Tips voor een optimale RI&E

Sinds 1 januari 1994 is de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) verplicht voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. De RI&E geeft je een goed beeld van de risico’s binnen je bedrijf op het gebied van veilig en gezond werken. Het opstellen van een goede RI&E is dan ook erg belangrijk maar niet echt makkelijk. We geven je daarom  tips die je kunnen helpen bij het opstellen van een optimale RI&E.

1. Bepaal je doelstellingen

Zoveel organisaties, zoveel meningen: de ene organisatie wil alle risico’s zo volledig en gedetailleerd mogelijk beschreven hebben, de andere houdt het liever lean en mean. Zolang de RI&E maar actueel is en alle risico's erin worden opgenomen. Bepaal daarom vooraf, en in overleg met alle betrokkenen, wat je wilt bereiken met de RI&E. De vorm, planning en uitwerking bepaal je zelf. 

2. Kijk het kunstje af bij andere partijen of laat je adviseren door deskundigen

Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Sterker nog: waarom zou je je tijd besteden aan het opnieuw bedenken van iets wat bij een bevriende organisatie of bij je buurman al prima draait? Praat eens met hen, laat je goed informeren, en loop samen een rondje in hun pand. Of schakel BHV.NL in. Wij kunnen samen met jou bekijken of je ook echt alle risico's in kaart hebt gebracht. Sluit je plan van aanpak echt goed aan op de risico's in jouw organisatie?

3. Sluit aan op de praktijk

Start niet vanuit de wet- en regelgeving maar vanuit je zorg voor de mensen en hun veiligheid. Zorg dat de informatie vooral praktisch is en snel toepasbaar. Betrek medewerkers en toekomstige gebruikers bij het opzetten van een RI&E. Het mes snijdt dan aan twee kanten: je krijgt direct feedback uit de praktijk en je vergroot de betrokkenheid van de mensen. Natuurlijk moet je de wet- en regelgeving volgen, maar dat is niet de basis van waaruit je start.

4. Maak de meerwaarde duidelijk

Investeren in veiligheid wordt nog wel eens gezien als kostenpost. Maar niets is minder waar, want veilig werken levert enorm veel op: minder uitval dus lager ziekteverzuim, minder fouten die hersteld moeten worden en een hogere werknemerstevredenheid, om maar eens wat te noemen.

5. Communiceer!

Voor veruit de meeste mensen is veiligheid niet iets waar ze continu mee bezig zijn, en in de waan van alle dag worden de afspraken over veilig werken dan ook lang niet altijd nagekomen. Het is net als met dat radiospotje over inbraakpreventie: ‘Ik blijf het toch zeggen hoor’: je moet veiligheid voortdurend en via verschillende communicatiekanalen onder de aandacht blijven brengen. Gebruik je nieuwsbrieven, de website, social media en zorg dat je steeds wat nieuws te vertellen hebt:
  • sluit aan op de actualiteiten (ongevallen of nieuwe wet- en regelgeving)
  • geef tips of concrete voorbeelden (best practices, zeker ook van eigen collega’s

6. Bekijk je RI&E van tijd op tijd opnieuw

Jouw organisatie is aan verandering onderhevig, te denken aan: meer medewerkers, verhuizing naar een nieuwe locatie of wijzigingen binnenpands en veranderingen in wetgeving of normen. Zorg dat je daarom van tijd op tijd je RI&E opnieuw bekijkt en (laat) onderzoek(en) of deze nog actueel is.

BRON: www.rie.nl 

BHV.NL kan je helpen

Wil je de zorgen uit handen laten nemen of ben je op zoek naar advies, ondersteuning en toetsing?
Wij van BHV.NL staan voor je klaar. 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • Een efficint en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficint en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
  • Een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
    Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht! 
  • 5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatie
    Hoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
  • Vergis je niet: dit is de financile impact van een bedrijfsongeval
    Vergis je niet: dit is de financile impact van een bedrijfsongeval
    Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
  • 6 redenen om gn BHVer te worden  en waarom die niet kloppen
    6 redenen om gn BHVer te worden en waarom die niet kloppen
    Er bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op OK klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen