De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken

Hybride werken: voor velen is het nog steeds aan de orde van de dag. Dat blijkt ook uit de Nationale Enqûete Arbeidsomstandigheden (NEA) van 2022. Want maar liefst 45% van de werknemers werkte het afgelopen jaar nog soms of meestal thuis. Deze keuze om thuis te blijven werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.

Puzzels leggen

Wij zien dat de bedrijfsnoodorganisatie, vanwege de overgang naar hybride werken, niet altijd meer op volle kracht is bij organisaties. Het gaat dan om het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Organisaties zien dit ook en zitten met de vraag: ‘Hoe pak ik dit nou aan: hybride werken en bedrijfsveiligheid?’. Om de bedrijfsveiligheid te waarborgen, zal de bedrijfsnoodorganisatie op de nieuwe situatie moeten worden ingericht. Een behoorlijke puzzel die je als werkgever of BHV-verantwoordelijke moet leggen. Want hybride werken brengt nieuwe risico’s en uitdagingen met zich mee.

Veranderende maatregelen

Wist je bijvoorbeeld dat je als organisatie ook verantwoordelijk bent voor de veiligheid en gezondheid van je thuiswerkers? Als je er zeker van wilt zijn dat de bedrijfsnoodorganisatie (nog) voldoet, start dan met het opnieuw bekijken van de RI&E. Laat de preventiemedewerker de risico’s opnieuw in kaart brengen en actualiseer waar nodig. Vergeet daarbij de thuiswerkplek niet. Bekijk ook het plan van aanpak opnieuw. Want veranderende omstandigheden vragen om veranderende maatregelen. Zo kan er meer noodzaak zijn om medewerkers, klanten en bezoekers te informeren over de veiligheidsrichtlijnen die gelden binnen jouw organisatie. Of kan het handig zijn om niet verspreid in een pand te werken, maar op één plek.

Iedereen veiligheidsbewust

Hybride werken brengt dus veranderingen met zich mee, maar de grootste verandering op het gebied van bedrijfsveiligheid is de BHV-bezetting. Belangrijk hierbij is dat de bedrijfshulpverleners zodanig in aantal zijn en blijven dat ze eerste hulp bij ongevallen kunnen verlenen, actie kunnen ondernemen bij brand en in noodsituaties kunnen alarmeren en evacueren (art. 15 Arbowet).
 
Een universeel, pasklaar antwoord op de vraag hoe je dit als organisatie moet organiseren en hoeveel BHV’ers je moet opleiden kunnen we niet geven. Dit verschilt namelijk per situatie en is afhankelijk van de risico’s. Wel geven we je graag een aantal tips die je organisatie hopelijk helpen met het vormgeven van een hybridebestendig BHV-team. Komen ze:
  • Een open deur, maar wel heel belangrijk: controleer of er dagelijks voldoende BHV’ers aanwezig zijn
Je kan als organisatie wel voldoende BHV’ers hebben opgeleid, maar als ze niet op de werkvloer aanwezig zijn kun je de veiligheid niet waarborgen. De bezetting dagelijks op peil houden is daarom essentieel. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te werken met een rooster of kerngroep. Heb je niet genoeg BHV’ers om het rooster te vullen? Zorg dan dat je extra BHV’ers opleidt. Een goede tip uit de klantcase van de provincie Groningen bij het werven van nieuwe BHV’ers: inventariseer welke medewerkers vanwege hun functie vrijwel altijd op kantoor zijn en vraag hen om BHV’er te worden. Dan kun je denken aan mensen van de catering, beveiliging of de facilitaire dienst. Laat hen sleutelfiguur zijn.
 
