De veiligheidsladder

De Veiligheidsladder verhoogt het veiligheidsbewustzijn en zorgt ervoor dat mensen bewuster veilig handelen. Met de bedoeling het aantal onveilige situaties te verminderen en het aantal incidenten (verzuim, schades) te verlagen.

Heel belangrijk daarbij is dat iedereen in de organisatie (van CEO tot middel managers tot de mensen op de werkvloer) zich bewust is van zijn eigen bijdrage aan de veiligheid. Dat kan alleen als er sprake is van een open cultuur waarin mensen vrij durven praten over onveilige situaties, en waarin naar de ervaringen en ideeën van de medewerkers geluisterd wordt.
Met de Veiligheidsladder kun je beoordelen in welke ontwikkelingsfase op het gebied van veiligheidsbewustzijn je bedrijf zich bevindt. Er zijn vijf treden die oplopen in verantwoordelijkheid, reflectie en investeringen in veiligheid. 


                         5. Vooruitstrevend
                         Veiligheid is 100% geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen       
                    4. Proactief
                    Veiligheid heeft een hoge prioriteit en wordt voortdurend verbeterd
               3. Berekenend
               Veiligheidsregels zijn belangrijk
          2. Reactief
          Verandergedrag is ad hoc en van korte duur
     1. Pathologisch
     Wat niet weet, wat niet deert

Trede 1: Pathologisch

In het bedrijf is de overheersende mening: ‘Bij ons gaat niets fout, wij doen het goed, dus waarom zouden we onze tijd verdoen met preventieve veiligheidsactiviteiten?’ en ‘Wat niet weet, wat niet deert’. Het bedrijf investeert weinig tot niets in het verbeteren van het veilig gedrag. Veilig gedrag wordt niet beloond.

Trede 2: Reactief

‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’: er worden pas maatregelen genomen als er dingen zijn misgegaan. Het bedrijf voelt zich niet echt verantwoordelijk voor veilig gedrag maar veel meer slachtoffer. Verandergedrag is vaak ad hoc en houdt niet lang stand. Veilig gedrag wordt maar matig gewaardeerd.

Trede 3: Berekenend

In deze fase neemt het bedrijf wel meer verantwoordelijkheid voor de veiligheid maar vaak vooral uit eigen belang: ‘Wat levert het mij op?’ Het is vooral het (hogere) management dat zich bezighoudt met het naleven van regels en wetten; veiligheid is nog geen onderwerp dat iedereen aangaat. Management vindt veilig gedrag belangrijk en waardeert dat ook.

Trede 4: Proactief

In fase 4 heeft veiligheid een hoge prioriteit: de hele organisatie is doordrongen van het feit dat veiligheid belangrijk is. Medewerkers weten hoe ze veilig moeten werken en spreken elkaar aan op onveilig gedrag. Het bedrijf investeert voortdurend in het proactief verbeteren van de veiligheid en in het verhogen van het veiligheidsbewustzijn van de mensen. Veilig gedrag wordt hoog gewaardeerd.

Trede 5: Vooruitstrevend

In de hoogste fase is veiligheid volledig geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen. Veiligheid zit als het ware in het DNA van de organisatie en van de medewerkers. Het is een standaard onderdeel bij reflectie en evaluatie binnen de eigen organisatie én met branchegenoten, leveranciers, opdrachtgevers en klanten. Uiteraard wordt ook in deze fase veilig gedrag hoog gewaardeerd. 

Bron: veiligheidsladder.org

Wil jij hoger op de ladder komen?

Kun je in alle eerlijkheid zeggen in welke fase jullie bedrijf zich bevindt? En ben je daar tevreden over of niet? Wij helpen je graag een of meer treden hoger te komen en bedrijfsveiligheid beter te organiseren. Vraag hieronder vrijblijvend een adviesgesprek aan. 

BHVcontinu

Veilig gedrag op de werkvloer valt of staat met BHV-kennis en -vaardigheden die op peil zijn. Herhaling is daarom kracht. Met BHVcontinu kunnen jouw medewerkers, naast de jaarlijke BHV herhalingscursus, waar en wanneer het hen uitkomt hun BHV-kennis opfrissen en vragen beantwoorden over brand, ontruiming en levensreddend handelen. Deze vragen kunnen we afstemmen op jouw specifieke branche, organisatie of zelfs locatie. Benieuwd wat BHVcontinu voor jouw organisatie kan betekenen?

Lees meer

  • scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    BHV’er ben je niet alleen op je werk voor de veiligheid van je collega’s, maar ook privé is het relevant om BHV-kennis te hebben en te weten hoe je moet handelen. Want je wilt toch niet machteloos moeten toekijken als iemand in jouw omgeving iets overkomt? 
  • taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de BHV’ers in een organisatie. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • De werking van het BHV-team
    De werking van het BHV-team
    BHV’ers zijn opgeleid om te handelen in geval van calamiteiten, maar opleiden alleen is niet voldoende. Hoe zorg je nou voor een goed werkend, op elkaar ingespeeld en actief en betrokken BHV-team? 
  • BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
    Wij vinden het de normaalste zaak van de wereld dat veiligheid voor je werknemers, bezoekers en klanten goed geregeld is, omdat wij hier dagelijks mee bezig zijn. Helaas merken wij dat er nog veel onduidelijkheid is over welke verplichtingen je als organisatie hebt.
  • BHVer worden als je al EHBOer bent?
    BHVer worden als je al EHBOer bent?
    Heb je al een EHBO-diploma op zak en word je ook verantwoordelijk voor het ontruimen van je organisatie bij calamiteiten en het blussen van een beginnende brand? Volg dan een BHV-cursus Brand en Ontruiming en word allround BHV’er!   
  • Werken tijdens een hittegolf
    Werken tijdens een hittegolf
    Extreme hitte! Het werken in een te warme omgeving heeft invloed op onze werkprestaties en op onze gezondheid. Met onderstaande tips kunnen jij en je werknemers en/of collega’s deze hinder voor zijn of beperken tot een werkbare situatie.
  • Week van de teek
    Week van de teek
    Elk jaar krijgen mensen in Nederland ruim een miljoen tekenbeten! Lees snel onze tips over hoe je een tekenbeet voorkomt en wat je kan doen als je gebeten bent.
  • Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in het leven geroepen. In die wet zijn verplichtingen voor zowel werkgevers als werknemers vastgelegd. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen