De veiligheidsladder

De Veiligheidsladder verhoogt het veiligheidsbewustzijn en zorgt ervoor dat mensen bewuster veilig handelen. Met de bedoeling het aantal onveilige situaties te verminderen en het aantal incidenten (verzuim, schades) te verlagen.

Heel belangrijk daarbij is dat iedereen in de organisatie (van CEO tot middel managers tot de mensen op de werkvloer) zich bewust is van zijn eigen bijdrage aan de veiligheid. Dat kan alleen als er sprake is van een open cultuur waarin mensen vrij durven praten over onveilige situaties, en waarin naar de ervaringen en ideeën van de medewerkers geluisterd wordt.
Met de Veiligheidsladder kun je beoordelen in welke ontwikkelingsfase op het gebied van veiligheidsbewustzijn je bedrijf zich bevindt. Er zijn vijf treden die oplopen in verantwoordelijkheid, reflectie en investeringen in veiligheid. 


                         5. Vooruitstrevend
                         Veiligheid is 100% geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen       
                    4. Proactief
                    Veiligheid heeft een hoge prioriteit en wordt voortdurend verbeterd
               3. Berekenend
               Veiligheidsregels zijn belangrijk
          2. Reactief
          Verandergedrag is ad hoc en van korte duur
     1. Pathologisch
     Wat niet weet, wat niet deert

Trede 1: Pathologisch

In het bedrijf is de overheersende mening: ‘Bij ons gaat niets fout, wij doen het goed, dus waarom zouden we onze tijd verdoen met preventieve veiligheidsactiviteiten?’ en ‘Wat niet weet, wat niet deert’. Het bedrijf investeert weinig tot niets in het verbeteren van het veilig gedrag. Veilig gedrag wordt niet beloond.

Trede 2: Reactief

‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’: er worden pas maatregelen genomen als er dingen zijn misgegaan. Het bedrijf voelt zich niet echt verantwoordelijk voor veilig gedrag maar veel meer slachtoffer. Verandergedrag is vaak ad hoc en houdt niet lang stand. Veilig gedrag wordt maar matig gewaardeerd.

Trede 3: Berekenend

In deze fase neemt het bedrijf wel meer verantwoordelijkheid voor de veiligheid maar vaak vooral uit eigen belang: ‘Wat levert het mij op?’ Het is vooral het (hogere) management dat zich bezighoudt met het naleven van regels en wetten; veiligheid is nog geen onderwerp dat iedereen aangaat. Management vindt veilig gedrag belangrijk en waardeert dat ook.

Trede 4: Proactief

In fase 4 heeft veiligheid een hoge prioriteit: de hele organisatie is doordrongen van het feit dat veiligheid belangrijk is. Medewerkers weten hoe ze veilig moeten werken en spreken elkaar aan op onveilig gedrag. Het bedrijf investeert voortdurend in het proactief verbeteren van de veiligheid en in het verhogen van het veiligheidsbewustzijn van de mensen. Veilig gedrag wordt hoog gewaardeerd.

Trede 5: Vooruitstrevend

In de hoogste fase is veiligheid volledig geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen. Veiligheid zit als het ware in het DNA van de organisatie en van de medewerkers. Het is een standaard onderdeel bij reflectie en evaluatie binnen de eigen organisatie én met branchegenoten, leveranciers, opdrachtgevers en klanten. Uiteraard wordt ook in deze fase veilig gedrag hoog gewaardeerd. 

Bron: veiligheidsladder.org

Wil jij hoger op de ladder komen?

Kun je in alle eerlijkheid zeggen in welke fase jullie bedrijf zich bevindt? En ben je daar tevreden over of niet? Wij helpen je graag een of meer treden hoger te komen en bedrijfsveiligheid beter te organiseren. Vraag hieronder vrijblijvend een adviesgesprek aan. 

BHVcontinu

Veilig gedrag op de werkvloer valt of staat met BHV-kennis en -vaardigheden die op peil zijn. Herhaling is daarom kracht. Met BHVcontinu kunnen jouw medewerkers, naast de jaarlijke BHV herhalingscursus, waar en wanneer het hen uitkomt hun BHV-kennis opfrissen en vragen beantwoorden over brand, ontruiming en levensreddend handelen. Deze vragen kunnen we afstemmen op jouw specifieke branche, organisatie of zelfs locatie. Benieuwd wat BHVcontinu voor jouw organisatie kan betekenen?

Lees meer

  • Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 
  • 5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    Hoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
  • Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval
    Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval
    Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
  • 6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppen
    6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppen
    Er bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen