De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken
Hybride werken: voor velen is het nog steeds aan de orde van de dag. Dat blijkt ook uit de Nationale Enqûete Arbeidsomstandigheden (NEA) van 2022. Want maar liefst 45% van de werknemers werkte het afgelopen jaar nog soms of meestal thuis. Deze keuze om thuis te blijven werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.
Puzzels leggen
Wij zien dat de bedrijfsnoodorganisatie, vanwege de overgang naar hybride werken, niet altijd meer op volle kracht is bij organisaties. Het gaat dan om het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Organisaties zien dit ook en zitten met de vraag: ‘Hoe pak ik dit nou aan: hybride werken en bedrijfsveiligheid?’. Om de bedrijfsveiligheid te waarborgen, zal de bedrijfsnoodorganisatie op de nieuwe situatie moeten worden ingericht. Een behoorlijke puzzel die je als werkgever of BHV-verantwoordelijke moet leggen. Want hybride werken brengt nieuwe risico’s en uitdagingen met zich mee.
Veranderende maatregelen
Wist je bijvoorbeeld dat je als organisatie ook verantwoordelijk bent voor de veiligheid en gezondheid van je thuiswerkers? Als je er zeker van wilt zijn dat de bedrijfsnoodorganisatie (nog) voldoet, start dan met het opnieuw bekijken van de RI&E. Laat de preventiemedewerker de risico’s opnieuw in kaart brengen en actualiseer waar nodig. Vergeet daarbij de thuiswerkplek niet. Bekijk ook het plan van aanpak opnieuw. Want veranderende omstandigheden vragen om veranderende maatregelen. Zo kan er meer noodzaak zijn om medewerkers, klanten en bezoekers te informeren over de veiligheidsrichtlijnen die gelden binnen jouw organisatie. Of kan het handig zijn om niet verspreid in een pand te werken, maar op één plek.
Iedereen veiligheidsbewust
Hybride werken brengt dus veranderingen met zich mee, maar de grootste verandering op het gebied van bedrijfsveiligheid is de BHV-bezetting. Belangrijk hierbij is dat de bedrijfshulpverleners zodanig in aantal zijn en blijven dat ze eerste hulp bij ongevallen kunnen verlenen, actie kunnen ondernemen bij brand en in noodsituaties kunnen alarmeren en evacueren (art. 15 Arbowet).
Een universeel, pasklaar antwoord op de vraag hoe je dit als organisatie moet organiseren en hoeveel BHV’ers je moet opleiden kunnen we niet geven. Dit verschilt namelijk per situatie en is afhankelijk van de risico’s. Wel geven we je graag een aantal tips die je organisatie hopelijk helpen met het vormgeven van een hybridebestendig BHV-team. Komen ze:
Een universeel, pasklaar antwoord op de vraag hoe je dit als organisatie moet organiseren en hoeveel BHV’ers je moet opleiden kunnen we niet geven. Dit verschilt namelijk per situatie en is afhankelijk van de risico’s. Wel geven we je graag een aantal tips die je organisatie hopelijk helpen met het vormgeven van een hybridebestendig BHV-team. Komen ze:
- Een open deur, maar wel heel belangrijk: controleer of er dagelijks voldoende BHV’ers aanwezig zijn
- Betrek de hele organisatie in geval van nood
- Vergroot de zelfredzaamheid van medewerkers
Wil je niet iedereen volledig opleiden, maar wel zelfredzamer maken? Dan kun je er ook voor kiezen om medewerkers een basis mee te geven met de nieuwe incompany cursus Veiligheidsbewustzijn. Daarmee kunnen medewerkers zich de eerste paar minuten redden tot de BHV’er aanwezig is.
- Zoek waar kan de samenwerking met andere bedrijven op
- Laat je eigen instructeurs opleiden
- Wapen je medewerkers tegen ongewenst gedrag en agressie
¹ Bron: NEA onderzoek 2022 (TNO & CBS)
Maak een vrijblijvende afspraak met ons
Hybride werken heeft een hoop voordelen, maar dwingt organisaties tegelijkertijd om goed na te denken over BHV-gerelateerde zaken. Wij vertellen je graag hoe je je bedrijfsnoodorganisatie op peil kunt houden. Neem gerust contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvend gesprek!
Lees meer
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
-
Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
-
Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.