Ronald Wolsing
Ronald Wolsing Senior instructeur veiligheid

Instructeur Ronald aan het woord

BHV'er, dat ben je niet zomaar. Je moet natuurlijk wel wat kunnen! BHV'er zijn is namelijk geen vrijheid blijheid. Ik leg de lat daarom hoog voor mezelf en dat doe ik ook voor de cursisten. 

Proactief en preventief

Ik zie bedrijfshulpverlening als onderdeel van de integrale veiligheid van een bedrijf. Een hulpverlener moet op het moment dat het fout gaat natuurlijk kunnen ingrijpen, maar ik bekijk het veel meer aan de voorkant: proactief en preventief. Zodat je een Arbotechnisch veilig bedrijf hebt en daarnaast BHV’ers die echt wat kunnen doen en risicogericht zijn op het moment dat het fout gaat. Ik zie bedrijfshulpverlening daarom meer tweeledig. Ik zit meer aan de proactieve en preventieve kant en dan zijn er de BHV’ers voor als het fout gaat.   

Wet- en regelgeving

Mijn expertise ligt op het gebied van wet- en regelgeving. Hier heb ik eigenlijk altijd al mee te maken gehad vanuit de brandweer en nu bij BHV.NL. Daarom vind ik de trainingen Hoofd BHV en coördinator BHV het leukst om te geven. Mijn uitdaging ligt op dit vlak en hier kan ik helemaal mijn verhaal in kwijt. Daarom wil ik volgend jaar Integrale veiligheidskunde gaan studeren, een tweejarige HBO opleiding. Ik wil namelijk veel meer die kant op. Je ziet binnen ons bedrijf ook dat het veel meer die kant op gaat en dat we een andere plek in de markt innemen.

Interactie

Wat het geven van trainingen zo leuk maakt is de interactie met mensen. Iedere dag sta je voor een nieuwe club met andere vragen en wensen. Dat blijft na 10 jaar geven van trainingen nog steeds leuk. Dat je mensen wat kan leren en zij er op hun werk wat aan hebben, zoals het BHV technische deel, maar er ook thuis wat mee kunnen. Daarnaast is ook maatschappelijk. Je bent toch iedere dag met mensen bezig.

Een goede instructeur

Ik denk dat, als ik mezelf zou moeten beoordelen, ik over het algemeen wel een goede instructeur ben. Misschien kan ik dat niet over mezelf zeggen, maar als ik naar mijn evaluaties kijk, dan denk ik dat ik heel goed ben in het kort en bondig overbrengen van de boodschap. Daarnaast ligt het didactisch vlak mij. Keuzes maken, hoe ga ik met een groep om, mensen wat kunnen leren en mee kunnen gaan in de gedachten van cursisten.

Up to date

Om op de hoogte te blijven en inspiratie op te doen, heb ik me voor allerlei zaken aangemeld. Op Twitter volg ik bijvoorbeeld Arboportaal. En ook zijn er verschillende websites van de overheid die ik raadpleeg om mijn informatie te verzamelen en bij te blijven. Zo blijf ik op de hoogte van de laatste ontwikkeling. 

Bijscholingsprogramma

Samen met Bob ben ik deze zomer verantwoordelijk voor de interne bijscholing voor onze eigen instructeurs. Wij hebben hiervoor alle workshops en lesplannen geschreven, waarvan we een deel zelf geven. Vandaag komt Eerste Hulp aan bod. Vooral didactiek is hierin een belangrijk onderdeel: de rollen van de instructeur. Ik vind het heel leuk om mij bezig te houden met lesprogramma’s. Lessen maken, collega’s coachen, wat ook een onderdeel is van onze functie. 

Positieve energie

Op het moment dat ik na het geven van een training met veel energie naar huis ga en ik heb leuke reacties ontvangen van cursisten, dan geeft mij dat voldoening. Daarnaast krijg ik altijd veel positieve energie van het geven van trainingen. In 10 jaar tijd heb ik denk ik een handjevol trainingen gehad, misschien nog niet eens, waarbij dit niet het geval was. Als instructeur heb je hier namelijk een hele belangrijke rol in. Zoals jij begint voor de training, zo gaat de training ook verlopen. We horen natuurlijk genoeg heftige verhalen van onze cursisten. Maar na 20 jaar professionele hulpverlener te zijn geweest, heb ik wel het nodige voor de kiezen gehad. Daar kan ik dus wel redelijk mee handelen. En het is leuk om mensen daarmee te kunnen en mogen helpen. Dat je ze het gevoel kan geven dat ze goede dingen hebben gedaan. Gisteren was er een vrouw in een training die een half jaar terug haar eigen man heeft gereanimeerd. Het geeft mij een goed gevoel om te horen dat ze aan het eind van de dag zegt dat ze het fijn vond dat ze haar verhaal kwijt kon.

Een klik met klanten

De leukste trainingen zijn die waar je een goede klik hebt met de klant of de groep cursisten. Vaak zijn dat echt doeners. Er zijn gewoon een aantal klanten waar je echt een band mee opbouwt. Daar ben je op een ander level mee bezig dan alleen maar binnen komen, een training geven en weer weggaan. En die band, die vind ik veel belangrijker.

Lees meer

  • Scouts veiligheidsbewust maken
    Scouts veiligheidsbewust maken
  • Instructeur Magda aan het woord
    Instructeur Magda aan het woord
  • Instructeur Corné aan het woord
    Instructeur Corné aan het woord
  • De enorme impact van fatale bedrijfsongevallen
    De enorme impact van fatale bedrijfsongevallen
    Doe er alles aan om de veiligheid op je werk zo goed mogelijk te borgen zodat jij en je collega’s na een dag werken weer veilig thuiskomen.
  • HELP! Ik word BHV'er
    HELP! Ik word BHV'er
  • Instructeur Geert aan het woord
    Instructeur Geert aan het woord
  • Het onmogelijke scenario
    Het onmogelijke scenario

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.