Voldoet jouw festival wel aan de nieuwe wettelijke veiligheidseisen?
Minder regeldruk overheid, meer verantwoordelijkheid organisatie
Voor activiteiten in tenten en marktkramen, recreatie- en evenemententerreinen bestonden nog geen algemene eisen. Gemeenten konden op basis van lokale brand- beveiligingsverordeningen zelf eisen opleggen voor het verlenen van een evenementenvergunning. Dat leidde tot een ratjetoe aan soms tegenstrijdige regels en voorschriften. Daar wilden zowel de overheid als de evenementenbranche van af: met de BGBOP is dat gelukt.
De belangrijkste kenmerken van die BGBOP: minder regeldruk van de overheid, een sterke vermindering van het aantal vergunningplichtige activiteiten en een standaardformulier voor het melden van evenementen bij gemeenten.
Nieuwe beleid is risicogericht
Net als bij het Bouwbesluit (dat geldt voor gebouwen) draait het bij het BGBOP (dat geldt voor tijdelijk ‘bouwsels’) primair om de veiligheid van personen. De belangrijkste eis is dat alle bezoekers bij brand de locatie, via vluchtroutes met voldoende capaciteit, tijdig kunnen verlaten.
Zorgen voor basishulpverlening
De organisatoren van jaarlijks terugkerende, grote evenementen met tienduizenden bezoekers, zoals Pink Pop en Low Lands, hebben hun zaken over het algemeen goed voor elkaar. Ze maken een veiligheidsplan, en werken met gediplomeerde hulpverleners, waaronder professionele verpleegkundigen en gecertificeerde BHV’ers.
Het is nu nog niet duidelijk of de lat voor kleinere events ook zo hoog komt te liggen. Aan welke eisen moet een basishulpverlener bij een evenement nu precies voldoen? En hoe worden die competenties getoetst? Die onduidelijkheid maakt het lastig voor organisatoren van evenementen om te bepalen wie ze waarvoor moeten inzetten en hoe ze de hulpverlening het beste kunnen regelen. Als experts in bedrijfshulpverlening en veiligheid denken we graag met je mee. Schroom dan ook niet ons te bellen voor een adviesgesprek en ons te gebruiken als sparringpartner en denktank.
Drank en drugs
Meer weten?
Neem contact met ons op.
Lees meer
-
Veilig werken blijft mensenwerk: dit laten de cijfers van 2024 zienElke werknemer heeft recht op een veilige werkplek. Toch gaat het nog te vaak mis. Uit de nieuwste Monitor arbeidsongevallen 2024 van de Nederlandse Arbeidsinspectie blijkt dat er opnieuw duizenden mensen betrokken waren bij een arbeidsongeval. Het aantal dodelijke slachtoffers daalde licht, maar de cijfers blijven hoog. Tijd om nóg scherper te zijn op veiligheid. We zetten de belangrijkste bevindingen uit de monitor voor je op een rij. -
Nieuwe reanimatierichtlijnen 2025Elke 5 jaar worden de internationale reanimatierichtlijnen herzien. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten en hebben één belangrijk doel: de overlevingskansen bij een reanimatie vergroten. Op zaterdag 25 oktober 2025 werden de nieuwe reanimatierichtlijnen 2025 officieel gepresenteerd tijdens het Europese Reanimatiecongres in Rotterdam en het NRR-congres. Wereldwijd worden deze richtlijnen erkend én toegepast. -
Nieuwe en vernieuwde cursussen – studiejaar 2025/2026Innovatie en doorontwikkeling staan centraal bij BHV.NL. We vinden het belangrijk om cursisten de meest actuele kennis en vaardigheden aan te leren op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier. Ieder jaar vernieuwen we daarom bestaande cursussen én voegen we nieuwe cursussen toe. Zo blijven de lesstof en de lesmethoden interessant voor onze cursisten, en sluiten ze naadloos aan op de actualiteit. Hieronder vind je ons nieuwe en vernieuwde aanbod voor het studiejaar 2025/2026. -

-

-
Het jaarplan van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor 2025De Nederlandse Arbeidsinspectie staat voor een veilige werkomgeving voor iedereen. Een belangrijk onderwerp, ook voor jouw organisatie. Want veiligheid op het werk is en blijft de verantwoordelijkheid van de werkgever. Elk jaar publiceert de Arbeidsinspectie hun plannen en prioriteiten voor het komende jaar. Dit jaar is het derde jaar van het Meerjarenplan 2023-2026. We hebben de plannen voor 2025 voor je samengevat. Zo weet jij snel wat de aandachtspunten van de Arbeidsinspectie zijn. -

-
BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO-klanttevredenheidsonderzoekEén keer in de twee jaar vragen wij CEDEO om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Bij BHV.NL vinden we het belangrijk om dat wat we beloven ook waar te kunnen maken. Door onze klanten te vragen naar hun ervaringen, kunnen wij er onder andere voor zorgen dat wij de deskundigheid en kwaliteit kunnen blijven leveren die we beloven. In dit artikel vertellen wij je meer over de resultaten van dit onderzoek.
-


