8 tips voor een veilige onboarding: aandacht voor veiligheid op de werkvloer
Veel mensen vinden het spannend, die eerste werkdag bij een nieuwe werkgever. Om ervoor te zorgen dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen, de organisatie leren kennen en hun werk goed kunnen uitvoeren, organiseren steeds meer bedrijven een ‘onboarding’. Eén belangrijk onderwerp wordt tijdens deze dag echter vaak vergeten: veiligheid. Zowel fysiek als mentaal. Zorgen voor goede voorlichting is niet alleen verplicht, maar ook essentieel om een veilige en gezonde werkvloer te waarborgen. Breng veilig werken dus vanaf dag 1 onder de aandacht!
Een gezonde veiligheidscultuur
Veiligheid op de werkvloer is belangrijk, dat vinden we allemaal. Maar hoe borg je dit nu? Een goede veiligheidscultuur is hiervoor essentieel. Daarvoor is het belangrijk dat veiligheid structureel op de agenda staat. En dat medewerkers rekening houden met risico’s, de juiste middelen gebruiken en alert zijn. Om deze gezonde veiligheidscultuur in stand te houden, is het belangrijk dat iedereen deze uitdraagt. Ook nieuwe medewerkers! Door veiligheid in het introductieprogramma mee te nemen, voorkom je onveilige werkomstandigheden en onnodige ongevallen met letsel, een verminderde productiviteit, schade en kosten tot gevolg. Informeer deze groep dus al op de eerste werkdag. Dat is niet alleen prettig voor de medewerker, die zo weet dat hij in een veilige werkomgeving terecht komt, maar ook voor de organisatie. Je voldoet als organisatie namelijk ook meteen aan de regels van de Arbowet, waarin staat dat een werkgever medewerkers moet voorlichten over de risico’s die komen kijken bij het werk en de genomen maatregelen om deze te voorkomen of te beperken.
Staat veiligheid in jouw organisatie nog niet structureel op de agenda? Lees dan in het artikel ‘Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie’ hoe je aan de slag kan gaan met het creëren van een goede veiligheidscultuur
Staat veiligheid in jouw organisatie nog niet structureel op de agenda? Lees dan in het artikel ‘Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie’ hoe je aan de slag kan gaan met het creëren van een goede veiligheidscultuur
8 tips voor organisaties
Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers meteen up and running zijn, óók als het gaat om veilig werken? We delen hier 8 praktische tips die je kan gebruiken om veiligheid op te nemen in je inwerktraject.
Tip 1. Deel heldere veiligheidsprotocollen
Wat is de juiste fysieke werkhouding? Wat doe je bij een calamiteit? Hoe ziet het bedrijfsnoodplan eruit? Wat is het alarmnummer van de organisatie? Op deze vragen moeten medewerkers zeker antwoord kunnen geven. Ook nieuwe collega’s! Deel deze informatie met ze en neem medewerkers mee in de veiligheidsprotocollen. Denk hierbij ook aan een veiligheidsrondleiding waarbij je nieuwe medewerkers laat zien waar bijvoorbeeld de BHV-verzamelplek is.
Tip 2. Zet de preventiemedewerker in als ambassadeur
Informeer medewerkers over de Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) en het bijbehorende plan van aanpak. Medewerkers hebben recht op inzage. De preventiemedewerker is medeverantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het arbobeleid, en kent de inhoud goed. Deze persoon kan een belangrijk rol spelen in het informeren van nieuwe medewerkers door de inhoud als ambassadeur uit te dragen. Laat deze persoon bijvoorbeeld een pagina creeëren op het intranet of een filmpje opnemen.
Tip 3. Organiseer instructiemeetings
Om medewerkers concrete voorlichting en praktische veiligheidsinstructies te geven, kun je ‘toolboxmeetings’ organiseren. Tijdens deze meeting ga je dieper in op een specifiek onderwerp op het gebied van veilig werken. Je geeft informatie over het herkennen van gevaren, wat er kan gebeuren en hoe je jezelf kunt beschermen tegen deze gevaren. Wil je een toolboxmeeting organiseren, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? In het artikel 'Tips voor het organiseren van een toolboxmeeting' helpen we je op weg.
Tip 4. Heb aandacht voor het psychosociale
Naast fysieke risico’s, speelt mentale veiligheid een steeds grotere rol. Denk hierbij aan ongewenst gedrag, agressie of ongewenste intimiteiten. Dit is onderdeel van de in de RI&E benoemde psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Daarom is het belangrijk nieuwe collega’s te informeren over de normen en waarden binnen de organisatie en waar zij terecht kunnen bij ongewenst gedrag. Werken ze veel met klanten? Laat ze dan een weerbaarheidstraining volgen zodat ze daar beter mee kunnen omgaan.
Tip 5. Maak gebruik van buddy’s
Iedere organisatie heeft ervaren medewerkers in huis die precies weten hoe processen lopen, welke risico’s er bij bepaalde werkzaamheden horen en waar je op moet letten. Vaak vinden zij het leuk om deze kennis over te dragen aan nieuwe collega’s. Maak daar gebruik van! Koppel iedere nieuwe medewerker aan een buddy en zorg ervoor dat deze persoon helemaal wegwijs wordt gemaakt op het gebied van veilig werken. Zo hebben ze in alle rust de kans om vragen te stellen en kan de buddy meteen bijsturen waar nodig.
Tip 6. Daag ze uit
Laat nieuwe medewerkers niet alleen passief alle informatie ontvangen, maar geef ze een actieve rol! Medewerkers weten beter dan wie dan ook wat er op de werkvloer gebeurt. Vraag bijvoorbeeld welke risico’s zij zien, wat ze als onveilig ervaren en of ze verbeterpunten hebben. Stimuleer ze om dit uit te spreken, ook onderling naar elkaar. Zo maak je veilig werken de verantwoordelijkheid van iedereen, én het zorgt ook nog eens voor een positieve veiligheidscultuur. Daarnaast helpt het om zwakke plekken in de veiligheid te signaleren. Ook is een inwerktraject de uitgelezen kans om nieuwe BHV’ers te werven. Hartstikke waardevol!
Tip 7. Zorg voor een goede inwerkperiode en herhaal veiligheidsprocedures regelmatig
Beperk je niet tot één onboardingsdag, maar waarborg een gedegen inwerkperiode. Nieuwe collega’s zijn dan niet alleen sneller productief, maar leren ook de bedrijfscultuur beter kennen én ervaren minder snel ongezonde werkdruk. Bovendien kun je zo de veiligheidscultuur, risico’s en procedures beter onder de aandacht brengen. Medewerkers wennen er op deze manier aan dat hier iedere dag aandacht voor is! Is het inwerkprogramma afgelopen? Vergeet dan ook niet regelmatig de veiligheidsrichtlijnen te herhalen en medewerkers op de hoogte te houden van wijzigingen. Dan houd je veiligheid op het netvlies.
Tip 8. Nieuwe BHV’er? Vergeet de onboarding bij het BHV-team niet
Is er een BHV’er weggegaan en neemt een nieuwe collega deze rol in? Of zijn er simpelweg meer BHV'ers nodig? Zorg dan dat deze persoon zo snel mogelijk de benodigde BHV-cursus volgt, zodat deze persoon voorbereid is in geval van calamiteiten. Tip: starten er meerdere collega’s tegelijk die opgeleid moeten/willen worden tot BHV’er? Vanaf 6 personen kun je een incompany cursus bij jouw organisatie op locatie organiseren tegen een voordelig tarief. Training gevolgd? Vergeet dan ook niet deze nieuwe BHV’er wegwijs te maken in het BHV-team. Zorg dat het team op elkaar ingespeeld blijft. Een oefening is hiervoor de perfecte manier!
Tip 1. Deel heldere veiligheidsprotocollen
Wat is de juiste fysieke werkhouding? Wat doe je bij een calamiteit? Hoe ziet het bedrijfsnoodplan eruit? Wat is het alarmnummer van de organisatie? Op deze vragen moeten medewerkers zeker antwoord kunnen geven. Ook nieuwe collega’s! Deel deze informatie met ze en neem medewerkers mee in de veiligheidsprotocollen. Denk hierbij ook aan een veiligheidsrondleiding waarbij je nieuwe medewerkers laat zien waar bijvoorbeeld de BHV-verzamelplek is.
Tip 2. Zet de preventiemedewerker in als ambassadeur
Informeer medewerkers over de Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) en het bijbehorende plan van aanpak. Medewerkers hebben recht op inzage. De preventiemedewerker is medeverantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het arbobeleid, en kent de inhoud goed. Deze persoon kan een belangrijk rol spelen in het informeren van nieuwe medewerkers door de inhoud als ambassadeur uit te dragen. Laat deze persoon bijvoorbeeld een pagina creeëren op het intranet of een filmpje opnemen.
Tip 3. Organiseer instructiemeetings
Om medewerkers concrete voorlichting en praktische veiligheidsinstructies te geven, kun je ‘toolboxmeetings’ organiseren. Tijdens deze meeting ga je dieper in op een specifiek onderwerp op het gebied van veilig werken. Je geeft informatie over het herkennen van gevaren, wat er kan gebeuren en hoe je jezelf kunt beschermen tegen deze gevaren. Wil je een toolboxmeeting organiseren, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? In het artikel 'Tips voor het organiseren van een toolboxmeeting' helpen we je op weg.
Tip 4. Heb aandacht voor het psychosociale
Naast fysieke risico’s, speelt mentale veiligheid een steeds grotere rol. Denk hierbij aan ongewenst gedrag, agressie of ongewenste intimiteiten. Dit is onderdeel van de in de RI&E benoemde psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Daarom is het belangrijk nieuwe collega’s te informeren over de normen en waarden binnen de organisatie en waar zij terecht kunnen bij ongewenst gedrag. Werken ze veel met klanten? Laat ze dan een weerbaarheidstraining volgen zodat ze daar beter mee kunnen omgaan.
Tip 5. Maak gebruik van buddy’s
Iedere organisatie heeft ervaren medewerkers in huis die precies weten hoe processen lopen, welke risico’s er bij bepaalde werkzaamheden horen en waar je op moet letten. Vaak vinden zij het leuk om deze kennis over te dragen aan nieuwe collega’s. Maak daar gebruik van! Koppel iedere nieuwe medewerker aan een buddy en zorg ervoor dat deze persoon helemaal wegwijs wordt gemaakt op het gebied van veilig werken. Zo hebben ze in alle rust de kans om vragen te stellen en kan de buddy meteen bijsturen waar nodig.
Tip 6. Daag ze uit
Laat nieuwe medewerkers niet alleen passief alle informatie ontvangen, maar geef ze een actieve rol! Medewerkers weten beter dan wie dan ook wat er op de werkvloer gebeurt. Vraag bijvoorbeeld welke risico’s zij zien, wat ze als onveilig ervaren en of ze verbeterpunten hebben. Stimuleer ze om dit uit te spreken, ook onderling naar elkaar. Zo maak je veilig werken de verantwoordelijkheid van iedereen, én het zorgt ook nog eens voor een positieve veiligheidscultuur. Daarnaast helpt het om zwakke plekken in de veiligheid te signaleren. Ook is een inwerktraject de uitgelezen kans om nieuwe BHV’ers te werven. Hartstikke waardevol!
Tip 7. Zorg voor een goede inwerkperiode en herhaal veiligheidsprocedures regelmatig
Beperk je niet tot één onboardingsdag, maar waarborg een gedegen inwerkperiode. Nieuwe collega’s zijn dan niet alleen sneller productief, maar leren ook de bedrijfscultuur beter kennen én ervaren minder snel ongezonde werkdruk. Bovendien kun je zo de veiligheidscultuur, risico’s en procedures beter onder de aandacht brengen. Medewerkers wennen er op deze manier aan dat hier iedere dag aandacht voor is! Is het inwerkprogramma afgelopen? Vergeet dan ook niet regelmatig de veiligheidsrichtlijnen te herhalen en medewerkers op de hoogte te houden van wijzigingen. Dan houd je veiligheid op het netvlies.
Tip 8. Nieuwe BHV’er? Vergeet de onboarding bij het BHV-team niet
Is er een BHV’er weggegaan en neemt een nieuwe collega deze rol in? Of zijn er simpelweg meer BHV'ers nodig? Zorg dan dat deze persoon zo snel mogelijk de benodigde BHV-cursus volgt, zodat deze persoon voorbereid is in geval van calamiteiten. Tip: starten er meerdere collega’s tegelijk die opgeleid moeten/willen worden tot BHV’er? Vanaf 6 personen kun je een incompany cursus bij jouw organisatie op locatie organiseren tegen een voordelig tarief. Training gevolgd? Vergeet dan ook niet deze nieuwe BHV’er wegwijs te maken in het BHV-team. Zorg dat het team op elkaar ingespeeld blijft. Een oefening is hiervoor de perfecte manier!
Maak veiligheid top of mind
Los van alle wet- en regelgeving wil je als werkgever natuurlijk dat er op jouw werkvloer zo min mogelijk ongevallen gebeuren en dat iedereen veilig en comfortabel aan het werk kan. Of het nu gaat om een medewerker die er al jaren werkt of een nieuwkomer. Daarom is het belangrijk om alle risico’s en maatregelen continu te delen, veiligheid top-of-mind te houden en mensen te trainen.
Het goed organiseren van de bedrijfsveiligheid is best lastig. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen. BHV.NL heeft een uitgebreid dienstenpakket om jouw bedrijfsveiligheid goed te regelen. Denk aan trainingen, opleidingen en cursussen op het gebied van BHV, EHBO en omgaan met ongewenst gedrag. Op maat, in-company of individueel: jij kiest. Hoe veilig werken jouw nieuwe medewerkers?
Het goed organiseren van de bedrijfsveiligheid is best lastig. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen. BHV.NL heeft een uitgebreid dienstenpakket om jouw bedrijfsveiligheid goed te regelen. Denk aan trainingen, opleidingen en cursussen op het gebied van BHV, EHBO en omgaan met ongewenst gedrag. Op maat, in-company of individueel: jij kiest. Hoe veilig werken jouw nieuwe medewerkers?
Lees meer
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
-
Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
-
Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.