Van standaard BHV-cursussen naar training en dienstverlening op maat bij Sanoma

Sanoma Media Netherlands BV, een bekende naam in medialand. Moederbedrijf van bijvoorbeeld NU.NL en uitgever van een groot aantal tijdschriften. En daar houdt het nog niet op. Hoe gaat zo’n grote organisatie om met bedrijfsveiligheid en bedrijfshulpverlening? En welke rol speelt BHV.NL daar in? We vroegen het Sonja van Exel, Contractmanager Facility Management en Femke Witteman, Manager Facility bij Sanoma.

Hoe kijkt Sanoma tegen veiligheid aan?

Naast de wat algemenere veiligheidsrisico’s zoals brand en onwelwordingen loopt de organisatie ook specifieke risico’s. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van verdachte pakketjes en andere dreigingen, zoals naar aanleiding van bepaalde publicaties. Sanoma wil voor de medewerkers een zo veilig mogelijke omgeving bieden. Dat doet de organisatie door een groot, goed georganiseerd team van BHV’ers. Sonja van Exel: “In geval van een calamiteit wordt er gelijk iemand opgeroepen, onze BHV’ers zijn erop getraind om goed daadkrachtig te kunnen handelen.” Ook werkt Sanoma met een bedrijfscontinuïteitsplan. Dat toont aan dat er goed en serieus is nagedacht over wat te doen bij calamiteiten.
Sonja van Exel en Femke Witteman
Sonja van Exel en Femke Witteman
Sanoma Media Netherlands BV
Sonja van Exel en Femke Witteman

Wat maakt samenwerking met BHV.NL aantrekkelijk voor Sanoma?

BHV.NL is al zo’n tien jaar partner van Sanoma waar het gaat om BHV-cursussen. Dat is gaandeweg uitgebreid met andere diensten zoals advies over de inrichting van de bedrijfsnoodorganisatie. BHV.NL baseert de inhoud van de cursussen op de wensen van Sanoma en sluit op die manier aan op de medewerkers die de cursussen volgen. BHV.NL denkt dus goed mee met Sanoma. Het laatste jaar is duidelijk merkbaar dat er een andere koers gevaren wordt bij BHV.NL. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een nog grotere flexibiliteit in de cursusinhoud en nog meer verdieping in Sanoma en de mensen die er werken. De contactpersonen van BHV.NL pakken ook steeds meer de regie, zoals Sanoma ook verlangt van al haar dienstverleners: ontzorgen is een belangrijke voorwaarde voor een goede samenwerking.
“BHV.NL sluit aan op onze mensen die de training volgen. Dat werkt goed.”
Sonja van Exel - Sanoma

Wat leverde een sessie in onze design room op?

De vraag van Sanoma was: wat doen we nu en wat kan meer of minder? Hoe kunnen we beter naar elkaar toegroeien en hoe kan BHV.NL daar op inspelen? Femke Witteman: “Het was goed om weer na te denken over hoe we alles geregeld hebben, hoe ons bedrijfscontinuïteitsplan in elkaar zit en wat ieders verantwoordelijkheid daarin is.” De sessie heeft geleid tot de beslissing om tweemaal per jaar de BHV-herhalingscursus te organiseren in plaats van eenmaal. Dat was ook een wens die uit evaluaties naar voren kwam. Tweemaal per jaar trainen leidt tot meer vertrouwen in het eigen handelen van de BHV’ers en komt ook de onderlinge communicatie ten goede. Daarnaast wordt er meer gebruik gemaakt van scenario’s, wat de cursussen nog praktijkgerichter maakt.
 
Tenslotte merkt Femke Witteman op dat BHV.NL niet alleen aansluit op de wensen van Sanoma, maar ook open staat voor feedback. “Zo kun je het beste met elkaar samenwerken: door gewoon eerlijk te zijn”, aldus Femke.
Jouw contactpersoon

Marianne Nillesen - De Lange

Door jarenlange werkervaring in de zakelijke dienstverlening identificeer ik knelpunten snel. Ik heb specifieke werkervaring op het gebied van learning en development. Jouw wensen en vragen over het organiseren van bedrijfsveiligheid staan voorop en in overleg met jou stel ik graag een maatwerkplan samen voor de diensten en cursussen die nodig zijn om de werkomgeving veiliger te maken. Wil je meer weten? 
Marianne Nillesen - De Lange

Lees meer

  • Avans hogeschool
    Avans Hogeschool en BHV.NL organiseren succesvolle 'Week van de Veiligheid'
    Met dertien verschillende locaties, zo’n 34.000 studenten en 3.800 medewerkers is een goede BHV-organisatie voor Avans Hogeschool essentieel. Niet voor niets verzorgt BHV.NL sinds 2019 alle BHV-trainingen voor de 320 BHV’ers van Avans. Maar wat bleek toen ze nog een stap verder gingen, en aan de slag gingen met het Veiligheidsambitieplan? De bekendheid van de veiligheidsprocedures bleek onder studenten en medewerkers onvoldoende. Tijd om daar verandering in te brengen.
  • Viking Life-saving Equipment
    Viking Life-Saving Equipment werkt niet alleen aan de veiligheid van anderen, maar ook aan die van zichzelf
    Viking Life-saving Equipment – een wereldwijd opererende organisatie op het gebied van nautische veiligheidsproducten – werkt dagelijks aan de veiligheid van mensen aan boord. Maar toen na een flinke groei én een verhuizing naar een groter pand het alarm afging in de Nederlandse vestiging, bleek dat er veel te doen was als het om de eigen bedrijfsveiligheid ging. De bedrijfsnoodorganisatie bleek niet op het gewenste niveau. Daar moest verandering in komen, vond Viking.
  • PwC Nederland | Bedrijfsveiligheid | BHV.NL
    PwC Nederland bouwt aan sterke bedrijfshulpverlening met operationele hulp van BHV.NL
    Veiligheid waarborgen voor 5.000 medewerkers is geen gemakkelijke klus. Met 13 verschillende locaties, waarvan een aantal gedeelde kantoren, zijn er een hoop verschillende uitdagingen waarmee PwC rekening moet houden. Het geheim van PwC? Een gedegen aanpak en voldoende trainen, daardoor staat de bedrijfsveiligheid van PwC als een huis. 
  • PROVINCIE GRONINGEN WEET GASTVRIJHEID EN  BEDRIJFSVEILIGHEID SLIM TE  COMBINEREN
    Provincie Groningen weet gastvrijheid en bedrijfsveiligheid slim te combineren
    Provincie Groningen heeft momenteel een inwonersaantal van 587.000. Al deze inwoners kunnen terecht bij de provincie Groningen. Het is daarom belangrijk dat zij gastvrij worden ontvangen. Daarnaast is het belangrijk dat de veiligheid van alle aanwezigen bij de provincie Groningen gewaarborgd wordt. Veiligheid staat immers voorop.
  • TU Delft kiest voor het brede opleidingsaanbod en het online portaal van BHV.NL
    TU Delft kiest voor het brede opleidingsaanbod en het online portaal van BHV.NL
    Op het terrein van de Technische Universiteit Delft lopen op drukke dagen zomaar 26.000 studenten en 6.000 medewerkers rond. Je kunt je voorstellen dat BHV’ers hier onmisbaar zijn. Maar hoe krijg je dat goed georganiseerd?
  • TRAININGEN BHV.NL DAGEN  MEDEWERKERS VANDERSANDEN  STEEDS WEER UIT
    TRAININGEN BHV.NL DAGEN MEDEWERKERS VANDERSANDEN STEEDS WEER UIT
    Bij Vandersanden maken medewerkers gebruik van zware machines. Het is belangrijk dat daar veilig mee wordt gewerkt. Routines maken het werk extra gevaarlijk. Benieuwd naar hoe deze uitdagingen op een praktijkgerichte en innovatieve manier worden aangepakt?
  • Zuyd Hogeschool leidt studenten op volgens EHBO-richtlijnen Rode Kruis
    Zuyd Hogeschool leidt studenten op volgens EHBO-richtlijnen Rode Kruis
    Uit onderzoek bleek dat studenten gezondheidszorg en welzijn EHBO-trainingen misten in hun curricula. Docenten van Zuyd Hogeschool volgden daarom de opleiding tot EHBO-instructeur met Rode Kruis-licentie en geven hun kennis nu door aan studenten. Laat je inspireren! 
  • Zorggroep Ter Weel: Echt oefenen maakt het verschil
    Zorggroep Ter Weel: Echt oefenen maakt het verschil
    Na de brand bij Ter Weel in 2016 was het duidelijk: dit nooit meer. Er was behoefte aan een speciale training waarin alleen maar geoefend wordt, in situaties die zo realistisch mogelijk zijn. BHV.NL ontwikkelde een training waarin de druk op de ploegleiders zo hoog wordt opgevoerd dat je het bijna zou kunnen vergelijken met de hectiek van een echte noodsituatie. 
  • Zorggroep Ter Weel: Training wordt praktijkervaring
    Zorggroep Ter Weel: Training wordt praktijkervaring
    In 2016 vond bij Zorggroep Ter Weel een afschuwelijke brand plaats waarbij drie bewoners de dood vonden. Die gebeurtenis heeft onvoorstelbaar veel impact gehad. Behalve heel veel verdriet was er ook verbijstering: hoe heeft dit kunnen gebeuren?

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.