Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
Als BHV’ers aan de slag moeten omdat er een melding is, kun je stellen dat de BHV-inzet bestaat uit vijf fases. In de praktijk merken we dat veel organisaties en medewerkers niet bekend zijn met deze stadia. Toch is het handig om deze in het vizier te hebben, want dan kun je daar heel gericht op gaan oefenen. We nemen de vijf fases kort door.
Onze BHV opfriscursus is vernieuwd!
Tijdens de training oefen je de 5 fases van een inzet van bedrijfshulpverlening.
Tijdens de training oefen je de 5 fases van een inzet van bedrijfshulpverlening.
Fase 1: alarmeren
De inzet begint met de alarmeringsfase. Er is een calamiteit; de BHV-organisatie moet zo snel mogelijk in actie komen en dus gealarmeerd worden. Bekende voorbeelden van intern alarmeren is een slow whoop of het bellen van een intern BHV-alarmnummer, maar ook om hulp roepen is een vorm van alarmeren.
Fase 2: verkennen
In de tweede fase gaat de BHV-organisatie kijken wat er aan de hand is en welke hulp er nodig is. Een brand vraagt om een andere actie dan een hartstilstand. Dit noemen we de verkenningsfase.
Fase 3: inzet
En dan is het tijd voor actie. Als er brand is, kun je denken aan blussen, ontruimen en de brandweer inschakelen. Bij een slachtoffer gaan de BHV’ers aan de slag met het verlenen van eerste hulp bij ongelukken (EHBO) en wanneer nodig roepen zij een ambulance op. Kortom: de inzetfase.
Fase 4: nabespreken
In deze nafase gaan de BHV’ers en betrokkenen bij elkaar zitten. Wat is er net gebeurd? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Als er niet genoeg kennis is, moet er meer getraind worden. Als er te weinig BHV’ers zijn, moeten er meer worden opgeleid. Neem de tijd voor evaluatie en pak verbeterpunten beet.
Fase 5: nazorg
En dan komen we bij een heel belangrijke én de meest vergeten fase: de nazorgfase. BHV’ers zeggen vaak ‘ik heb gewoon mijn werk gedaan’. Toch kan een calamiteit impact hebben. In deze fase checkt de ploegleider of coördinator de status van de medewerker. Hoe voelt hij of zij zich? Vergeet nooit: zorg voor de mens achter de BHV’er!
Houd kennis up-to-date
Hoe zorg je er nu voor dat alle fases goed doorlopen worden bij een calamiteit? Dat begint met het up-to-date houden van de kennis van de BHV’ers. Hiervoor is een BHV-basiscursus of een BHV-herhalingscursus ideaal. Tijdens deze trainingen worden de vijf fases namelijk volledig behandeld, gebaseerd op scenario’s. Een extra tip? Je kunt ook medewerkers een cursus veiligheidsbewustzijn laten volgen. Hierdoor weten zij precies hoe ze bijvoorbeeld kunnen alarmeren, maar dragen ze niet meteen de verantwoordelijkheid van een BHV’er. Advies op maat? Neem dan gerust contact op.
Wat zijn de 5 fasen van BHV?
De 5 fasen van BHV zijn: Alarmeren, Verkennen, Inzet, Nabespreken en Nazorg.
Wat heeft de hoogste prioriteit voor een BHV'er tijdens een inzet?
Het verkennen en helpen van slachtoffers zijn de belangrijkste taken van BHV'ers. Het is belangrijk dat een BHV'er kijkt of de situatie veilig is om het slachtoffer te helpen, controleert wat er daadwerkelijk aan de hand is om daarna pas de eerste hulp te verlenen.
Lees meer
-
Veiligheid in het voortgezet onderwijs: De prioriteitenHet voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in het leven van jongeren, waarin ze niet alleen academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun identiteit vormgeven en sociale interacties aangaan. In hoeverre heb jij nagedacht over de verschillende aspecten van veiligheid op een middelbare school? Organiseer veiligheidstrainingen en zorg ervoor dat leerlingen en personeel vertrouwd raken met de noodprocedures. In dit artikel lichten we verschillenden vormen van veiligheid op school toe, om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw school veilig is en blijft.
-
Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentraWoonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
-
Een blik op bedrijfsveiligheid in de toekomstWil je in de dynamische en complexe wereld van werk proactief kunnen reageren op veranderingen op het gebied van veiligheid? Ervoor zorgen dat jouw organisatie blijft voldoen aan de verplichtingen en dat het plan van aanpak up-to-date is? Dan is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt. In dit artikel zetten we mogelijke toekomstige ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de veiligheid op een rij.
-
Veiligheid blijvend op de agenda: in vijf stappen op weg naar jullie veiligheidsambitieWil je ook een stap verderzetten en met een gedegen plan veiligheid nog meer op de kaart zetten in jouw organisatie? In dit artikel leggen we uit hoe je in vijf stappen aan de slag gaat met het behalen van jullie veiligheidsambities.
-
8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloerVeel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht!
-
5 trends die impact hebben op de veiligheid in jouw organisatieHoe vaak check jij de staat van veiligheid in jouw organisatie? Misschien denk je dat je dit maar één keer goed hoeft te regelen, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd ontwikkelingen die invloed hebben op veilig werken. Welke? We bespreken hier de belangrijkste van dit moment.
-
Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongevalHet is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?
-
6 redenen om géén BHV’er te worden – en waarom die niet kloppenEr bestaan nog misvattingen over het belang van bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van het BHV-team. In dit artikel zullen we zes veelvoorkomende redenen behandelen waarom sommige mensen besluiten om geen BHV'er te worden, en waarom deze redenen niet helemaal kloppen.
-