Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit

Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
Als BHV’ers aan de slag moeten omdat er een melding is, kun je stellen dat de BHV-inzet bestaat uit vijf fases. In de praktijk merken we dat veel organisaties en medewerkers niet bekend zijn met deze stadia. Toch is het handig om deze in het vizier te hebben, want dan kun je daar heel gericht op gaan oefenen. We nemen de vijf fases kort door. 

Fase 1: alarmeren

De inzet begint met de alarmeringsfase. Er is een calamiteit; de BHV-organisatie moet zo snel mogelijk in actie komen en dus gealarmeerd worden. Bekende voorbeelden van intern alarmeren is een slow whoop of het bellen van een intern BHV-alarmnummer, maar ook om hulp roepen is een vorm van alarmeren.
 

Fase 2: verkennen

In de tweede fase gaat de BHV-organisatie kijken wat er aan de hand is en welke hulp er nodig is. Een brand vraagt om een andere actie dan een hartstilstand. Dit noemen we de verkenningsfase.
 

Fase 3: inzet

En dan is het tijd voor actie. Als er brand is, kun je denken aan blussen, ontruimen en de brandweer inschakelen. Bij een slachtoffer gaan de BHV’ers aan de slag met het verlenen van eerste hulp bij ongelukken (EHBO) en wanneer nodig roepen zij een ambulance op. Kortom: de inzetfase.
 

Fase 4: nabespreken

In deze nafase gaan de BHV’ers en betrokkenen bij elkaar zitten. Wat is er net gebeurd? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Als er niet genoeg kennis is, moet er meer getraind worden. Als er te weinig BHV’ers zijn, moeten er meer worden opgeleid. Neem de tijd voor evaluatie en pak verbeterpunten beet.
 

Fase 5: nazorg

En dan komen we bij een heel belangrijke én de meest vergeten fase: de nazorgfase. BHV’ers zeggen vaak ‘ik heb gewoon mijn werk gedaan’. Toch kan een calamiteit impact hebben. In deze fase checkt de ploegleider of coördinator de status van de medewerker. Hoe voelt hij of zij zich? Vergeet nooit: zorg voor de mens achter de BHV’er!
 

Houd kennis up-to-date

Hoe zorg je er nu voor dat alle fases goed doorlopen worden bij een calamiteit? Dat begint met het up-to-date houden van de kennis van de BHV’ers. Hiervoor is een BHV-basiscursus of een BHV-herhalingscursus ideaal. Tijdens deze trainingen worden de vijf fases namelijk volledig behandeld, gebaseerd op scenario’s. Een extra tip? Je kunt ook medewerkers een cursus veiligheidsbewustzijn laten volgen. Hierdoor weten zij precies hoe ze bijvoorbeeld kunnen alarmeren, maar dragen ze niet meteen de verantwoordelijkheid van een BHV’er. Advies op maat? Neem dan gerust contact op.

Wat zijn de 5 fasen van BHV?

De 5 fasen van BHV zijn: Alarmeren, Verkennen, Inzet, Nabespreken en Nazorg.

Wat heeft de hoogste prioriteit voor een BHV'er tijdens een inzet?

Het verkennen en helpen van slachtoffers zijn de belangrijkste taken van BHV'ers. Het is belangrijk dat een BHV'er kijkt of de situatie veilig is om het slachtoffer te helpen, controleert wat er daadwerkelijk aan de hand is om daarna pas de eerste hulp te verlenen. 

Wat is de eerste taak van de BHV'er (bedrijfshulpverlener) na een melding van een mogelijke brand

Bij brand is de eerste taak voor een BHV'er altijd alarmeren. Als de brandweer geïnformeerd is, richt de bedrijfshulpverlener (BHV'er) zich op het in veiligheid brengen van personen en het bestrijden van de brand, waarbij het voorkomen en beperken van persoonlijk letsel prioriteit heeft.

Wat heeft de hoogste prioriteit voor een BHV'er bij een inzet?

De hoogste prioriteit voor een BHV'er bij een inzet is het verkennen en helpen van slachtoffers. Dit houdt in dat je eerst zorgt voor een veilige omgeving en de handelingen uitvoert zoals geleerd en geoefend tijdens de BHV cursus en volgens de afspraken binnen jouw organisatie.

Lees meer

  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?
    Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.
  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    In de moderne wereld is tijd schaars en uitgebreide cursussen zijn niet altijd haalbaar of effectief. Voor essentiële kennis, zoals veiligheid en bedrijfshulpverlening, is er nu een oplossing: microlearning.
  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.