Voldoet jouw festival wel aan de nieuwe wettelijke veiligheidseisen?

maandag 30 april 2018
Nog even en het festivalseizoen brandt los. Popconcerten, dance party’s en muziekfestivals trekken honderdduizenden bezoekers. Crowd management, brand, omgewaaide tenten, drank- en drugsgebruik, mensen die onwel worden: het hoort er – helaas - allemaal bij. Veruit de meeste festival- en evenementenorganisaties hebben dit prima onder controle. Dat geldt waarschijnlijk ook voor jouw organisatie. Maar weet je ook dat organisatoren van evenementen sinds 1 januari moeten voldoen aan het Besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen? 

​Minder regeldruk overheid, meer verantwoordelijkheid organisatie

Het Besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (een enorme mond vol ambtenarentaal, en daarom gebruiken de meeste betrokkenen de afkorting BGBOP) is bedoeld om uniformiteit te bereiken in de brandveiligheidseisen voor onder meer feesttenten, markten en openluchtpodia. Ook het organiseren van de basishulpverlening tijdens evenementen maakt deel uit van het BGBOP.

Voor activiteiten in tenten en marktkramen, recreatie- en evenemententerreinen bestonden nog geen algemene eisen. Gemeenten konden op basis van lokale brand- beveiligingsverordeningen zelf eisen opleggen voor het verlenen van een evenementenvergunning. Dat leidde tot een ratjetoe aan soms tegenstrijdige regels en voorschriften. Daar wilden zowel de overheid als de evenementenbranche van af: met de BGBOP is dat gelukt. 

De belangrijkste kenmerken van die BGBOP: minder regeldruk van de overheid, een sterke vermindering van het aantal vergunningplichtige activiteiten en een standaardformulier voor het melden van evenementen bij gemeenten. 

​Nieuwe beleid is risicogericht

Het nieuwe beleid is in sterkere mate dan voorheen risicogericht. De centrale vraag is: levert de combinatie van grotere groepen mensen op een evenementenlocatie, de aard van het evenement en de gebruikte materialen een risico op voor de aanwezigen? En is dat risico reëel genoeg voor de overheid om eisen te stellen aan de veiligheid? 

Net als bij het Bouwbesluit (dat geldt voor gebouwen) draait het bij het BGBOP (dat geldt voor tijdelijk ‘bouwsels’) primair om de veiligheid van personen. De belangrijkste eis is dat alle bezoekers bij brand de locatie, via vluchtroutes met voldoende capaciteit, tijdig kunnen verlaten. 

​Zorgen voor basishulpverlening

Het BGBOP schrijft ook voor dat de organisator van het evenement moet zorgen voor basishulpverlening die is afgestemd op de reële risico’s. Die basishulpverlening moet een snelle en veilige ontruiming kunnen faciliteren, kunnen alarmeren en informeren, zo nodig eerste hulpmaatregelen nemen en hulpdiensten opvangen en begeleiden. Met die beschrijving van minimumtaken regelt het BGBOP dus alleen dat er een basishulpverleningsorganisatie moet zijn, niet hoe die organisatie eruit moet zien en welke kwaliteitseisen daaraan gesteld moeten worden.

De organisatoren van jaarlijks terugkerende, grote evenementen met tienduizenden bezoekers, zoals Pink Pop en Low Lands, hebben hun zaken over het algemeen goed voor elkaar. Ze maken een veiligheidsplan, en werken met gediplomeerde hulpverleners, waaronder professionele verpleegkundigen en gecertificeerde BHV’ers
Het is nu nog niet duidelijk of de lat voor kleinere events ook zo hoog komt te liggen. Aan welke eisen moet een basishulpverlener bij een evenement nu precies voldoen? En hoe worden die competenties getoetst? Die onduidelijkheid maakt het lastig voor organisatoren van evenementen om te bepalen wie ze waarvoor moeten inzetten en hoe ze de hulpverlening het beste kunnen regelen. Als experts in bedrijfshulpverlening en veiligheid denken we graag met je mee. Schroom dan ook niet ons te bellen voor een adviesgesprek en ons te gebruiken als sparringpartner en denktank. 

​Drank en drugs

Los van crowd management en ontruimingen bij brand of noodweer heb je als organisator van festivals steeds vaker te maken met mensen die onwel raken of onhandelbaar worden doordat ze (teveel) drugs en drank hebben gebruikt. Ook in deze situaties moet en wil je zo goed en snel mogelijk hulp bieden. Dat kan alleen als de hulpverleners adequaat reageren en weten hoe ze moeten handelen. Ze moeten drank- en drugsgerelateerde gezondheidsproblemen kunnen herkennen, de juiste hulp kunnen verlenen en/of inschakelen. De cursus ‘Eerste Hulp Bij Drank- en drugsincidenten in het uitgaanscircuit’ (EHBDu) is daarbij onmisbaar.

​Meer weten?

Wil je verder praten over de veiligheid op jouw festival? We denken graag met je mee.
Neem contact op met Manja van Marwijk per mail via: m.vanmarwijk@bhv.nl of telefonisch via 06 2074 9978 
Manja van Marwijk
Manja van Marwijk

Lees meer

  • Protocol EHBO-, BHV- en reanimatiecursussen gereed!
    Protocol EHBO-, BHV- en reanimatiecursussen gereed!
    Het protocol om EHBO-, BHV- en reanimatiecursussen te kunnen geven in de nieuwe anderhalvemetermaatschappij is gereed. Het protocol is opgesteld door De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), het NIBHV, het Oranje Kruis, het Rode Kruis en de Branchevereniging Bedrijfshulpverlening Nederland (BVBN).
  • We mogen weer trainen!
    We mogen weer trainen!
    Bij BHV.NL® volgen we de richtlijnen van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Ontdek hoe wij ervoor zorgen dat we weer veilig kunnen trainen.
  • Vanaf september ook op zaterdag trainen mogelijk!
    Vanaf september ook op zaterdag trainen mogelijk!
    Vanaf september hebben wij ook trainingen op zaterdagen gepland. Plan je cursus zo snel mogelijk in zodat je zeker weet dat je kan trainen wanneer het jou uitkomt.
  • Veelgestelde vragen tijdens het coronavirus
    Veelgestelde vragen tijdens het coronavirus
    We mogen weer trainen! We snappen dat dit bij onze klanten en cursisten veel vragen oproept over hoe wij onze trainingen gaan organiseren. Daarom geven we hieronder antwoord op de meest gestelde vragen met betrekking tot de getroffen maatregelen voor onze trainingen. 
  • NIEUW: BHV herhalingsprogramma 20/21
    NIEUW: BHV herhalingsprogramma 20/21
    Normaal gesproken lanceren wij ieder jaar in september een nieuw BHV herhalingsprogramma. Dit jaar doen we het even helemaal anders en kunnen onze klanten en cursisten al vanaf juni kennismaken met het nieuwe lesprogramma voor de herhalingscursus BHV. ​
  • Brancheprotocol in de maak voor het geven van EHBO en BHV cursussen
    Brancheprotocol in de maak voor het geven van EHBO en BHV cursussen
    ​BHV.NL is aangesloten bij Branchevereniging Bedrijfshulpverlening Nederland (BVBN), de landelijke vertegenwoordiger van Opleiding- en Adviesbedrijven op het gebied van BHV en brandveiligheid in het maatschappelijk verkeer. Met zijn allen maken we nederland een stukje veiliger.
  • BHV.NL behaalt derde jaar op rij fantastische scores van 96,2% en 89,1% in Cedeo klanttevredenheidsonderzoek
    BHV.NL behaalt derde jaar op rij fantastische scores van 96,2% en 89,1% in Cedeo klanttevredenheidsonderzoek
  • EEN VEILIG 2020 MET BHV.NL!
    EEN VEILIG 2020 MET BHV.NL!
    Ook in 2020 wil je jouw collega's én bezoekers een veilige(re) omgeving bieden. Wij helpen je graag op weg om het jaar goed te beginnen!
  • Een jaar lang een calamiteitenkaart cadeau bij alle trainingen van BHV.NL
    Een jaar lang een calamiteitenkaart cadeau bij alle trainingen van BHV.NL
    BHV.NL bestaat 25 jaar. En wie jarig is trakteert! Daarom ontvangt iedereen die dit jaar een training volgt vanaf september een calamiteitenkaart cadeau. Zo heeft iedere cursist voortaan de BHV basiskennis op zak!

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen