De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs

Onnodig te zeggen dat bij BHV.NL kwaliteit hoog in het vaandel staat. Dat geldt voor alles en zeker voor onze instructeurs. Zij zijn het die onze deelnemers opleiden en daarmee een enorme invloed hebben op hoe goed onze cursisten in noodsituaties handelen. De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs. Zo simpel is het. Ook instructeur worden? Bekijk onze vacatures!

Continu investeren in opleiding en ontwikkeling

Maar hoe simpel ook, het brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. De verantwoordelijkheid om de best opgeleide instructeurs te hebben. ‘Vandaar dat we niets aan het toeval overlaten en veel investeren in hun opleiding en ontwikkeling. En dat begint al tijdens de sollicitatieprocedure. Het is een pré als mensen al wat ervaring met of kennis over veiligheid hebben. Maar veel belangrijker is hun affiniteit met veiligheid in combinatie met hun vermogen kennis en vaardigheden over te dragen op anderen. Daarom willen we dat de sollicitant in de tweede ronde van het sollicitatieproces al een kleine training geeft over een onderwerp waar hij of zij zich prettig bij voelt. Dat is meestal een onderwerp dat met veiligheid te maken heeft, bijvoorbeeld over het blussen van een brand of een reanimatie. We kijken naar de leerdoelen -zijn die er en worden ze behaald in die korte training -  en naar de manier waarop de kandidaat met groepen werkt’, zegt Franco Verberkt, bij BHV.NL verantwoordelijk voor de instructeurs en docenten.

Mentor begeleidt ‘instructeur in opleiding’ intensief

Gaat dit goed, dan wordt de kandidaat aangenomen en komt hij bij BHV.NL in dienst. Op dat moment krijgt hij een mentor, een senior instructeur die hem onder zijn hoede neemt en hem begeleidt gedurende een traject van zeven weken. In die zeven weken volgt de ‘instructeur in opleiding’ de trainingen die hij straks zelf als eerste gaat geven: Basis BHV (tweedaagse opleiding), Praktijkdag BHV (blended learning), en de Herhalingcursus BHV. We vinden het belangrijk dat de instructeurs zelf ervaren hoe het is om deelnemer te zijn. Daarom volgen ze eerst de trainingen voor ze hem mogen geven. Na deze drie trainingen doen ze de opleiding tot Ploegleider BHV en halen ze hun diploma Eerste Hulp. Dit zijn de basistrainingen, de rest komt later.

Daarna loopt de ’instructeur in opleiding’ een paar weken mee en doorloopt daarbij de volgende fases:
1.    hij kijkt mee hoe zijn mentor een training geeft en krijgt daarbij de opdracht om heel gericht te observeren: hoe gaat de trainer om met het lesmateriaal, hoe speelt hij in op vragen van de deelnemers etc.
2.    hij mag – onder toezicht van zijn mentor - een deelles verzorgen. Na afloop krijgt hij feedback, en als de mentor het na verloopt van tijd echt vertrouwt, mag hij
3.    uiteindelijk zelf lessen geven. Uiteraard ook weer onder toezicht van zijn mentor die na de lessen de sterke punten en de verbeterpunten met hem bespreekt.
De ‘instructeur in opleiding’ maakt elke week een reflectieverslag, dat besproken wordt met de mentor. Als ook de zelfstandige lessen goed gaan, komt Franco Verberkt een of meer lessen volgen. Hij kijkt naar alle factoren die ervoor zorgen dat de stof goed wordt overgedragen, zoals didactische vaardigheden, leermiddelen, leerstijlen, contact maken met de groep, beheersing van de theorie. Alleen als dat allemaal in orde is, krijgt de ‘instructeur in opleiding’ het certificaat ‘Instructeur BHV’ en mag hij als zelfstandig instructeur aan de slag.
 

Coach blijft leren en ontwikkelen stimuleren

Daar eindigt het natuurlijk niet mee. De instructeurs halen na deze basis ook externe certificaten: Instructeur Eerste Hulp Oranje Kruis of Rode Kruis bijvoorbeeld, en Instructeur Brand, Ontruiming en Communicatie van het NVB (Nederlandse Vereniging van Bedrijfshulpverlening), een certificaat dat gevraagd wordt bij (internationale) aanbestedingen.

Franco: ‘Alle instructeurs hebben een coach die hen een paar keer per jaar spreekt. Die gesprekken vormen de basis van de gerichte bijscholing die iedere zomer wordt georganiseerd en waarin de instructeurs hun kennis verbreden, verdiepen en zich specialiseren op een of meer gebieden. In de whatsApp groep die de instructeurs onderling hebben, worden continu artikelen gedeeld en kennis gehaald en gebracht. Leren en ontwikkelen is zo een integraal onderdeel van werken bij BHV.NL. Onze visie ‘Leren stopt nooit’ dragen we uit naar de instructeurs en alle anderen die bij ons werken. Daarom staat in de jaarlijkse planningsgesprekken het onderwerp leren en ontwikkelen altijd op de agenda. Daarom ook besteden we veel aandacht aan de evaluatieformulieren van onze deelnemers en verwerken we hun feedback. Want daar zitten soms heel relevante suggesties bij waarmee we onze trainingen kunnen verbeteren. En daarmee de leerervaring van onze cursisten optimaliseren.’

Als je continu bezig bent met het ontwikkelen van je instructeurs, wil je ook bezig blijven met het ontwikkelen van je cursussen. Vandaar dat we jaarlijks ons lesprogramma vernieuwen

Alle prioriteit aan kwaliteit instructeurs

‘De kwaliteit van onze instructeurs is te belangrijk om er niet alle prioriteit aan te geven. Wij willen niet dat zij in hun vrije tijd voor hun eigen opleiding moeten zorgen. Wij faciliteren dat 100%. Alleen zo bepalen wij hoe hoog de kwaliteitslat ligt. Dat zijn wij aan onszelf en vooral aan onze klanten verplicht,’ aldus Franco Verberkt.

Zelf instructeur worden?

Heb jij ook passie voor veiligheid en wil je dit naar anderen overbrengen? Dan is een van onze opleidingen tot veiligheidsdocent- of instructeur misschien wel wat voor jou! Bekijk hier ons aanbod aan opleidingen.

Lees meer

  • De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    Jij wil de bedrijfsveiligheid in jouw organisatie verbeteren. Dat is natuurlijk de belangrijkste reden om onze trainingen te volgen. Maar, vindt deze verbetering ook plaats? Is de bedrijfsveiligheid écht verbeterd en waardoor komt dat? En hoeveel is deze dan verbeterd? Wij kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan meer inzicht in de effectiviteit van jullie bedrijfsnoodorganisatie (BNO). Zodat je zeker weet dat je met de juiste dingen bezig bent en dat alle inzet het gewenste effect heeft. Speciaal hiervoor heeft BHV.NL de prestatiemeter ontwikkeld. Zo passen we ons programma nóg beter op jouw organisatie aan.
  • De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot trainer? Namelijk op het gebied van BHV, EHBO en ongewenst gedrag. Of misschien wil je zelf wel als BHV’er, ploegleider of coördinator trainer worden. Waar je ook voor kiest: het opleiden van eigen trainers in je organisatie biedt meerdere voordelen. Op het gebied van financiën, tijd, goed werkgeverschap én veiligheid. Benieuwd hoe dat zit? In dit artikel lees je er alles over.
  • Een ode aan alle BHV'ers
    Valentijnsgedicht
  • De rol van de Nederlandse Arbeidsinspectie
    De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker
    De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier. 
  • KEN ÉN TRAIN DE 5 FASES VAN BHV TIJDENS EEN CALAMITEIT
    Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
    Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen