De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs

Onnodig te zeggen dat bij BHV.NL kwaliteit hoog in het vaandel staat. Dat geldt voor alles en zeker voor onze instructeurs. Zij zijn het die onze deelnemers opleiden en daarmee een enorme invloed hebben op hoe goed onze cursisten in noodsituaties handelen. De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs. Zo simpel is het. Ook instructeur worden? Bekijk onze vacatures!

Continu investeren in opleiding en ontwikkeling

Maar hoe simpel ook, het brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. De verantwoordelijkheid om de best opgeleide instructeurs te hebben. ‘Vandaar dat we niets aan het toeval overlaten en veel investeren in hun opleiding en ontwikkeling. En dat begint al tijdens de sollicitatieprocedure. Het is een pré als mensen al wat ervaring met of kennis over veiligheid hebben. Maar veel belangrijker is hun affiniteit met veiligheid in combinatie met hun vermogen kennis en vaardigheden over te dragen op anderen. Daarom willen we dat de sollicitant in de tweede ronde van het sollicitatieproces al een kleine training geeft over een onderwerp waar hij of zij zich prettig bij voelt. Dat is meestal een onderwerp dat met veiligheid te maken heeft, bijvoorbeeld over het blussen van een brand of een reanimatie. We kijken naar de leerdoelen -zijn die er en worden ze behaald in die korte training -  en naar de manier waarop de kandidaat met groepen werkt’, zegt Franco Verberkt, bij BHV.NL verantwoordelijk voor de instructeurs en docenten.

Mentor begeleidt ‘instructeur in opleiding’ intensief

Gaat dit goed, dan wordt de kandidaat aangenomen en komt hij bij BHV.NL in dienst. Op dat moment krijgt hij een mentor, een senior instructeur die hem onder zijn hoede neemt en hem begeleidt gedurende een traject van zeven weken. In die zeven weken volgt de ‘instructeur in opleiding’ de trainingen die hij straks zelf als eerste gaat geven: Basis BHV (tweedaagse opleiding), Praktijkdag BHV (blended learning), en de Herhalingcursus BHV. We vinden het belangrijk dat de instructeurs zelf ervaren hoe het is om deelnemer te zijn. Daarom volgen ze eerst de trainingen voor ze hem mogen geven. Na deze drie trainingen doen ze de opleiding tot Ploegleider BHV en halen ze hun diploma Eerste Hulp. Dit zijn de basistrainingen, de rest komt later.

Daarna loopt de ’instructeur in opleiding’ een paar weken mee en doorloopt daarbij de volgende fases:
1.    hij kijkt mee hoe zijn mentor een training geeft en krijgt daarbij de opdracht om heel gericht te observeren: hoe gaat de trainer om met het lesmateriaal, hoe speelt hij in op vragen van de deelnemers etc.
2.    hij mag – onder toezicht van zijn mentor - een deelles verzorgen. Na afloop krijgt hij feedback, en als de mentor het na verloopt van tijd echt vertrouwt, mag hij
3.    uiteindelijk zelf lessen geven. Uiteraard ook weer onder toezicht van zijn mentor die na de lessen de sterke punten en de verbeterpunten met hem bespreekt.
De ‘instructeur in opleiding’ maakt elke week een reflectieverslag, dat besproken wordt met de mentor. Als ook de zelfstandige lessen goed gaan, komt Franco Verberkt een of meer lessen volgen. Hij kijkt naar alle factoren die ervoor zorgen dat de stof goed wordt overgedragen, zoals didactische vaardigheden, leermiddelen, leerstijlen, contact maken met de groep, beheersing van de theorie. Alleen als dat allemaal in orde is, krijgt de ‘instructeur in opleiding’ het certificaat ‘Instructeur BHV’ en mag hij als zelfstandig instructeur aan de slag.
 

Coach blijft leren en ontwikkelen stimuleren

Daar eindigt het natuurlijk niet mee. De instructeurs halen na deze basis ook externe certificaten: Instructeur Eerste Hulp Oranje Kruis of Rode Kruis bijvoorbeeld, en Instructeur Brand, Ontruiming en Communicatie van het NVB (Nederlandse Vereniging van Bedrijfshulpverlening), een certificaat dat gevraagd wordt bij (internationale) aanbestedingen.

Franco: ‘Alle instructeurs hebben een coach die hen een paar keer per jaar spreekt. Die gesprekken vormen de basis van de gerichte bijscholing die iedere zomer wordt georganiseerd en waarin de instructeurs hun kennis verbreden, verdiepen en zich specialiseren op een of meer gebieden. In de whatsApp groep die de instructeurs onderling hebben, worden continu artikelen gedeeld en kennis gehaald en gebracht. Leren en ontwikkelen is zo een integraal onderdeel van werken bij BHV.NL. Onze visie ‘Leren stopt nooit’ dragen we uit naar de instructeurs en alle anderen die bij ons werken. Daarom staat in de jaarlijkse planningsgesprekken het onderwerp leren en ontwikkelen altijd op de agenda. Daarom ook besteden we veel aandacht aan de evaluatieformulieren van onze deelnemers en verwerken we hun feedback. Want daar zitten soms heel relevante suggesties bij waarmee we onze trainingen kunnen verbeteren. En daarmee de leerervaring van onze cursisten optimaliseren.’

Als je continu bezig bent met het ontwikkelen van je instructeurs, wil je ook bezig blijven met het ontwikkelen van je cursussen. Vandaar dat we jaarlijks ons lesprogramma vernieuwen

Alle prioriteit aan kwaliteit instructeurs

‘De kwaliteit van onze instructeurs is te belangrijk om er niet alle prioriteit aan te geven. Wij willen niet dat zij in hun vrije tijd voor hun eigen opleiding moeten zorgen. Wij faciliteren dat 100%. Alleen zo bepalen wij hoe hoog de kwaliteitslat ligt. Dat zijn wij aan onszelf en vooral aan onze klanten verplicht,’ aldus Franco Verberkt.

Lees meer

  • BHV’er worden als je al EHBO’er bent?
    BHV’er worden als je al EHBO’er bent?
    Heb je al een EHBO-diploma op zak en word je ook verantwoordelijk voor het ontruimen van je organisatie bij calamiteiten en het blussen van een beginnende brand? Volg dan een BHV-cursus Brand en Ontruiming en wordt allround BHV’er!   
  • Werken tijdens een hittegolf
    Werken tijdens een hittegolf
    Extreme hitte! Het werken in een te warme omgeving heeft invloed op onze werkprestaties en op onze gezondheid. Met onderstaande tips kunnen jij en je werknemers en/of collega’s deze hinder voor zijn of beperken tot een werkbare situatie.
  • Week van de teek
    Week van de teek
    Elk jaar krijgen mensen in Nederland ruim een miljoen tekenbeten! Lees snel onze tips over hoe je een tekenbeet voorkomt en wat je kan doen als je gebeten bent.
  • Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Wat is volgens de Arbowet verplicht?
    Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in het leven geroepen. In die wet zijn verplichtingen voor zowel werkgevers als werknemers vastgelegd. 
  • Is VCA verplicht?
    Is VCA verplicht?
    Nee, een VCA is niet verplicht. Maar een VCA-certificaat wordt wel steeds vaker door opdrachtgevers geëist. Dit heeft te maken met de regels die de Arbowet aan bedrijven stelt. 
  • BHV verplicht? Wat zegt de wet?
    BHV verplicht? Wat zegt de wet?
    Hoe zit het nu precies met bedrijfshulpverlening? Wat is wel en niet verplicht? En waar moet je aan voldoen als werkgever?
  • Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja, een RI&E is verplicht. Sinds 1 januari 1994 is de RI&E verplicht (Risico Inventarisatie & Evaluatie) voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. 
  • Is een bedrijfsnoodplan verplicht?
    Is een bedrijfsnoodplan verplicht?
    Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig. Elk bedrijf in Nederland is namelijk verplicht zich voor te bereiden op noodsituaties. Het is daarom handig, en wordt vaak geëist, om een bedrijfsnoodplan te hebben. Want met een bedrijfsnoodplan kan bedrijfsschade en menselijk leed zoveel mogelijk beperkt worden.
  • Is een ontruimingsoefening verplicht?
    Is een ontruimingsoefening verplicht?
    Je moet er toch niet aan denken: er breekt brand uit en de mensen in het gebouw – je collega’s en jullie bezoekers -  raken in paniek. Ze weten maar één ding: ze willen er zo snel mogelijk weg. Maar door de angst kunnen ze niet meer helder denken, door de rookontwikkeling zien ze de uitgangen niet meer en door hun haast om weg te komen duwen ze anderen omver.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen