Reanimatie en de juiste nazorg zijn van levensbelang, k in het bedrijfsleven

Je ziet het voor je ogen gebeuren: een collega valt plotseling op de grond. Hartstilstand. Wat doe je? Natuurlijk is reanimeren de enige juiste optie, maar dit gaat in zo’n situatie niet bij iedereen vanzelf. Sommige mensen schrikken zo erg, dat ze even niet weten wat te doen. Maar: iedere seconde telt. Daarom is het ook voor bedrijven en organisaties van levensbelang dat medewerkers vol vertrouwen kunnen reanimeren én dat er aandacht is voor de nazorg. Want bij een reanimatie zijn er altijd twee slachtoffers. En jij bent als directielid, manager of preventiemedewerker verantwoordelijk voor de veiligheid binnen de organisatie en het welzijn van medewerkers.
Iemand die gereanimeerd moet worden, is eigenlijk al overleden. Toch zijn mensen vaak bang om verkeerd te reanimeren en zo iemand te laten overlijden. Dit kan ervoor zorgen dat ze het niet durven en niets doen. Maar je kunt de situatie niet erger maken en geen leven verliezen, alleen maar een leven redden. Je start een reanimatie omdat er sprake is van een ‘circulatie stilstand’. We leggen hier kort uit hoe dit werkt én hoe je medewerkers hierin kunt trainen.

Zo werken onze organen

Je hart, longen en hersenen zijn de belangrijkste vitale organen. Deze zorgen namelijk voor circulatie, ademhaling en bewustzijn. Zonder één of meerdere van deze organen kun je niet leven. Als je stopt met ademen, verdwijnt het bewustzijn en stopt het hart met rondpompen van bloed. Dat heet een ‘circulatie stilstand’. Hoe je die kunt herkennen? Door het gebrek aan een (goede) ademhaling. Op dat moment is er maar één juiste keuze: reanimeren. Met beademing voeg je weer zuurstof toe aan het bloed en met borstcompressie zorg je ervoor dat dit bloed vervolgens wordt rondgepompt.

Fases van dood

Als een hart stopt met rondpompen, bereikt het bloed al na enkele seconden de organen niet meer. Deze krijgen zuurstofgebrek en beginnen te ‘bederven’. Deze fase heet de klinische doodfase. Dit proces is gelukkig omkeerbaar dankzij reanimatie. Daarmee kan de schade aan organen beperkt worden. Onderneem je geen actie? Dan gaat de klinische doodfase na een paar minuten over in de biologische doodfase. In deze fase sterven organen één voor één af. Als de hersenen en hersenstam volledig zijn uitgevallen, verklaren we deze persoon hersendood. En dat is níet meer omkeerbaar. 

Begin zo snel mogelijk met reanimeren!

Het is dus enorm belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met reanimeren. Aan de buitenkant zie je namelijk niet in welke fase het slachtoffer zit. Ben jij begonnen met reanimeren? Vraag dan altijd aan een ander om een AED te gaan halen, zodat jij kunt blijven doorgaan. De uitkomst van de reanimatie is helaas nooit te voorspellen, hoe snel en goed jij of jouw collega ook heeft gehandeld. Leeftijd, de lichamelijke conditie en de reden waarom het slachtoffer gereanimeerd moet worden, spelen hierin ook een rol. 

Nazorg belangrijker dan je denkt

Heb jij iemand gereanimeerd? Dan kun je daardoor flink van slag zijn. Je hoort niet voor niets weleens dat bij iedere reanimatie minimaal 2 slachtoffers zijn. Het slachtoffer zelf en de persoon die heeft gereanimeerd. Nazorg is daarom ontzettend belangrijk. Gelukkig is daar steeds meer oog voor. Ook als organisatie hoor je de nazorg intern op orde te hebben. Medewerkers weten soms niet bij wie of waar ze zich kunnen melden om ondersteuning te krijgen. De preventiemedewerker speelt hierin een belangrijke rol.

Zorg dat hiervoor intern een vertrouwenspersoon beschikbaar is, die iedereen weet te vinden. Externe instanties kunnen daarnaast ook hulp verlenen, denk aan een huisarts of psycholoog. Verder is er slachtofferhulp en staan de vrijwilligers van ‘de luisterlijn’ 24/7 klaar om het verhaal aan te horen. Dit kan ook per mail of via de chat, als je dat fijner vindt.

Misschien denk je dat nazorg niet nodig is. Of je hebt thuis je verhaal verteld en dat lijkt voldoende te zijn. Maar weet dat het in sommige gevallen even kan duren voordat je begint te merken dat nazorg misschien wel nodig is. Schroom dus niet en schakel hulp in als het nodig is! Weet waar je terecht kunt voor nazorg en zorg ervoor dat je collega’s dit ook weten. In de EBHO-wereld geldt; eigen veiligheid eerst! En dat geldt ook zeker voor mentale veiligheid. Dus: ben je hiervan bewust en maak jouw collega’s daar ook bewust van. 

Zonder aarzeling leren reanimeren?

Wil je ervoor zorgen dat jouw collega’s zonder twijfel direct reanimeren en weten hoe een AED te gebruiken? Begrijpelijk, want dat is van levensbelang. Ook als er niet direct een BHV’er bij het slachtoffer is, telt iedere seconde. Daarvoor kun je medewerkers trainen. Dit kan door een EHBO-cursus te volgen. Daarnaast komt dit ook voor in al onze BHV basis- en herhalingscursussen. Wil je meer weten over de stappen van een reanimatie? Lees dan dit artikel.

Lees meer

  • De rol van de Nederlandse Arbeidsinspectie
    De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker
    De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier. 
  • KEN N TRAIN DE 5 FASES VAN BHV TIJDENS EEN CALAMITEIT
    Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
    Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kun we samen wl doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kun we samen wl doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken
    Hybride werken: voor veel bedrijven is het na de coronacrisis blijvend gebleken. Maar de keuze om meer thuis te werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.
  • Afbeelding stabiele zijligging
    De stabiele zijligging: niet moeilijk, wel van levensbelang
    De stabiele zijligging is wellicht niet de meest comfortabele positie die er is. Daar merkt degene die in de stabiele zijligging wordt gelegd als het goed is ook niets van. De stabiele zijligging wordt namelijk toegepast als iemand buiten bewustzijn is, maar nog wel gewoon ademt. Hiermee stabiliseer je het slachtoffer. In dit artikel vertellen we je meer over deze belangrijke houding.
  • Blaren voorkomen en behandelen doe je zo
    Blaren voorkomen en behandelen doe je zo
    Het zijn misschien wel de grootste vijanden van deelnemers aan de vierdaagse en andere wandeltochten: blaren. Zelfs de meest geoefende wandelaars, maar ook hardlopers, krijgen er soms last van. In dit artikel vertellen we je hoe blaren ontstaan, hoe je ze het beste kunt verzorgen en wat je kunt doen om ze te voorkomen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op OK klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen