taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er

Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de BHV’ers in een organisatie. Want als goed getrainde BHV’er kun je het verschil maken door snel en doortastend te handelen in een noodsituatie.
Als BHV’er ben je goed opgeleid en voorbereid om bij te dragen aan:
  • het verlenen van Eerste Hulp bij ongevallen
  • het beperken en bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen
  • het begeleiden van een ontruiming

Drie hoofdtaken

Nadat je bij ons een BHV cursus hebt afgerond, heb je een aantal belangrijke taken en verplichtingen en ben je in staat om één of meer van de drie hoofdtaken van een BHV’er, zoals deze genoemd worden in de Arbowet, zelfstandig uit te voeren. Hoewel deze hoofdtaken voor iedere BHV-organisatie gelijk zijn, kan de inhoud van jouw persoonlijke BHV-taken verschillen van die van jouw collega-BHV’er.
  1. Het verlenen van eerste hulp, waaronder levensreddend handelen (hieronder valt ook reanimatie en het werken met een AED)
  2. Het beperken en bestrijden van een beginnende brand, het eventueel voorkomen van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen
  3. Het organiseren van en omgaan met ontruiming: het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen die zich in het pand bevinden.
Wat jouw specifieke BHV taak of taken zijn, heeft onder andere te maken met de verwachten risico’s binnen je organisatie. Daarnaast zijn je taken ook afhankelijk van je werkplek (in een werkplaats kun je andere taken hebben dan op kantoor) en van de gemaakte afspraken binnen de organisatie.

Werken als BHV'er

Als BHV’er heb je een sleutelrol in de keten van bedrijfshulpverlening. In noodsituaties ben je, onafhankelijk van jouw specifieke taak, het aanspreekpunt voor alle aanwezigen (collega’s, klanten, bezoekers) en professionele hulpverleners. Deze sleutelrol hangt samen met de voorpostfunctie van de BHV’er. Je bent in staat om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken en de tijd die nodig is om professionele hulpverleners ter plaatste te krijgen nuttig te gebruiken, door te handelen op een manier die bij de situatie past. Omdat je als BHV’er al op de werkplek aanwezig bent, kun je al eerder ingrijpen en sneller handelen dan (eventueel) gealarmeerde professionele hulpdiensten.

Zekerheid in handelen

BHV'ers die door ons zijn opgeleid, hebben niet alleen de jusite kennis maar durven ook te stap te maken om in de praktijk correct te handelen en zich daarbij zelfverzekerd te voelen. Dit doen wij door het stimuleren van het zelfvertrouwen van onze cursisten. 

Preventieve taken

Je treedt als BHV’er niet alleen uitvoerend op in noodsituaties. Je vervult ook een actieve rol bij het voorkómen ervan. Je bent hierbij steeds alert op situaties die mogelijk gevaar kunnen opleveren.

Doorgroeimogelijkheden

Afhankelijk van de grootte van jouw organisatie en de aanwezige risico’s, zijn er ook mogelijkheden om je als BHV’er verder te ontwikkelen en door te groeien in een andere rol. Lees het artikel alle rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie zijn.

Wil je als BHV' er jouw collega's bewuster maken van veiligheid op de werkvloer? Bekijk onze BHV bewust pagina en onze tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn binnen je organsiatie. 

Lees meer

  • Veilig werken in de kou
    Veilig werken in de kou
    De winter is eindelijk aangebroken. ​Werk jij in de buitenlucht of op een (te) koude werkplek? Dan kan de kou invloed hebben op jouw prestaties. Werken in de kou kan zorgen voor onderkoeling of bevriezing. Je krijgt zere vingers of tenen of wordt er zelfs ziek door. Belangrijk dus om de juiste kleding te dragen en maatregelen te nemen!
  • Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
    Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
    Lees alles over het belang van een goede bedrijfsnoodorganisatie en hoe je deze effectief inricht voor jouw bedrijf.
  • Wat doet een Crisis Management Team?
    Wat doet een Crisis Management Team?
    Zorg voor overzicht en effectieve communicatie tijdens een crisis of calamiteit in jouw organisatie.
  • Wat doet een preventiemedewerker?
    Wat doet een preventiemedewerker?
    Zorg voor optimale veiligheid en arbeidsomstandigheden en voorkom bedrijfsongevallen in jouw organisatie als Preventiemedewerker.
  • Wat doet een Hoofd BHV?
    Wat doet een Hoofd BHV?
    Als Hoofd BHV ben je hét aanspreekpunt als het gaat over bedrijfsveiligheid en weet je alle ins en outs van een goede bedrijfsnoodorganisatie.
  • Wat doet een coördinator BHV?
    Wat doet een coördinator BHV?
    Samen met het Hoofd BHV draag je de verantwoordelijkheid voor een goed gecoördineerde en operationele bedrijfshulpverlening in jouw organisatie.
  • Wat doet een ploegleider BHV?
    Wat doet een ploegleider BHV?
    Neem de operationele leiding bij een calamiteit in je bedrijf en zorg dat BHV’ers hun werk veilig kunnen doen als Ploegleider BHV.
  • Wat doet een bedrijfshulpverlener (BHV'er)?
    Wat doet een bedrijfshulpverlener (BHV'er)?
    Help slachtoffers, bestrijd een eventuele brand en breng medewerkers in veiligheid in noodsituaties. Word jij bedrijfshulpverlener in jouw organisatie?
  • Wat doet een EHBO’er?
    Wat doet een EHBO’er?

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen