Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit

Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
Als BHV’ers aan de slag moeten omdat er een melding is, kun je stellen dat de BHV-inzet bestaat uit vijf fases. In de praktijk merken we dat veel organisaties en medewerkers niet bekend zijn met deze stadia. Toch is het handig om deze in het vizier te hebben, want dan kun je daar heel gericht op gaan oefenen. We nemen de vijf fases kort door. 

Fase 1: alarmeren

De inzet begint met de alarmeringsfase. Er is een calamiteit; de BHV-organisatie moet zo snel mogelijk in actie komen en dus gealarmeerd worden. Bekende voorbeelden van intern alarmeren is een slow whoop of het bellen van een intern BHV-alarmnummer, maar ook om hulp roepen is een vorm van alarmeren.
 

Fase 2: verkennen

In de tweede fase gaat de BHV-organisatie kijken wat er aan de hand is en welke hulp er nodig is. Een brand vraagt om een andere actie dan een hartstilstand. Dit noemen we de verkenningsfase.
 

Fase 3: inzet

En dan is het tijd voor actie. Als er brand is, kun je denken aan blussen, ontruimen en de brandweer inschakelen. Bij een slachtoffer gaan de BHV’ers aan de slag met het verlenen van eerste hulp bij ongelukken (EHBO) en wanneer nodig roepen zij een ambulance op. Kortom: de inzetfase.
 

Fase 4: nabespreken

In deze nafase gaan de BHV’ers en betrokkenen bij elkaar zitten. Wat is er net gebeurd? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Als er niet genoeg kennis is, moet er meer getraind worden. Als er te weinig BHV’ers zijn, moeten er meer worden opgeleid. Neem de tijd voor evaluatie en pak verbeterpunten beet.
 

Fase 5: nazorg

En dan komen we bij een heel belangrijke én de meest vergeten fase: de nazorgfase. BHV’ers zeggen vaak ‘ik heb gewoon mijn werk gedaan’. Toch kan een calamiteit impact hebben. In deze fase checkt de ploegleider of coördinator de status van de medewerker. Hoe voelt hij of zij zich? Vergeet nooit: zorg voor de mens achter de BHV’er!
 

Houd kennis up-to-date

Hoe zorg je er nu voor dat alle fases goed doorlopen worden bij een calamiteit? Dat begint met het up-to-date houden van de kennis van de BHV’ers. Hiervoor is een BHV-basiscursus of een BHV-herhalingscursus ideaal. Tijdens deze trainingen worden de vijf fases namelijk volledig behandeld, gebaseerd op scenario’s. Een extra tip? Je kunt ook medewerkers een cursus veiligheidsbewustzijn laten volgen. Hierdoor weten zij precies hoe ze bijvoorbeeld kunnen alarmeren, maar dragen ze niet meteen de verantwoordelijkheid van een BHV’er. Advies op maat? Neem dan gerust contact op.

Wat zijn de 5 fasen van BHV?

De 5 fasen van BHV zijn: Alarmeren, Verkennen, Inzet, Nabespreken en Nazorg.

Wat heeft de hoogste prioriteit voor een BHV'er tijdens een inzet?

Het verkennen en helpen van slachtoffers zijn de belangrijkste taken van BHV'ers. Het is belangrijk dat een BHV'er kijkt of de situatie veilig is om het slachtoffer te helpen, controleert wat er daadwerkelijk aan de hand is om daarna pas de eerste hulp te verlenen. 

Lees meer

  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
  • Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    Als bhv’er maak jij het verschil, ook thuis en onderweg!
    In dit artikel nemen we je mee in vier situaties buiten werk waarin jouw BHV vaardigheden van onschatbare waarde zijn.
  • Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Waarom bhv jouw beste goede voornemen is!
    Verrassingen zijn onvermijdelijk, maar met de juiste voorbereiding sta jij altijd stevig in je schoenen. Ontdek in dit artikel waarom BHV jouw goede voornemen zou moeten zijn voor 2024.
  • 5 inspirerende manieren om aan de slag te gaan met BHV
    Ter inspiratie: 5 manieren om aan de slag te gaan met BHV
    Wil je in jouw organisatie aan de slag met BHV omdat je veiligheid een belangrijk thema vindt, maar weet je niet hoe? Of besteed je al regelmatig aandacht aan dit waardevolle onderwerp en ben je op zoek naar ideeën voor de afwisseling? Dan is dit artikel voor jou. Hier vind je namelijk 5 manieren om op een leuke én effectieve manier aan de slag te gaan met BHV in jouw organisatie. Ter inspiratie!
  • Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een efficiënt en goed georganiseerd BHV-team? Oefen samen!
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is onmisbaar bij het waarborgen van de veiligheid binnen een bedrijf. Ben jij als BHV’er, ploegleider, coördinator of hoofd BHV verantwoordelijk voor een veilige werkvloer? Dan weet je hoe belangrijk het is dat in noodsituaties BHV’ers blindelings op elkaar kunnen vertrouwen en het team als een geoliede machine functioneert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door samen te oefenen.  
  • Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteiten
    Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
  • Waarom ontruimingsoefeningen nodig zijn in woonzorglocaties
    Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
    Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
  • Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomst
    Wil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
  • Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitie
    Wil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.