven van regels en wetten; veiligheid is nog geen onderwerp dat iedereen aangaat. Management vindt veilig gedrag belangrijk en waardeert dat ook.
Trede 4: Proactief
In fase 4 heeft veiligheid een hoge prioriteit: de hele organisatie is doordrongen van het feit dat veiligheid belangrijk is. Medewerkers weten hoe ze veilig moeten werken en spreken elkaar aan op onveilig gedrag. Het bedrijf investeert voortdurend in het proactief verbeteren van de veiligheid en in het verhogen van het veiligheidsbewustzijn van de mensen. Veilig gedrag wordt hoog gewaardeerd.
Trede 5: Vooruitstrevend
In de hoogste fase is veiligheid volledig geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen. Veiligheid zit als het ware in het DNA van de organisatie en van de medewerkers. Het is een standaard onderdeel bij reflectie en evaluatie binnen de eigen organisatie én met branchegenoten, leveranciers, opdrachtgevers en klanten. Uiteraard wordt ook in deze fase veilig gedrag hoog gewaardeerd.
Bron: veiligheidsladder.org
Bron: veiligheidsladder.org
Wil jij hoger op de ladder komen?
Kun je in alle eerlijkheid zeggen in welke fase jullie bedrijf zich bevindt? En ben je daar tevreden over of niet? Wij helpen je graag een of meer treden hoger te komen en bedrijfsveiligheid beter te organiseren. Vraag hieronder vrijblijvend een adviesgesprek aan.
BHVcontinu
Veilig gedrag op de werkvloer valt of staat met BHV-kennis en -vaardigheden die op peil zijn. Herhaling is daarom kracht. Met BHVcontinu kunnen jouw medewerkers, naast de jaarlijke BHV herhalingscursus, waar en wanneer het hen uitkomt hun BHV-kennis opfrissen en vragen beantwoorden over brand, ontruiming en levensreddend handelen. Deze vragen kunnen we afstemmen op jouw specifieke branche, organisatie of zelfs locatie. Benieuwd wat BHVcontinu voor jouw organisatie kan betekenen?
Lees meer
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
-
Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
-
Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.