Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit

Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
Als BHV’ers aan de slag moeten omdat er een melding is, kun je stellen dat de BHV-inzet bestaat uit vijf fases. In de praktijk merken we dat veel organisaties en medewerkers niet bekend zijn met deze stadia. Toch is het handig om deze in het vizier te hebben, want dan kun je daar heel gericht op gaan oefenen. We nemen de vijf fases kort door. 
Onze BHV opfriscursus is vernieuwd!
Tijdens de training oefen je de 5 fases van een inzet van bedrijfshulpverlening.
BHV herhalingscursus
Bekijk het nieuwe programma

Fase 1: alarmeren

De inzet begint met de alarmeringsfase. Er is een calamiteit; de BHV-organisatie moet zo snel mogelijk in actie komen en dus gealarmeerd worden. Bekende voorbeelden van intern alarmeren is een slow whoop of het bellen van een intern BHV-alarmnummer, maar ook om hulp roepen is een vorm van alarmeren.
 

Fase 2: verkennen

In de tweede fase gaat de BHV-organisatie kijken wat er aan de hand is en welke hulp er nodig is. Een brand vraagt om een andere actie dan een hartstilstand. Dit noemen we de verkenningsfase.
 

Fase 3: inzet

En dan is het tijd voor actie. Als er brand is, kun je denken aan blussen, ontruimen en de brandweer inschakelen. Bij een slachtoffer gaan de BHV’ers aan de slag met het verlenen van eerste hulp bij ongelukken (EHBO) en wanneer nodig roepen zij een ambulance op. Kortom: de inzetfase.
 

Fase 4: nabespreken

In deze nafase gaan de BHV’ers en betrokkenen bij elkaar zitten. Wat is er net gebeurd? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Als er niet genoeg kennis is, moet er meer getraind worden. Als er te weinig BHV’ers zijn, moeten er meer worden opgeleid. Neem de tijd voor evaluatie en pak verbeterpunten beet.
 

Fase 5: nazorg

En dan komen we bij een heel belangrijke én de meest vergeten fase: de nazorgfase. BHV’ers zeggen vaak ‘ik heb gewoon mijn werk gedaan’. Toch kan een calamiteit impact hebben. In deze fase checkt de ploegleider of coördinator de status van de medewerker. Hoe voelt hij of zij zich? Vergeet nooit: zorg voor de mens achter de BHV’er!
 

Houd kennis up-to-date

Hoe zorg je er nu voor dat alle fases goed doorlopen worden bij een calamiteit? Dat begint met het up-to-date houden van de kennis van de BHV’ers. Hiervoor is een BHV-basiscursus of een BHV-herhalingscursus ideaal. Tijdens deze trainingen worden de vijf fases namelijk volledig behandeld, gebaseerd op scenario’s. Een extra tip? Je kunt ook medewerkers een cursus veiligheidsbewustzijn laten volgen. Hierdoor weten zij precies hoe ze bijvoorbeeld kunnen alarmeren, maar dragen ze niet meteen de verantwoordelijkheid van een BHV’er. Advies op maat? Neem dan gerust contact op.

Lees meer

  • De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    Jij wil de bedrijfsveiligheid in jouw organisatie verbeteren. Dat is natuurlijk de belangrijkste reden om onze trainingen te volgen. Maar, vindt deze verbetering ook plaats? Is de bedrijfsveiligheid écht verbeterd en waardoor komt dat? En hoeveel is deze dan verbeterd? Wij kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan meer inzicht in de effectiviteit van jullie bedrijfsnoodorganisatie (BNO). Zodat je zeker weet dat je met de juiste dingen bezig bent en dat alle inzet het gewenste effect heeft. Speciaal hiervoor heeft BHV.NL de prestatiemeter ontwikkeld. Zo passen we ons programma nóg beter op jouw organisatie aan.
  • De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot trainer? Namelijk op het gebied van BHV, EHBO en ongewenst gedrag. Of misschien wil je zelf wel als BHV’er, ploegleider of coördinator trainer worden. Waar je ook voor kiest: het opleiden van eigen trainers in je organisatie biedt meerdere voordelen. Op het gebied van financiën, tijd, goed werkgeverschap én veiligheid. Benieuwd hoe dat zit? In dit artikel lees je er alles over.
  • Een ode aan alle BHV'ers
    Valentijnsgedicht
  • De rol van de Nederlandse Arbeidsinspectie
    De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker
    De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier. 
  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wl doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wl doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken
    Hybride werken: voor veel bedrijven is het na de coronacrisis blijvend gebleken. Maar de keuze om meer thuis te werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op OK klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen