Voldoet jouw festival wel aan de nieuwe wettelijke veiligheidseisen?

maandag 30 april 2018
Nog even en het festivalseizoen brandt los. Popconcerten, dance party’s en muziekfestivals trekken honderdduizenden bezoekers. Crowd management, brand, omgewaaide tenten, drank- en drugsgebruik, mensen die onwel worden: het hoort er – helaas - allemaal bij. Veruit de meeste festival- en evenementenorganisaties hebben dit prima onder controle. Dat geldt waarschijnlijk ook voor jouw organisatie. Maar weet je ook dat organisatoren van evenementen sinds 1 januari moeten voldoen aan het Besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen? 

​Minder regeldruk overheid, meer verantwoordelijkheid organisatie

Het Besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (een enorme mond vol ambtenarentaal, en daarom gebruiken de meeste betrokkenen de afkorting BGBOP) is bedoeld om uniformiteit te bereiken in de brandveiligheidseisen voor onder meer feesttenten, markten en openluchtpodia. Ook het organiseren van de basishulpverlening tijdens evenementen maakt deel uit van het BGBOP.

Voor activiteiten in tenten en marktkramen, recreatie- en evenemententerreinen bestonden nog geen algemene eisen. Gemeenten konden op basis van lokale brand- beveiligingsverordeningen zelf eisen opleggen voor het verlenen van een evenementenvergunning. Dat leidde tot een ratjetoe aan soms tegenstrijdige regels en voorschriften. Daar wilden zowel de overheid als de evenementenbranche van af: met de BGBOP is dat gelukt. 

De belangrijkste kenmerken van die BGBOP: minder regeldruk van de overheid, een sterke vermindering van het aantal vergunningplichtige activiteiten en een standaardformulier voor het melden van evenementen bij gemeenten. 

​Nieuwe beleid is risicogericht

Het nieuwe beleid is in sterkere mate dan voorheen risicogericht. De centrale vraag is: levert de combinatie van grotere groepen mensen op een evenementenlocatie, de aard van het evenement en de gebruikte materialen een risico op voor de aanwezigen? En is dat risico reëel genoeg voor de overheid om eisen te stellen aan de veiligheid? 

Net als bij het Bouwbesluit (dat geldt voor gebouwen) draait het bij het BGBOP (dat geldt voor tijdelijk ‘bouwsels’) primair om de veiligheid van personen. De belangrijkste eis is dat alle bezoekers bij brand de locatie, via vluchtroutes met voldoende capaciteit, tijdig kunnen verlaten. 

​Zorgen voor basishulpverlening

Het BGBOP schrijft ook voor dat de organisator van het evenement moet zorgen voor basishulpverlening die is afgestemd op de reële risico’s. Die basishulpverlening moet een snelle en veilige ontruiming kunnen faciliteren, kunnen alarmeren en informeren, zo nodig eerste hulpmaatregelen nemen en hulpdiensten opvangen en begeleiden. Met die beschrijving van minimumtaken regelt het BGBOP dus alleen dat er een basishulpverleningsorganisatie moet zijn, niet hoe die organisatie eruit moet zien en welke kwaliteitseisen daaraan gesteld moeten worden.

De organisatoren van jaarlijks terugkerende, grote evenementen met tienduizenden bezoekers, zoals Pink Pop en Low Lands, hebben hun zaken over het algemeen goed voor elkaar. Ze maken een veiligheidsplan, en werken met gediplomeerde hulpverleners, waaronder professionele verpleegkundigen en gecertificeerde BHV’ers
Het is nu nog niet duidelijk of de lat voor kleinere events ook zo hoog komt te liggen. Aan welke eisen moet een basishulpverlener bij een evenement nu precies voldoen? En hoe worden die competenties getoetst? Die onduidelijkheid maakt het lastig voor organisatoren van evenementen om te bepalen wie ze waarvoor moeten inzetten en hoe ze de hulpverlening het beste kunnen regelen. Als experts in bedrijfshulpverlening en veiligheid denken we graag met je mee. Schroom dan ook niet ons te bellen voor een adviesgesprek en ons te gebruiken als sparringpartner en denktank. 

​Drank en drugs

Los van crowd management en ontruimingen bij brand of noodweer heb je als organisator van festivals steeds vaker te maken met mensen die onwel raken of onhandelbaar worden doordat ze (teveel) drugs en drank hebben gebruikt. Ook in deze situaties moet en wil je zo goed en snel mogelijk hulp bieden. Dat kan alleen als de hulpverleners adequaat reageren en weten hoe ze moeten handelen. Ze moeten drank- en drugsgerelateerde gezondheidsproblemen kunnen herkennen, de juiste hulp kunnen verlenen en/of inschakelen. De cursus ‘Eerste Hulp Bij Drank- en drugsincidenten in het uitgaanscircuit’ (EHBDu) is daarbij onmisbaar.

​Meer weten?

Wil je verder praten over de veiligheid op jouw festival? We denken graag met je mee.
Neem contact met ons op. 

Lees meer

  • BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO-klanttevredenheidsonderzoek
    BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO-klanttevredenheidsonderzoek
    Eén keer in de twee jaar vragen wij CEDEO om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Bij BHV.NL vinden we het belangrijk om dat wat we beloven ook waar te kunnen maken. Door onze klanten te vragen naar hun ervaringen, kunnen wij er onder andere voor zorgen dat wij de deskundigheid en kwaliteit kunnen blijven leveren die we beloven.  In dit artikel vertellen wij je meer over de resultaten van dit onderzoek.  
     
  • 15 buitensportverenigingen winnen veiligheidscursus
    15 buitensportclubs krijgen veiligheidscursus cadeau
    BHV.NL is in juli 30 jaar geworden! Om dit te vieren geven wij dit jaar 30 veiligheidscursussen weg aan sportclubs en verenigingen. De winnende clubs krijgen een veiligheidscursus cadeau speciaal samengesteld voor sportclubs, bestaande uit: reanimatie en EHBO ((sport)blessures, verstikking, verslikking en het aanleggen van een verband). Zo zorgen wij samen dat er veilig gesport kan worden.
  • BHV.NL is jarig
    BHV.NL is jarig
    Hoera, BHV.NL is 30 jaar! Al 30 jaar maken wij ons sterk voor de veiligheid van organisaties in Nederland, en daar zijn we trots op! Om deze mijlpaal te vieren hebben wij dit jaar verschillende leuke acties. 
  • Een jaar lang een calamiteitenkaart cadeau bij alle trainingen van BHV.NL
    Een jaar lang een calamiteitenkaart cadeau bij alle trainingen van BHV.NL
    BHV.NL bestaat 30 jaar. En wie jarig is trakteert! Daarom delen we vanaf juli 2024 een jaar lang onze calamiteitenkaart uit tijdens onze trainingen. Zo heeft iedere cursist voortaan de BHV basiskennis op zak!
  • BHV.NL is BVBN-erkend opleider
    BHV.NL is BVBN-erkend opleider
    In Nederland speelt de Branchevereniging voor Bedrijfshulpverlening Nederland (BVBN) een belangrijke rol in het bevorderen van de kwaliteit van BHV-opleidingen en fungeert als een erkenningsregeling voor gekwalificeerde opleiders in bedrijfsveiligheid. BHV.NL is een BVBN-erkend opleider. 
  • BHV.NL geeft 30 gratis veiligheidscursussen weg aan sportclubs!
    BHV.NL geeft 30 gratis veiligheidscursussen weg aan sportclubs!
    Dit jaar bestaat BHV.NL 30 jaar en om dit te vieren geven we 30 gratis veiligheidscursussen cadeau aan sportclubs en verenigingen. Zo zorgen wij samen voor de veiligheid van jouw sportclub. Wil jouw sportclub gratis door ons getraind worden? Meld je direct aan!
  • Nieuw vanaf april: BHV-basis met leerplatform Veiligheidsimpuls
    Nieuw vanaf april: BHV-basis met leerplatform Veiligheidsimpuls
    In april 2024 lanceert BHV.NL een vernieuwende leermethode voor BHV-opleidingen. Het afgelopen jaar hebben we achter de schermen hard gewerkt aan de ontwikkeling van een BHV-leerreis en een bijbehorend nieuw leerplatform: Veiligheidsimpuls. 
  • Laat je inspireren voor 2024
    Laat je inspireren voor een veilig 2024
    Maken jullie als organisatie van bedrijfsveiligheid het goede voornemen in 2024?
  • De urgentie van veilig werken: feiten, cijfers en tips
    De urgentie van veilig werken: feiten en cijfers
    Hoe vaak komen arbeidsongevallen nu voor in Nederland? De Nederlandse arbeidsinspectie heeft dit het afgelopen jaar weer gemonitord. We nemen je in vogelvlucht mee door de cijfers.
     

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.