Tips voor een optimale RI&E

Sinds 1 januari 1994 is de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) verplicht voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. De RI&E geeft je een goed beeld van de risico’s binnen je bedrijf op het gebied van veilig en gezond werken. Het opstellen van een goede RI&E is dan ook erg belangrijk maar niet echt makkelijk. We geven je daarom  tips die je kunnen helpen bij het opstellen van een optimale RI&E.

1. Bepaal je doelstellingen

Zoveel organisaties, zoveel meningen: de ene organisatie wil alle risico’s zo volledig en gedetailleerd mogelijk beschreven hebben, de andere houdt het liever lean en mean. Zolang de RI&E maar actueel is en alle risico's erin worden opgenomen. Bepaal daarom vooraf, en in overleg met alle betrokkenen, wat je wilt bereiken met de RI&E. De vorm, planning en uitwerking bepaal je zelf. 

2. Kijk het kunstje af bij andere partijen of laat je adviseren door deskundigen

Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Sterker nog: waarom zou je je tijd besteden aan het opnieuw bedenken van iets wat bij een bevriende organisatie of bij je buurman al prima draait? Praat eens met hen, laat je goed informeren, en loop samen een rondje in hun pand. Of schakel BHV.NL in. Wij kunnen samen met jou bekijken of je ook echt alle risico's in kaart hebt gebracht. Sluit je plan van aanpak echt goed aan op de risico's in jouw organisatie?

3. Sluit aan op de praktijk

Start niet vanuit de wet- en regelgeving maar vanuit je zorg voor de mensen en hun veiligheid. Zorg dat de informatie vooral praktisch is en snel toepasbaar. Betrek medewerkers en toekomstige gebruikers bij het opzetten van een RI&E. Het mes snijdt dan aan twee kanten: je krijgt direct feedback uit de praktijk en je vergroot de betrokkenheid van de mensen. Natuurlijk moet je de wet- en regelgeving volgen, maar dat is niet de basis van waaruit je start.

4. Maak de meerwaarde duidelijk

Investeren in veiligheid wordt nog wel eens gezien als kostenpost. Maar niets is minder waar, want veilig werken levert enorm veel op: minder uitval dus lager ziekteverzuim, minder fouten die hersteld moeten worden en een hogere werknemerstevredenheid, om maar eens wat te noemen.

5. Communiceer!

Voor veruit de meeste mensen is veiligheid niet iets waar ze continu mee bezig zijn, en in de waan van alle dag worden de afspraken over veilig werken dan ook lang niet altijd nagekomen. Het is net als met dat radiospotje over inbraakpreventie: ‘Ik blijf het toch zeggen hoor’: je moet veiligheid voortdurend en via verschillende communicatiekanalen onder de aandacht blijven brengen. Gebruik je nieuwsbrieven, de website, social media en zorg dat je steeds wat nieuws te vertellen hebt:
  • sluit aan op de actualiteiten (ongevallen of nieuwe wet- en regelgeving)
  • geef tips of concrete voorbeelden (best practices, zeker ook van eigen collega’s

6. Bekijk je RI&E van tijd op tijd opnieuw

Jouw organisatie is aan verandering onderhevig, te denken aan: meer medewerkers, verhuizing naar een nieuwe locatie of wijzigingen binnenpands en veranderingen in wetgeving of normen. Zorg dat je daarom van tijd op tijd je RI&E opnieuw bekijkt en (laat) onderzoek(en) of deze nog actueel is.

BRON: www.rie.nl 

BHV.NL kan je helpen

Wil je de zorgen uit handen laten nemen of ben je op zoek naar advies, ondersteuning en toetsing?
Wij van BHV.NL staan voor je klaar. 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.