Reanimatie en de juiste nazorg zijn van levensbelang, óók in het bedrijfsleven

Je ziet het voor je ogen gebeuren: een collega valt plotseling op de grond. Hartstilstand. Wat doe je? Natuurlijk is reanimeren de enige juiste optie, maar dit gaat in zo’n situatie niet bij iedereen vanzelf. Sommige mensen schrikken zo erg, dat ze even niet weten wat te doen. Maar: iedere seconde telt. Daarom is het ook voor bedrijven en organisaties van levensbelang dat medewerkers vol vertrouwen kunnen reanimeren én dat er aandacht is voor de nazorg. Want bij een reanimatie zijn er altijd twee slachtoffers. En jij bent als directielid, manager of preventiemedewerker verantwoordelijk voor de veiligheid binnen de organisatie en het welzijn van medewerkers.
Iemand die gereanimeerd moet worden, is eigenlijk al overleden. Toch zijn mensen vaak bang om verkeerd te reanimeren en zo iemand te laten overlijden. Dit kan ervoor zorgen dat ze het niet durven en niets doen. Maar je kunt de situatie niet erger maken en geen leven verliezen, alleen maar een leven redden. Je start een reanimatie omdat er sprake is van een ‘circulatie stilstand’. We leggen hier kort uit hoe dit werkt én hoe je medewerkers hierin kunt trainen.

Zo werken onze organen

Je hart, longen en hersenen zijn de belangrijkste vitale organen. Deze zorgen namelijk voor circulatie, ademhaling en bewustzijn. Zonder één of meerdere van deze organen kun je niet leven. Als je stopt met ademen, verdwijnt het bewustzijn en stopt het hart met rondpompen van bloed. Dat heet een ‘circulatie stilstand’. Hoe je die kunt herkennen? Door het gebrek aan een (goede) ademhaling. Op dat moment is er maar één juiste keuze: reanimeren. Met beademing voeg je weer zuurstof toe aan het bloed en met borstcompressie zorg je ervoor dat dit bloed vervolgens wordt rondgepompt.

Fases van ‘dood’

Als een hart stopt met rondpompen, bereikt het bloed al na enkele seconden de organen niet meer. Deze krijgen zuurstofgebrek en beginnen te ‘bederven’. Deze fase heet de klinische doodfase. Dit proces is gelukkig omkeerbaar dankzij reanimatie. Daarmee kan de schade aan organen beperkt worden. Onderneem je geen actie? Dan gaat de klinische doodfase na een paar minuten over in de biologische doodfase. In deze fase sterven organen één voor één af. Als de hersenen en hersenstam volledig zijn uitgevallen, verklaren we deze persoon hersendood. En dat is níet meer omkeerbaar. 

Begin zo snel mogelijk met reanimeren!

Het is dus enorm belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met reanimeren. Aan de buitenkant zie je namelijk niet in welke fase het slachtoffer zit. Ben jij begonnen met reanimeren? Vraag dan altijd aan een ander om een AED te gaan halen, zodat jij kunt blijven doorgaan. De uitkomst van de reanimatie is helaas nooit te voorspellen, hoe snel en goed jij of jouw collega ook heeft gehandeld. Leeftijd, de lichamelijke conditie en de reden waarom het slachtoffer gereanimeerd moet worden, spelen hierin ook een rol. 

Nazorg belangrijker dan je denkt

Heb jij iemand gereanimeerd? Dan kun je daardoor flink van slag zijn. Je hoort niet voor niets weleens dat bij iedere reanimatie minimaal 2 slachtoffers zijn. Het slachtoffer zelf en de persoon die heeft gereanimeerd. Nazorg is daarom ontzettend belangrijk. Gelukkig is daar steeds meer oog voor. Ook als organisatie hoor je de nazorg intern op orde te hebben. Medewerkers weten soms niet bij wie of waar ze zich kunnen melden om ondersteuning te krijgen. De preventiemedewerker speelt hierin een belangrijke rol.

Zorg dat hiervoor intern een vertrouwenspersoon beschikbaar is, die iedereen weet te vinden. Externe instanties kunnen daarnaast ook hulp verlenen, denk aan een huisarts of psycholoog. Verder is er slachtofferhulp en staan de vrijwilligers van ‘de luisterlijn’ 24/7 klaar om het verhaal aan te horen. Dit kan ook per mail of via de chat, als je dat fijner vindt.

Misschien denk je dat nazorg niet nodig is. Of je hebt thuis je verhaal verteld en dat lijkt voldoende te zijn. Maar weet dat het in sommige gevallen even kan duren voordat je begint te merken dat nazorg misschien wel nodig is. Schroom dus niet en schakel hulp in als het nodig is! Weet waar je terecht kunt voor nazorg en zorg ervoor dat je collega’s dit ook weten. In de EBHO-wereld geldt; eigen veiligheid eerst! En dat geldt ook zeker voor mentale veiligheid. Dus: ben je hiervan bewust en maak jouw collega’s daar ook bewust van. 

Zonder aarzeling leren reanimeren?

Wil je ervoor zorgen dat jouw collega’s zonder twijfel direct reanimeren en weten hoe een AED te gebruiken? Begrijpelijk, want dat is van levensbelang. Ook als er niet direct een BHV’er bij het slachtoffer is, telt iedere seconde. Daarvoor kun je medewerkers trainen. Dit kan door een EHBO-cursus te volgen. Daarnaast komt dit ook voor in al onze BHV basis- en herhalingscursussen. Wil je meer weten over de stappen van een reanimatie? Lees dan dit artikel.

Lees meer

  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.