  • Betrek de hele organisatie in geval van nood
In het geval van een calamiteit kan een BHV’er het verschil maken, maar dat betekent niet dat anderen niks kunnen betekenen. Ons advies: geef alle medewerkers (en eventueel ook bezoekers en klanten) een rol in de bedrijfsnoodorganisatie. Maak bijvoorbeeld een medewerker die geen certificaat heeft verantwoordelijk voor het opwachten van de hulpdiensten of het halen van een AED. Laat deze acties ook formeel vastleggen in een aangepast bedrijfsnoodplan, en zorg als werkgever voor een goede introductie van dit vernieuwde plan.
 
  • Vergroot de zelfredzaamheid van medewerkers
We zien bij BHV.NL ook organisaties die ervoor kiezen om iedereen in de organisatie op te leiden. Dit vergroot de zelfredzaamheid van alle medewerkers. En maakt jouw organisatie veiliger. Zo kun je de gehele organisatie opleiden met een modulaire incompany-training, volledige online training of een workshop reanimeren of ontruimen.

Wil je niet iedereen volledig opleiden, maar wel zelfredzamer maken? Dan kun je er ook voor kiezen om medewerkers een basis mee te geven met de nieuwe incompany cursus Veiligheidsbewustzijn. Daarmee kunnen medewerkers zich de eerste paar minuten redden tot de BHV’er aanwezig is. 
 
  • Zoek waar kan de samenwerking met andere bedrijven op
Werk je in een pand met andere bedrijven? Of bijvoorbeeld in een bedrijventerrein? Maak dan – indien mogelijk - afspraken met deze bedrijven over de hulpverlening. Zo kunnen jullie elkaar helpen in nood. Kies je hiervoor? Leg dan goed vast wat de afspraken zijn, zodat je wel kan aantonen dat je het goed op orde hebt.
 
  • Laat je eigen instructeurs opleiden
Wist je dat je bij BHV.NL je eigen instructeur(s) kan laten opleiden? Wij weten bijna alles over bedrijfshulpverlening. Waarom zouden we die kennis voor onszelf houden als we die ook kunnen delen? Met een eigen instructeur heb je die extra collega’s of misschien zelfs de gehele organisatie zo opgeleid! Een eigen instructeur is verder in staat om een goede ontruimingsoefening op te zetten en te evalueren. Op basis van deze oefening kan de instructeur daarnaast op een juiste wijze de organisatie trainen op de verbeterpunten die voortvloeien uit de oefening.
 
  • Wapen je medewerkers tegen ongewenst gedrag en agressie
Zijn er na de coronaperiode langere wachttijden ontstaan? Of treffen jullie nog steeds maatregelen tegen corona? Dan kunnen medewerkers meer te maken krijgen met ongewenst gedrag. Dit is een vorm van psychosociale arbeidsbelasting, ook wel PSA genoemd. Als organisatie ben je wettelijk verplicht ook risico’s op dat gebied mee te nemen in de RI&E, én moet je hier beleid voor vormgeven. Voor sommige functies kan het daarom noodzakelijk zijn om te leren omgaan met agressie en ongewenst gedrag. Een weerbaarheidstraining kan daarbij helpen.

¹ Bron: NEA onderzoek 2022 (TNO & CBS)

Maak een vrijblijvende afspraak met ons

Hybride werken heeft een hoop voordelen, maar dwingt organisaties tegelijkertijd om goed na te denken over BHV-gerelateerde zaken. Wij vertellen je graag hoe je je bedrijfsnoodorganisatie op peil kunt houden. Neem gerust contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvend gesprek!

Lees meer

  • Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Toolkit om nieuwe BHV'ers te werven
    Het werven van nieuwe BHV’ers kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Medewerkers twijfelen vaak of de rol wel bij hen past, of vinden het spannend om de verantwoordelijkheid aan te gaan. Terwijl BHV’ers onmisbaar zijn om de veiligheid binnen je organisatie te waarborgen. Om bedrijven hierbij te ondersteunen, hebben we een complete BHV-wervingskit ontwikkeld. Deze kit bevat handige tips, kant-en-klare communicatiemiddelen en inspirerende voorbeelden die je direct kunt inzetten om collega’s enthousiast te maken voor de rol van BHV’er.
  • BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    BHV kennis en vaardigheden up-to-date: zo blijf je scherp in noodsituaties
    Als BHV’er draag je een grote verantwoordelijkheid. Je weet te handelen bij brand, begeleidt een ontruiming en verleent eerste hulp wanneer dat nodig is. Je staat niet alleen in voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van collega’s en bezoekers. Het is daarom essentieel om je kennis en vaardigheden jaarlijks bij te houden en te oefenen.
  • Veiligheid in de kinderopvang
    Veiligheid in de kinderopvang
    In de kinderopvang staat veiligheid voorop. Kinderen zijn kwetsbaar en hebben een omgeving nodig waarin ze zich kunnen ontwikkelen, spelen én leren, zonder dat er risico’s zijn voor hun gezondheid of welzijn. Of het nu gaat om kinderdagverblijven, peuterspeelzalen of buitenschoolse opvang, medewerkers spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige omgeving.
  • Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Zo kwam de vernieuwde BHV-herhalingscursus tot stand
    Een BHV-herhalingscursus volgen. Misschien denk je aan dezelfde oefeningen en dezelfde theorie van vorig jaar. Maar niets is minder waar. Vanaf september is het programma van de BHV herhalingscursus volledig vernieuwd.
  • EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    EHBO in de sport: waarom het belangrijk is voor sportclubs en trainers
    Sporten brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas ook risico’s. Of het nu gaat om een blessure tijdens het voetballen, een verstuiking bij het hardlopen of een andere onverwachte gebeurtenis: blessures komen vaak voor in de sportwereld. Hoe zorg je er voor dat je met zekerheid kan handelen?
  • De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    De 5 belangrijkste basisregels bij het verlenen van EHBO
    Of je nu een ervaren EHBO’er bent of je voor het eerst een EHBO-cursus volgt, het is essentieel om de basisregels van eerste hulp te begrijpen en toe te passen. In noodgevallen kunnen deze regels het verschil maken tussen snel herstel of ernstigere gevolgen. In dit artikel leggen we de vijf belangrijkste basisregels uit die je altijd in je achterhoofd moet houden bij het verlenen van eerste hulp.
  • Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Hoe vaak moet je een EHBO-cursus herhalen?
    Heb jij je EHBO-diploma behaald en denk je dat je wel even vooruit kunt? Helaas is dat niet het geval. Om je kennis en vaardigheden up-to-date te houden, is het essentieel om je EHBO-cursus periodiek te herhalen. In dit artikel leggen we uit waarom herhaling cruciaal is, hoe snel je kennis kan vervagen en hoe vaak je de cursus moet volgen om effectief voorbereid te blijven in noodsituaties.
  • Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Calamiteit op de werkvloer: wie doet wat?
    Op de werkvloer kan het elke dag gebeuren: een ongeluk, een medische noodsituatie, of een calamiteit waarbij direct handelen nodig is. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de eerste hulp in zo’n situatie? Is het de BHV'er, de preventiemedewerker, of de EHBO’er? En hoe werkt de samenwerking tussen deze rollen? In dit artikel leggen we uit wie wat doet bij een noodsituatie en wat de wettelijke verplichtingen zijn.
  • Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Wat moet er in een EHBO-koffer zitten? Een checklist voor elke werksituatie én onderweg
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of het nu op kantoor is, onderweg of op een bouwplaats, een goed uitgeruste EHBO-koffer kan levens redden. Maar wat moet jij als EHBO'er nu precies in een EHBO-doos hebben? En zijn er verplichtingen voor bedrijven? In dit artikel geven we je een handige checklist voor verschillende werksituaties, inclusief de redenen waarom bepaalde producten essentieel zijn. Ook kijken we naar specifieke benodigdheden voor bepaalde situaties, zoals de werkbus, vrachtwagen of sportomgeving.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.